عصر کرد

آخرين مطالب

پرورش ماهی در قفس فرصتی طلایی و نو برای سرمایه گذاری در کرمانشاه اجتماعی و فرهنگی

پرورش ماهی در قفس فرصتی طلایی و نو برای سرمایه گذاری در کرمانشاه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - صنعت پرورش ماهی در قفس یکی از شیوه‌های نوین آبزی‌پروری است که با توجه به اشتغال، درآمدزایی و بازگشت سریع سرمایه‌دارای متقاضیان زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، اما رونق آن نیازمند تلاش برای حل مشکلات متعدد این حوزه است.
پرورش در قفس سامانه‌ای است که ماهی، محصور در یک قفس در منابع آبی پرورش داده می‌شود.
در این روش ماهی درون یک قفس یا سبد قرار می‌گیرد و آب به‌صورت آزاد بین منبع آبی و قفس در جریان است.
این شیوه نو در پرورش ماهی بر خلاف صنایع دیگر نیازی به استفاده از منابع انرژی برق، منابع آب زیرزمینی، زمین و سوخت نداشته و در بستر دریا و سد‌ها اجرا می‌شود و محصولی که 70 درصد آن به صورت ارگانیک است تولید می‌شود.
کاهش هزینه نسبت به پرورش ماهی در استخر‌های خاکی یا دستگاه‌های مداربسته، مدیریت آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر، سهولت در مشاهده و بررسی میزان تغذیه ماهی و گوش‌به‌زنگ، سهولت و اقتصادی بودن درمان علیه انگل‌ها و بیماری‌ها، در مقایسه با استخر‌های خاکی و سیستم‌های مداربسته به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد.
در این روش که شیوه جدید که سود آوری بالایی دارد از همه منابع آبی از قبیل دریا، دریاچه‌های طبیعی محصور شده، سراب، استخر‌های ذخیره، سدها، استخر، چشمه‌ها و نهرها، رودخانه‌ها که از آن در مصارف دیگر بهره‌برداری نمی‌شود می‌توان استفاده کرد.
این قفس‌ها با توجه به ابعاد و اندازه‌ای که دارند و دارای انواع مختلفی چون؛ قفس دریایی ثابت، قفس دریایی شناور، قفس دریایی قابل غوطه وری و قفس دریایی غوطه ور است.
اجرای بیش از 7 هزار متر مربع پرورش ماهی در قفس در کرمانشاه
مسئول طرح‌های آبزی پروری در سد‌های مخرنی غیرشرب اداره کل شیلات استان کرمانشاه با بیان اینکه طرح پرورش ماهی در قفس فرصتی ایده آل برای سرمایه گذاری در استان است گفت: این طرح هم اکنون در چهار سد استان در حال اجرا است.
سعید بابایی افزود: در حال حاضر مساحت کل قفس‌های پرورش ماهی در استان هفت هزار و 400 و مساحت مفید آنها چهار هزار و 500 مترمربع است.
وی اظهار کرد: ظرفیت اسمی ایجاد شده تولید آبزیان در قفس‌های مستقر در دریاچه چهار سد مخزنی استان، هزار و 800 تن در سال و ظرفیت صید و صیادی آبزیان نیز در دریاچه این سد‌ها 210 تن در سال است که در صورت تکمیل ظرفیت پروژه‌های پرورش ماهی در قفس، میزان اشتغال استان در این حوزه 180 نفر به صورت مستقیم خواهد بود.
تولید 430 تن ماهی در قفس در سال گذشته
مسئول طرح‌های آبزی پروری در سد‌های مخرنی غیرشرب شیلات استان با بیان اینکه 430 تن ماهی در قفس در استان کرمانشاه در سال گذشته تولید شد یادآوری کرد: پروژه‌های آبزی پروری پرورش ماهی در قفس و صید و صیادی استان از سال 1393 در چهار سد مخزنی غیرشرب زاگرس گیلانغرب، شهدای گمنام سرپل ذهاب، پیوند بیستون پارس قصرشیرین و جامیشان سنقر اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه آبزیان پرورشی در قفس‌ها شامل ماهیان سردابی، گرمابی و خاویاری و در صیدوصیادی شامل ماهیان گرمابی است افزود: مراحل اخذ مجوز فعالیت‌های آبزی پروری در سد‌های مخزنی زمکان دالاهو، شرفشاه سومار، داریان و بند هیروی پاوه نیز در دست پیگیری قرار دارد.
بابایی اضافه کرد: پیش بینی تولید پرورش ماهی در قفس استان کرمانشاه در سال جاری براساس برنامه هفتم توسعه نیز 250 تن برآورد شده است.
اختصاص 7 میلیارد ریال برای مطالعات امکان سنجی
مسئول طرح‌های آبزی پروری در سد‌های مخرنی غیرشرب شیلات استان کرمانشاه در ادامه گفت: برای انجام مطالعات امکان سنجی این سه سد تاکنون هفت میلیارد و 930 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافته است ضمن آنکه در سنوات اخیر نیز 110 میلیارد ریال اعتبار از محل تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان برای ایجاد و تکمیل پروژه‌های پرورش ماهی در قفس در دریاچه چهار سد مخزنی غیرشرب استان کرمانشاه هزینه شده است.
