عصر کرد

آخرين مطالب

تأثیر تنش‌های منطقه‌ای بر نرخ ارز/ التهابات بازار ارز موقتی است اقتصادي

تأثیر تنش‌های منطقه‌ای بر نرخ ارز/ التهابات بازار ارز موقتی است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت بازار ارز اظهار کرد: بدیهی است که همه کشورهای جهان با سطحی از تنش و نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی مواجه هستند. مهم این است این انتظارات تورمی و نااطمینانی‌ها موقتی باشد و اثرات آن در دوره کوتاه مدت به سرعت تحلیل رفته و از بین برود و ماندگار نباشد.
وی افزود: وقتی شوک‌ها و انتظارات از دوره کوتاه مدت به بلندمدت تسری یابد، می‌توان نگران شد و مواجهه علمی این است که تلاش شود شوک‌ها حالت پایدار و ماندگار نداشته باشند. به عبارت دیگر چنانچه سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله سیاست‌های پولی و مالی و ارزی از یک شرایط باثبات برخوردار باشند و استحکام نهادهای اقتصادی حاکم باشد و سیاستگذاران اقتصادی نیز رفتاری معتبر و اعتمادساز ارائه دهند، می‌توان گفت که انتظارات مردم لنگر شده است و شوک‌های موقتی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی همچون تنش‌های سیاسی یا شوک‌های انرژی، اثرات هیجانی شدید و ماندگار در اقتصاد نشان نمی‌دهند.
شقاقی شهری تصریح کرد: بالعکس چنانچه اقتصاد به سمتی برود که پیش‌بینی‌پذیری آن کاهش یابد، رفتارهای هیجانی و نامتوازن در تصمیمات اقتصادی گرفته شود، استحکام نهادهای اقتصادی همچون بخش مالی و واقعی اقتصاد شکننده باشد و اصلاحاتی درجهت تقویت نهادهای اقتصادی صورت نگیرد، می‌توان اذعان داشت که شوک‌های وارده، اثرات هیجانی شدید و ماندگار در اقتصاد داشته و خانوارها در شرایط عدم ثبات به سر می‌برند و منتظر تورم‌های بالا و یا تداوم شرایط تورمی هستند.
این اقتصاددان تاکید کرد: بنابراین زمانی که انتظارات به شدت تثبیت شده باشد، وضعیت اقتصادی به سرعت به سطح قبل از شوک خود باز می‌گردد و شوک‌ها بر انتظارات مردم چندان تأثیری نخواهند داشت. به عبارتی انتظارات تورمی کوتاه‌مدت مردم به انتظارات تورمی بلندمدت منتهی نخواهد شد. بنابراین چنانچه باورمندی جامعه به اقتدار بانک مرکزی و ارکان اقتصادی دولت ایجاد شود و انتظارات مردم به گونه‌ای باشد که نسبت به توانایی دولت برای حفظ ثبات شرایط عمومی اقتصاد و قیمت‌ها اطمینان داشته باشند، از سطح نا اطمینانی اقتصادی کاسته شده و ریسک فعالیت‌های اقتصادی کاهش خواهد یافت، در این‌صورت درجه لنگر شدن انتظارات مردم تقویت خواهد شد.
التهابات بازار ارز موقتی است
وی گفت: اینک برای اقتصاد ایران برداشت چنین است که اولاً در مقایسه با سایر کشورهای جهان، با سطح متنوع و گسترده‌ای از تنش‌ها مواجه است. ثانیاً نهادهای اقتصادی از استحکام لازم برخوردار نیستند و شرایط اقتصادی شکننده و پیش‌بینی ناپذیر است. ثالثاً بر اساس تجربیات دوره‌های گذشته، باورمندی جامعه به اقتدار بانک مرکزی و ارکان اقتصادی دولت پایین است و کشور با سطح بالایی از نا اطمینانی اقتصادی و ریسک فعالیت‌های اقتصادی مواجهه است. لذا همیشه جامعه نگران آینده اقتصادی است و به شدت به تحولات سیاسی داخلی و خارجی حساس است و به عبارتی انگشت روی ماشه است؛ یعنی همواره خود را برای رویارویی با نوسانات متعدد و سوداگری یا حفظ قدرت خرید خود آماده نگه می‌دارد. به طوری که این حجم از نااطمینانی برای اقتصاد ایران مضر است و امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت را سلب می‌کند.
وی ادامه داد: البته برای تنش اخیر رخداده و اتفاق افتاده به احتمال زیاد شرایط همچنان موقتی بوده و ماندگاری نخواهد داشت و برداشت بنده حکایت از گذرا بودن شرایط تنش‌زا دارد و با فروکش شرایط هیجانی، مجدد قیمت دلار به سطح پایدار خود یعنی حوالی 59-60 هزار تومان بازخواهد گشت. با این حال به باور کلی، سطح نااطمینانی و پیش‌بینی ناپذیری اقتصاد ایران بسیار بالا است و این چنین شرایطی امکان نگاه بلندمدت به اقتصاد را بالاخص در حوزه سرمایه‌گذاری مخدوش می‌سازد.
این اقتصاددان تصریح کرد: درضمن باید تاکید کنم قیمت تعادلی دلار فارغ از نوسانات زودگذر و هیجانی، بر پایه متغیرهای اقتصاد کلان تعیین می‌شود و چنانچه دولت نتواند شرایط متغیرهای کلیدی اثرگذار همچون تورم، کسری‌های تجاری غیرنفتی و حساب سرمایه را سامان بخشد، روند تعادلی دلار طی ماه‌های آینده صعودی خواهد بود.
وی تاکید کرد: لذا توصیه می‌شود دولت در جهت تقویت تاب آوری اقتصادی ایران، مجموعه اقدامات و اصلاحات ساختاری و نهادی را در داخل کشور و نیز سیاست‌های خارجی (تنش‌زدایی) آغاز کند به نحوی‌که به سازگاری و هماهنگی، ثبات و تحکیم بخش‌های اقتصادی منجر گردد و در نتیجه این اصلاحات اقتصادی بالاخص با هدف درونزاسازی اقتصاد ایران، مردم نسبت به استحکام ساختارهای اقتصادی و سیاست‌های اتخاذ شده دولت و بانک مرکزی، اعتماد و باورمندی لازم را داشته و انتظارات کوتاه‌مدت ماندگار نباشد و شرایط کشور برای سرمایه گذاری از حداقل ثبات و پیش بینی پذیری برخوردار باشد.
کد خبر 6244222

