عصر کرد

آخرين مطالب

نرخ کرایه تاکسی سنندج 1404 / اعتراض‌ها آغاز شد! اجتماعی

نرخ کرایه تاکسی سنندج 1404 / اعتراض‌ها آغاز شد!
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سنندج، شهری که لقب «شهر تاکسی‌ها» را به دوش می‌کشد، نه به دلیل توسعه حمل‌ونقل عمومی مدرن، بلکه به واسطه انبوه جوانان و سرپرستان خانوارهایی که از سر ناچاری و نبود فرصت‌های شغلی مناسب، پشت فرمان تاکسی‌های فرسوده روزگار می‌گذرانند، این عنوان را یدک می‌کشد.
در این میان، چرخ اقتصاد شهر نیز با کرایه‌هایی می‌چرخد که اگرچه برای رانندگان مرهمی موقت بر زخم‌های معیشتی است، اما برای شهروندان، هزینه‌ای گزاف برای جابه‌جایی در مسیرهای کوتاه شهری محسوب می‌شود.
تازه‌ترین نرخ‌نامه اعلام‌شده از سوی شهرداری سنندج، نه تنها گرهی از این وضعیت پیچیده نگشوده، بلکه فاصله‌ای عمیق‌تر میان واقعیت‌های اقتصادی شهر و ارقام دستوری، ایجاد کرده و نارضایتی‌ها را افزایش داده است.
مسئله «گران بودن کرایه تاکسی» به یک دغدغه روزمره برای شهروندان تبدیل شده است، برای پیمودن مسافت‌های کوتاه درون‌شهری، مبالغی پرداخت می‌شود که با وضعیت اقتصادی بسیاری از اقشار جامعه همخوانی ندارد و نکته قابل تامل اینجاست که مبالغی که از چند ماه گذشته به عنوان کرایه تاکسی در سنندج پرداخت می‌شد، با مبلغی که شهرداری این شهر روز دوشنبه(18 فروردین) ابلاغ کرده، سنخیتی نداشته و بیشتر از این نرخ است!
شهروندی که برای رفتن به محل کار یا انجام امور روزمره خود مجبور به استفاده از تاکسی است، بخش قابل‌توجهی از درآمد خود را صرف هزینه‌های حمل‌ونقل می‌کند. از سوی دیگر، نمی‌توان به سادگی انگ «گران‌فروشی» به رانندگان تاکسی زد، آن‌ها نیز در گرداب مشکلات اقتصادی دست و پا می‌زنند.
هزینه‌های بالای نگهداری خودروهای اغلب فرسوده، قیمت بالای قطعات یدکی، بیمه و از همه مهم‌تر، تورم و کاهش قدرت خرید مردم، عرصه را بر آن‌ها نیز تنگ کرده است.
در چنین شرایطی، مطالبه کرایه‌هایی بالاتر از نرخ مصوب، شاید تلاشی برای حفظ حداقل سطح معیشت باشد، اما، آنچه این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، اعلام نرخ‌های جدید کرایه تاکسی از سوی شهرداری سنندج است.
به گفته حمید خضری، رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج، این نرخ‌ها بر اساس مصوبه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و پس از تصویب شورای اسلامی شهر و تایید فرمانداری، تعیین و به تاکسیرانان ابلاغ شده است.
طبق اعلام این سازمان، افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال 1404 برابر با 36.8 درصد است و بیشترین نرخ کرایه مربوط به مسیرهای طولانی‌تر مانند میدان آزادی به ویلاشهر و نایسر با 160 هزار ریال و کمترین نرخ مربوط به مسیرهای کوتاه‌تر با 100 هزار ریال است.
با این‌حال، به گفته بسیاری از رانندگان و شهروندان، ارقام درج‌شده در این نرخ‌نامه، هیچ تناسبی با واقعیت‌های موجود در شهر ندارد، این نرخ‌ها، اغلب بسیار پایین‌تر از مبالغی است که رانندگان به صورت توافقی از مسافران دریافت می‌کنند.
این شکاف عمیق میان نرخ مصوب و نرخ اجرایی، نشان‌دهنده عدم درک صحیح مسئولان از وضعیت اقتصادی شهر و معیشت رانندگان است و نارضایتی‌ها را افزایش داده است.
شهروندان و رانندگان به‌طور یکسان از این نرخ‌های غیرواقعی ناراضی هستند، شهروندان به دلیل این‌که در عمل مجبور به پرداخت مبالغ بیشتری هستند و رانندگان به دلیل این‌که این نرخ‌ها هزینه‌های آن‌ها را پوشش نمی‌دهد.
سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج از شهروندان خواسته است در صورت مشاهده هرگونه تخلف و دریافت پول اضافی، آن را از طریق سامانه پیامکی یا تماس تلفنی به واحد بازرسی و نظارت تاکسیرانی اطلاع دهند، اما به نظر می‌رسد این درخواست در شرایطی که تخلف به یک رویه عادی تبدیل شده است، چندان کارساز نباشد.
حمید خضری در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با شکاف بین واقعیت کرایه تاکسی و نرخ تعیین شده شهرداری، نبود شکایت مردمی را دلیل مهم این امر ذکر و اظهار کرد که عدم ثبت شکایات مردمی در سامانه 133 ما را از ورود به این قضیه نگاه داشته، البته موارد جزیی هم بوده که پیگیری و حل شده است.
