عصر کرد

آخرين مطالب

«جزیزه لؤلو» یادآور یک تئاتری فقید؛ نمایش ناتمامی که به صحنه رسید اجتماعی

«جزیزه لؤلو» یادآور یک تئاتری فقید؛ نمایش ناتمامی که به صحنه رسید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار مهر، گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال 1403 با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.
در این گزارش به سراغ نمایش «جزیره لؤلؤ» به کارگردانی مشترک آتیلا پسیانی و ستاره پسیانی رفته‌ایم.

عصر کرد

دختری که کار ناتمام پدر را تمام کرد ...
شاید عمده مخاطبان هنگام تهیه بلیت این نمایش از سایت‌های مربوطه، هنگام رسیدن به اسم کارگردان به تعجب وا داشته شدند، زیرا نام آتیلا پسیانی و ستاره پسیانی کنار هم در کسوت کارگردان قرار گرفته بود آن‌ هم دقیقا در زمانی که در 16 مهر 1402 آتیلا پسیانی برای همیشه چشم از جهان فرو بست. اما این نمایش اثری بود که این آتیلا پسیانی به آن علاقه سرشاری داشت و انگار «جزیره لؤلؤ» همان کار ناتمام وی بود که سرانجام توسط دختر او به ثمر رسید و روی صحنه رفت تا این پروژه ناتمام به اتمام برسد. گویا آتیلا پسیانی تمرینات این اثر نمایشی را پیش از مرگ، آغاز کرده بود اما عجل او را امان نداد که خودش این اثر را به عنوان آخرین کارش در گروه هنری «بازی» روی صحنه ببرد.
حضور روی صحنه ایرانشهر، در 2 نوبت
«جزیره لؤلؤ» به نویسندگی مشترک آرش نعیمیان و خسرو پسیانی (با اقتباسی آزاد از رمان «جزیره گنج» نوشته رابرت لویی استیونسن) و کارگردانی مشترک آتیلا پسیانی (آغاز کار) و ستاره پسیانی (پایان کار) در 2 نوبت در سالن حمید سمندریان تماشاخانه ایرانشهر از 13 مهر تا 16 آبان و سپس از 17 بهمن تا 24 اسفند 1403 روی صحنه رفت که با اقبال مخاطبان نیز مواجه شد. گروه بازیگران این اثر نمایشی را ملودی آرام‌نیا، خسرو پسیانی، نوید جهان‌زاده، الناز حبیبی، مهدی حسینی‌نیا، روح‌الله حق‌گوی‌لسان، پویا سعیدی، کاظم سیاحی، ناز شادمان، مهدی صدر و فاطمه نقوی تشکیل دادند.
قابل لمس بودن ردپای آتیلا پسیانی
در برخورد با این نمایش نکته‌ای که در ابتدا برای اهالی تئاتر قابل لمس است، قابل درک بودن رد پای آتیلا پسیانی است که در گام نخست از روایت اثر و سپس در کارگردانی نیز ملموس است و انگار که ستاره پسیانی از خط مشی کارگردانی پدر پیش از فوت وی بهره گرفته است و روی همان مدار پیش رفته است که این مدار برای مخاطبان تئاتری که تجربه برخورد با آثار آتیلا پسیانی را داشتند، کاملا قابل درک است.
این شاید ادای احترامی از جانب دختر به پدر بود اما بدین معنا نیست که ستاره پسیانی هیچ خلاقیتی از خود در این نمایش، بروز نداده است، بلکه وی در حفظ توازن میان شیوه کارگردانی پدر و خلاقیت های فردی خود، موفق عمل کرده است و نمی‌توان این نمایش را فاقد هویت و اهمیت دانست.

عصر کرد

«جزیره لؤلؤ» در روایت
در زمینه روایت، نمایش در فضایی فانتزی شکل می‌گیرد و با الگوی سفر قهرمان پیش می‌رود. این روایت خطی و ساده است و ذهن مخاطب را گمراه نمی‌کند. شخصیت‌های نمایش عمدتاً در قالب تیپ باقی می‌مانند چرا که در این نوع روایت‌ها، کاراکتر چندان موضوعیت ندارد و توجه مخاطب بیشتر به خلق موقعیت‌های مختلف معطوف می‌شود.
اهمیت کنترل قوه خلاقه در کارگردانی
در کارگردانی نیز ما با میزانسن‌های غیرخطی مواجه هستیم که سیال بودن زمان و مکان را به شکلی بهتر ترسیم می‌کند و این نوع میزانسن‌دهی درخور روایت اثر است. نکته مهم در این بخش این است که ستاره پسیانی در کنترل خلاقیت خود موفق عمل کرده و مجذوب تمام ایده‌های خود نشده است، چون این مساله حتی از کارگردانان باتجربه نیز سر می‌زند که به علت فانتزی بودن فضا، در راستای خلق میزانسن به شکلی عمل می‌کنند که مخاطب متوجه ردپای کارگردانی در تک به تک حرکات بازیگران می‌شود و این همان خطری است که هر لحظه امکان دل‌زدگی مخاطب را به همراه دارد.

