عصر کرد

آخرين مطالب

شهردار شیراز: نجات اقتصاد کشور در امنیت و ثبات سرمایه گذاری است اقتصادي

شهردار شیراز: نجات اقتصاد کشور در امنیت و ثبات سرمایه گذاری است
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد

هما حاصلی / «تشریفات خاص، فرش قرمز، بهشت سرمایه گذاری؛ کلید واژه هایی آشنا در محافل و جلسات سرمایه گذاری هستند، اما همه اینها باید درعمل محقق شود » این باورمدیری خستگی ناپذیراست که وی را از گذشته به عنوان مدیر پولساز و مغز متفکر اقتصادی شهر می شناخته اند واکنون درآغازسومین سال سکانداری وی برمدیریت کلانشهر شیراز،با رویکرد توسعه مدل سرمایه گذاری هیچ پروژه ای دراین شهر معطل مسائل مالی نیست و شیرازمی رود تا درجذب سرمایه گذاربه الگوی کلانشهرهای کشورتبدیل شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
امروزه توجه به جذب و افزایش مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای طرح ها و پروژه های شهرداری به عنوان یکی از عناصرکلیدی ، نقشی حائزاهمیت در توسعه جوامع ایفا می کند. از آنجا که شهرداری ها وابسته به اعتبارات حاکمیتی نیستند بنابراین هنر مدیریت شهری برنامه ریزی مطلوب در راستای مشارکت سرمایه گذاران در طرح های مختلف اقتصادی و درآمدزایی است و با توجه به محدودیت منابع مالی شهرداریها و کاهش درآمدها، از طریق شیوه های مرسوم ،سرمایه گذاری بهترین راهکار برای ایجاد درآمدهای پایدار شهری است. جذب هر چه بیشتر سرمایه های بخش خصوصی در اجرای فعالیت ها و پروژه های شهرداری ها مزیت های مختلفی چون بهبود وضعیت اقتصادی شهرها، کارآفرینی، ورود شهرداری ها به عرصه های جدید کار و تلاش و خدمت رسانی و ارتقای سطح رفاه شهروندان را در پی خواهد داشت.
شهرداری کلانشهر شیراز نیز با هدف ایجاد درآمد پایدار و ارتقا شاخص رفاه شهروندان به صورتی ویژه و هدفمند به جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی همت گماشته و گوی سبقت را از کلانشهرها کشور و دیگر نهاد ها و ارگان ها ربوده است. در این راستا یکی از برنامه های این کلانشهر برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری در شیراز است که نتایج آن می تواند فصل تازه ای در توسعه عمرانی این شهر رقم بزند. در آستانه برگزاری این همایش مشروح گفت‌وگوی « توریسم» را با دکتر محمد حسن اسدی، شهردار کلانشهر شیراز در خصوص این رویداد و همچنین فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری می خوانید.
* آقای شهردار با سومین «همایش بین المللی سرمایه گذاری و تأمین مالی » که این هفته در شیراز برگزار می شود شروع می کنیم هدف از برگزاری این همایش و عایدی آن برای شیراز چیست؟
طبق مصوبه شورای شهر، شهرداری شیراز باید هر سال یک همایش سرمایه گذاری برگزار کند . این همایش که در دو سال گذشته نیز برگزار شده ، امسال 12 مهرماه با حضورمسئولان کشوری و استانی، سفرای خارجی ، سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شرکت‌های تأمین سرمایه، بانک‌ها، مؤسسات اقتصادی و رؤسای کمسیون‌های اقتصادی برگزار خواهد شد. همایش امسال بین المللی است و با توجه به فراخوان و دعوت های انجام شده تصور ما این هست که از کشورهای خارجی هم شرکت کننده داشته باشیم ، چندین سفیر و حتی بعضا سرمایه گذارانی که متقاضی سرمایه گذاری در شیراز هستند برای شرکت در این همایش اعلام آمادگی کرده اند.
جذب سرمایه گذار بخش خصوصی، تأمین امنیت مالی و ثبات سرمایه‌گذاری و تسهیل فرآیند سرمایه گذاری از اهداف سومین همایش سرمایه گذاری است. ببینید در کل دنیا به سرمایه گذاری بهای بسیار می دهند ومعمولا می گویند باید برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن کنیم . سرمایه گذار مثل پرنده ای است که کوچکترین احساس خطری موجب پریدن و رفتن او می شود. سرمایه گذاری کار بسیار حساسی است وجذب سرمایه گذاردر شرایط کنونی ایده آل نیست .
تامین امنیت سرمایه گذاری برای سرمایه گذار بسیار مهم است. در کشور ما وقتی دولت سود بانکی را به 30 درصد می رساند متاسفانه مردم پول هایشان را جمع می کنند و به بانک ها می برند. سرمایه گذاری روندی معکوس این جریان است ، به این معنا که باید پول را از بانک درآورده و در محیط سرمایه گذاری کنید و پول را محبوس نکنید . روند فعلی رایج در جامعه ما خلاف جهت توسعه اقتصادی است. رکود اقتصادی کشور موجب شده مردم به دنبال بانکی باشند که یک درصد بیشتر سود می دهد و به سمت سپرده گذاری در بانک گرایش پیدا کنند.

