عصر کرد

آخرين مطالب

جزئیات کامل واردات خودرو به کیش در مصاحبه با مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد کیش اقتصادی

جزئیات کامل واردات خودرو به کیش در مصاحبه با مدیر گمرک سازمان منطقه آزاد کیش
  بزرگنمايي:

عصر کرد - پس از سپری شدن شش سال از ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد، واردات خودرو به مناطق آزاد با ابلاغ آیین نامه های دولت در سال 1403 برای همه افراد حقوقی و حقیقی میسر شد به طوری که تاثیرات آن در گذر زمان بر احیای کسب و کارهای مربوط به این صنعت در جزیره مشهود است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، با توجه به پرسش های متعددی در زمینه واردات خودرو به جزیره کیش، بر آن شدیم تا پر تکرارترین سوالات را از مهدی ذوقی مدیر توسعه تجارت و گمرک سازمان منطقه آزاد کیش پرسیده و به اطلاع عموم کیشوندان و بازرگانان برسانیم.
امکان واردات چه خودروهایی به منطقه وجود دارد؟
بطور کلی به استناد مصوبات هیات وزیران، خودروهای بنزینی صرفا باید نو با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی و ارزش کمتر از 20 هزار یورو باشند و همچنین خودروهای هیبرید و برقی را می توان نو و کارکرده با حداکثر سن 5 سال و ارزش حداکثر 40 هزار یورو و حجم موتور کمتر از 2500 سی سی وارد نمود. در این راستا با دستور معاون محترم اقتصادی سازمان، فرآیندهای اجرایی در گمرک اصلاح شده و ترخیص خودرو در مقایسه با سایر مناطق آزاد بسیار سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد.
آیا افراد حقیقی نیز می توانند نسبت به واردات خودرو اقدام کنند؟
در خصوص واردات خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده، افراد حقیقی هم مجوز واردات خودرو دارند ولیکن ترتیبات آن با دستور معاون محترم اقتصادی سازمان برای منطقه آزاد کیش در حال تنظیم و بررسی نهایی بوده و به زودی اعلام خواهد شد. در خصوص اشخاص حقوقی و شرکت ها نیز با تاکید مدیرعامل محترم سازمان هیچ انحصار و محدودیتی برای واردات خودرو وجود نداشته و پس از هماهنگی با واحد بازرگانی و گمرک سازمان می توانند نسبت به واردات اقدام نمایند. لذا پرداخت هر مبلغی تحت عناوینی مثل ثبت آماری، اسقاط، خدمات پس از فروش و امثالهم صرفا منوط به ارائه رسید پرداخت به مصرف کننده داشته و اساسا سازمان هیچ مبلغی را تحت این عناوین وصول نمی نماید.
آیا خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی، راه اندازی شده است؟
سازمان منطقه آزاد کیش طی فراخوانی از همه متقاضیان ارائه این خدمات دعوت بعمل آورده و هر مرکزی که بتواند استانداردهای مربوطه که مهمترین آن ISQI و 19117 است را احراز نماید، می‌تواند با اخذ مجوز از واحد بازرگانی شروع بکار نماید. لیست تمام متقاضیان به همراه شرایط احراز شده ایشان به واردکنندگان محترم رسما اعلام شده و در تابلوی اعلانات گمرک سازمان نیز اطلاع رسانی عمومی شده است و از سال 1404 نیز ترخیص خودروهای وارداتی بدون ارائه خدمات پس از فروش مقدور نخواهد بود.
اسقاط خودروهای فرسوده جزیره چگونه انجام می شود؟
