عصر کرد

آخرين مطالب

«عراق» بزرگ‌ ترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب سیاسی

«عراق» بزرگ‌ ترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب
  بزرگنمايي:

عصر کرد - تین نیوز |
عراق، بزرگ ترین شریک تجاری ایران، همچنان از زیرساخت ریلی مناسب برای حمل بار و مسافر برخوردار نیست و این معضل بر تبادلات تجاری و ترانزیت تاثیرگذار است.
به گزارش تین نیوز به مهر، با وجود آنکه عراق بزرگ ترین شریک تجاری ایران در میان همسایگان محسوب می شود و حجم مبادلات تجاری دو کشور سالانه به 10 میلیارد دلار می رسد، اما هنوز زیرساخت ریلی مناسبی برای حمل بار و مسافر بین دو کشور وجود ندارد.
این در حالی است که از سال های دور، احداث خط آهن بین ایران و عراق مطرح بوده، اما هر بار به دلایل مختلف، به نتیجه نرسیده است. پس از سال ها، در سال 1380 اجرای طرح راه آهن غرب کشور (اراک - کرمانشاه - خسروی) آغاز شد. اما در حالی که بخش اراک تا کرمانشاه پیشرفت فیزیکی 70 درصد دارد، مسیر کرمانشاه تا خسروی پس از دو دهه تنها 37 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این در حالی است که این مسیر، پایانه های مرزی مهمی مانند خسروی و پرویزخان را پوشش می دهد که سالانه حدود 3 میلیون تن کالا از آن ها صادر، وارد یا ترانزیت می شود.
هزینه 30 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل یک مسیر استراتژیک در همین راستا، سید مرتضی ناصریان کارشناس ارشد ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به وضعیت ارتباطات ریلی ایران با کشورهای همسایه اظهار کرد: در حال حاضر ایران با اکثر همسایگان خود ارتباط ریلی دارد، اما هنوز ارتباط ریلی با عراق و ارمنستان برقرار نشده است. در خصوص ارمنستان، به دلیل شرایط جغرافیایی سخت، مطالعات نشان داده احداث خط ریلی بسیار دشوار است و در دستور کار نیست. در خصوص جمهوری آذربایجان ارتباط ریلی با منطقه نخجوان در جلفا برقرار ولی غیرفعال است و ارتباط دو کشور در مرز آستارا دنبال می شود، اما ارتباط ریلی با عراق از سال های دور مطرح بوده است.
وی افزود: عراق کشوری مهم و بزرگ ترین شریک تجاری ایران از میان همسایگان محسوب می شود. حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و عراق در سال 1401، حدود 10 میلیارد دلار بوده است. موضوع احداث راه آهن بین ایران و عراق از زمان احداث راه آهن سراسری در ابتدای دوره رژیم پهلوی مطرح شد، اما در آن زمان مسیر شمال - جنوب از بندر امام به بندر ترکمن اجرا شد و ارتباط ریلی با عراق محقق نشد.
وی درباره سایر مسیرهای ریلی ایران و عراق گفت: پروژه راه آهن شلمچه - بصره نیز در حال پیشرفت است، اما به دلیل موقعیت جغرافیایی که در جنوب ایران و عراق قرار دارد، نمی تواند پاسخگوی نیاز کل کشور باشد. مسیر کرمانشاه - خسروی به بغداد، با توجه به قرارگیری در میانه کشور، گزینه ای مفیدتر و اقتصادی تر برای تبادل بار و مسافر است. در این مسیر، 260 کیلومتر خط آهن در ایران و 180 کیلومتر در عراق باید ساخته شود. هرچند مسیر ریلی قدیمی در عراق وجود داشته، اما به دلیل فرسودگی، نیاز به احداث خط جدید ریلی است.
وی بیان کرد: برآورد شده که تکمیل راه آهن کرمانشاه - خسروی حدود 25 تا 30 هزار میلیارد تومان هزینه دارد، بازگشت سرمایه و منافع این نوع پروژه های زیربنایی، در دراز مدت برای کشورها حاصل می شود، این پروژه علاوه بر درآمدهای مستقیم از حمل بار و مسافر، موجب صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح جاده ای و توسعه ترانزیت خواهد شد. یک نکته مهم آنکه مطالعات جامع حمل ونقل ریلی کشور در سال 1402 نشان داد که این پروژه در میان تمامی پروژه های ریلی کشور، اولویت نخست را دارد و باید هرچه سریع تر خط ریلی کرمانشاه - خسروی تکمیل شود.
