عصر کرد

آخرين مطالب

آیا اقتصاد اسرائیل تاب و تحمل جنگ همه جانبه با حزب الله را دارد؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سناریوی کابوس وار برای اسرائیل جنگی است که به بیت المقدس و تل آویو یعنی مراکز تجاری این کشور گسترش یابد. اما حتی جنگی به مراتب کم شدت تر که در آن درگیری ها محدود به شمال کشور باشد نیز برای متلاطم ساختن اقتصاد اسرائیل کافی خواهد بود. در نتیجه بروز این جنگ رشد اقتصادی اسرائیل به شدت متضرر خواهد شد و احتمالاً آثار این خسارت‌ها بیشتر از خسارت‌های 7 اکتبر سال گذشته خواهد بود؛ کما اینکه هزینه‌های ارتش نیز به صورت قابل توجهی بالا خواهد رفت.
آکادمی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرده است که گسترش دامنه جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی، خسارتی بالغ بر 50 میلیارد دلار برای اسرائیل به بار خواهد آورد. این خسارت به مدل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد که از جمله آنها کسری بودجه کابینه رژیم صهیونیستی است. به عنوان مثال هزینه‌های حمله هوایی روز دوشنبه گذشته به بیروت بالغ بر 167 میلیون دلار بود که شبکه کان رژیم صهیونیستی این آمار را ارائه کرد.
اگر جنگ گسترده‌ای در سرزمین‌های اشغالی ایجاد شود، خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها وارد می‌شود و اقتصاد اسرائیل متحمل خسارت 10 درصدی از تولید ناخالص داخلی خود خواهد بود و اگر اسرائیل بتواند بخش زیادی از تهدیدات ناشی از جنگ را از بین ببرد و خسارت‌ها را کاهش دهد، این کاهش به حدود 2 درصد خواهد رسید. در نتیجه هزینه‌های ناشی از تامین مالی جنگ و برآورده کردن ملزومات روزمره آن در زمینه غذا و نوشیدنی و حمل و نقل و پناهگاه، طبیعی است که میزان بدهی‌های عمومی کابینه نیز افزایش پیدا خواهد کرد، چرا که جبران کسری بودجه معمولاً از طریق استقراض صورت می‌گیرد و به این ترتیب ممکن است این خسارت تا 15 درصد نیز برسد.
بانک‌های اسرائیل در حال حاضر از پدیده فرار سرمایه‌ها رنج می‌برند طبق آنچه مجله اقتصادی اکونومیست گفته است بانک‌های اسرائیل در حال حاضر از پدیده فرار سرمایه‌ها رنج می‌برند. 3 بانک بزرگ اسرائیل اعلام کرده‌اند که تعداد افرادی که درخواست دریافت سپرده‌های خود را دارند تا آن را به کشورهای دیگر انتقال دهند، افزایش پیدا کرده است. این گزارش تصریح می‌کند که کارشناسان اقتصادی اسرائیلی این واقعیت را پذیرفته‌اند که روند اوضاع بدتر از قبل خواهد شد. تصمیم سازان اقتصادی در اسرائیل نیز هم اکنون نگرانی‌های بسیار بیشتری نسبت به زمان آغاز درگیری‌ها در غزه دارند.
در ماه مارس، زمانی که نیروهای نظامی امیدوار به برقراری آتش بس تا ماه جولای بودند، ژنرال ها فکر می کردند که علاوه بر بودجه عادی، ماشین جنگی اسرائیل به 60 میلیارد شکل (16 میلیارد دلار، معادل 3 درصد تولید ناخالص داخلی اسرائیل) اعتبار نیاز دارد و سپس باید برای مقابله با وضعیت امنیتی جدید به صورت دائمی بودجه نظامی 30 میلیارد شکل در سال افزایش یابد. از آن زمان به این طرف و در حالی که درگیری ها همچنان ادامه دارد، پیش بینی ها از کسری بودجه همچنان رو به افزایش است. کسری بودجه اسرائیل در سال جاری به 8.1 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده که تقریبا سه برابر بیشتر از پیش بینی قبل از جنگ است. در حالی که انتظار گسترش درگیری ها دور از ذهن نیست، این کسری باز هم افزایش بیشتری را شاهد خواهد بود. اقتصاد اسرائیل همچنان کوچکتر از روز قبل از جنگ است این اعداد و ارقام برای سیاست گذاران اسرائیلی به چه معناست؟ در ماه ژانویه بدهی های دولت به 62 درصد تولید ناخالص داخلی رسید که کمتر از متوسط بدهی کشورهای عضو سازمان همکاری ها و توسعه اقتصادی بود که عمدتا متشکل از کشورهای ثروتمند است. در نتیجه اسموتریچ اندکی نفس راحت کشید. اما تنها اندکی. اگر درگیری ها در سال آینده ادامه یابد، وضعیت مالی رو به وخامت خواهد گذاشت. دارندگان اوراق قرضه می خواهند اطمینان پیدا کنند که هنوز فضای بیشتری برای هزینه کردن برای جنگ وجود دارد، بنابراین سقف پایین تری نسبت به کشورهای مشابه برای بدهی های قابل پذیرش دارند. موسسات اعتبارسنجی نیز نگران و مضطرب شده اند. فیچ و مودیز هر دو می گویند پس از آنکه امسال یک بار رتبه اعتباری اسرائیل را کاهش دادند، احتمالا مجددا ناگزیر به انجام این کار خواهند شد.
رشد قوی تر موجب کاهش درد و رنج اقتصادی خواهد شد. هرچند نیروهای ذخیره به محل کار خود برگشته اند و مصرف به سطح دوره قبل از جنگ باز گشته است، اما اقتصاد اسرائیل همچنان کوچکتر از روز قبل از جنگ است.
حدود هشتاد هزار نیروی کار فلسطینی پس از 7 اکتبر اجازه کار در سرزمین های اشغالی را پیدا نکرده و هرگز با نیروی کار دیگری جایگزین نشده اند. در نتیجه، صنعت ساخت و ساز 40 درصد کوچکتر از زمان مشابه سال گذشته شده و این تاثیری قابل توجه بر ساخت و تعمیر مسکن گذاشته است.
فعلا بزرگترین تاثیر روی تورم بوده که در ماه اوت به 3.6 درصد رسیده و رشد آن در تابستان روندی پرشتاب داشته است. در صورتی که شدت حملات حزب الله بیشتر شود، عدم وجود کارگران ساختمانی به مشکلی بزرگتر تبدیل خواهد شد.
شک سرمایه گذاران به توانایی اقتصاد اسرائیل برای بازگشت مجدد به شرایط رونق
سرمایه گذاران درباره توانایی اقتصاد اسرائیل برای بازگشت مجدد به شرایط رونق مطمئن نیستند. شکل، پول ملی اسرائیل وضعیتی شکننده دارد و بانک های اسرائیلی شاهد فرار سرمایه هستند. سه گزارش مهم بانکی این کشور حکایت از افزایش سنگین درخواست مشتریان برای انتقال پس اندازهایشان به کشورهای دیگر و یا تبدیل آنها به دلار دارد. هرچند میزان تورم بالاتر از هدف گذاری است، بانک مرکزی اسرائیل در نشست ماه اوت از ترس خارج شدن اقتصاد از مسیر ترمیم، تصمیم به حفظ نرخ بهره قبلی و عدم تغییر آن گرفت.
در چنین وضعیتی یک سناریوی کابوس وار را می توان تصور نمود. برخی از سرمایه گذاران خود را برای جنگی آماده می کنند که کل اسرائیل از جمله بیت المقدس و تل آویو را فرا بگیرد. بر اساس چنین سناریویی، رشد اقتصادی لطمه شدیدی خواهد دید، احتمالا شدیدتر از روزهای بعد از 7 اکتبر. خروج نیروها از ارتش افزایش پیدا خواهد کرد. فرار سرمایه گذاران احتمالا موجب ورشکستگی بانک ها خواهند شد؛ ارزش شکل سقوط خواهد نمود و بانک مرکزی اسرائیل را وادار به مداخله و استفاده از ذخایرش خواهد کرد.
هر اتفاقی که رخ دهد، اقتصاددانان اسرائیلی تسلیم سناریوی بدتر شدن اوضاع گشته اند. حتی اسموتریچ، اذعان دارد که یک جو خستگی و فرسایش پدیدار شده است: «ما در طولانی ترین و پرهزینه ترین جنگ تاریخ اسرائیل قرار داریم.» جنگ های قبلی منجر به بروز فاجعه اقتصادی برای اسرائیل شده اند. بنابراین اگر این یکی هم چنین نتیجه ای در پی داشته باشد، چندان نباید تعجب کرد.

