رشد صنعت فرانچایز بدون توجه به توسعه پایدار بیمعناست
اقتصادی
بزرگنمايي:
عصر کرد - به گزارش خبرنگار مهر، حامد رفیعی، سرپرست مرکز تأمین مالی و توسعه سرمایهگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در پنل تخصصی تأمین مالی و سرمایهگذاری و نقش آن در توسعه صنعت فرانچایز در ششمین همایش بینالمللی نمادسپاری (فرانچایز) ایران گفت: صنعت فرانچایز در کشور بهعنوان یک صنعت نوپا شناخته میشود و معاونت علمی ریاست جمهوری طی ماههای گذشته جلسات منظم و متعددی در این حوزه برگزار کرده است.
وی با اشاره به برگزاری این جلسات با حضور چهرههایی همچون آقای مولایی افزود: در این نشستها درباره نحوه تأمین مالی صنعت فرانچایز و همچنین نقش فرانچایز در تسهیل تأمین مالی در اقتصاد، به ویژه در زیستبوم شرکتهای دانشبنیان، بحث و تبادل نظر شد. به گفته رفیعی، در این مسیر نیازمند نوآوری در ابزارهای تأمین مالی و حرکت به سمت روشهای انعطافپذیرتر هستیم.
سرپرست مرکز تأمین مالی معاونت علمی خاطرنشان کرد: هرچند ارائهای برای معرفی ایدهها و راهکارها آماده شده بود، اما به دلیل ضیق وقت امکان ارائه کامل آن فراهم نشد. با این حال، این مطالب در اختیار حاضران قرار خواهد گرفت.
وی با تاکید بر اهمیت داراییهای نامشهود در زیستبوم دانشبنیان افزود: صنعت فرانچایز با تقویت نشانهای تجاری و داراییهای نامشهود میتواند نقش قابل توجهی در توسعه اقتصاد دانشبنیان ایفا کند. به گفته رفیعی، آئیننامههای مرتبط در وزارت اقتصاد تصویب شده و در کمیتههای تخصصی شورای ملی تأمین مالی نیز به بحث گذاشته شده است.
رفیعی در ادامه سخنان خود به مزایای فرانچایز برای کسبوکارهای نوپا اشاره کرد و گفت: آمارهای جهانی نشان میدهد بین 70 تا 90 درصد کسبوکارهای مستقل بدون حمایت شکست میخورند، اما در قالب فرانچایز، همین میزان کسبوکارها به موفقیت میرسند. این امر نشاندهنده نقش حیاتی فرانچایز در پایداری و رشد کسبوکارهاست.
وی با بیان اینکه در کشور نیاز به گسترش فرهنگ فرانچایز وجود دارد، افزود: جا انداختن این مفهوم در میان بخشهای حاکمیتی و خصوصی ضروری است. همچنین ایجاد بانکهای اطلاعاتی موفق، توسعه شتابدهندههای تخصصی و راهاندازی صندوقهای حمایتی از نیازهای اصلی این صنعت است.
سرپرست مرکز تأمین مالی معاونت علمی همچنین بر ضرورت آموزش، افزایش آگاهی تخصصی و برگزاری رویدادهای ویژه برای جوامع هدف از جمله فعالان زیستبوم دانشبنیان تأکید کرد و گفت: در این حوزه معاونت علمی از سه منظر ورود کرده است؛ حمایت از شرکتهای دارای ظرفیت فرانچایزینگ، ایجاد صندوقهای حمایتی برای شتابدهندهها و آموزش تخصصی برای فعالان.
رفیعی در پایان با اشاره به الگوهای موفق جهانی در تأمین مالی فرانچایز تصریح کرد: در دنیا روشهایی نظیر چایزهای مشارکتی، تأمین مالی جمعی ویژه فرانچایزها، و لیزینگهای تخصصی توسعه یافتهاند که میتوان با بومیسازی آنها در کشور، زمینه رشد پایدار صنعت فرانچایز ایران را فراهم کرد. وی افزود: باید از رویکرد رشد صرف فاصله بگیریم و به توسعه پایدار صنعت فرانچایز بیندیشیم تا سالهای آینده شاهد تثبیت این صنعت بهعنوان یکی از پایههای اقتصاد دانشبنیان کشور باشیم.
کد خبر 6450416

-
سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۱:۳۵:۵۲
-
۴ بازديد
-

-
عصر کرد
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/994047/