وی عدم تمایل متقاضیان سرمایه گذاری به علت استیجاری بودن طرح، افزایش بی رویه هزینه‌های احداث قفس، افزایش هزینه‌های تهیه بچه ماهی و غذا، عدم وجود دستورالعمل‌های شفاف و قاطع در خصوص نحوه فعالیت پرورش ماهی در قفس و صیدوصیادی در سد‌های مخزنی و خشکسالی و کاهش حجم آب در مخازن سد‌ها را از مهمترین مشکلات عدم توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در دریاچه سد‌های مخزنی غیرشرب استان عنوان کرد.
بابایی افزود: از مهمترین راهکار‌های توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در دریاچه سد‌های مخزنی غیرشرب استان می‌توان به تسهیل صدور مجوز فعالیت‌های آبزی پروری در دریاچه سد‌های مخزنی دارای مطالعات امکان سنجی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان، تایید گونه‌های پرورشی رایج در دنیا مانند تیلاپیا جهت پرورش ماهی در قفس به عنوان گونه اقتصادی و ماهیان گرمابی جهت فعالیت صیدوصیادی است که می‌تواند در ایجاد انگیزه به سرمایه گذاران این بخش و توسعه فعالیت‌های آبزی پروری در دریاچه سد‌های مخزنی غیرشرب کمک شایانی نماید.
هدف‌گذاری تولید بیش از 23 هزار تن انواع آبزیان در استان کرمانشاه
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه نیز گفت: این استان در تولید ماهی در کشور به عنوان یکی از استان‌های پیشگام محسوب می‌شود به طوری که هم اکنون رتبه دوم را در تولید ماهیان گرمابی در کشور در بین استان‌های غیرساحلی به خود اختصاص داده است.
«سهراب صحرایی» با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس می‌تواند شیوه جدیدی برای جهش تولید در حوزه شیلات در این استان باشد افزود: تولید بالا نسبت به سایر روش‌های پرورشی، پایین بودن هزینه‌های ثابت نسبت به سایر روش‌های متداول و تنوع گونه‌ای و همچنین امکان استفاده از گونه‌های مختلف پرورشی در قفس از دیگر مزایای پرورش ماهی در قفس است.
وی با بیان اینکه برای سال جاری 23 هزار و 770 تن انواع محصولات آبزی در استان هدف‌گذاری شده است گفت: براساس برآورد‌های انجام شده از این میزان، 9 هزار و 101 تن مختص به تولید ماهیان گرمابی، خاویاری و تولید در منابع آبی و 14 هزار و 644 تن نیز مختص به تولید ماهیان سردابی شامل تولید در مزارع منفرد، مجتمع، دومنظوره و قفس خواهد بود.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه با بیان اینکه این میزان تولید در مقایسه با سال گذشته بیش از 2 هزار تن افزایش نشان می‌دهد یادآور شد: همچنین برای امسال پیش بینی شده است پنج میلیون و 200 هزار قطعه انواع ماهیان زینتی و 25 تن میگوی آب شیرین در استان تولید و روانه بازار مصرف شود.
فعالیت 460 مزرعه آبزی پروری در کرمانشاه
صحرایی ادامه داد: سال گذشته نیز در مجموع 21 هزار و 690 تن آبزی شامل هشت هزار تن ماهیان گرمابی، خاویاری و تولید در منابع آبی و 13 هزار و 685 تن ماهیان سردابی در استان کرمانشاه تولید شد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته در مجموع برای سه هزار و 734 نفر به صورت مستقیم در بخش آبزی پروری استان زمینه اشتغال فراهم شد افزود: همچنین در سال گذشته بیش از 2 هزار و 312 تن ماهی خوراکی تازه از نوع ماهیان سردابی و عمدتا گرمابی کپور و 361 هزار و 400 قطعه ماهی زنده کپور از این استان به خارج از کشور صادر شد.
صحرایی اظهار کرد: هم اکنون تعداد 460 مزرعه فعال آبزی پروری در استان کرمانشاه وجود دارد.
وی با تاکید بر بررسی مستمر مسائل و مشکلات صاحبان استخر‌های پرورش ماهی در قفس در راستای رفع مشکلات و افزایش تعامل در راستای تولید پایدار در این حوزه در استان یادآور شد: به استان اظهار کرد: بدون شک استان کرمانشاه با ظرفیت‌های خوب و مستعد پرورش ماهی در قفس و با بهره گیری از شعار سال می‌تواند در بازه زمانی چند ساله پیش رو جهش تولید خوبی در این زمینه ایجاد کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/899892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آرامگاه حافظ شیرازی غرق در گل شد