وی، از گشت مشترک با تعزیرات در آستانه عید نوروز امسال هم خبر داد و افزود: شهروندان در این راستا هیچ اعتراضی نکرده‌اند و شکایتی در این زمینه هم ثبت نشده است.
رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج، اساس نرخ تعیین شده کرایه تاکسی در سنندج را مصوبه اعلام شده توسط سازمان شهرداری و دهیاری کشور ذکر کرد و ادامه داد که این 36 درصد تعیین شده دقیقا همان میانگین تورم سالیانه بوده که سازمان شهرداری‌ها به ما اعلام کرده و ما هم موظف به رعایت قانون هستیم.
به گفته خضری، نرخ پیشنهادی از سوی شهرداری برای تایید به شورای شهر و فرمانداری سنندج ارسال می شود، نرخ امسال هم بر اساس مصوبه‌ و دستورالعمل سازمان دهیاری های کشور تعیین شده است.
‌وی، مطالبه ایسنا مبنی بر عدم رضایت شهروندان و رانندگان تاکسی را نسبت به نرخ های تعیین شده منطقی و درست دانست و گفت که مشکل حمل و نقل عمومی نه تنها در شهر سنندج، بلکه در تمام شهرهای کشور مشاهده می شود.
ناوگان حمل و نقل عمومی سنندج نیازمند نوسازی و افزایش تاکسی است
وی ادامه داد: ناحیه منفصل شهری «نایسر»، تقریبا با 100 هزار نفر جمعیت،160 دستگاه تاکسی دارد، در حالی که بر اساس میانگین کشوری باید به ازای هر 150 تا 180 نفر، یک دستگاه تاکسی وجود داشته باشد، یعنی عملا باید 400 دستگاه تاکسی در این مسیر کار کند. طبق میانگین کشوری در رابطه با اتوبوس هم، هر هزار و 100 نفر یک دستگاه اتوبوس لازم دارد، متاسفانه این در حالی بوده که از سال 1390 تا امروز، وزارت کشور فقط 5 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی سنندج تحویل داده است.
خضری، عدم پاسخ کارخانه‌ها به تعهداتشان را عامل مهم این امر دانست و گفت: سال گذشته ما 120 نفر سهمیه داشته ایم که ایران خودرو از این میزان تقاضا، فقط 22 عدد تاکسی به ما تحویل داده است.
رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج، تاکید کرد که باید شرکت‌های سازنده خودرو به تعهدات خود عمل کرده و وزارت کشور هم پیگیر این موضوع باشد که باید به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر سنندج، اتوبوس و تاکسی اضافه شود.
وی هزینه و خرج تاکسی را بسیار زیاد دانست و آن را فاقد صرفه برای راننده ذکر کرد و گفت: یک راننده، زمانی در همین شهر خرج دو خانواده را می‌داد، اما اکنون تاکسی واقعاً هزینه‌های خودش را هم با سختی تامین می‌کند.
به گفته خضری، هرچی از شهر دورتر می شویم باید حمل و نقل انبوه تر شده و استفاده از اتوبوس، مترو و تراموا بیشتر باشد، اما این امر در شهر سنندج برعکس است و هر چه از شهر دورتر می‌شویم نرخ کرایه تاکسی بیشتر شده، در حالی که باید استفاده از اتوبوس بیشتر باشد.
وی اعلام کرد که متاسفانه طی سه چهار سال اخیر با وجود اینکه یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری بحث خرید اتوبوس بوده، اما از 50 دستگاهی که به سنندج اختصاص داده شده، فقط پنج دستگاه به ما تحویل شده است. با وجود مکاتبات زیادی که با جاهای مختلف از جمله وزارت کشور انجام شده است، متاسفانه شرکت‌های سازنده، خودرو تحویل نمی‌دهند.
این مسئول، از واریز 28 میلیارد تومان به حساب دولت برای خرید 20 دستگاه اتوبوس در سال 1401 خبرداد و تصریح کرد: از این تعداد فقط پنج دستگاه اتوبوس به شهرداری سنندج تحویل داده شده است.
رییس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج، 75 درصد ناوگان حمل و نقل عومی شهر سنندج را فرسوده و تحویل تاکسی به سنندج را هم قطره چکانی اعلام کرد و افزود: به طور جدی پیگیر این قضیه هستیم که بتوانیم اتوبوس و تاکسی به شهر سنندج اضافه کنیم، هر چه قدر تعداد ناوگان حمل و نقل ما بیشتر باشد، قطعا مردم از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/982740/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری مارک کلاتنبرگ: گل اول سپاهان به پرسپولیس مردود بود / اظهارنظر درباره پنالتی میلاد و اخراج شکاری در رسانه عادل فردوسی پور

آبرسانی پایدار به شهرهای دهگلان و قروه در مسیر نهایی؛ طرح انتقال آب سد آزاد در آستانه بهره‌برداری گسترده

شبى که باد در شاخ هایم پیچید در قالب نمایش ملودرام به روی صحنه می رود

اشتباهی استراتژیک !

