اتصال عراق به اروپا با پروژه «مسیر توسعه» از بندر فاو؛ آیا کریدور جنوب به شمال ایران دور زده میشود؟
سیاسی
بزرگنمايي:
عصر کرد - پایگاه خبری تحلیلی میهن تجارت (mihantejarat.com):
یورونیوز: وزیر حمل و نقل عراق از اقدام ترکیه برای ایجاد شورای چهارجانبه با حضور عراق، مجارستان و بلغارستان برای تسهیل آماده سازی اتصال پروژه موسوم به «مسیر توسعه» به قاره اروپا خبر داد.
رزاق محبس السعداوی، وزیر حمل و نقل عراق، روز شنبه 2 نوامبر (12 آبان 1403) از مراحل نهایی طراحی پروژه «مسیر توسعه» خبر داد.
[به عربی: طریق التنمیه] آغاز کرد و تاکید کرد که درهای عراق به روی هر کشوری که بخواهد به این پروژه بپیوندد باز است.
به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، آقای السعداوی تاکید کرد که ترکیه علاقه فزاینده ای به اجرای این پروژه نشان داده است. پروژه مسیر توسعه عراق با مشارکت مالی کشورهای قطر، امارات متحده عربی و البته عراق و ترکیه انجام می شود و از سوی برخی تحلیلگران به عنوان جایگزین کریدور جنوب به شمال ایران پیشنهاد می شود. .
اهمیت ژئوپلیتیک مسیر توسعه چیست؟
17 میلیارد دلار “مسیر توسعه” به دنبال تبدیل عراق به یک نقطه کانونی حمل و نقل منطقه ای از طریق اتصال مناطق جنوبی عراق به مرز ترکیه در شمال است و به عنوان یک محرک کلیدی برای شکوفایی اقتصادی در عراق تلقی می شود.
مشارکت همزمان دوحه و ابوظبی در این پروژه قابل توجه است، زیرا گرم شدن روابط بین این کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس پس از آب شدن روابط قطر با همسایگانش در سال 2017 و آشتی آنها در سال 2021 را نشان می دهد.
البته مشارکت آنکارا در پروژه مسیر توسعه نیز با چالش های متعددی مواجه است. ترکیه در حال حاضر در حال انجام عملیات نظامی علیه حزب کارگران کردستان (PKK) در شمال عراق است.
یک رقیب برای پروژه ایران
ایران که شامل این پروژه نمی شود با تردید و نگرانی به این پروژه می نگرد و از طریق متحدانش در عراق این پتانسیل را دارد که پیشرفت این پروژه را خدشه دار کند. این پروژه می تواند منافع اقتصادی و ژئواستراتژیک ایران و کویت را تضعیف کند.
برای موفقیت این پروژه باید به عوامل مختلف ژئوپلیتیکی و داخلی دیگر از جمله وضعیت بحث برانگیز حضور پ.ک.ک در عراق و تنش بین اربیل و بغداد توجه شود.
پروژه مسیر توسعه با هدف کوتاه کردن زمان سفر بین آسیا و اروپا با اتصال بصره عراق به آواک ترکیه طراحی شده و بخشی از پروژههای بزرگ یکپارچهسازی اقتصادی منطقهای مانند طرح کمربند و جاده است. BRI) و کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا. (IMEC) است
مهمترین جزء طرح “مسیر توسعه” بندر بزرگ فاو است که ظرفیت عراق را برای پذیرش کشتی های کانتینری بزرگتر بهبود می بخشد و اتکای این کشور به بندر ام قصر را کاهش می دهد. ترمینال جنوبی بندر بزرگ فاو مسیر توسعه را تشکیل می دهد و انتظار می رود در سال 2028 تکمیل شود – اولین فاز از سه فاز.
پس از آن، خطوط جاده ای و ریلی مسیر توسعه 1200 کیلومتری، فاو در بصره را به فیش-خابور در مرز عراق و ترکیه و از آنجا به شبکه جاده ای و ریلی ترکیه متصل می کند.
علاوه بر این، اختلافات بین بغداد و دولت اقلیم کردستان که فیس خابور را کنترل می کند، می تواند پیامدهایی برای مشارکت طولانی مدت ترکیه در این پروژه داشته باشد. به جز 15 کیلومتر آخر نزدیک مرز با ترکیه، بقیه پروژه خارج از اقلیم کردستان واقع شده است.
کنار گذاشتن دولت اقلیم کردستان از این پروژه باعث شده است که اربیل تلاش های خود را برای ایجاد خط آهنی که ایران و ترکیه را از طریق قلمرو تحت کنترل خود وصل می کند، تجدید کند که این امر تنها در پس زمینه بهبود روابط بین اقلیم کردستان است. و ایران و ترکیه منطقی هستند.
هدف این ابتکار ایجاد دسترسی به دریای مدیترانه از طریق بندر مرسین ترکیه و تسهیل سفر جاده ای به اروپا از طریق استانبول است.
آقای السعداوی به خبرگزاری عراق (INA) گفت: طرح های اولیه راه آهن در پروژه مسیر توسعه به میزان 100 درصد تکمیل شده است و این وزارتخانه اکنون طراحی های نهایی را آغاز کرده است.
وی همچنین اعلام کرد: طرح های اولیه راه این پروژه 84 درصد، مطالعات امکان سنجی 100 درصد و آزمایش خاک در مساحتی بیش از 1000 کیلومتر انجام شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه کار برای اجرای این پروژه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در بیانیه وزرای حمل و نقل 4 کشور در دومین نشست اخیر خود در بغداد [پنجشنبه]چگونه روابط، نقش ها و مسئولیت ها در مدیریت این پروژه مشخص می شود.
وی با تاکید بر اینکه “این بیانیه حاوی بندی است که درها را به روی هر کشوری که بخواهد به این پروژه بپیوندد باز نگه می دارد”، تصریح کرد: در بحث ها و بررسی ها قرار است نقشه راه سیستماتیک برای اجرای جاده توسعه تدوین شود. کمک می کند.”
-
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵:۵۰
-
۱۱ بازديد
-
-
عصر کرد
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/908089/