عصر کرد

آخرين مطالب

بازخوانی ابهامات خصوصی‌سازی در ایران/ موانع رفع می‌شود؟ سیاسی

بازخوانی ابهامات خصوصی‌سازی در ایران/ موانع رفع می‌شود؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش می‌متالز، به تازگی عبدالناصر همتی در چهارصد و بیست و ششمین جلسه هیأت واگذاری اعلام کرده است، از مجموع واگذاری‌ها طی 23 سال خصوصی‌سازی در کشور 11 درصد به بخش خصوصی بوده است و 29 درصد از مجموع واگذاری‌ها نیز به نهاد‌های عمومی تعلق دارد و 56 درصد نیز رد دیون است.
خصوصی‌سازی در ایران از زمان آغاز به کار خود به عنوان یک راهبرد کلیدی برای بهبود کارایی اقتصادی و بهره‌وری واحد‌های دولتی، همیشه با مجموعه‌ای از انتقادات و چالش‌ها روبه‌رو بوده است.
باوجود اهداف بلندپروازانه این سیاست، برخی ازنمونه‌های معروف از واگذاری‌های انجام‌شده با مشکلات جدی مواجه شده‌اند که همواره مورد انتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی قرار گرفته‌اند.
انتقادات به خصوصی‌سازی‌های گذشته یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که به خصوصی‌سازی‌های گذشته وارد شده، عدم شفافیت و ابهامات در روند واگذاری‌ها بوده است. برخی از واحد‌های دولتی به دلیل عدم ارزیابی صحیح ارزش‌گذاری، به قیمت‌هایی کمتر از ارزش واقعی خود واگذار شدند. این مسئله نه تنها منافع عمومی را به خطر انداخته، بلکه باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی درباره فقدان شفافیت و احتمال بروز فساد در این فرآیند‌ها شده است.
چالش‌های اجرایی در خصوصی‌سازی در طول سالیان گذشته، برخی از خصوصی‌سازی‌ها به دلیل چالش‌ها و ابهاماتی که ایجاد کرده بودند، با ابطال مواجه شدند. این ابطال‌ها اغلب به دلیل مشکلاتی نظیر ناتوانی خریداران در بهره‌برداری مناسب از واحد‌های واگذار شده، عدم پرداخت وجوه قرارداد و یا تغییر کاربری غیرقانونی واحد‌ها بوده است. چنین چالش‌هایی نه تنها به ضرر اقتصاد کشور تمام شده، بلکه اعتماد عمومی نسبت به خصوصی‌سازی را نیز کاهش داده است.
عوامل متعددی، ایجاد فضای واقعی خصوصی‌­سازی در ایران را، مختل کرده­‌اند از جمله این عوامل عبارتنداز:
تعیین فرصت­های زمانی کوتاه برای واگذاری­ها بدون توجه به ظرفیت اقتصاد ملی تعدد شرکت­ها برای واگذاری ضمن ایجاد شتابزدگی ­در­ اجرا و انحراف از مبانی تعریف شده، سبب شده­است آنچه که از واگذاری‌ها مورد انتظار بوده محقق نشود. برای نمونه حدود 402 شرکت در گروه یک قانون اجرای سیاست­‌های کلی اصل 44 قانون اساسی که دامنه وسیعی از فعالیت­های اقتصادی را شامل می­‌شود، شناسایی شده ­‌است. آیا در بازار بورس و بخش خصوصی، چنین توانمندی و ظرفیتی وجود دارد که بتواند، 402 شرکت را تا پایان برنامه چهارم توسعه در خود بپذیرد؟