گشوده‌شدن دروازه «قلعه اوترانتو» با دو ترجمه در کتابفروشی‌ها

برنده جایزه نوبل ادبیات 2024 اعلام شد

روانخواه رکورد آفسایدگیری را جابه‌جا کرد!

اگر مربی هستید، بازی این سه تیم را ببینید!

شلیک سمی به قلب برانکو ایوانکوویچ!

سرمربی سابق استقلال در راجا کازابلانکا

جزئیات باورنکردنی از قرارداد جدید یورگن کلوپ!

جای دی‌بروینه بودم، آن حرف‌ها را نمی‌زدم

20 سال زندگی کریم باقری در پرسپولیس!

ایتالیا جایگزین VAR را آزمایش می‌کند

گفت و گوی رضا درویش و کریم باقری با خبرنگاران بعد از امضای قرارداد

آقا کریم در آغوش پرسپولیس!

وداع نادال با دنیای تنیس

اعلام رسمی برگزاری دیدار ایران - قطر در امارات از سوی AFC

تیم فوتبال شاهو مهاباد فردا میزبان نماینده میاندوآب

برگزاری جشنواره تئاتر استان مرکزی از یکم تا چهارم آبانماه

عکس/ حضور لیلا بلوکات در پشت صحنه یک تئاتر در تماشاخانه ایرانشهر

امیر ایرانی: نیروهای مسلح با وحدت کامل در صحنه های رزم حضور دارند

ارکستر مجلسی آوام در تالار وحدت طنین انداز شد

امیر ایرانی: نیرو‌های مسلح با وحدت کامل در صحنه‌های رزم حضور دارند

پارلمان اروپا صحنه مشاجره مقام‌های اروپایی

گروه نقش با نمایش مخمس به روی صحنه می‌رود

شراره و ضرورتی که به آن توجه نمی‌شود

کارمند یکی از ادارات رباط‌کریم راهی زندان شد

تقابل تاریکی و روشنی در «مکبث» کنت برانا

نیروهای مسلح ارتش و سپاه در بالاترین سطح آمادگی

آیین رونمایی ازمجموعه کتاب ظرفیت‌ها، چالش‌ها وراهکارها در کردستان

70 درصد ناوگان تاکسی سنندج فرسوده است

ورود دادستانی سروآباد به پروژه بلاتکلیف شرکت آشیان سریر البرز

محکومیت قاچاقچی سوخت در دهگلان

لزوم دسترس پذیری عموم مردم به مدیران

برگزاری عصر شعر غزل‌های پاییزی در سنندج

راه‌اندازی 21 رشته و گرایش جدید در دانشگاه کردستان

زنان کولبر برای جابجایی هر بار چقدر دستمزد می‌گیرند؟

علوم پزشکی همدان صاحب آزمایشگاه «واقعیت مجازی» شد

استقبال باشکوه آملی‌ها از دختر طلایی تکواندو نوجوانان جهان | اخبار ورزشی

برگزاری 36 جلسه رفع موانع تولید با سرمایه‌گذاران کردستان

کشت کلزا در 2500 هکتار از اراضی کردستان

بانک‌ها حق تعطیل کردن واحدهای تولیدی را ندارند

بیش از چهار هزار میلیارد تومان گردش مالی مشکوک به فرار مالیاتی در کردستان شناسایی شد

600 جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی کردستان اهدا شد

معرفی داوران بخش ایران و دگرگونه‌های اجرایی جشنواره مریوان

شناسایی بیش از 40 هزار میلیارد ریال گردش مالی مشکوک به فرار مالیاتی در کردستان

کشف 9 تن چوب قاچاق در سنقروکلیایی

چه تعداد از ما به 100 سالگی می‌رسیم؟

رویکرد وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد/ برقی سازی راه آهن تهران- مشهد با فاینانس چین

«جنگ نزدیک است؟» سر مقاله امروز «دنیای اقتصاد» | بررسی شواهد تاریخی جنگ‌ها توسط دکتر هادی خسروشاهین

هشدار بحران اقتصاد جهانی/ نبض تنگه هرمز در دست ایران

انعقاد تفاهمنامه توسعه زیست‌بوم فناوری در حوزه انرژی خراسان