عصر کرد

آخرين مطالب

انحصار و ریخت‌وپاش‌های بی‌ثمر ارزی در صنعت خودرو سیاسی

انحصار و ریخت‌وپاش‌های بی‌ثمر ارزی در صنعت خودرو
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گفته کارشناس ارشد اقتصاد؛ آمار‌ها و شواهد نشان می‌دهد به دلیل تمامی محدودیت‌ها و تصمیمات اشتباه در روند تخصیص ارز و اصرار بر تولید خودرو، معادل خرید کمپانی فولکس واگن، مونتاژکاران ایرانی ارز برای انجام فعالیت‌های خود دریافت‌کرده‌اند!
صنعت خودروسازی در ایران، یکی از صنایعی بود که به منظور رسیدن به بلوغ و خودکفایی در آن، دولت در دهه نود واردات خودرو را ممنوع کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
در آن زمان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سکانداران دولت و مدیران مربوطه و فعالان صنعت، از این اقدام استقبال کرده و آن را اقدامی جهت رشد صنعت ایران دانستند. این انحصار، پس از گذشت یک دهه نتایج خود را به تدریج نشان داد تا به نقطه کنونی امروز رسیدیم؛ شهری پر از خودرو‌های مثلا ملی بی‌کیفیت، اما گران! تولیدکننده، عمده قطعات خود را وارد می‌کند و با هر نوسان ارزی، قیمت‌ها زمین تا آسمان جابه‌جا می‌شوند.
مردم مصرف‌کننده و مستأصل نیز راهی جز خرید و استفاده از این تولیدات عجیب و بی‌کیفیت ندارند. حاصل اصرار بر خودکفایی در صنعت خودروسازی، صرف میلیارد‌ها دلار برای واردات قطعات و ساخت خودروهایی‌ست که حتی کشور‌های همسایه هم این کیفیت را با نرخ‌های نجومی فعلی خریدار نیستند؛ اما چالش‌ها به این نقطه محدود نشده و مسئله وجود خودرو‌های چینی که به نظر ممنوعیت واردات بر آن‌ها اثرگذار نبوده، همواره قابل تامل است.
ریخت‌وپاش‌های بی‌ثمر ارزی در صنعت خودرو
آنطور که از شواهد پیداست، خودرو‌های چینی موجود در بازار، به صورت یکجا وارد کشور نشده و قطعات وارداتی در کارخانه‌های داخلی سرهم‌بندی می‌شوند. این شیوه ورود تدریجی خودرو در حالیست که شرکت تولیدکننده در ایران نماینده رسمی ندارد؛ تنها قطعات از کشور مبدا خریداری شده و برای اتفاقات بعدی مانند سرهم‌بندی، مونتاژ و خدمات پس از فروش، تعهدی از جانب شرکت اصلی وجود ندارد.
در اصل ایران که نتوانست طی دو دهه اخیر سامانی به صنعت خودروی خود بدهد و همواره نیازمند تامین اصلی‌ترین و حتی ساده‌ترین قطعات از خارج است، قطعات خودرو را از چین با هزینه بالا وارد کرده، هزینه‌ای مجدد برای سرهم‌بندی قطعات پرداخت می‌کند و در نهایت از خدمات پس از فروش هم استفاده‌ای ندارد. فارغ از ناکارآمدی صنعت خودروسازی در ایران، بحث فشار‌های تحمیلی به اقتصاد و تحلیل ریخت‌وپاش‌های بی‌ثمر ارزی به دلیل تصمیمات نه‌چندان هوشمندانه برای خودروسازی، از جمله نکات مهم است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن رد شد.
شعار‌های دردسرساز تولید خودرو
پیمان مولوی، کارشناس ارشد اقتصادی در گفتگو با اقتصاد 24، درباره تاثیر وضعیت صنعت خودروسازی بر اقتصاد ایران گفت: روند اقتصاد در حال حاضر، به نفع ذی‌نفعان است و ایجاد محدودیت‌های مختلف برای واردات، منجر به شدت گرفتن حذف قدرت انتخاب مصرف‌کننده و ایجاد انحصار در بازار شده است. شرکت‌های مونتاژکار روزبه‌روز فعالیت خود را در سایه حمایت‌های دولتی گسترش می‌دهند، اما عامل، این شرکت‌ها نیستند؛ در اصل مقصر وضعیت اقتصاد ایران و وجود شعار‌های نامناسب تولید در کشور است. سالهاست تلاش داریم تا با هر روشی که شده، اعلام کنیم در حال تولید هستیم و این رویکرد آسیب‌های زیادی به کشور وارد کرد.