عصر کرد

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/894572/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ما خرابیم هنوز از غم ویرانی خود!

رفت و غزلم چشم به راهش نگران شد

دو خط کتاب/ این کار، دوستی را مستحکم می‌کند

اسدبیگی: خدا را شکر خیلی زود با تیم هماهنگ شدم

خلاصه بازی ولورهمپتون 1 - لیورپول 2

عباسی: باید بیشتر از یک گل میزدیم

نشاط‌جو: توانستیم تدابیر کادر فنی را اجرا کنیم

فرار تیم ذوب آهن از مصاحبه پس از باخت

مطهری: ما شکل تیمی فولاد را عوض کردیم

ربیعی: می‌پذیرم فولاد از ما بهتر عمل کرد

درخشان: جایگاه داماش باید بالای جدول باشد

قدوس در امارات ماند تا ببندد!

آرزوی گل‌محمدی در فولاد چیست؟

لباس آسیایی پرسپولیس تأییدیه گرفت

استقلال - تراکتور در ورزشگاه تختی

از راه های شناسایی ماموران تقلبی تا دستگیری عامل قطع درختان فضای آزاد

تام کروز، شارلیز ترون و بازیگران مشهور دیگری که در فیلم‌هایشان آسیب دیدند + ویدیو

امام جمعه پاوه شهادت سید حسن نصرالله را تسلیت گفت

عکس/پوشش خاص مونیکا بلوچی روی فرش قرمز

داور شاخص فوتبال ایران در آستانه خداحافظی

همه اقشار جامعه، مخاطب کتابخانه هستند

تجمع مردم کردستان در محکومیت ترور شهید نصرالله+تصاویر

فیلم| تجمع مردم سنندج در محکومیت شهادت سید حسن نصرالله

1440عملیات اطفاء حریق و امداد و نجات در سنندج انجام شده است

فیلم| تجمع مردم سنندج در پی شهادت سید حسن نصرالله

تجمع مردم شهر سنندج در محکومیت ترور سیدحسن نصرالله برگزار شد +فیلم

تجمع مردم کردستان در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی

تجمع ضدصهیونیستی مردم بیجار در حمایت از مردم لبنان

جشنی به نام آتش‌نشانان/ مسئولان باز هم گزارش عملکرد دادند

هزینه‌کرد 100 میلیارد تومانی برای آتش‌نشانی سنندج

آتش‌نشانی سنندج ‌به امکانات و تجهیزات به روز نیاز دارد

معرفی تیم‌های برتر جشنواره دانش‌آموزی کردستان+تصاویر

فال انبیا فردا یکشنبه 8 مهر 1403

ترور شهید نصرالله چهره سفاک رژیم اسرائیل را نمایان کرد

پیش‌بینی افزایش 21 درصدی تولید چغندرقند بهاره در استان

سورپرایز سازمان تأمین‌ اجتماعی از واریز فوق‌العاده ویژه با حقوق این ماه

نقش یورو دیجیتال در اقتصاد اروپا چیست؟

نوزدهمین دوره تجلیل از تعاونی‌های برتر مازندران برگزار شد

وزیر اقتصاد: شهادت سیدحسن نصرالله نقطه عطفی در بیداری مسلمین خواهد بود

رئیس مجلس زمان پرداخت معوقات همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری، فرهنگیان و تامین اجتماعی را اعلام کرد

دهه شصتی‌ها تقاضا در بازار مسکن را بالا بردند/ تا دو دهه آینده خانه داریم اما متقاضی نداریم

رسانه عبری: ضربه دیگری که به اقتصاد اسرائیل وارد شد

امام جمعه و شورای روحانیت اهل سنت کرمانشاه شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفتند

روزهای خوب فجر، بازگشت سایپا، امیدواری داماش

تداوم آتش بازی بعثت کرمانشاه در لیگ یک؛ نفت آبادان هم تسلیم شد + فیلم

تجمع مردم کرمانشاه در محکومیت ترور شهید سیدحسن نصرالله

بعثت کرمانشاه، صنعت نفت آبادان را با شکست بدرقه کرد

مربی صنعت نفت آبادان: فوتبال خوبی را مقابل بعثت کرمانشاه به نمایش گذاشتیم

از عملکرد بازیکنانم راضی‌ام

شوق و ذوق هوداران تیم بعثت مثال‌زدنی است