ناصریان با اشاره به سیاست های توسعه ای عراق خاطرنشان کرد: کشور عراق در حال اجرای پروژه «راه توسعه» است که شامل نوسازی و برقی سازی و دوخطه کردن شبکه ریلی عراق در راستای شمالی - جنوبی می شود. تکمیل راه آهن کرمانشاه - خسروی می تواند ارتباط شبکه ریلی ایران و عراق را برقرار کرده و پروژه راه توسعه را تقویت کند. همچنین عراق می تواند از مسیر کرمانشاه - خسروی و راه آهن ایران برای تجارت با کشورهای شرقی و شمالی ایران شامل پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و به ویژه روسیه استفاده کند.
وی در پایان گفت: منطقه مرزی خسروی و شهرستان قصرشیرین اخیراً به منطقه آزاد تبدیل شده که می تواند نقش مهمی در فرآوری و ارزش افزوده کالاهای صادراتی و وارداتی داشته باشد. پروژه کرمانشاه - خسروی نه تنها به توسعه حمل ونقل، بلکه به رونق اقتصادی و رشد صنایع در مناطق مرزی نیز کمک خواهد کرد؛ امیدواریم با تخصیص بودجه مناسب، اجرای این پروژه در سال های آینده تسریع شود و بتوانیم در اواخر سال 1407 شاهد بهره برداری از آن باشیم.
آیا پروژه ریلی کرمانشاه - خسروی تا 1407 از بن بست خارج می شود؟ به گزارش مهر، در سفر سال 1390 مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه، ایشان بر لزوم تسریع در اجرای این راه آهن تأکید کردند و مسئولان وقت وعده دادند که این مسیر طی سه سال احداث شود. اما با گذشت بیش از یک دهه، همچنان پیشرفت آن در حد همان 37 درصد باقی مانده است. در سال های اخیر، توجه بیشتری به این پروژه شده و قرار است منابع مالی آن از محل تهاتر نفت تأمین شود.
علاوه بر مبادلات تجاری، این خط ریلی می تواند نقش کلیدی در حمل ونقل زائران ایفا کند. سالانه بیش از 5 میلیون زائر ایرانی به عراق و 3 میلیون زائر عراقی به ایران سفر می کنند. تکمیل این پروژه، هزینه های حمل ونقل را کاهش داده و ایمنی سفرها را افزایش می دهد.
با توجه به تأثیر اقتصادی این مسیر و نقش آن در توسعه ترانزیت، تکمیل راه آهن کرمانشاه - خسروی در اولویت نخست پروژه های ریلی کشور قرار گرفته است. طبق برآوردها، برای تکمیل این پروژه به 25 تا 30 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است. در صورت تخصیص بودجه مناسب، این پروژه تا پایان سال 1407 می تواند به بهره برداری برسد.
کشور عراق در حال اجرای پروژه «راه توسعه» است که شامل نوسازی و برقی سازی شبکه ریلی این کشور از جنوب تا شمال می شود. تکمیل راه آهن کرمانشاه - خسروی، علاوه بر تقویت این پروژه، امکان اتصال شبکه ریلی ایران به عراق و سپس به سایر کشورهای منطقه را فراهم می کند.
با وجود همه وعده ها، تکمیل راه آهن کرمانشاه - خسروی همچنان با چالش های مالی و اجرایی روبه رو است. اگر این پروژه به سرانجام برسد، نه تنها موجب تسهیل تبادلات تجاری و زائران خواهد شد، بلکه ایران را به یک هاب ترانزیتی مهم در منطقه تبدیل می کند. حال باید دید آیا مسئولان این بار به وعده های خود عمل خواهند کرد یا این پروژه همچنان روی کاغذ باقی می ماند؟

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/978956/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهدای زمین با 11 صاحب؛ ماجرای «نقی معمولی» نمونه واقعی دارد

