عصر کرد

آخرين مطالب

طرح‌های غیرکارشناسانه بلای جان اقتصاد سیاسی

طرح‌های غیرکارشناسانه بلای جان اقتصاد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - فصل‌های سرد سال همواره یکی از بهترین دوران برای تاخت و تاز به خودروسازان و انتقادهای تکراری و بدون راهکار است، زیرا پدیده وارونگی هوا موجب پدیدار شدن آلودگی می‌شود و تعطیلات و... در پس آن اتفاق می‌افتد. درست در همین ایام است که تنور انتقاد به خودروسازان داغ می‌شود. از انتقاد به کیفیت خودروها گرفته تا مصرف سوخت و آلایندگی و حتی عدم تولید خودروهای رنگی!
بعضی از این انتقادها البته منطقی به نظر می‌رسند و واقعیت اینجاست که در صورت تبدیل شدن به طرح‌های تحقیقاتی و پروژه‌های کارشناسی‌شده می‌توانند به صنعت خودرو کشور کمک کنند.
اما بعضی دیگر از این انتقادها که عمدتا توسط غیرکارشناسان و حتی در سطح اساتید دانشگاه‌ها مطرح می‌شود، بیشتر به یک سناریو طنز شبیه هستند.
به گزارش پرشین خودرو، مثل این موضوع که خودروسازان را تعطیل کنیم، کارکنان آنها را به خانه بفرستیم، خودروهای مورد نیاز را وارد کشور کنیم و حقوق آنها را از قِبَل کاهش مصرف سوخت خودروهای روز جهانی وارداتی پرداخت کنیم! یک طرح کاملا کارشناسی‌شده که البته می‌تواند ایده‌ای برای ساخت یک سریال 90 قسمتی جدید باشد!
یکی از این انتقادهای جالب توجه اخیرا از سوی یونس نورالهی، استاد انرژی دانشگاه تهران مطرح شده است. وی در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها پیشنهاد کرده که کارگران صنعت خودرو از دو شرکت ایران خودرو و سایپا را به خانه بفرستیم و این دو شرکت را تعطیل کنیم و ماهانه 600 میلیون تومان حقوق هر یک از آنها را از محل کاهش مصرف سوخت پرداخت کنیم! به این ترتیب که به جای تولید، خودروهای کم‌مصرف را وارد کشور کنیم تا روزانه 40 میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین حاصل شود و به این ترتیب حقوق این کارکنان که حدود 60 هزار نفر است از محل کاهش مصرف تامین می‌شود!
البته این استاد دانشگاه اشاره کرده که مصرف میانگین سوخت در کشور 11 لیتر است که باید پرسید براساس کدام سند به این عدد رسیده‌اند؟ البته در پیشنهاد وی پیش‌بینی کرده‌اند که اگر دولت 50 درصد خودروهای مورد نیاز بازار را با مصرف سوخت 5 لیتری وارد کشور کند، می‌شود ماهانه تا 36 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در یارانه سوخت داشت.
از طرفی این استاد گرانقدر دانشگاه پیشنهاد خود را کامل‌تر کرده و فرموده‌اند که ضرری که خودروهای داخلی روزانه به کشور وارد می‌کنند، حدود 1200 هزار میلیارد تومان است و از دولت خواسته‌اند که این ایده کارشناسانه را به صورت جدی بررسی کند! به این ترتیب معنا و مفهوم پیشنهاد مورد اشاره این است که دولت بیاید و حدود 600 هزار دستگاه خودرو به کشور در سال آینده وارد کند، زیرا کل تولید صنعت خودرو ایران در سال 1402 بیش از یک میلیون و 330 هزار دستگاه بوده است که تقریبا حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه آن شامل خودروهای سواری می‌شود.