چرا خروس‌ها در سپیده دم بانگ سر می‌دهند؟

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: بهترین بازی برای من دربی 3-2 نبود، بازی السد بود که با ژاوی آن ها را حذف کردیم

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به عکسی مشترک با فرهاد مجیدی

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به فحاشی ها علیه علیرضا بیرانوند

کارشناسی داوری دیدار گل گهر - استقلال

کارشناسی داوری دیدار هوادار - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس - سپاهان

کارشناسی داوری دیدار تراکتور - ملوان

آیا پنالتی سپاهان مقابل پرسپولیس گرفته نشد؟

غافلگیری ناگهانی بیرانوند در ورزشگاه یادگار امام

علیرضا منصوریان : باید بقیه بازیکنان خودمان را از نظر بدنی به سطح ستاره‌های تیم ملی برسانیم

ستاره النصر مقابل استقلال حالا گل خالی نمی‌زند! ‏

علیرضا منصوریان : به نظرم تراکتور قهرمان می‌شود اما در فوتبال هیچ چیزی بعید نیست

دفاعیه یحیی درباره وقت‌کُشی: بلد نیستیم

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: موسیمانه واقعا من را سورپرایز کرد

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: اصلا قبول ندارم که می‌گویند برخی بازیکنان در حد تیم نیستند

علیرضا منصوریان: 700 هزار دلار در زمان سعادتمند طلبکار بودم، که به باشگاه بخشیدم

علیرضا منصوریان: مجتبی جباری را به عنوان یک سرمایه بزرگ نباید الان بسوزانیم

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد مشخص شد؟

گل اول النصر به القادسیه توسط مانه

گل دوم القادسیه به النصر توسط اوبامیانگ

خاطره جالب علیرضا منصوریان از دعوای شدید و قهر با برادر پرسپولیسی‌اش

مدیرعامل تراکتور و یک پیام فرهنگی بعد از صدرنشینی!

کارتال: یک پرسپولیس جدید می‌سازم

گل‌محمدی: از حالا به فکر تراکتور هستم

پاستورلو: مطمئنم طارمی خیلی به اینتر کمک می‌کند!

شادی بازیکنان و کادر فنی فولاد با هواداران پس از برتری مقابل شمس آذر

حمایت علیرضا منصوریان از بازیکنان استقلال و کاپیتان های تیم

محسن تنابنده از پایتخت می‌گوید | خاطرات محسن تنابنده از نگارش پایتخت +ویدئو

آیا پنالتی سپاهان مقابل پرسپولیس گرفته نشد؟ + کارشناسی داوری صحنه‌های مشکوک بازی

شعر ترکی استاد شهریار

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: ما در بدترین دوران فوتبال استقلال قهرمان جام حذفی شدیم

علیرضا منصوریان: استقلال و پرسپولیس هستند که پیشکسوتان را بزرگ می‌کنند

علیرضا منصوریان: ما باید در این یک و ماه نیم باقی مانده سپاهان را در جام حذفی شکست دهیم

عملکرد عالی حامد لک در لیگ برتر بیست و چهارم فوتبال ایران

علیرضا منصوریان: موسیمانه خیلی خوشحال بود که با این قرارداد وارد فوتبال ما شد

تغییرات پرتعداد و عجیب استقلال از زبان علیرضا منصوریان پیشکسوت باشگاه

ماجرای دیر رسیدن علیرضا منصوریان به جلسه پیشکسوتان استقلال

حمایت علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال از سیدحسین حسینی

شوخی علیرضا منصوریان با مهدی توتونچی؛ چرا شما چایی می‌خورید ؟ برای من هم بریزید!

کل‌کل جالب رئال و بارسلونا علیرضا منصوریان با مهدی توتونچی

ارتش، بازوی ولایی نظام و حافظ عزت و امنیت ایران اسلامی است

صحبت بازیکنان با داور سر صحنه VAR نیمه اول

وقتی مغز فریبمان می‌دهد؛ دانشمندان می گویند رنگ بنفش وجود ندارد!

کتاب «فرود در رضوان»؛ کتابی برای پرواز یک قهرمان در کرمانشاه رونمایی شد

جملاتی دردناک از کتاب های داستایوفسکی