عصر کرد

وی ادامه داد: تاکید زیاد بر تولید از یک‌سو، وجود ممنوعیت‌های وارداتی و همچنین تحریم‌های جدی بین‌المللی از سویی دیگر، باعث شده تا ضمن از بین رفتن بازار رقابتی در کشور، دست مونتاژکاران و واردکنندگان از تولیدات کشور‌های اروپایی کوتاه باشد. آمار‌ها و شواهد نشان می‌دهد به دلیل تمامی محدودیت‌های عنوان شده و تصمیمات اشتباه در روند تخصیص ارز و اصرار بر تولید، معادل خرید کمپانی فولکس واگن، مونتاژکاران ایرانی ارز برای انجام فعالیت‌های خود دریافت‌کرده‌اند! نباید فراموش کرد در شرایطی که اقتصاد ایران با کمبود ارز و سایر نوسانات جدی روبه‌روست، این رقم بسیار هنگفت به معنای فشار عظیم بی‌ثمر بر مردم است.
بازار رقابتی خودرو نداریم
مولوی در ادامه صحبت‌های خود، ناکارآمدی صنعت خودروسازی در کشور را نتیجه شعار غلط تولید دانست و گفت: وضعیت امروز خودروسازی ربطی به دولت واحدی ندارد؛ بیش از یک دهه است که هر دولتی که سرکار آمده، شیوه غلط قبلی را ادامه داده یا شرایط را بدتر کرده است. طی چند وقت اخیر هم که صحبت از واردات خودروی کارکرده و امثالهم شده، آیا کسی این ماشین‌ها را در خیابان دیده؟ و یا عموم مردم قادر به خرید آن هستند؟ پاسخ خیر است. قیمت خودرو در ایران (چه مونتاژی، چه وارداتی و چه تولید داخل) به قدری بالاست که مردم با سرمایه‌های سنگین، مجبور به خرید حداقل‌ترین‌ها هستند.
وی افزود: این روز‌ها دولت ادعا کرده در حال آزاد کردن نرخ ارز و اصلاحات است در حالیکه چنین اتفاقی صحیح نیست. آزادسازی به معنای آزادکردن قیمت‌ها و گرانی نیست؛ در اصل منظور از آزاد کردن بازار، برداشتن محدودیت‌های واردات و تولید است. در چنین شرایطی بازار در هر کالایی رقابتی شده و این مصرف‌کننده است که تصمیم می‌گیرد چه کالایی را با چه نرخی انتخاب کند. در اقتصاد غیر آزاد امروز ما، منفعت در جیب تعداد محدودی از افراد است و ضررش به مردم به عنوان مصرف‌کننده می‌رسد.
شکست خورده‌ایم؟
کلاف سردرگم صنعت خودروسازی در ایران، روزبه‌روز درگیر گره‌های کورتری می‌شود. به‌ویژه در شرایطی که دلار خیز بلندی برای رد شدن از 90 هزار تومان برداشته، سرمایه‌هایی که به پای فعالیت در این صنعت ریخته می‌شود، بیش از پیش زیر ذره‌بین قرار می‌گیرند. هر چند برای تحلیل و دیدن ناکارآمدی و عملکرد شکست‌خورده دولت و فعالان این عرصه، داشتن چشم غیرمسلح کافیست.
منبع: اقتصاد24

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/945278/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیباترین حرفت را بگو

این شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند را از دست ندهید

سپاهان: کاوه و آقایی‌پور هیچ‌جا نمی‌روند

مذاکره جدی پرسپولیس برای اولین خرید

تمایل گل‌محمدی به بازگشت به پرسپولیس تایید شد

یحیی نه، مطهری در اولین عکس فولاد!

