کشتیرانی ایران در محاصره بحران؛ تحریمهای بیسابقه و چالشهای داخلی
سیاسی
بزرگنمايي:
عصر کرد - به گزارش نماد اقتصاد، تحریمهای بینالمللی، تنشهای ژئوپلیتیکی و ناکارآمدیهای اقتصادی داخلی، صنعت کشتیرانی ایران را به بحرانی عمیق کشاندهاند. نماد اقتصاد در این گزارش، به بررسی دقیق این عوامل و تأثیر آنها بر اقتصاد دریایی کشور پرداخته است.
عوامل خارجی: تحریمها چگونه اقتصاد دریایی ایران را تحت فشار قرار دادهاند؟ ی بینالمللی، خصوصاً از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا، به شدت بر صنعت کشتیرانی تأثیر گذاشته است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) به دلایل مختلف تحریم و داراییهای آن مسدود شده است. این تحریمها، علاوه بر ایجاد محدودیتهای مالی، دسترسی به خدمات ضروری مانند سوخترسانی و تسهیلات بندری را نیز مختل کرده است.
آیا تحریمها تنها دلیل بحران است؟
در کنار تحریمها، تنشهای ژئوپلیتیکی منطقهای نیز بر اقتصاد دریایی کشور سایه انداخته است. توقیف کشتیها و تهدیدهای مکرر درباره بسته شدن تنگه هرمز، فضای ناامنی را برای تجارت دریایی ایجاد کرده است. این شرایط نه تنها بر قیمت نفت تأثیر گذاشته، بلکه خطرات عملیاتی را برای شرکتهای بینالمللی افزایش داده است.
چالشهای داخلی: اقتصاد ایران در بحران
تورم فزاینده، بیکاری گسترده و مشکلات ساختاری اقتصاد نیز به بحران در صنعت کشتیرانی دامن زده است. در حالی که تجارت مخفیانه نفت به کشورهای همپیمان مانند چین، بخشی از درآمدها را تأمین میکند، این تجارت با تخفیفها و خطرات بالایی همراه است. همچنین، موانع قانونی و اداری، از جمله تأخیر در اجرای پروژههای بزرگ مانند بندر چابهار، سرمایهگذاری خارجی را محدود کرده است.
چشمانداز آینده: آیا راهی برای خروج از بحران وجود دارد؟
در حالی که تحریمها و سوءمدیریت، صنعت کشتیرانی ایران را به مرحله بحرانی کشانده، اما همچنان ظرفیتهایی برای احیای این بخش وجود دارد. تقویت همکاریهای منطقهای، مانند توسعه توافقنامههای تجاری با همسایگان، میتواند به رشد تجارت دریایی کمک کند.
از سوی دیگر، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین حملونقل دریایی و کاهش وابستگی به واسطههای خارجی، گامهایی عملی برای عبور از محدودیتها است. دولت همچنین باید بهجای تمرکز بر راهکارهای کوتاهمدت، به اصلاحات عمیق اقتصادی و شفافسازی در بخشهای مختلف بپردازد.
نقش صنعت کشتیرانی در اقتصاد کلان ایران صنعت کشتیرانی، بهعنوان یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل جهانی، نقش حیاتی در صادرات نفت و سایر کالاها ایفا میکند. از دست دادن این ظرفیت، علاوه بر کاهش درآمدهای ارزی، رقابتپذیری ایران را در تجارت جهانی کاهش داده است. این صنعت میتواند با سیاستهای هوشمندانه، دوباره به نقطه قوت اقتصادی ایران تبدیل شود.
چگونه میتوان از این بحران عبور کرد؟
آینده صنعت کشتیرانی کشور به مجموعهای از عوامل داخلی و خارجی بستگی دارد. اگرچه مسیر پیش رو چالشبرانگیز است، اما با اصلاح سیاستها و سرمایهگذاری هدفمند، میتوان این بحران را به فرصتی برای تحول اقتصادی تبدیل کرد.
انتهای پیام
خبر پیشنهادی: افزایش قیمت تایرها به دلیل تغییرات ارزی: 25 تا 45 درصد افزایش قیمت در محصولات مختلف تایر
-
جمعه ۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶:۰۷
-
۵ بازديد
-
-
عصر کرد
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/953919/