به استناد ماده 9 مصوبه هیات وزیران، ترخیص و اسقاط و سایر ترتیبات واردات خودرو در مناطق آزاد صرفا در قالب مقررات مصوب منطقه است که توسط هیات مدیره سازمان با مشورت سایر سازمان‌ها و نهادهای ذی مدخل تصمیم گیری می شود. در حال حاضر به دلیل برخی مقررات گمرک جمهوری اسلامی ایران، خروج خودروهای فرسوده چه در قالب قطعات یدکی و چه در قالب ارکان قابل استفاده به سرزمین اصلی مجاز نمی باشد ولیکن جناب آقای دکتر کبیری مدیرعامل محترم سازمان به منظور اخذ مجوزات لازم در این خصوص با مقامات ذیربط در هیات دولت مکاتبه و مذاکراتی داشته‌اند. همچنین به منظور خروج خودروهای فرسوده به سایر کشورها نیز مقرر است با ورود خودروهای کافی برای نوسازی و اطمینان از عدم فشار مضاعف به مصرف کنندگان و ناوگان حمل و نقل عمومی که همواره مورد تاکید مدیران ارسد سازمان است، شیوه نامه ای با در نظر داشتن منافع عمومی تصویب و ملاک عمل خروج تدریجی خودروها با عنایت به قوانین قرار گیرد.
آیا خودروهای ورود موقت، قابل پلاک شدن به صورت دائم و قطعی هستند؟
همانطورکه قبلا بطور مکرر در رسانه‌ها به عرض عموم کیشوندان محترم رسیده است، خودروهای ورود موقت قطعا و به هیچ وجه پلاک دائم نخواهند شد. این خودروها صرفا برای مدت دو سال مجوز حضور در منطقه را دارند و برای رعایت این قانون، ضمن اینکه تعهدنامه‌ای به گمرک سازمان ارائه نموده‌اند، تضمینی به اندازه دو برابر ارزش خودروی وارد شده به امور مالی سازمان تحویل گردیده تا خروج خودرو از منطقه تضمین شود. وفق قوانین در صورت عدم خروج خودروها در زمان مقرر، وصول تضامین و توقیف خودرو به ظن قاچاق صورت می گیرد. توصیه ما همواره این بوده است که خودروی ورود موقت برای کسب درآمد از محل خودروی وارده و توسعه گردشگری با حجم موتور بیش از 2500 سی سی و ارزش بیش از 40 هزار یورو مناسب بوده و واردات بصورت موقت برای مصرف شخصی به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. تمدید مهلت خودروهای ورود موقت شده پس از دو سال منوط به وجود ظرفیت قانونی برای تمدید و همچنین تصمیم گیری هیات مدیره سازمان در تاریخ سررسید با عنایت به اقتضائات مدیریتی و عدم وجود منع قانونی در آن زمان دارد.
 میزان عوارض واردات خودرو به منطقه آزاد کیش چقدر است؟
در سال 1403 برای خودروهای هیبرید و برقی 5 درصد ارزش درج شده در سامانه TSC گمرک ایران و برای خودروهای احتراقی با توجه به ارزش آن اخذ عوارض شده است. ولیکن با پیگیری های معاون محترم اقتصادی و مساعدت مدیرعامل محترم سازمان، مقرر است از سال 1404 مبنای اخذ عوارض برای خودروهای برقی و هیبریدی همان 5 درصد ثابت مانده و مقیاس اخذ عوارض برای خودروهای بنزینی، حجم موتور آنها و حداکثر 25 درصد اخذ شود. همچنین برای همیاری و تسهیل نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، خودروهای هیبریدی تاکسی مشمول 1 درصد و تاکسی بنزینی 10 درصد عوارض گمرکی خواهند بود. همچنین عوارض واردات بصورت موقت نیز بصورت سالیانه در قالب هزینه‌های خدماتی دریافت و وصول می شود.
بر اساس این گزارش خودروی ورود موقت فقط شامل خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی و ارزش بیش از 40 هزار یورو می شود و از ورود هر گونه خودرو جهت اخذ پلاک موقت بدون داشتن این شرایط جلوگیری بعمل می آید.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/988405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترجمه «زیر گنبد» استیون کینگ منتشر شد

