عصر کرد

آخرين مطالب

«سندروم پای بی‌قرار»؛ نمایش زندگی در مرزهای بی‌قراری اقتصادی

«سندروم پای بی‌قرار»؛ نمایش زندگی در مرزهای بی‌قراری
  بزرگنمايي:

عصر کرد - - کورش دیباج: تئاتر، هنری بی‌انتهاست که مرزهای واقعیت و تخیل را به هم پیوند می‌دهد و بستری برای طرح دغدغه‌های انسانی فراهم می‌کند. هر اثر نمایشی، در عین روایت داستانی خاص، فرصتی برای بازاندیشی درباره زندگی، احساسات و جامعه به مخاطبان می‌بخشد. نمایش «سندروم پای بی‌قرار» به کارگردانی احسان فاضلی یکی از این آثار است که با رویکردی هنری و خلاقانه، مخاطبان را به تماشای تجربه‌ای متفاوت دعوت می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این نمایش از 13 دی‌ماه در تماشاخانه ماه حوزه هنری اصفهان به صحنه رفته و قرار است تا پایان این ماه اجراهای خود را ادامه دهد.
احسان فاضلی به‌عنوان کارگردان و طراح صحنه، با تیمی از هنرمندان حرفه‌ای توانسته اثری را به صحنه ببرد که در کنار جنبه‌های هنری، چالش‌های اجتماعی و انسانی را نیز مورد توجه قرار می‌دهد. در این گفتگو با وی، از نگاهش به تئاتر، رویکردهای هنری و چالش‌های این اثر نشسته‌ایم.

عصر کرد

*ایده و انگیزه اصلی شما برای خلق این نمایش چه بود؟
هر نمایشنامه‌ای از یک دغدغه آغاز می‌شود. در این نمایش، به دنبال بازتاب دغدغه‌ای بودم که امروز بسیاری از افراد جامعه ما با آن مواجه هستند. برای من، تئاتر ابزاری برای طرح پرسش است، نه ارائه پاسخ‌های قطعی. ایده اصلی این اثر در کنار نمایشنامه قوی علی حاتمی‌نژاد و رئوف دشتی شکل گرفت، و تلاش کردم با تمرکز بر احساسات و تجربیات انسانی، فضایی خلق کنم که مخاطب بتواند در آن به کشف و تجربه بپردازد.
*نمایش «سندرم پای بی‌قرار» بر چه محوریت‌هایی شکل گرفته و چه دغدغه‌ای را دنبال می‌کند؟
دغدغه اصلی این نمایش مسئله مهاجرت است؛ موضوعی که این روزها برای نسل امروز بسیار جدی شده است. در این نمایش سعی کرده‌ایم بدون هیچ‌گونه قضاوتی، روایت‌هایی از افراد مختلفی که تجربه مهاجرت را داشته‌اند به تصویر بکشیم. این داستان‌ها، ترکیبی از لحظات تلخ و شیرین هستند. همان‌طور که جایی خواندم، غم مهاجرت گاه به اندازه سوگ از دست دادن والدین عمیق و سنگین است. ما خواستیم این احساسات را از زوایای مختلف به مخاطب منتقل کنیم.
*فضای اجرایی و شیوه‌های کارگردانی در این اثر چگونه شکل گرفتند؟
این نمایش در فضایی طراحی شده که دیالوگ‌ها کاملاً واقع‌گرایانه هستند، اما شیوه اجرایی آوانگارد انتخاب شده است. من تلاش کردم با استفاده از طراحی صحنه مینی‌مالیستی و میناتوری، تمرکز مخاطب را بر جزئیات و تخیل او برانگیزم. طراحی حرکت و میزانسن نیز به‌گونه‌ای تنظیم شده که هر شخصیت روایت منحصربه‌فرد خود را داشته باشد، اما در عین حال انسجام کلی اثر حفظ شود. این سبک اجرایی به من اجازه داد که مخاطب را درگیر حسی عمیق‌تر کنم.

