عصر کرد

آخرين مطالب

پوزخند اقتصاد به عملیات صهیونیست‌ها اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در پایان معاملات بازار سهام و در روزی که پس از مدت‌ها شاهد ورود هزار میلیارد تومانی پول حقیقی به بورس بودیم، شاخص کل بورس تهران با رشدی حدود 1/24درصد، در یک قدمی بازپس‌گیری ابرکانال 2 میلیون واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن هم 0/83 درصد رشد کرد تا در کنار رشد 0/39درصدی شاخص فرابورس، روزی سراسر سبز را برای بازار به ارمغان بیاورد.
رشد بورس در پی کاهش تنش‌ها و حمایت بودجه شاخص‌های بورس در حالی با رشد همراه بوده‌اند که طی هفته‌های گذشته، افت بیش از 100هزار واحدی را تجربه کرده‌اند. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند کاهش تنش‌ها در منطقه و حمایت بودجه از بازار سرمایه دلیل این رشد است. به گفته کامبیز میرکریمی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه سال گذشته نیز به صورت مکرر شاهد اتفاق‌ها و تنش‌های سیاسی خارجی و داخلی بودیم که موجب نوسان‌های محدود و کوتاه‌مدتی در نرخ ارز شد. این هیجان‌های کاذب خیلی زود فروکش کرد و قیمت ارز دوباره به همان کانال‌های قبلی بازگشت؛ مانند اتفاقی که ابتدای هفته تجربه کردیم و در حال حاضر شاهد روند ریزشی دلار هستیم. به گفته میرکریمی، مردم نباید با این‌گونه اتفاق‌ها نگران شوند و فریب دلالان را بخورند، چون در موارد مشابه قبلی نیز شاهد بودیم افزایش نرخ ارز با اقدام‌های بانک مرکزی بلافاصله پس از چند روز کنترل شد و روند اصلاحی خود را آغاز کرد که این بار هم قیمت ارز دوباره به سطح و کانال پیش از تنش‌ها خواهد رسید.
روند کاهشی دلار به چند کانال پایین‌تر ادامه‌دار خواهد بود با آغاز حمله رژیم صهیونیستی در آسمان ایران، در کنار بورس، بازار ارز نیز نشانه‌های مثبتی از خود نشان داد. قیمت دلار با کاهش محسوس به کانال 65هزار تومان بازگشت و مشاهده‌ها حاکی است بازار ارز به سمت کاهش قیمت در حال حرکت است. این کاهش به دلیل عوامل متعددی نظیر افزایش عرضه و کاهش تقاضا در پی آرامش نسبی بازارها قابل تحلیل است. ریزش قیمت دلار در شرایطی است که روز پنجشنبه هفته گذشته به اوج قیمتی رسیده و نزدیک به کانال 68هزار تومان ایستاده بود، اما با کاهش 3درصدی، بیش از دو کانال فرود آمد. کارشناسان معتقدند روند کاهشی دلار ادامه‌دار خواهد بود و قیمت ارز به چند کانال پایین‌تر باز خواهد گشت.
ریزش طلا و سکه با وجود افزایش دلاری اونس جهانی از سوی دیگر باوجود افزایش 12دلاری اونس جهانی قیمت طلا و سکه، قیمت طلا و سکه در داخل کشور با ریزش چشمگیری همراه شد به طوری که قیمت سکه طرح جدید در لحظه انتشار این گزارش با افت بیش از 5 میلیون‌تومانی به عدد 49میلیون و 30 هزار تومان کاهش یافت. همچنین سکه طرح قدیم با کاهش 1/6میلیون تومانی، 47میلیون تومان قیمت خورد. آن‌طور که نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید این اتفاق به دلیل کاهش نرخ ارز و آغاز حراج انبوه سکه در مرکز مبادله روی داده است. محمد بیات، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه افزایش ریسک‌های سیاسی در هفته‌های گذشته منجر به رشد قیمت طلا و سکه شده بود، بر این باور است که با توجه به کاهش تنش‌ها در منطقه، ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه ادامه خواهد داشت. به گفته وی، نباید از افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و اونس گذشت. اگر قیمت اونس جهانی ثابت بماند و یا کاهش یابد، به نظر می‌رسد طلا و سکه یک کانال از دست بدهند.
نتیجه انتظارات اهالی بازار برای افزایش ریسک‌ها محمدرضا فلفلانی، تحلیلگر بازارهای مالی در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: یک نکته بسیار مهم در ابتدا باید بگویم و آن این است که در بازار سرمایه ما اکنون شرکت‌ها را خرید و فروش نمی‌کنیم بلکه داریم آینده آن‌ها را معامله می‌کنیم. یعنی یک سرمایه‌گذار وقتی می‌خواهد سهام بخرد یا صندوق‌ها را مورد معامله قرار دهد، با توجه به گذشته و وضعیت حال حاضر و دورنمایی که از اقتصاد، وضعیت شرکت، وضعیت اقتصاد جهانی و داخلی و شرایط صنایع مختلف می‌بیند، تصمیم می‌گیرد که الان سهامدار یک شرکت بشود یا خیر. بنابراین ما در فضای بازارهای مالی یک متغیر بسیار مهم داریم تحت عنوان اینکه «انتظارات اهالی بازار چیست؟». این انتظارات نسبت به متغیرهای مختلف از جمله تورم و ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک ازجمله روند سودآوری شرکت‌ها، رفتار سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران و... وجود دارد. این کارشناس بازارهای مالی می‌افزاید: در یک برهه‌ای ما با این موضوع مواجه بودیم که اهالی بازار انتظار افزایش ریسک‌ها و تنش‌ها را به نحو بسیار با اهمیتی داشتند و فکر می‌کردند ریسک‌ها احتمالاً بسیار سطح بالاتری را می‌توانند تجربه کنند و بازار با توجه به سناریوهایی که برای پاسخ رژیم صهیونیستی به عملیات وعده صادق2 مطرح بود، به افزایش سطح درگیری‌ها و گسترده‌تر شدن ریسک‌ها وزن داد. وی می‌افزاید: در این فضا، تقاضا برای دارایی‌هایی مثل طلا افزایش می‌یابد و دارایی‌هایی که درجه ریسک بالاتری دارند مثل سهام با افزایش عرضه مواجه می‌شوند این اتفاق‌ها در بازارهای ما رخ داد. اما با توجه به نوع واکنشی که اسرائیل نشان داد و از بامداد شنبه اتفاق افتاد، فعالان بازار متوجه شدند سطح ریسک‌ها آن طور که فکر می‌کردند زیاد نیست و حال تصمیم گرفتند سهام خریداری کنند. نکته اینجاست که ما باید بدانیم این برآوردها طی زمان مدام تغییر می‌کند و ممکن است فردا اهالی بازار ارزیابی دیگری از سطح ریسک‌ها داشته باشند و تصمیم دیگری بگیرند و عرضه و تقاضا تغییر پیدا کند. به همین دلیل اصرار داریم برای هر فرد سبد سهامی از اقلام مختلف تشکیل شود که تمام سناریوهای ممکن را پوشش داده و ریسک را تا حد زیادی مدیریت کند. چه تنش‌ها افزایش یابد و چه کاهش پیدا کند در مجموع سبد بتواند خودش را حفظ کند و یکپارچه قرمز یا سبز نشود. مثلاً در روز شنبه که سهام افزایش تقاضا داشت و طلا ریزشی شده بود؛ آن سهامی می‌تواند از عملکرد خودش خوشحال باشد که در آن هم صندوق‌های طلا باشند که امروز قرمز بود و هم سهام که امروز سبز بود. ترکیب این‌ها به سطح ریسک‌پذیری، ترکیب درآمدها و هزینه ها و ساختار سرمایه فرد برمی‌گردد.