شایان مصلح مرد همه فن حریف ذوب‌آهن!

آنچلوتی قصد کناره‌گیری ندارد

نصف بازیکنان استقلال با خداحافظی هواداران را خوشحال کنند!

درگذشت شاگرد سابق برانکو بر اثر تصادف در کرواسی!

رکورد مهمی که پرسپولیس از دست داد

نیمار یک ماه خانه‌نشین شد

پاسخ سفت و محکمی که بیرانوند می‌دهد

تجهیز مراکز درمانی شهرستان بیجار

127 میلیارد دلار یارانه پنهان؛ حقیقت اقتصاد ایران یا افسانه‌ای ساختگی؟

مشکل اقتصاد ایران، داخلی است و با مذاکره حل نخواهد شد/ اثرات سوءمدیریت در اقتصاد ما بیش از تحریم‌هاست

گره زدن معیشت به مذاکره؛ خطای راهبردی دهه‌ی 90

پای سرمایه‌گذاران آمریکایی به اقتصاد ایران باز می‌شود؟/ ترامپ نیازمند توافق با ایران است

پرداخت 127 میلیارد دلار یارانه پنهان حقیقت دارد؟

جدول زمانی قطع برق استان کرمانشاه در روز شنبه 30 فروردین منتشر شد

مجید محمودی مدیرکل بیمه سلامت کرمانشاه شد

پیش‌بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی استان هرمزگان در روز شنبه 30 فروردین 1404

مناسبت روز/ شنبه، 30 فروردین‌ماه

از خوش‌باشی‌های بیخودی تا ریاضت‌های تارک دنیایی

سرمربی السد: قهرمان شدیم، این بهترین حس است!

رکورد تاریخی سپاهان چگونه ثبت شد

طاهرزاده: مدیران پرسپولیس بازیکنان تاریخ مصرف گذشته را به خدمت گرفته‌اند

چهارصدمین گل لیگ به تور پرسپولیس چسبید!

شافعی: تفکرات کارتال به درد پرسپولیس نمی‌خورد

تعیین سقف مهریه تا 14 سکه؛ نجات اقتصاد خانواده یا نقض حقوق زنان؟

2 سناریوی پیش روی دولت پزشکیان/ امتناع از اصلاحات اقتصادی چه نتیجه‌ای خواهد داشت؟

کارشناسی داوری مارک کلاتنبرگ: گل اول سپاهان به پرسپولیس مردود بود / اظهارنظر درباره پنالتی میلاد و اخراج شکاری در رسانه عادل فردوسی پور

آبرسانی پایدار به شهرهای دهگلان و قروه در مسیر نهایی؛ طرح انتقال آب سد آزاد در آستانه بهره‌برداری گسترده

شبى که باد در شاخ هایم پیچید در قالب نمایش ملودرام به روی صحنه می رود

اشتباهی استراتژیک !

چرا خروس‌ها در سپیده دم بانگ سر می‌دهند؟

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: بهترین بازی برای من دربی 3-2 نبود، بازی السد بود که با ژاوی آن ها را حذف کردیم

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به عکسی مشترک با فرهاد مجیدی

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به فحاشی ها علیه علیرضا بیرانوند

کارشناسی داوری دیدار گل گهر - استقلال

کارشناسی داوری دیدار هوادار - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس - سپاهان

کارشناسی داوری دیدار تراکتور - ملوان

آیا پنالتی سپاهان مقابل پرسپولیس گرفته نشد؟

غافلگیری ناگهانی بیرانوند در ورزشگاه یادگار امام

علیرضا منصوریان : باید بقیه بازیکنان خودمان را از نظر بدنی به سطح ستاره‌های تیم ملی برسانیم

ستاره النصر مقابل استقلال حالا گل خالی نمی‌زند! ‏

علیرضا منصوریان : به نظرم تراکتور قهرمان می‌شود اما در فوتبال هیچ چیزی بعید نیست

دفاعیه یحیی درباره وقت‌کُشی: بلد نیستیم

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: موسیمانه واقعا من را سورپرایز کرد

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: اصلا قبول ندارم که می‌گویند برخی بازیکنان در حد تیم نیستند

علیرضا منصوریان: 700 هزار دلار در زمان سعادتمند طلبکار بودم، که به باشگاه بخشیدم

علیرضا منصوریان: مجتبی جباری را به عنوان یک سرمایه بزرگ نباید الان بسوزانیم

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد مشخص شد؟

گل اول النصر به القادسیه توسط مانه