کردستان؛ امن‌ترین استان کشور/مسافران با سرعت مطمئنه برانند

از طلای پنهان اقتصاد ملی تا نقطه عطف صنعت پتروشیمی ایران

برنده جایزه آسترید لیندگرن معرفی شد

آمادگی کامل کرمانشاه برای روز طبیعت؛ از خدمات شهری تا حفظ محیط زیست

هدف اصلی سفر ترامپ به عربستان، جذب سرمایه و ترمیم اقتصاد آمریکا است/ تبادل نظر در مورد عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو

آمریکا به بغدادبرای از سرگیری صادرات نفت از طریق خط لوله عراق و ترکیه فشار می ِآورد

جنجال در اردوی سرخپوشان؛ آیا رختکن پرسپولیس صحنه درگیری بود؟

فال انبیا چهارشنبه 13 فروردین ماه 1404

گل سوم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط میکل اویارزابال

گل دوم رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط جود بلینگام

گل سوم رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط اورلین چوامنی

گل چهارم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط میکل اویارزابال

اتفاقاتی که در مدت پلک زدن رخ می‌دهد/ ویدئو

جواهر آرسنال بعد از 3 ماه برگشت و گل زد

گل اول آرسنال به فولام در دقیقه 37 توسط میکل مرینو

گل اول ناتینگهام فارست به منچستریونایتد توسط آنتونی الانگ

گل اول رئال سوسیداد به رئال مادید توسط آندر بارِنِچِئا

گل اول رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط اندریک

گل دوم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط داوید آلابا

شروع عالی سوسیداد؛ رئال گل خورد، لونین لایی!

مارکا؛ سپاهان برای قهرمانی بن یدر را آورد

خلاصه بازی رئال مادید - رئال سوسیداد (ویدئو)

سوارز: برای گل زدن به رئال زندگی می‌کردم

پی‌اس‌جی بعد از 13 سال 2-0 عقب افتاد!‏

بسیج 70 هزار نفری تراکتور علیه قرمز و آبی

سه فرشته بهاری در سنندج متولد شدند؛ لبخند امید در بیمارستان بعثت

مسیر پرپیچ‌وخم توسعه و رکود اقتصاد ایران/ مروری بر طلوع و غروب صنعت در 118 سال

وزیر اقتصاد باید برای تقویت پول ملی برنامه مشخص داشته باشد

جوایز عجیب و ناعادلانه برای قهرمانان؛ از زمین‌های بی‌ارزش تا شکلات‌خوری‌های کوچک | ورزشکارانی که نقی معمولی هستند

نمایشگاه نوروزی صنایع دستی کرمانشاه، میزبان هنرهای دست‌ساز ایرانی در طاق بستان است

این ورزشکاران همه نقی معمولی بودند

جانباز 70درصد «قهرمان چاکتن» از مازندران به همرزمان شهیدش پیوست

این بود زندگی؟

داستانک/ زندگی دوباره

استقلالِ هجومی با تغییر مهم شکل گرفت

تداوم صدرنشینی سینر با وجود محرومیت

عیدی ویژه پرسپولیس به مربیان و بازیکنان خارجی

بن‌یدر و اولین پیام برای هواداران سپاهان

رسوایی در قاب کوچک: شبکه تماشا ناخواسته صحنه های غیراخلاقی پخش کرد!

گاف بزرگ تلویزیون: پخش صحنه های غیراخلاقی و عذرخواهی رسمی شبکه تماشا!

مردم نگرانی در خصوص کمبود گوشت مرغ نداشته باشند

خبر خوش از بازار مرغ و گوشت

اقتصاد آمریکا روی بمب ساعتی/ بازگشت ترامپ و بحران بدهی؛ آیا واشنگتن وارد دوران آشوب مالی می‌شود؟

1.7 میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه دیدن کردند

دفتر دوم «زندگی با آیه‌ها»؛ کتابی برای اصلاح سبک زندگی مومنان

اسرار ازل را نه تو دانی و نه من

سپاهان برای ایرالکو استارت زد

هری‌ کین: در بایرن خوشحالم، به لیگ برتر برنمی‌گردم

قهرمانان ساحلی فردا با جام به ایران بازمی‌گردند