عصر کرد

ما در طول سه سال گذشته توانستیم 6 نشست یک روزه سرمایه گذاری باموضوعات مختلف تحت عنوان پنل ها و نشست های سرمایه گذاری برگزار کنیم و به نتایج رضایت بخشی برسیم.
درهمایشهای قبلی توانستیم میثاق نامه ای را تهیه کنیم که به امضای تمام مسئولان ارشد استان ،دستگاههای امنیتی ، نظارتی و سیاسی رسید و در سال جدید نیز توانستیم امید نامه را مصوب کنیم. این ها باعث شد مخصوصا سرمایه گذاران خارج از شیراز با ما تفاهم نامه ((MOU بستند و این تفاهم نامه ها منجر به قرارداد شد . بازخورد و خروجی یعنی همین که یک نفر در همایش شما شرکت کند و با شما تفاهم نامه امضا کند. تفاهم نامه یا (MOU ) بار مالی ندارد . در سفرها و همایش ها یک نفر با ما مذاکره می کندو ما سریعا با او تفاهم نامه((MOU امضا می کنیم که بعضی منجر به قرارداد می شوند . یعنی فرایند طی شده و آگهی فراخوان آن برگزار شده و بعد منجر به قرارداد گردیده است. ما در حال حاضر، موفق به انعقاد چندین مورد از این قراردادها گردیده ایم.
*سرمایه گذاری ها بیشتر در چه حوزه هایی انجام شده است؟
یکی از خصوصیات ویژه قراردادهای سرمایه گذاری شهرداری این است که منحصر به ساخت پاساژ ، مال و شاپینگ سنتر نیست چرا که به دنبال تجاری سازی نیستیم و تقریبا هیچ کدام از پروژه های ما در این حوزه قرار نمی گیرد و اکثرادر حوزه خدمات شهری برای رفاه عموم مردم است . در نظر بگیرید در ادوار مختلف طی صد سال گذشته شیراز فقط یک میدان میوه و تره بار داشته اما در حال حاضر هم میدان اول را توسعه دادیم، هم میدان دوم و هم میدان سوم را .
امروزه نظر به ضرورت حفظ محیط زیست، موضوع زباله بسیار با اهمیت است و از آنجا که شهر شیراز به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا وشهری پاک از لحاظ آب و هوا مطرح است، توانستیم به عنوان شهر پیشرو قرارداد زباله سوز را منعقد کنیم. پروژه های دیگری مثل آکواریوم، تله کابین نیزهمه نتیجه مشارکت شهرداری و بخش خصوصی است.
در کلانشهر شیراز امروز دیگر سرمایه گذاری یک کار تبلیغاتی نیست و ما در عمل ثابت کردیم که سرمایه گذاری مقوله ای حائز اهمیت است. به طوری که توانستیم دردوسال گذشته 35 هزار میلیارد تومان(همت) سرمایه بخش خصوصی جذب کنیم. امری بی سابقه که تصور می کنم در هیچ دستگاه اجرایی و هیچ شهرداری در کشور سابقه نداشته و در سال 1403 درشرف انعقاد 26 هزار میلیارد تومان (همت) قرارداد سرمایه گذاری هستیم.
از این رو می توانیم بگوییم بیش از 60 همت قرارداد سرمایه گذاری ظرف 3 سال از سوی شهرداری کلانشهر شیراز منعقد می شود. اکثر قراردادها بسته شده و بخشی هم در شرف انعقاد است. قرارداد هایی که با ایجاد درآمد پایدارمنجر به ثروتمند شدن شهر خواهد شد و دارایی ها و و املاکی را از قبل سرمایه گذاری عاید شهرداری خواهد کرد.
* شهرداری بیشتر بر جذب سرمایه گذار خارجی تاکید دارد یا داخلی؟
به دلیل مسائل و تحریم های بین المللی توفیقات جذب سرمایه گذار خارجی نداشتیم . فعلا با سرمایه گذاران ترک از کشور ترکیه توانستیم قراردادهایی منعقد کنیم ولی در واقع نگاهمان این است که در قدم اول سرمایه گذاران شیرازی را حفظ کنیم وبا اعتمادسازی، شیرازی هایی که خارج از استان یا کشور مهاجرت کرده اند بر گردانیم و بعد از آن هدف ما جذب سرمایه گذاران خارج از شیراز و استان فارسی ها و در افق بعدی جذب سرمایه گذار خارجی است. حداقل بتوانیم ایرانی های خارج از کشورو ایرانی های مقیم امریکا و کانادا را تشویق به سرمایه گذاری در ایران کنیم. اکثر این افراد وطنشان را دوست دارند. ما به عنوان اولین کلانشهر و دستگاه اجرایی حاضریم شرایط را فراهم کنیم. شورای شهر هم حمایت می کند .
