عصر کرد

آخرين مطالب

حذف خبرنگار به‌دلیل شفاف‌سازی! اجتماعی

حذف خبرنگار به‌دلیل شفاف‌سازی!
  بزرگنمايي:

عصر کرد - خبرنگار تسنیم به‌دلیل رویکرد منتقدانه و شفاف‌سازی در انتشار فایل صوتی مدیرکل ورزش و جوانان کردستان و افشای ماهیتشان برای عموم، از پوشش برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی حذف شده است! - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حرفه خبرنگاری یکی از سخت‌ترین حرفه‌های دنیا محسوب می‌شود چراکه یک خبرنگار بدون هیچ چشم‌داشت مالی در راستای اطلاع‌رسانی شفاف قدم برداشته و واقعیت‌ها را منعکس می‌کند و راهکار حل مشکلات اجتماعی را جستجو می‌کنند و در این میان اغلب به واقعیت‌های تلخ پی می‌برند و چون رابط بین مردم و مسئولان هستند، نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند و برای انتشار آنچه نیاز مردم است خود را مسئول می‌دانند.
آنچه خبرنگار را ملزم به پایبندی به رسالتش می‌کند، تعهد و صداقتی است که در قبال مردم دارد چراکه بیشتر مطالبات مردمی در حوزه‌های مختلف از سوی رسانه‌ها از مسئولان درخواست و پیگیری می‌شود ولی متأسفانه بی‌مهری برخی مسئولان دل این قشر را می‌آزارد، اما باز این خبرنگاران هستند که همه بی‌مهری‌ها را به جان می‌خرند و پای تعهد خود می‌مانند!
در سالیان اخیر، رویه زشت و بدی از سوی برخی مسئولان استانی در کردستان باب شده و آن توهین به شأن و جایگاه خبرنگاران است؛ نمونه اخیر چنین توهین‌هایی، حذف خبرنگار ورزشی تسنیم از پوشش جلسات، برنامه‌ها و رویدادهای ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان کردستان است! 
ماجرا از اینجا آغاز شد که یازدهم خردادماه سال 1402 پس از گذشت یک دهه از سکانداری حامد جولائی بر صندلی مدیرکلی ورزش و جوانان استان کردستان، مسئولیت سرپرستی این حوزه به «آمنه غلام‌ویسی» سپرده شد؛ انتصابی که تنها یک هفته از آن نگذشته بود که خانم سرپرست با عزل 4 رئیس هیئت ورزشی جانبازان و معلولین، روستایی، بوکس و بدنسازی و پرورش در استان، حواشی‌هایی در حوزه ورزش کردستان ایجاد کرد که در اینجا محل بحث نیست.
در جریان این حواشی که ایجاد شد، خبرنگار تسنیم در گزارشی به این ماجرا پرداخت و هر که نداند، سرپرست ورزش‌وجوانان کردستان خودش بهتر از همه می‌داند که این ورود باعث خاموش هجمه‌ها و حواشی‌ها شد. بعد از این اتفاق و گذشت 6 ماه از سرپرستی «غلام‌ویسی» که بلاتکلیفی در این حوزه انتقاد مسئولان ارشد استانی و رؤسا و چهره‌های ورزشی را به دنبال داشت، مراسم افتتاحیه پارک روجیار روز جمعه 17 آذرماه جاری در سنندج برگزار شد که بخش‌هایی از این آیین که به تجلیل از چهره‌های ورزشی اختصاص یافته بود که اینجا هم واکنش سرپرست اداره‌کل ورزش‌‌وجوانان کردستان را به دنبال داشت.
ساعت 17:06 دقیقه همان روز جمعه، سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان استان کردستان با خبرنگار تسنیم تماس گرفت که در آن زمان نتوانستم پاسخ‌گو باشم اما پس از 2 دقیقه (17:08 دقیقه) با وی تماس گرفتم که در اولین جمله با طرح این سؤال که آیا در برنامه افتتاحیه پارک روجیار بودید؟ با به کاربردن واژه «خواهش» درخواست رسانه‌ای کردن صحبت‌هایش را مطرح کرد.
سرپرست اداره‌کل ورزش و جوانان استان کردستان در این تماس گفت: «آقای غفاری در برنامه افتتاحیه پارک روجیار بودید؟ خواهش می‌کنم این موضوع را رسانه‌ای کنید، هر توضیحی لازم باشد حاضرم بدهم. آقای انور رشیدی (شهردار سنندج) همانند کسی که می‌خواهد سرچوپی بگیرد، دستِ سایر مدیران را می‌گیرد و از آنان برای حضور در بالای سن تعارف می‌کند، انگار که برای عروسی و سرچوبی آمده است... دستِ مدیران منابع‌ طبیعی و اداره کار و رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان را گرفته و با قسم و قرآن به بالای سن می‌برد، برنامه تجلیل از چهره‌های ورزشی؛ اولاً آیا ما در جریان بوده‌ایم که آیا این افراد واقعاً چهره‌ ورزشی بوده‌اند، ما معرفی کرده‌ایم یا خیر. جدا از اینکه ما اصلاً در جریان نبوده‌ایم، بنده، معاون اداره‌کل و رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان سنندج که در این مراسم حضور داشتیم، هیچ کدام‌مان برای بالا رفتن دعوت نکردند... آقای خاکی (معاون اداره‌کل ورزش و جوانان) کلی تماس گرفت و گفت زشت است شما از پیشکسوت ورزشی تجلیل می‌کنید خانم غلام‌ویسی را هم دعوت کنید تا اینکه آخر مراسم مجری برنامه از بنده برای حضور در بالای سن دعوت کرد اما نرفتم، چراکه اقدامشان اوج بی‌حرمتی بود، کاملاً هدف و کارشان برنامه‌ریزی‌ شده و توهین به مجموعه ورزش کردستان بود».