سبک کاری توماس توخل خوراک تیم های ملی است!

سرمربی زنان پرسپولیس: برای صعود تلاش می‌کنیم

تیشه‌گران سرپرست فدراسیون اسکی شد

سرمربی تیم فوتبال زنان چابک: برای مسوولان شیراز متاسفم!

پاکدل: هدف ما موفقیت در ناگویاست؛ اسفند یک تورنمنت دیگر در تهران داریم

ثبت نام 1+5 نفر برای ریاست فدراسیون فوتبال

استقلال برای جذب قلی‌زاده نامه داد

آغاز اردوی جهادی جنوب غرب تهران از سوی کانون‌های بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

مرگ دلخراش سه نفر از یک خانواده به دلیل مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در بیجار

فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنر برای ارتقای سواد هنری جامعه تلاش کنند

آموزش هنرمندان موثرترین اقدام در رشد فعالیت‌های هنری است

موج برف و باران وارد کردستان می شود

خانم وزیر فرودگاه‌های کردستان را دریابید!

فروش فوری ایران خودرو ویژه طرح جوانی جمعیت با off طلایی/ فقط تا شب عید صاحب این خودرو پرطرفدار شوید+ فیلم

چرا روی رودخانه آمازون هیچ پلی ساخته نشده است؟

عامل رشد اقتصاد دریاپایه: نگهداری تجهیزات بندری

عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان از تحقق بانکداری اسلامی دارد

افزایش 100 درصدی معافیت مالیاتی حقوق بگیران، اصناف و مشاغل

عضو جبهه پایداری: مجلس نمی‌تواند رئیس بانک مرکزی را عزل کند، استیضاح وزیر اقتصاد منطقی‌تر است +ویدئو

تفاهم‌نامه همکاری شرکت ایریسا و پارک علم و فناوری خراسان رضوی امضا شد

انعقاد تفاهم‌نامه بومی‌سازی کمپرسور پروسس واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان

پتروپالایش ابوالفارس؛ پروژه خصوصی در منطقه محروم

سرلشکر سلامی: امروز از هر زمان دیگری آماده تر هستیم

توضیح پلیس در خصوص مدت زمان خدمت سربازی

راه ها چشم انتظار کاروانی با صدای زنگ

ضرب المثل های جالبی که شعر بودند!

شکست هوادار برابر گل گهر در دیداری تدارکاتی

هدف گل‌گهر در این فصل مشخص شد

تمرین پرسپولیس؛ استخر و دروازه نزدیک

حساب پرسپولیس دوباره بسته شد!

طلا پشت طلا؛ به امباپه حسادت می‌کنند!

انتخاب سرمربی پرسپولیس تا 48 ساعت آینده

درویش: باید فوتبال را از ساکن بودن و یکسان بودن نجاتش دهیم

درویش: مدیران قبلی حکم های سنگین و میلیاردی علیه باشگاه گرفته اند

آخرین وضعیت انتخاب سرمربی پرسپولیس از زبان درویش

قلعه‌نویی: اینتر به طارمی اعتماد کن!

وقتی مردم در صحنه باشند هیچ باکی از دشمن نخواهیم داشت/ ساخت بیمارستان آیت الله هاشمی کاری است که با همراهی مردم و تلاش خانواده هاشمی شکل گرفت

هاشمی رفسنجانی با همه فشارهایی که مانند سنگ آسیاب او را له می‌کرد، هیچگاه از صحنه بیرون نرفت

لحظاتی از پشت صحنه سریال «سوجان» با حضور بازیگران اصلی

‌تعلل در تکمیل جاده کلاله ـ جلفا پذیرفتتی نیست

بهترین فیلم‌های بروس لی/ افسانه‌ای که دنیای سینما را تغییر داد

اجتماع پیشمرگه‌ها و بسیجیان گردان‌های امام حسین لشکر 29 نبی اکرم کرمانشاه

هشدار صریح فرمانده کل سپاه به دشمنان/ ایران اسلامی هرگز مشابه دیگر کشورها نیست

آغاز مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 19 در کرمانشاه