در دورنمای بورس افزایش تقاضا می‌تواند ادامه‌دار باشد؟ وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر دورنمای بورس و اینکه افزایش تقاضا در بازار سرمایه می‌تواند ادامه‌دار باشد یا خیر، می‌گوید: این موضوع به متغیرهای مختلفی بستگی دارد. در این تاریخ بورس، در اغلب موارد دارای ارزندگی است، چنانچه ریسک‌ها کاهش یابد، قاعدتاً اقبال مردم به خرید سهام هم افزایش پیدا می‌کند، در غیر این صورت ما شاهد درجا زدن بازار و حتی کاهش هم خواهیم بود. به صورت کلی پیشنهاد ما تشکیل سبدی از اقلام مختلف، ازجمله سهام، طلا و صندوق‌های درآمد ثابت است. در چنین شرایطی می‌توانیم ادعا کنیم که تا حدی داریم ریسک را مدیریت می‌کنیم و در تمام شرایط می‌توانیم امیدوار باشیم که دست‌کم یکی از اقلام موجود در سبد ما مثبت است. وی می‌گوید: این اصل مهم که گاهی گفته می‌شود، فلان خبر در بازار پیشخور شد کاملاً نشان می‌دهد در بازار، آینده سهام مورد معامله قرار می‌گیرد، همچنین این اصطلاح که گفته می‌شود «با شایعه بخر و با خبر بفروش» تأییدیه‌ای مبنی بر تأثیرگذاری انتظارات بر بازار سرمایه است و تأثیرگذاری چیزی است که در آینده می‌بینیم و می‌شنویم که در یک فضای عدم قطعیت هم مطرح می‌شود. پس اساس شناسایی آن عدم قطعیت و تجزیه و تحلیل آن، یک متغیر مهم در تصمیم‌گیری آگاهانه است. این عدم قطعیت گاهی خودش را در ریسک‌ها و تنش‌های نظامی نشان می‌دهد، گاهی در بهای تمام‌شده شرکت‌ها، گاهی در قوانین و مقررات ناظر بر فضای مالیاتی شرکت‌ها و گاهی هم در بودجه کشور خودش را نشان می‌دهد. ما باید عدم قطعیت را بشناسیم و بلد باشیم آن را تجزیه کنیم تا تصمیمات بهتری بگیریم.
اقدامات رژیم صهیونیستی در حد رجزخوانی‌های آن‌ها نبود همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با قدس با اشاره به اینکه جابه‌جایی ریسک و کاهش نگرانی‌ها موجب شد تالار شیشه‌ای افت خودش را در روزهای اخیر جبران کند، می‌گوید: جو روانی و ریسک غیر سیستماتیک موجب می‌شود تا همه نمادها در بازار سرمایه شروع به کاهش کنند و ما این ریسک را روی کل بازار شاهد باشیم. پس از برطرف شدن این ریسک، قیمت‌ها شروع به رشد کرده و عملاً سطوح قبلی قیمتی را که از دست دادند پس گرفتند. وی تأکید می‌کند: در چنین شرایطی که از یک سو اقداماتی که رژیم صهیونیستی انجام داد در حد و اندازه رجزخوانی‌های آن‌ها نبود و از سوی دیگر با توجه به آنکه در بازار سرمایه، همیشه آینده مورد معامله قرار می‌گیرد و آینده هم، کاهش نگرانی‌ها را نشان می‌دهد، ما شاهد رشد بورس و کاهش شدید قیمت دلار و طلا هستیم.