عصر کرد

یک‌دستی گروه بازیگران و یک سیاحی توانمند
در گروه بازیگران این نمایش، یک‌دستی مطلوبی حس می‌شود و مخاطب توجه صد در صدی خود را تنها جلب یک نفر از بازیگران نمی‌کند که این مورد هم از اهمیت نسبی برخوردار است زیرا در این دسته از آثار که نمایشنامه در مسیر خلق کاراکتر پیش نمی‌رود، نباید توجه به یک نفر معطوف شود چون این توجه بیش از حد، مخاطب را از مسیر روایت منحرف می‌کند. از طرف دیگر کاظم سیاحی در سطح دیگری از فهم نقش در صحنه حاضر است. او با بهره‌گیری حداکثری از بیان و بدن خود می‌کوشد تا موقعیت‌ها را به بهترین شکل ممکن روی صحنه ایجاد کند. بازی غلو شده وی که ویژگی‌های تیپیکال نقش را به خوبی نشان می‌دهد، از نکات برجسته این اثر است.
یک کمدی فانتزی موفق
در نهایت «جزیره لؤلؤ» یک اثر کمدی‌ هجو است که با ایجاد موقعیت‌های دراماتیک به یک روایت منجسم ختم می‌شود. می‌توان این اثر را در دسته کمدی‌های فانتزی موفق قرار داد که به اصول کمدی موقعیت نیز وفادار می‌ماند.
کد خبر 6415963

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/979310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محبی بهترین بازیکن روستوف در دیدار با آکرون

سیتی امیدوار به بازگشت هالند در پایان فصل

آموریم: به برونو گفته‌ام که جایی نمی‌تواند برود!

رقیب سردار آزمون یک هیولاست!

مقاومت الهلال برای حضور ژسوس در برزیل

باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی سپاهان و حل مشکل بن یدر

مدال برنز مهمدی به نقره تبدیل شد

زندانیان کردستان آزاد شدند

واژگونی مرگبار پارس در ثلاث باباجانی با یک فوتی و 5 مصدوم

نظم مالی جهان زیر تیغ ترامپ؛ صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در چالش بقا/ آمریکا تیر خلاص را خواهد زد؟

پیشنهاد فیلم و کتاب نوروزی به انتخاب‌ منصور ضابطیان

بیش از 18 هزار زائر عتبات عالیات از مرز خسروی تردد کردند

استقلالی‌ها فقط رامین را تشویق کردند

صفوف به‌هم پیوسته نمازگزاران در قروه

صدور هشدار زرد شرایط ناپایدار جوی در کردستان|بارش ها تا پایان هفته ادامه دارد

طبقه متوسط ترکیه در حال فروپاشی است/ پس‌انداز ترک‌ها هر روز آب می‌رود

معرفی کتاب | اسلام و اقتصاد

انجام 3947 مورد امدادرسانی توسط آتش‌نشانان کرمانشاهی

مدارس کرمانشاه فردا پنجشنبه 14 فروردین 1404 تعطیل است؟ | تعطیلی مدارس کرمانشاه پنجشنبه 14 فروردین 1404

بازدید معاون وزیر میراث‌ فرهنگی از طاق‌بستان؛ قلب تپنده گردشگری کرمانشاه

اجرای 673 مأموریت اورژانسی در تعطیلات نوروز کرمانشاه

افزایش 32 درصدی میزان اقامت مهمانان نوروزی در کرمانشاه

تحلیل هوش مصنوعی از منظر علوم انسانی در «خردورزی» هفتم

«امشب به صرف بورش و خون» نمایشی که مدیون بازیگران خود است

بازی‌های بومی محلی‌؛ راوی فرهنگ و آداب و رسوم کردستان

جشن بزرگ «بهار دل‌ها» در محوطه تاریخی بیستون برگزار می‌شود

زلزله در بازار مسکن / قیمت خانه چقدر گران می‌شود؟

اقتصاد ایران در بن‌بست دولتی‌گرایی؛ راه نجات کجاست؟

آنتونی به رئال رسید، ایسکو هم باید به بارسا برسد!

گزینه پرسپولیس به سیاتل پیوست!

طلسم یونانی لیگ برتر در فولاد آره‌نا

دردسر اروپایی بارسا؛ تراشتگن بیاید، شزنی باید برود!‏

هالند شاید ادامه فصل را از دست داده باشد

انتخاب سرمربی جدید مس رفسنجان تا ساعات آینده

مقایسه آمار صادرات نفتی و غیرنفتی ایران از سال 1394 تا کنون

کاپیتان تیم جوانان به شمس آذر پیوست!

تولد سرمربی جوان لیگ پیش از بازی استقلال!

رونی: رئال من را می‌خواست، رویایم بارسا و مسی بود

فیلم/آبروریزی تاریخی شادمهر عقیلی روی صحنه

ادعای بزرگ؛ تردید آنچلوتی، کارلتو شاید برزیلی شود

اسطوره‌های استقلال از ترند مجازی عقب نماندند

جادو یا خرافات؟ شجاعیان از اتفاقات عجیب فوتبال می‌گوید

مدیرروابط عمومی پرسپولیس: هم پنالتی ما سوخت هم گل اول شمس آذر مردود بود

وضعیت آلفونسو دیویس پس از مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی زانو / عکس

1403؛ سال سخت اقتصاد ایران/ از تغییر دولت تا ناترازی انرژی

تعطیلی ادارات استان کرمانشاه پنجشنبه 14 فروردین 1404/ آیا پنجشنبه 14 فروردین 1404 ادارات کرمانشاه تعطیل است؟

پیام تبریک استاندار کردستان به مناسبت فرارسیدن روز «جمهوری اسلامی»

شوک به شمسایی و قهرمان لیگ؛ ستاره جوان رباط داد

پدری یعنی قلب بارسا، یعنی مهندس اصلی تیم

خشم فابرگاس؛ بازیکن بایرن که نیستید، متواضع باشید!