*با وجود پتانسیل های بسیار، اما در کشور ما برخلاف کشورهای موفق در جذب سرمایه گذار مثل سنگاپور ،سرمایه گذاری چه برای سرمایه گذار خارجی و چه داخلی پروسه دشواری است که به نوعی سرمایه گذار را دلزده می کند ؛ از سنگ اندازی ها و دشواری های اداری گرفته تا مسائلی که سرمایه گذاران خارج از کشور را بیمناک کند. با این تفاسیر شهرداری شیراز چه مسیر میانبر و همواری برای جذب سرمایه گذارداخلی و خارجی در نظر گرفته است؟
ما قبول داریم که شرایط مطلوب نیست و مسیر سختی پیش رو است. همین که دولت یکباره سود 30 درصدی برای سپرده گذاری بانکی تعیین می کند یعنی فاتحه سرمایه گذاری خوانده می شود ، ولی ما مدیریت بحران می کنیم .باید همه پای کار باشند. در جلسه اخیری که با کمیسیون امور اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشتیم علنی و خصوصی به آنها عرض کردم که نجات اقتصاد کشور امروز در گرو امنیت و ثبات سرمایه گذاری است و باید این احساس روانی در عمل ثابت شود . چیزی که به ما مربوط می شود پنجره واحد سرمایه گذاری هست . پنجره واحد یعنی وقتی یک نفر به واحد سرمایه گذاری شهرداری یا شهرداری مناطق می آید کارش همان جا انجام شود وکارش معطل نماند.
کشورهایی مثل سنگاپور که امروز بهشت سرمایه گذاران شده اند نیز یک باره به این موفقیت نرسیده اند. ایران کشوری است با پیشینه تاریخی و تمدنی و به گفته مقام معظم رهبری ما باید تمدن ساز شویم . همه باید کمک کنیم . اصلا نمی شود گفت وظیفه کیست . وظیفه دولت است ، وظیفه شهرداری است، وظیفه شورا است ، وظیفه قوه قضائیه است وظیفه شهردار است. همه باید کمک کنیم باید بسترها ی قانونی فراهم و موانع قانونی برطرف شود . این روند جزو الزامات و بدیهیات است .
در خصوص مسیر میانبری که شما مثال زدید حداقل در هر دستگاه اجرایی یا در استان و در یک شهر ، باید مسئولان استانی شرایط جذب سرمایه گذار را مهیا کنند. امروز سرمایه گذار نمی تواند پرونده به دست از این اداره به ان اداره برود . مردم باید با یک گوشی همراه همانطور که امورات دیگرشان از قبیل خرید ، امورات بانکی و غیره را انجام می دهند باید بتوانند کار سرمایه گذاری را هم انجام بدهند. امروز برای سرمایه گذارزمان بسیار مهم است. مهمترین پارامتربرای سرمایه گذار این است که پشت در های بسته نماند .البته سرمایه گذار هم باید خواسته منطقی داشته باشد. نمی شود همه تقصیرات را به گردن دستگاه اجرایی انداخت .
پنجره واحد سرمایه گذاری درآینده ای نزدیک در شهرداری کلانشهر شیراز ایجاد خواهد شد وهرکسی که تمایل به سرمایه گذاری در شیراز دارد شیرازی یا غیرشیرازی ، ساکنین داخل یا خارج استان فارس و حتی خارج از کشوربتوانند از طریق پنجره واحد سرمایه گذاری تقاضا داده و ما پیگیری و پاسخ دهیم. نیاز است که خط ویژه ای برای آنها درست کنیم و کارشان تسهیل شده تا دغدغه نداشته باشند . تشریفات خاص، فرش قرمز ، بهشت سرمایه گذاری عبارت هایی که همه به کار می برند اما باید در عمل محقق کنیم .چون دنیا دارد با سرمایه گذاری بخش خصوصی اداره می شود . قرار نیست فقط با عوارضی که مردم می دهند و تفکیک زمین و تراکم فروشی و از این قبیل کسب درآمد کسب کرده و پروژه ها را اجرا کنیم.