عصر کرد

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/896222/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انصاف نیست که انسان هزار بار قبل از مردن در دنیا بمیره!

اعلام نامزدهای نهایی جایزه کتاب ملی آمریکا

خوانش شعری زیبا توسط دکتر کاکاوند

تغییر زمان 4 مسابقه از هفته پنجم لیگ یک

اولین همکاری تجاری قدوس با کلباء

اختصاصی آخرین خبر از وضعیت ورزشگاه آزادی

برگزاری جلسه کمیته فنی برای بررسی برنامه‌های سرمربی تیم‌ملی بسکتبال

پایان رسمی محرومیت ستاره استقلال

دانیله ماری: شاهد عملکرد هوشمندانه‌ طارمی بودیم

واکنش دروازه بان استقلال به جدایی نکونام

روایت مترجم برانکو از قبل و بعد پرسپولیس با مرحوم نوروزی

جدایی 2 مربی از کادر فنی استقلال

(تصاویر) عکس های شخصی و زندگی خصوصی الهام کردا

ارکستر «مهربانی» به صحنه می رود

تئاتر امروز نیاز به پویایی با تکنولوژی‌های جدید دارد/سال‌هاست منبع درآمدی نداریم!

(تصاویر) بازنشستگی دنیل دی‌لوئیس پایان یافت؛ بازگشت با «شقایق»

آتش‌سوزی مراتع و عرصه‌های طبیعی در گیلانغرب مهار شد

رفع تصرف 30 هزار متر از اراضی ملی در سرپل‌ذهاب

خلع ید 30 هزار متر از اراضی ملی تخریبی در روستای «هوان» سرپل‌ذهاب

فیلم| شادی مردم شهرستان هرسین در پی حمله موشکی سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی

«حرمان» در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود

ملی‌پوش کاراته بانوان زانوی مصدوم خود را جراحی کرد

رباط پای چشمی مشکوک به پارگی!

رباط مچ پای چشمی مشکوک به پارگی / مدافع استقلال بیش از یک ماه دور از میادین

کارآگاهان جنایی در برابر معمای جسدی در گونی

سیما تیرانداز دوباره تهیه‌کننده تئاتر شد

جامعه تعلیم و تربیت همیشه در صحنه حضور دارد

کالافیوری در یک صحنه باورنکردنی با ویپ یا مکمل!

ملت ایران در صحنه حضور داشته باشند

حمله موشکی سپاه پیام‌های بسیاری برای رژیم صهیونیستی و آمریکا داشت

انگیزه قتل جوان 22 ساله در سرپل ذهاب مشخص شد

صهیونیست‌ها، صحنه گردان حوادث تروریستی سیستان و بلوچستان هستند

رای جدید دیوان عدالت درباره بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه

هدف از برگزاری شور عاطفه‌ها تأمین نیازهای دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد است

یخبندان مناطقی از کردستان را در بر می‌گیرد

حذف خبرنگار به‌دلیل شفاف‌سازی!

کردستان پانزدهمین استان پیر کشور/ بیجاری‌ها پیرتر هستند

تأمین آب شرب پایدار 10 روستای کردستان در تابستان سال جاری

‌کردستان؛ پانزدهمین استان پیر کشور

11.7 درصد از جمعیت کردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند

نسخه جدید دولت برای مستاجران دهک 1 تا 9

64 بارداری موفق در مرکز درمان ناباروری بیمارستان شفا سقز انجام شد

اقدام عجیب وزارت صمت منتج به تعطیلی معدن بزرگ آهک سقز شد

تنها 14 درصد خردسالان سبک زندگی استانداردی دارند

اصرار به تکرار اشتباه

عدم تمایل جوانان به ازدواج؛ از تابوی اقتصاد تا فرهنگسازی اشتباه رسانه

تأثیر تنش‌های منطقه‌ای بر نرخ ارز/ التهابات بازار ارز موقتی است

افت بیشتر بورس و سهام شرکت‌ها نوعی خیانت به اقتصاد تلقی می‌شود/ برای جلوگیری از ضرر و زیان سهامداران، تثبیت دامنه نوسان یک درصدی ضروری بود

سامانه چشم‌انداز اقتصادی ایران رونمایی شد

لزوم ایجاد تحول اقتصاد حمل و نقل درحوزه تاکسیرانی