وی ادامه داد: «استاندار که در بالا بود و بنده را می‌دید نمی‌توانست بگوید کجاست سرپرست ورزش و جوانان؟ اصلاً من بالا نروم، در آئینی که به نام تجلیل از چهره‌های ورزشی برگزار می‌کنند، یک نفر به نمایندگی از حوزه ورزش‌وجوانان را همزمان با سایر مدیران به بالای سن دعوت می‌کردند. به آقای رشیدی گفتم بابت بی‌حرمتی که به ورزش و جوانان کردید، دستتان درد نکند. همه همکاران حوزه ورزش که در مراسم نیز حضور داشتند، به شدت از این برخورد توهین‌آمیز شهردار و متولیان برگزاری ناراحت هستند، بنده فردا پیش آقای رمضانی معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان رفته و استعفایم را می‌دهم تا بیشتر از این به مجموعه ورزش‌وجوانان بی‌حرمتی نشود».
خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در راستای عمل به وظیفه‌ اطلاع‌رسانی خود در گزارشی با عنوان « تجلیل از چهره‌های ورزشی کردستان بدون هماهنگی با ورزش‌وجوانان! » عینِ صحبت‌های «آمنه غلام‌ویسی» را منعکس کرد. چندین دقیقه پس از انتشار گزارش که در کشور و استان بازتاب زیادی به دنبال داشت؛ خانم سرپرست مجدد با خبرنگار تسنیم تماس گرفت و با اصرار خواستار حذف بخشی از اظهاراتش که به اعلام استعفا مربوط بود، شد. همان شب در کمال تعجب، روابط‌عمومی ورزش‌وجوانان کردستان نیز در اقدامی ناشیانه و کاملاً بر خلاف واقعیت و فایل صوتی سرپرست آن دستگاه، موضوع را تکذیب کردند! این رسانه نیز جهت تنویر افکار عمومی، شفاف‌سازی موضوع و همچنین دفاع از رویکرد حرفه‌ای و اخلاق‌مدارانه این رسانه ضمن انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی انجام شده، عموم مردم و مسئولان ارشد استان به ویژه استاندار محترم را به قضاوت درباره آنچه ادعا شده دعوت کرد.
سرپرست ورزش‌‌وجوانان کردستان چه چیزی را تکذیب می‌کند؟ + فایل صوتی و توضیحات تسنیم بعد از شفاف‌سازی و افشا کردن ماهیت سرپرست ورزش‌وجوانان کردستان و ماه‌ها سرپرستی و کش و قوس‌های فراوان، بألاخره حکم مدیرکلی صادر و در این مدت تاکنون از جمله برنامه مجمع انتخاباتی هیئت فوتبال، خبرنگار ورزشی تسنیم از پوشش برنامه‌ها حذف شده است! موضوع را از مسئول روابط‌عمومی اداره کل پیگیری کردیم اذعان داشتند که خانم غلام‌ویسی بعد از انتشار فایل صوتی به ما دستور داده است تسنیم از جلسات حذف شود، گویا انتشار فایل صوتی به مذاقش خودش نیامده و بعد از گذشت ماه‌ها همچنان کینه‌توزی و شخصی‌گری را فراموش نکرده است!
این تصمیم خانم مدیرکل در حالی‌ است که بر اساس ماده 5 و 4 - قانون مطبوعات "کسب و انتشار اخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی و حفظ مصالح جامعه باشد حق قانونی‌ مطبوعات است و هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا به سانسور و کنترل‌ نشریات مبادرت کند". در طول این چند ماه نیز مدارا و چندین بار خواستیم که موضوع به فضای رسانه‌ای کشانده نشود و از این رویکرد ناصواب دوری کنند که گوشی شنوا نبود.
از طرفی دیگر نیز بارها و بارها متولیان حوزه وزارت ورزش و جوانان و مدیریت عالی استان، تأکید بر روحیه نقدپذیری داشته و همواره این مهم را به مسئولان استانی توصیه کرده‌اند. حال وقتی مدیرکل ورزش و جوانان کردستان ظرفیت نقد و شفاف‌سازی از چیزی که خود به آن اذعان داشته را ندارد، دیگر باید به حال ورزش کردستان که چنین مدیری مسئولیتش را برعهده دارد، گریست.
خبرنگار تسنیم جدا از اینکه حق پیگیری موضوع در مراجع قضایی را برای خود محفوظ می‌داند؛ مستندات دیگری مشابه فایل صوتی برای شفاف‌سازی از عملکرد مدیرکل ورزش‌وجوانان کردستان دارد که در صورت صلاحدید و در زمان مناسب آن را رسانه‌ای خواهد کرد و متولیان این حوزه باید متوجه شوند که حذف خبرنگار منتقد هرگز نمی‌تواند منجر به لاپوشانی ضعف‌های عملکردی مسئولان شود؛ از وزیر ورزش و استاندار جدید کردستان انتظار می‌رود که ضمن استماع دردل‌های کارمندان، پیشکسوتان و قهرمانان ورزشی و اطلاع از وضعیت فعلی ورزش کردستان، عملکرد این حوزه را موشکفانه بررسی کرده و مدیری برای این حوزه انتخاب شود که بیش از این به اعتبار دولت خدشه وارد نشود و بساط این وضعیت تأسف‌بار برای همیشه از حوزه ورزش کردستان برچیده شود.
انتهای پیام/481/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/896233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انصاف نیست که انسان هزار بار قبل از مردن در دنیا بمیره!