امیدوارم در این همایش که همایش سوم هست روی ریل بیفتیم که افق معلوم شود . به نظرم در شورای شهر لوایح خوبی مصوب شده و شاید تا انتهای امسال شیراز بتواند در جذب سرمایه گذار شهر الگو برای کل کشور باشد. چون همکاران من در حوزه معاونت مالی و اقتصادی کمیسیون سرمایه گذاری زمان ویژه ای گذاشتند و در هیچ کلانشهری به اندازه شیراز به سرمایه گذاری بها نداده اند. ما زیر ساخت را فراهم و چارچوب را مشخص کرده ایم و شاید بشود گفت ما زمینه را آماده کرده ایم واز الان تا سال آینده زمان بهره وری از آن است . اگر امروز در شهرشیراز هیچ پروژه ای تعطیل نیست و روند تکمیل و بهره برداری از پؤوژه ها به دلیل کمبود منابع مالی متوقف نشده به این دلیل است که تامین مالی شهرداری از طریق سرمایه گذاری انجام می شود. امروز در اکثر ادارات نهادها و دستگاههای اجرایی به علت کمبود اعتبار بیشتر پروژه ها تعطیل است. ما در شهرداری شیراز حتی یک پروژه نیمه تعطیل هم نداریم .چون بر اساس مدل سرمایه گذاری داریم کار را جلو می بریم .
در شیراز حداکثر40 درصد بودجه متکی به عوارض ساختمانی است و شهر بیش از60 درصد از طریق سرمایه گذاری اداره می شود. برای تامین مالی پروژه ها فشاری بر مردم نیست. اگر بخواهیم فشار بر مردم بیاوریم مگر مردم چقدر می توانند تحمل کنند پس بنابراین ما از طریق سرمایه گذاری کار را جلو می بریم . خود من شخصا وقت ویژه گذاشتم که شرایط را تسهیل کنیم ،صدور پروانه ها را تسهیل کنیم، زمان را کوتاه کنیم ،تقریبا اگر بگویم روزانه پیگیر روندها هستم، گزاف نگفته ام .روزانه دغدغه من هست و دارم دنبال می کنم به امید اینکه شرایط مطلوب تر شود. امیدوارم با تدابیر دولت جدید و سیاست های راهبردی برنامه هفتم، شاهد اتفاقات خوبی در کشور، استان و شهرمان شیراز باشیم.
*شهرداری شیراز چه مشوقی به سرمایه گذاران اعطا می کند؟
درشورای ششم و در شهرداری شیوه نامه ای مصوب کردیم که شرایط انعقاد قرارداد را تسهیل می کند. برای کسی که به شهرداری مراجعه می کنند و به نوعی مشتری شهرداری است ، سه نوع کارت اختصاص داده شده ؛کارت طلایی، نقره ای، برنزی. این سطح بندی باعث شده کسانی که با شهرداری همکاری دارند هم کارشان تسهیل شود و هم از تخفیفات خوبی برخوردار شوند.علاوه بر تخفیفات روتینی که هنگام مراجعه شامل مراجع می شود امتیازویژه ای نیز به آنها تعلق می گیرد .به این دلیل که مشتری ویژه شهرداری است و عوارض پرداخته یا مجوزی از شهرداری اخذ کرده است .
*در دنیای سریع امروز و با وجود رسانه های دیجیتال آیا شهرداری درگاهی برای معرفی پروژه ها و جذب آنی سرمایه گذاران دارد؟
ایجاد درگاههای مجازی سرمایه گذاری ایده خوبی است و بخش روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ظرف یکی دو ماه آینده اپلیکیشن سرمایه گذاری در شیراز را طراحی و اجرا خواهد کرد و بسته های سرمایه گذاری ،مشوق ها و پروژه ها در شهرداری شیراز به صورت زنده و به روز به سرمایه گذاران سراسر دنیا ارائه خواهد شد. اپلیکشنی که ظرفیت ها و مسیر سرمایه گذاری و حتی فرم درخواست ها پیش روی سرمایه گذاران در داخل و خارج از کشور ارائه دهد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/894495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی دلنشین هوشنگ ابتهاج