عدم اعتماد کافی دولت به بخش خصوصی در موضوع کاستن بار مالی و مدیریت دولت، فضای اعتماد نسبت به بخش خصوصی و توانمندی‌­های آن وجود ندارد که بخش خصوصی می­‌تواند خیلی از کار‌ها را انجام دهد؛ حتی دولت درباره شرکت­های مشمول واگذاری قانون اجرای سیاست­‌های کلی، قائل بر این است که بخش خصوصی، قادر به اداره مناسب شرکت‌ها نیست و تعادل بازار را هم بهم می­‌زند و سود را بر منافع کشور ترجیح می‌دهد؛ درحالیکه در کشور‌های دنیا این موضوع کاملا جا افتاده است که علاقمندی بخش خصوصی برای اشتغال­زایی و کار در حوزه­های متعدد، از جمله محیط زیست، ایرادی ندارد.
محیط نامناسب کسب و کار بخش خصوصی به علت محدودیت های­مالی، به سهولت در هر زمینه‌ای سرمایه­‌گذاری نمی‌کند. محیط نامناسب کسب و کار، سبب می‌شود تا جذب سرمایه­‌گذاری خارجی کافی و انتقال تکنولوژی با محدودیت مواجه شود و شرکت­ها به سمت بازار‌های کاذب و سودآور، تمایل پیدا کنند. باوجود فوق الذکر، بخش خصوصی، نسبت به واگذاری­‌ها اطمینان کافی نخواهد داشت. از جمله موانع بهبود محیط کسب و کار در خصوصی‌سازی، بهم ریختگی و عدم یکپارچگی نظام مجوزدهی کشور، عدم وجود سازوکار مشخص برای شناسایی مقررات زاید، رویکرد نظارت پیشینی با تمرکز بر صدور مجوز از سوی نهاد حاکمیت، عدم همراهی و بعضا کارشکنی برخی دستگاه‌ها و مشکلات اجرایی و ضعف در ضمانت اجرا را می‌توان نام برد. برای مثال شرکتی توسط نهاد مجری، واگذار می‌شود؛ اما پس از واگذاری همچنان نهاد مجری به این واگذاری ایراد می‌گیرد و مصوبات آن را لغو می‌کند؛ این کار اطمینان بازار را از بین خواهد برد و با وجود این، هزینه و وقت مدیریتی شرکت، تلف می‌شود. در صورت فسخ چنین قرار­دادی، نه تنها از چنین سرمایه‌گذاری زیان می‌بیند بلکه به دلیل ایجاد فضای بی‌اعتمادی، سعی می‌کند در سرمایه‌گذاری‌های مشابه هم ورود نکند.
نقش وزارت اقتصاد در ساماندهی خصوصی‌سازی وزارت اقتصاد نقش کلیدی در ساماندهی و بهبود روند خصوصی‌سازی‌ها دارد. این وزارتخانه باید سیاست‌گذاری‌های شفافی را در زمینه واگذاری‌های آینده تدوین و اجرا کند تا مانع از تکرار اشتباهات گذشته شود. از ضروری‌ترین اقدامات وزارت اقتصاد می‌توان به ایجاد سیستم‌های ارزیابی دقیق‌تر، تضمین شفافیت در قراردادها، و نظارت مستمر بر عملکرد واحد‌های واگذارشده اشاره کرد.
وزارت اقتصاد می‌تواند با ایجاد یک فضای رقابتی و شفاف، جلب مشارکت‌های عمومی و خصوصی را افزایش داده و با تضمین اجرای صحیح قراردادها، به اعتمادسازی در حوزه خصوصی‌سازی کمک کند.
برای موفقیت در خصوصی‌سازی، دولت نیاز به اصلاحات ساختاری و شفافیت بیشتر در فرآیند‌های واگذاری دارد. اجرای صحیح و شفاف خصوصی‌سازی‌ها می‌تواند به بهبود کارایی اقتصادی و افزایش رقابت منجر شود، اما بدون تردید، این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت هوشمندانه از سوی ذی‌نفعان به ویژه وزارت اقتصاد است. تنها از این طریق است که می‌توان به بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش بهره‌وری واحد‌های خصوصی‌شده امیدوار بود.
منبع: خبرگزاری تسنیم