البته این استاد دانشگاه گرامی احتمالا نمی‌دانند که کشور در بدترین تحریم‌های تمام تاریخ بشریت قرار دارد و اگر قرار باشد 600 هزار دستگاه خودرو با نرخ میانگین 15 هزار دلار به کشور وارد شود، یعنی بانک مرکزی باید 9 میلیارد دلار ارز در اختیار واردکنندگان قرار دهد؛ عددی که در دوران تحریمی بیشتر شبیه یک رویای تلخ است.
از سویی سوال اینجاست که از کجا می‌توان 600 هزار دستگاه خودرو برای واردات به کشور تامین کرد؟ آیا منظور این استاد نا آشنا با صنعت خودرو، بازار چین است؟ یا نگاه به بازارهای اروپایی و... هم دارند؟ زیرا حتی خودروسازان چینی هم به راحتی با شریکان تجاری ایرانی که با آنها قرارداد تجاری رسمی و حقوقی امضاء کرده‌اند، همکاری نمی‌کنند.
سوال دیگر اینجاست که خدمات پس از فروش این خودروهای وارداتی را با این حجم، چه کسانی با کدام شبکه در سطح کشور خواهند داد؟ ضمنا دانش فنی مورد نیاز برای ارائه خدمات به این خودروها چه زمانی در دسترس قرار می‌گیرد؟ همین امروز که حجم واردات خودرو به کشور قطره‌چکانی است، موضوع خدمات پس از فروش خود یک چالش اساسی به‌شمار می‌رود.
نباید فراموش کرد که در کشور حدود 22 میلیون و 108 هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت تردد می‌کنند که حدود 12 میلیون از این خودروها یعنی تقریبا 50 درصد در سن فرسودگی قرار دارد و حداقل از مجموع 11 میلیون موتورسیلکت در حال حرکت در کشور نیز 70 درصد فرسوده هستند. حال سوال اینجاست که مصرف بالای سوخت و آلودگی حاصل از آن و... به دلیل موتورسیکلت‌های انژکتوری است که تولید آنها افزایش یافته و یا خودروهای تولید داخل که موتورهای یورو 5
دارد؟
از دیگر مواردی که این استاد گرامی در طرح پیشنهادی شگفت‌انگیز خود برای نجات کشور و صنعت خودرو مدنظر قرار نداده‌اند، کارکنان شرکت‌های قطعه‌سازی است که در مجموع با کل کارکنان دو خودروساز بزرگ کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود 700 هزار نفر می‌شوند. شاید بهتر باشد یکی از دانشجوهای اهل مطالعه این استاد گرامی دانشگاه تهران زیرگوش نامبرده یادآوری کند که صنعت خودرو مشتری 60 صنعت دیگر در ایران است.
از این‌رو خودروسازان و قطعه‌سازان در واقع بزرگ‌ترین خریداران محصولات صنایع فولاد، پتروشیمی، منسوجات پارچه‌ای، تولیدکنندگان مس، روی، کُروم، تولید‌کنندگان مواد پلیمری، صنایع لاستیک سازی، آلومینیوم‌سازی و... هستند. به این ترتیب در صورت اجرای طرح این استاد والامقام انرژی در دانشگاه تهران، همین اقتصاد لنگان هم به ورطه نابودی کشیده می‌شود. البته ابعاد دیگری چون نتایج اجتماعی بیکاری افراد و اینها نیز می‌تواند از دیگر دستاوردهای اجرای طرح کاملا علمی این عالم گرانقدر باشد.
در پایان باید گفت احتمالا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در کشور نظرات غیرکارشناسی افراد در حوزه‌ای است که نه تخصص آن را دارند و نه یک ساعت سابقه حضور در آن حوزه را.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/951972/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غمگین ترین شعر دنیا