عصر کرد

*یکی از ویژگی‌های خاص اجرای این نمایش، طراحی صحنه و فضاسازی آن است. چه معیارهایی در طراحی این بخش مد نظر داشتید؟
طراحی صحنه برای من همیشه چیزی فراتر از یک پس‌زمینه بصری است. اینجا تلاش کردم فضا به گونه‌ای طراحی شود که تخیل مخاطب فعال شود. استفاده از طراحی مینیمالیستی در صحنه باعث شد تا مخاطب بتواند به جای دیدن همه‌چیز، آن را در ذهن خود تکمیل کند. همچنین توجه ویژه‌ای به حرکت‌های کوچک و هماهنگی نور و صدا داشتم تا این حس تقویت شود. این هماهنگی ابزار مهمی برای روایت داستان در این اثر بود.
*تیم بازیگری و عوامل شما چه کسانی بودند و چگونه در مسیر خلق این اثر نقش ایفا کردند؟
من افتخار داشتم با گروهی از هنرمندان حرفه‌ای کار کنم. بازیگران ما به ترتیب حضور عبارت بودند از رادنوش مقدم، مهدی تقی‌زاده، احسان شهبازی، میثم جعفری و غزل نظام‌زاده. همچنین زینب رضایی و مریم طالبی به‌عنوان دستیاران کارگردان نقش مهمی در هماهنگی‌ها داشتند. احمد سهی مدیر تولید این نمایش بود. طراحی صحنه را خودم انجام دادم، اما همکاری ثمین بابایی در بخش موسیقی، هادی شبان در طراحی نور، مرجان روحانی‌فر در طراحی لباس و وحید مومن‌زاده در بخش عکاسی کمک بزرگی بود. این نمایش بدون تلاش‌های این تیم به شکل کنونی خود نمی‌رسید.

عصر کرد

*به‌عنوان یک کارگردان، چه چالش‌هایی در مسیر اجرای این نمایش با آن مواجه شدید؟
هر نمایشی چالش‌های خاص خود را دارد. یکی از مشکلات اصلی، محدودیت‌های زمانی و مکانی در اصفهان است. سالن‌های محدود، گروه‌ها را با برنامه‌ریزی‌های سخت و گاهی نامطلوب روبه‌رو می‌کند. از سوی دیگر، شرایطی مانند فصل اجرا و هم‌زمانی با مناسبت‌های خاص می‌تواند روی استقبال مخاطب تأثیر بگذارد. با این حال، حمایت‌های مسئولان حوزه هنری اصفهان، از جمله آقایان قربانی، نوری و هنرمند، کمک بزرگی برای رفع بخشی از این چالش‌ها بود.
*طراحی و استفاده از نور و صدا چه نقشی در روایت و فضاسازی این نمایش داشت؟
نور و صدا ابزارهای اصلی من برای ایجاد فضا و احساس در این نمایش بودند. طراحی نور توسط هادی شبان به‌گونه‌ای انجام شد که لحظات کلیدی را برجسته کند و لایه‌های جدیدی به روایت اضافه کند. موسیقی ثمین بابایی نیز به‌طور هماهنگ با داستان، فضایی ایجاد کرد که مخاطب بتواند بهتر با لحظات تلخ و شیرین اثر ارتباط برقرار کند. در واقع، این عناصر مکمل روایت و احساس کلی نمایش بودند.
کد خبر 6342624

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/946277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«نقشهایی به یاد» اثری در ستایش خاطره نویسی

پالس مثبت برای زنده شدن سهمیه خارجی پرسپولیس

خروجی‌های هوادار به 11 نفر رسید

چهار سال در رئال بودم، این رسمش نبود!

تعریف مسی از من مثل بردن یک جام است!

پرسپولیس به شرایط مسابقه برمی‌گردد

گزینه استقلال در تست‌ های پزشکی تیم قطری

غیرممکن است نیمار به تیم ما بیاید!