عصر کرد

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/904252/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مگر شب در تاریخ سیاه خود چه افتخاری کسب کرده است؟

شعر انتخابی احمد شیروانی در مرحله اول رقابت شاعران

بحث جالب با خداوند

خیلی از صلح ها از جنگ بدترن!

شعر انتخابی عمران بهروج در مرحله اول رقابت شاعران

سیاه‌ترین شب فوتبال امباپه!

توضیح باشگاه ذوب‌آهن در مورد آبیاری عجیب فولادشهر

کری پیکه برای رئال: هیچ‌وقت مثل بارسا نمی‌شوید!

ناظم‌الشریعه: انتخاب سرمربی تیم‌ ملی از اختیارات فدراسیون فوتبال است

پایان کار سوارکاران ایران در رقابت‌های ازبکستان با دو عنوان

توهین نژادپرستانه به ستاره جوان بارسلونا در برنابئو

اهمیت برد مقابل شمس‌آذر از دید یک پرسپولیسی

امشب توپ را به تورام برسانید تا دربی را تمام کند!

درخشش در اولین ال‌کلاسیکو؛ رکورد جدید فلیک!

نقش سه بازیکن جوان در پیروزی پرسپولیس برابر شمس‌آذر

کشتی آزاد جوانان جهان؛ صدرنشینی ایران در روز نخست

افشاگری از عدم همکاری فدراسیون فوتبال در کنترل دوپینگ بازیکنان

فیلم «جهان غیرموازی» منتخبِ جشنواره لهستانی

پشت صحنه موضوع ساماندهی کارکنان دولت کیست؟

سرپرستان 3 واحد دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شدند

نمایش «مده‌آ» به خانه هنرمندان رسید

شگفتی‌های نسخه دست‌نویس شاهنامه فردوسی در آمریکا! | عکس

کارشناسی پنج صحنه مشکوک پرسپولیس

اردشیر کامکار به صحنه می‌رود / یک شب کردی در تالار وحدت

«معبد آناهیتا» تخت جمشید غرب ایران است

«ننه زار» جشنواره تئاتر سودای عشق را آغاز کرد

استاندار آذربایجان شرقی: تبریز پیشگام تمام تحولات بنیادین ایران است

اردشیر کامکار به صحنه می‌رود

تماشای «وقتش رسیده بهت بگم» در اهواز

مهدی تاج ژست پیروزی گرفته؛ متهمان در صحنه جرم مشغول کارند!

بازیگران «خبری از او نیست» معرفی شدند

پانزدهمین جشنواره تئاتر سودای عشق آغاز شد

برگزاری کارگاه پژوهشی در مدرسه علمیه الزهرا(س) خواهران گیلانغرب

بازیگران نمایش «خبری از او نیست» معرفی شدند

400هزار گزش در سال توسط سگ‌های بی‌صاحب

پوستر نخستین جشنواره استانی تئاتربچه‌های مسجد در سنندج رونمایی شد

کارشناسی داوری پرسپولیس – شمس آذر: اشتباه بزرگ داور و سوختن پنالتی پرسپولیس و یک اخراج! + نظر 5 صاحب‌نظر

400 هزار گزش در سال توسط سگ‌های بی‌صاحب

فیلم/ لحظه طلوع آفتاب در روستای آدینان کردستان

فارغ التحصیلان دانشگاهی در اولویت پرداخت تسهیلات اشتغالزایی کردستان هستند

فرزندان ایران اسلامی برای دفاع از کیان ایران جان خود را فدا کردند

60 دانشجو در دانشکده صنعت و معدن قروه پذیرش شدند

مرگ هولناک دانش آموز دختر کلاس اولی بعد از تعطیلی از مدرسه + عکس

مهمترین مانع در اجرا نشدن کامل توافقنامه امنیتی، عدم اراده کافی در اربیل و بغداد است

853 دستگاه گوشی تلفن همراه در کردستان کشف شد

بازسازی بنای تاریخی آزموده در سنندج

رکورد بی نظیر ستاره سنگین وزن کشتی ایران در آلبانی

مرمت و بازسازی بنای تاریخی آزموده در سنندج

جریمه بیش از پنج میلیاردی قاچاقچی تلفن همراه در کردستان

سوق‌دادن استعدادها به مساجد در انجام کارهای فرهنگی و هنری باکیفیت بسیار حائز اهمیت است