بزرگنمايي:
عصر کرد - مسئولان کرمانشاه از کاهش تلفات جادهای با نصب سرعتگیرها خبر میدهند و این در حالی است که شهروندان از جانمایی غیراصولی و خسارتهای ناشی از این موانع ترافیکی گلایه دارند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، متأسفانه وضعیت نامناسب سرعتگیرها در کرمانشاه به یک معضل جدی تبدیل شده است. جانمایی غیراصولی و نامناسب این موانع ترافیکی، نه تنها نتوانسته به کاهش حوادث کمک کند، بلکه خود به عاملی برای بروز تصادفات و ایجاد خسارت به وسایل نقلیه تبدیل شده است.
فقدان علائم هشداردهنده کافی و استانداردهای لازم در نصب این سرعتگیرها، نارضایتی گستردهای را در بین شهروندان و رانندگان ایجاد کرده است و این در حالی است که مسئولان استان وجود این سرعتکاهها را ضروری میدانند.
باتمانی از رانندگان تاکسی در شهر کرمانشاه با انتقاد از سرعتگیرهای موجود در بزرگراه امام خمینی(ره) کرمانشاه اظهار کرد: من به استانهای مختلف سفر کردهام و در هیچ استانی نصب سرعتگیر در بزرگراه ندیدهام زیرا وجود این سرعتگیرها خود سبب افزایش تصادفات میشود.
وی عنوان کرد: علاوه بر این بیشتر سرعتگیرهای شهر کرمانشاه علائم هشداردهنده یا رنگ آمیزی مناسبی ندارد که راننده متوجه آن شود. وقتی راننده متوجه نشود با سرعت از آن عبور میکند و این هم سبب بروز تصادف میشود و هم خساراتی به جلوبندی خودرو وارد میکند.
حسینی از دیگر شهروندان کرمانشاهی به نامناسب بودن وضعیت سرعتگیرها اشاره و اظهار کرد: بسیاری از این سرعتگیرها پلاستیکی هستند و فرسوده شدهاند و میخهای داخل آنها سبب آسیب دیدن لاستیک خودرو میشود.
وی افزود: به نظر میرسد فرهنگ سازی کردن در زمینه رانندگی نسبت به ایجاد سرعتگیرهای متعدد و غیراستاندارد هزینه کمتری به دنبال داشته باشد و از طرفی تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت اما در کرمانشاه به این موضوع کمتر توجه میشود و بهای آن را مردم پرداخت میکنند.

کاهش 65 درصدی تعداد جانباختگان در بزرگراه امام(ره) با نصب سرعتکاه و دوربین
سرهنگ محمد حیدری، رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه، از کاهش 75 درصدی تلفات جادهای در بزرگراه امام خمینی (ره) در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این کاهش چشمگیر نتیجه اقدامات هوشمندانه پلیس راهور و شورای ترافیک استان، از جمله نصب دوربینهای هوشمند و سرعتکاهها در نقاط حادثهخیز بوده است.
وی با اشاره به اینکه موضوع تصادفات رانندگی یکی از مهمترین چالشهای حوزه سلامت در کشور و استان است، افزود: یکی از ماموریتهای اصلی شورای ترافیک، ارتقای ایمنی عبور و مرور و کاهش جانباختگان در حوادث ترافیکی است.
رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه با ابراز نگرانی از آمار بالای تصادفات معابر درون شهری در شهرستان کرمانشاه که 84 درصد تصادفات درون شهری استان را به خود اختصاص داده است، تاکید کرد: این آمار نشاندهنده لزوم توجه ویژه به ایمنی معابر درون شهری است.
حیدری با اشاره به اینکه 65 درصد جانباختگان در سالهای گذشته در شبکه بزرگراهی استان بودهاند، تصریح کرد: با توجه به تغییر کاربری معابر و افزایش ساخت و ساز در حاشیه آنها، ناچار شدیم با استفاده از دوربینهای هوشمند و نصب سرعتکاهها، ایمنی را در این مناطق ارتقا دهیم.
وی با تأکید بر ضرورت وجود سرعتکاهها برای کاهش تصادفات گفت: این اقدامات در کنار سایر تمهیدات ترافیکی، نقش بسزایی در کاهش چشمگیر تلفات جادهای در استان کرمانشاه داشته و امید است با تداوم این روند، شاهد کاهش بیشتر حوادث ناگوار رانندگی باشیم.
هدفگذاری صفر کردن تلفات تصادفات تا پایان برنامه هفتم
فردین سروش، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان کرمانشاه، با اشاره به برگزاری منظم جلسات این شورا و کمیتههای کارشناسی تخصصی، از اولویت ایمنی در برنامههای ترافیکی استان خبر داد.
وی با بیان اینکه قانون برنامه هفتم توسعه، کاهش سالانه 10 درصدی تلفات تصادفات را برای تمامی دستگاهها و سازمانها تکلیف کرده است عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که با برنامهریزی و اجرای تدابیر مناسب، میزان تلفات ناشی از تصادفات را به صفر برسانیم.
دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان کرمانشاه عدم تناسب معابر شهری با حجم بالای خودروها را یکی از چالشهای اصلی برشمرد و گفت: معابر ما مربوط به 50 سال قبل است، در حالی که اکنون 700 هزار خودرو در استان وجود دارد و این عدم تناسب سبب ایجاد اتفاقات متعدد میشود.
سروش از اقدامات صورت گرفته با تاکید استاندار و معاونان در راستای ایمنسازی معابر خبر داد و افزود: خوشبختانه با این اقدامات، بخشی از تصادفات درون شهری کاهش یافته است و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

سرعتگیرها برای اثرگذاری باید آزاردهنده باشند
افشین لرزنگنه، معاون حمل و نقل و شورای ترافیک کرمانشاه، هدف اصلی از نصب سرعتگیرها را ایجاد "احساس ناخوشایند" در رانندگان و سرنشینان به منظور کاهش سرعت و آگاهسازی آنها عنوان کرد.
وی با اشاره به آمار بالای تصادفات جرحی و عابران پیاده در شهر، از نصب سرعتگیرهای لاستیکی، پلاستیکی و آسفالتی به عنوان راهکار مصوب شورای ترافیک خبر داد.
لرزنگنه ضمن ابراز تاسف از فرسودگی و سرقت برخی از این سرعتگیرها، از برنامه تبدیل تمامی آنها به نوع آسفالتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با ارتقای فرهنگ ترافیکی، روزی دیگر نیازی به نصب سرعتگیر در این شهر نباشد.
معاون حمل و نقل کرمانشاه همچنین از شناسایی بیش از 90 سرعتگیر نیازمند اصلاح و جمعآوری در سطح شهر خبر داد.
انتهای پیام/