بدبیاری لیورپولی‌ ها؛ فرود اضطراری در بیرمنگام

مثلث مرگبار ایرانی مقابل النصر

زنده؛ نقل و انتقالات داغ می‌شود!

شیری: هیچ‌ کدام از مدعیان نمی‌توانند قول قهرمانی بدهند

اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار به پروژه پتروشیمی سنقر

انفجار تانکر نفت در گیلانغرب 2 کشته به جا گذاشت

«استاد لولو» در تالار محراب به صحنه می‌رود

توضیح پلیس در خصوص حمله مسلحانه به خودرو حامل طلا در کرمانشاه

700 کرمانشاهی زائر حج تمتع خواهند شد

ورود سامانه بارشی به استان کرمانشاه

اعتکاف یکی از عبادات مهم و تأثیرگذار است

حضرت علی(ع) عدالت محورترین شخصیت در قضاوت بود

دیدار سرکنسول جدید ایران در اربیل با مسعود بارزانی

رعایت نظافت در مساجد باید مورد توجه همه نمازگزاران باشد

آیا مدارس کردستان شنبه 22 دی 1403 تعطیل است؟ | آخرین خبر از تعطیلی مدارس سنندج شنبه 22 دی 1403

دلار و اعتماد به دشمن دو عامل اصلی تلاطم اقتصادی کشور است

سیاست‌زدگی دامن اقتصاد را رها نمی‌کند/ خیرخواهان: بدنه اجتماعی گروه‌های فشار ریزش کرده است

نیازمند اقدامات مثبت در عرصه اقتصاد و معیشت مردم هستیم

مجاهدت در عرصه اقتصاد کمتر از مجاهدت در عرصه نبرد با اسلحه نیست

امام جمعه قم: نیازمند اقدامات مثبت در عرصه اقتصاد و معیشت مردم هستیم

مجاهدت در عرصه اقتصاد کمتر از مجاهدت در مقابل دشمنان نیست

شناخت بازار و توسعه جامع حمل ونقل هوایی، لازمه رشد متوازن و پایدار

علی عبدالعلی زاده: سواحل مَکُران نیازمند زیرساخت‌های اینترنتی برای توسعه اقتصاد دریا محور است

تهدید تجارت جهانی توسط ترامپ / تعرفه‌های آمریکا، اقتصاد جهانی را مختل می‌کند؟

بررسی وضعیت پروژه‌های صنعتی و زیرساختی سنقر در سفر استاندار

هشدار زرد هواشناسی برای کرمانشاه

بهره‌برداری از طرح آبرسانی سنقر و کلیایی در سال آینده

آغاز اردوی تیم ملی تپانچه از 23 دی ماه

ترجمه بهمن فرزانه از «صدسال تنهایی» به چاپ سی و ششم رسید

ذوب‌آهن در سکوت خبری راهی کیش شد

واعظ آشتیانی: برای برون رفت از وضعیت فعلی فوتبال باید پوست اندازی شود

پرسپولیس - میتروویچ؛ دیداری غیرممکن!

اولین نظارت برای بازگشت میزبانی به ایران

مشکل پرسپولیس در پرداخت قرارداد بازیکنان؛ هم حساب باشگاه مسدود است هم اسپانسرها

کمپانی: حریف مهم نیست، فقط دنبال برد هستیم!

نقشه بارسا برای سون خراب شد

خروج آمریکا از وادا به دلیل عدم پرداخت حق عضویت

توضیحات حکیم پس از بازدید ناظر VAR کنفدراسیون آسیا

قهرمان ایران بالاتر از بارسلونا در بین 10 تیم دنیا

بیوگرافی آزیتا موگویی/ کارگردان و هنرمند سینما

زهرا رحیمی بعد از اهدای تریلی به پدرش: پدرم راننده بود و حالا صاحب کامیون شد

انتقاد تند ماموستا رستمی از کمبود پروازهای فرودگاه سنندج