با گوشه چشمت تماشا کن!

شعری زیبا از محمد علی بهمنی با خوانش دکتر کاکاوند

ینس لمن جریمه نقدی شد

گلزن چادرملو: برابر پرسپولیس انگیزه زیادی داریم

مرگ غم‌انگیز مهاجم سابق آرسنال در زمین فوتسال

زمان نشست خبری سرمربیان پرسپولیس و پاختاکور اعلام شد

پپ: چند اشتباه نگذاشت این بازی را ببریم

پالمر؛ تاثیرگذار ترین بازیکن لیگ برتر

اوسمار هم دربی را دید؛ متفاوت بودند ولی خوشم آمد

تعویق احتمالی بازی جنوا - یووه به دلیل آتش سوزی

گل مردود طارمی مقابل اودینزه

اجراهای موسیقی تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند

تمامی کنسرت ها تا اطلاع ثانوی لغو شد

پیام همبستگی دانشجویان همدانی با جبهه مقاومت

پشت صحنه پخش زنده ویژه برنامه «به افق فلسطین» با موضوع بررسی اتفاقات روز گذشته ضاحیه بیروت

تعطیلی اجراهای موسیقی تا اطلاع ثانوی

خنده کنعانی زیر پوست جنجالی ترین لحظه دربی

کاشت درختان تجاری در 100 هکتار از مزارع آبی دهگلان

سه نشان نقره و برنز کونگ فو کاران همدانی در پیکار‌های قهرمانی کشور

«غریب» را امشب از تلویزیون ببینید

مردم سنندج در محکومیت شهادت سیدحسن نصرالله تجمع کردند+فیلم

بیش از هزار فقره جهیزیه به مددجویان کمیته امداد کردستان پرداخت شد

پیاده‌روی خانوادگی به مناسبت هفته دفاع مقدس در دهگلان

تجمع مردم سنندج در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل در سنندج

فیلم| تجمع ضدصهیونیستی در سنندج

تصاویر/ تجمع مردم شهرستان سنندج در محکومیت ترور دبیر کل حزب الله لبنان «شهید سید حسن نصرالله»

صاحب یک واحد آلاینده در گیلان به 6 ماه حبس محکوم شد

انحراف به چپ راننده 2 فوتی و 6 مصدوم بر جای گذاشت

روستای سرینجیانه در سایه بی مهری معادن بالادستی و پتروشیمی سنندج سنندج

اهدای 49 فقره جهیزیه به مددجویان شهرستان سروآباد

آیا اقتصاد اسرائیل تاب و تحمل جنگ همه جانبه با حزب الله را دارد؟

نقش اقتصاد سیاسی در بروز ناترازی‌ های اقتصاد ایران

سرپرست سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی منصوب شد

حزب‌الله، حماس نیست

اقتصاد اسرائیل تحت تأثیر جنگ

اثر پایان دوران سیاست‌های انقباضی در اقتصاد جهان بر نرخ کامودیتی‌ها

پیام تسلیت وزیر اقتصاد به مناسبت شهادت دبیر کل حزب الله لبنان

6 هزار میلیارد ریال برای تعریض جاده اسلام آبادغرب به قلاجه اختصاص یافت

«جوانی جمعیت» یک مساله بخشی نیست/ در کنار اقدامات زمینه‌ای به کار فرهنگی نیاز است

مصاف تیم فوتبال صنعت نفت آبادان و بعثت کرمانشاه

اختصاص 6 هزار میلیارد ریال برای تعریض جاده اسلام آباد غرب به قلاجه

پیام مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی

سید مقاومت به یاران شهیدش پیوست

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 7 مهر 1403

شهادت سید حسن نصرالله تایید شد

دانشگاه آزاد اسلامی خدمات ارزنده‌ای به جامعه ایثارگری داشته است

بنیاد شهید و امور ایثارگران حل و فصل اشتغال خانواده‌های شاهد و ایثارگر را وظیفه خود می‌داند

حادثه رانندگی در محور سنندج-دهگلان 2 کشته بر جا گذاشت