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/921488/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ممکن است فایدۀ کتابی که امروز می‌خوانید، سی سال دیگر معلوم شود

خواندن داستان بزرگمهر و انوشیروان

چاپ روایت یک سفرنامه کوهنوردی به کوه هیمالیا

کتاب حانیه لبریز از جملات عاشقانه است

خواننده کتاب با دل نویسنده به داخل کتاب می‌رود

سرمربی سلتیک هم مشتری هافبک منچستریونایتد شد

پاسخ فدراسیون تیراندازی به اظهارات کریم صفایی

ملوان با تمام ستاره‌هایش مقابل چادرملو

چادرملو با ترکیب متفاوت مقابل ملوان

از دیدن این گل سیر نمی‌شوید! ‌گل‌به‌خودی عجیب دروازه‌بان

گل اول ملوان به چادرملو توسط محمد عمری

گل دوم ملوان به چادرملو توسط امید نورافکن

اعلام دلیل غیبت رحمتی در تمرینات هوادار

بامزه‌ترین لحظات لیگ برتر انگلیس در فصل جاری

حمله پرس به فیفا و یوفا؛ تأکید دوباره بر راه‌ انداری سوپرلیگ

کیت استقلال و پاختاکور مشخص شد

علت مسمومیت 3 روستا در گیلانغرب چه بود ؟

70 نفر از اهالی 3 روستای گیلانغرب دچار مسمومیت شدند

معرفی آثار راه یافته در بخش نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر سودای عشق

معرفی آثار بخش نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر «سودای عشق»

ترانه، نوید و پیمان در پشت صحنه فیلم برادران لیلا (عکس)

کشف هشت هزار کیلوگرم مرغ قاچاق در روانسر

مدیران دستگاه‌های اجرایی روزی را برای مراجعه ارباب رجوع تعیین کنند

مازندران پرافتخار در همه صحنه‌های مجاهدات برای انقلاب پیشتاز بوده است

سه قتل فجیع بدون دلیل قانع‌کننده! | چهره خشن و بی‌منطق پلیس در این سریال

«سورنا در کارخانه اسباب‌بازی» به تالار هنر رسید

تفکر بسیجی برگرفته از آموزه‌های دینی و قرآنی است

جشنواره‌ تئاتر کردی سقز به بلوغ رسیده است

تفکر بسیجی در تحقق عدالت اجتماعی و خدمت رسانی به مردم موثر است

شناسایی مبتلایان به HIV در کردستان/درمان رایگان شد

29 هزار نفر از جمعیت هدف کردستان بی‌سواد هستند

127 میلیارد ‌در ناحیه منفصل ‌نایسر ‌سنندج هزینه شد

این کشور بهشت گروهک‌های تجزیه‌طلب ضدایران است + تصاویر

منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان؛ هیاهو برای هیچ

هزینه‌کرد 127 میلیارد تومانی شهرداری سنندج برای عمران ناحیه نایسر

توسعه فضای سبز شهری سنندج طی چند سال اخیر ستودنی است

هنرمندان تئاتر کردستان در سرزمین فرهنگ‌ و هنر درخشیدند

قاتل فراری برای خروج از کشور ناکام ماند

انقلاب اسلامی برآمده از تفکر بسیجی است

زیرساخت‌های 3 روستا در منظر جهانی اورامانات کرمانشاه تکمیل شد

مسمومیت تعدادی از اهالی 3 روستا در گیلانغرب

ماجرای خودکشی ناموفق دانشجوی دختر دانشگاه رازی کرمانشاه چه بود؟

اقتصاد چیست و انواع آن کدامند؟/ چرا باید به اقتصاد اهمیت داد؟

تفاوت بین اقتصاد کلان و اقتصاد خرد چیست؟

بازخوانی ابهامات خصوصی‌سازی در ایران/ موانع رفع می‌شود؟

صنعت، سرچشمه اقتصاد مولد و اشتغال پایدار کشور است/ سه زنجیره صنایع فولادی، سلولزی و نساجی در گیلان شکل گرفته است

سقوط آزاد اقتصاد رژیم صهیونیستی و فرار سرمایه‌گذاران

سایه سنگین بدهی های دولت بر اقتصاد 1404 ایران/ قاسمی، پژوهشگر اقتصادی: 70 درصد جامعه قدرت داشتن سبد مطلوب غذایی ندارند / در لایحه بودجه کوچکترین تعرضی به منافع صاحبان قدرت نشد

گردشگری کشاورزی، راهی نوین برای توسعه اقتصاد خراسان شمالی

معمای بازگشت ترامپ برای اقتصاد ایران