واکنش اتلتیکو به دعوای سیمئونه و آنچلوتی

آقای موسیمانه بهانه نگیرید، این استقلال نایب قهرمان بود

افزایش شانس قهرمان المپیک برای سرمربیگری تیم ملی وزنه‌برداری

امیر عزیزی‌پور رئیس کنفدراسیون اسکواش غرب آسیا شد

اشلوت: بعد از بردن رئال در رختکن شوکه شدم!

همه‌پرسی سرنوشت‌ساز برای لوئیس انریکه

مصدومیت اولمو تقصیر لاپورتا است!

تمجید سبک بازی فنرباغچه با اسماعیل کارتال از زبان کارشناس ترکیه‌ای

لحظه به لحظه با نقل و انتقالات فوتبال ایران

او مربی ابدی رئال مادرید است

مشکلات استقلال برای گرفتن مجوز باشگاهی

راز بسته‌بندی حرفه‌ای: چرا پاکت پستی مناسب می‌تواند تفاوت ایجاد کند؟

معرفی داوران مسابقه آثار صحنه‌ای

حماسه 2 بهمن 57 مردم ارومیه صحنه‌ای ماندگار از عزت و عظمت مردم آذربایجان‌غربی است

نوبت بعدازظهر مدارس ابتدایی سقز و مریوان غیرحضوری شد

جمع‌آوری بیش از هزار قلاده سگ ولگرد در قرچک

محکومیت 260 میلیارد ریالی قطعه فروشان خودرو کردستان

مدارس شیفت بعدازظهر برخی شهرستان‌های کردستان مجازی شد

کردستان سردترین استان کشور

وفاق ملی محور نشاط و امیدافرینی در برنامه‌های دهه فجر باشد

مدارس ابتدایی این شهرها در نوبت عصر تعطیل شد

واگذاری پنج بنای تاریخی کردستان به بخش خصوصی

وفاق ملی محور نشاط و امیدآفرینی در برنامه‌های دهه فجر باشد

اقتصاد دریا‌محور بازار کشاورزی ایران و چین را گسترش می‌دهد

وزیر اقتصاد: نگران ترامپ نیستیم

ماموریت ظریف در داووس؛ رایزنی معاون راهبردی رئیس جمهوری در مجمع جهانی اقتصاد برای ایران

همتی: روند بورس مثبت است| 6.5میلیارد دلار طلا وارد شد

3 توصیه مهم حسین مرعشی به پزشکیان/ با FATF نمی‌توان شوخی کرد/ اقتصاد کلید مذاکره است

اقتصاد دریامحور بازار کشاورزی ایران و چین را گسترش می‌دهد

سیاستمداری که سیاست زده نشد

تاثیر صعود یورو بر حال کنونی اقتصاد اروپا

سفر جواد ظریف به سوییس

بیش از 2 میلیون مجوز کسب‌وکار در دولت چهاردهم صادر و تبدیل می‌شود

عصر مجازی

قتل فجیع خواننده مشهور کرمانشاهی در خانه‌اش +عکس و جزئیات

بیوگرافی علی فرزامی؛ ماجرای قتل هولناک خواننده کرمانشاهی چیست؟

مصرف بیش از 200 تن شن و نمک در معابر شهری کرمانشاه

خواننده کرمانشاهی با شش گلوله به قتل رسید!

پیش بینی وضعیت آب و هوا کرمانشاه فردا چهارشنبه 3 بهمن ماه 1403 + هواشناسی کرمانشاه طی 24 آینده

فعالیت 43 تخت آی‌پی‌دی در مراکز درمانی کرمانشاه

مدارس ابتدایی سقز و مریوان در نوبت بعدازظهر مجازی شد

شهیدان، جان خود را در راه اعتلای اسلام و خدمت به مردم فدا کردند

پنج بنای تاریخی کردستان آماده واگذاری به بخش خصوصی است

سالانه 2 هزار دانش‌آموز کردستانی به مراکز سنجش مراجعه می‌کنند

شعرخوانی زیبای دکتر کاکاوند

من چقدر گذشته ام!

نگاهی به عملکرد سرمربی آفریقایی در استقلال

بازی حساس والیبال ایران رایگان شد

حمله هواداران به دروازه‌بان چلسی: زودتر برو!