اعلام نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا

خوانش شعری زیبا توسط دکتر کاکاوند

تغییر زمان 4 مسابقه از هفته پنجم لیگ یک

اولین همکاری تجاری قدوس با کلباء

اختصاصی آخرین خبر از وضعیت ورزشگاه آزادی

برگزاری جلسه کمیته فنی برای بررسی برنامه‌های سرمربی تیم‌ملی بسکتبال

پایان رسمی محرومیت ستاره استقلال

دانیله ماری: شاهد عملکرد هوشمندانه‌ طارمی بودیم

واکنش دروازه بان استقلال به جدایی نکونام

روایت مترجم برانکو از قبل و بعد پرسپولیس با مرحوم نوروزی

جدایی 2 مربی از کادر فنی استقلال

(تصاویر) عکس های شخصی و زندگی خصوصی الهام کردا

ارکستر «مهربانی» به صحنه می رود

تئاتر امروز نیاز به پویایی با تکنولوژی‌های جدید دارد/سال‌هاست منبع درآمدی نداریم!

(تصاویر) بازنشستگی دنیل دی‌لوئیس پایان یافت؛ بازگشت با «شقایق»

آتش‌سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی در گیلانغرب مهار شد

رفع تصرف 30 هزار متر از اراضی ملی در سرپل‌ذهاب

خلع ید 30 هزار متر از اراضی ملی تخریبی در روستای «هوان» سرپل‌ذهاب

فیلم| شادی مردم شهرستان هرسین در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی

«حرمان» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود

ملی‌پوش کاراته بانوان زانوی مصدوم خود را جراحی کرد

رباط پای چشمی مشکوک به پارگی!

رباط مچ پای چشمی مشکوک به پارگی / مدافع استقلال بیش از یک ماه دور از میادین

کارآگاهان جنایی در برابر معمای جسدی در گونی

سیما تیرانداز دوباره تهیه‌کننده تئاتر شد

جامعه تعلیم و تربیت همیشه در صحنه حضور دارد

کالافیوری در یک صحنه باورنکردنی با ویپ یا مکمل!

ملت ایران در صحنه حضور داشته باشند

حمله موشکی سپاه پیام‌های بسیاری برای رژیم صهیونیستی و آمریکا داشت

انگیزه قتل جوان 22 ساله در سرپل ذهاب مشخص شد

صهیونیست‌ها، صحنه گردان حوادث تروریستی سیستان و بلوچستان هستند

رای جدید دیوان عدالت درباره بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه

هدف از برگزاری شور عاطفه‌ها تأمین نیازهای دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد است

یخبندان مناطقی از کردستان را در بر می‌گیرد

حذف خبرنگار به‌دلیل شفاف‌سازی!

کردستان پانزدهمین استان پیر کشور/ بیجاری‌ها پیرتر هستند

تأمین آب شرب پایدار 10 روستای کردستان در تابستان سال جاری

‌کردستان؛ پانزدهمین استان پیر کشور

11.7 درصد از جمعیت کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند

نسخه جدید دولت برای مستاجران دهک 1 تا 9

64 بارداری موفق در مرکز درمان ناباروری بیمارستان شفا سقز انجام شد

اقدام عجیب وزارت صمت منتج به تعطیلی معدن بزرگ آهک سقز شد

تنها 14 درصد خردسالان سبک زندگی استانداردی دارند

اصرار به تکرار اشتباه

عدم تمایل جوانان به ازدواج؛ از تابوی اقتصاد تا فرهنگسازی اشتباه رسانه

تأثیر تنش‌های منطقه‌ای بر نرخ ارز/ التهابات بازار ارز موقتی است

افت بیشتر بورس و سهام شرکت‌ها نوعی خیانت به اقتصاد تلقی می‌شود/ برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران، تثبیت دامنه نوسان یک درصدی ضروری بود

سامانه چشم‌انداز اقتصادی ایران رونمایی شد

لزوم ایجاد تحول اقتصاد حمل و نقل درحوزه تاکسیرانی