عصر کرد

آخرين مطالب

تاکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر اهمیت ستاد امنیت سایبری اقتصادي

تاکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر اهمیت ستاد امنیت سایبری
  بزرگنمايي:

عصر کرد - معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، تاکید کرد: اهمیت مسائل امنیت سایبری برای کشور، باعث شد تا تشکیل ستاد امنیت سایبری به ریاست معاون اول رئیس جمهور در دستور کار قرار گیرد و خوشبختانه، یکی از فرصت‌های امروز ما در حوزه هوش مصنوعی، همراهی دولت با این فضا است و در بدنه دولت اهتمام بالایی برای ارتقای این فضا وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ نشست مشترک اعضای هیئت‌ مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران با دکتر حسین افشین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، دکتر بهروز مینایی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کشور و همچنین انجمن علمی هوش مصنوعی ایران برگزار شد.
بهروز مینایی در شروع این نشست که پنج شنبه 19 مهرماه برگزار شد، به عنوان اولین سخنران، به چهار لایه اقدام در مسیر پیش روی هوش مصنوعی به ویژه آنچه در سازمان ملی هوش مصنوعی و ستاد دنبال می شود، اشاره کرد و مطرح نمود که لایه اول، ایجاد زیرساخت داده می باشد؛ به عبارتی زیرساخت داده به منظور اشتراک گذاری و تبادل داده و تنظیم گری قواعد ارائه داده ها که سازمان ها باید آن را ارائه دهند، باید فراهم شود و بدیهی است که تا داده ها را نداشته باشیم، عملا هوش مصنوعی کاری نمی تواند از پیش ببرد.
وی ادامه داد: مورد دوم زیرساخت پردازشی است که در این لایه، ایجاد زیرساخت پردازشی در بخش سخت افزار مطرح است که با در اختیار گذاشتن کارت های گرافیک با توان بالا به متقاضیان مرتبط می باشد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک کشور ادامه داد: در تقسیم وظایفی که بین سازمان و ستاد انجام پذیرفته است مقرر گردیده است که مورد یک و دو توسط سازمان پی گیری گردد.
دکتر مینایی ادامه داد: مورد سوم، راه اندازی اپراتورهای عمودی در حوزه های سلامت، امور مالی و فین تک، شهر هوشمند و متصل و بخش دو‌قلوهای دیجیتال صنعتی می باشد که باعث افزایش بهره وری در این بخش ها خواهد شد و در نهایت مورد چهارم، راه اندازی آزمایشگاه ملی هوش مصنوعی می باشد که پروژه ها، افراد و شرکت های مختلف دست اندرکار در هوش مصنوعی می توانند فعالیت های خودشان را در توسعه علم هوش مصنوعی به واسطه آن بسط و گسترش دهند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک کشور در خصوص لایه چهارم مطرح نمود که «لایه چهارم در واقع مغز افزار و نیروی انسانی مورد نیاز در لایه های پیشین را تامین می‌کند.»
در این نشست، دکتر افشین ضمن تاکید بر اهمیت امنیت سایبری بیان نمود: اهمیت مسائل امنیت سایبری برای کشور، باعث شد تا تشکیل ستاد امنیت سایبری به ریاست معاون اول رئیس جمهور در دستور کار قرار گیرد و خوشبختانه، یکی از فرصت‌های امروز ما در حوزه هوش مصنوعی، همراهی دولت با این فضا است و در بدنه دولت اهتمام بالایی برای ارتقای این فضا وجود دارد.
وی ادامه داد: نقش معاونت علمی در حوزه هوش مصنوعی، تصدی‌گری و ارائه یک نقشه راه کلان در این حوزه است و به همین دلیل می‌کوشیم در این مسیر، شناسایی محور حرکت کنیم و پیوسته در پی این هستیم که سیر تحولات را به شکل کامل ببینیم و به طور مستمر این نقشه راه را به روز کنیم و خوشبختانه ناظر به این هدف، همبستگی بین بخشی دستگاه‌های اجرایی در حال تحقق است که خود امری مغتنم است.
افشین همچنین حمایت ویژه از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوش مصنوعی، تسهیل مسائل مرتبط با لایحه حفاظت داده و بررسی چالش‌ها و مسائل مربوط به رمز ارز‌ها و تنظیم‌گری در این مباحث را از دیگر برنامه‌های حمایتی معاونت علمی برشمرد.
داوود مسعودی، دبیر کل انجمن شرکت‌های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در این نشست، ضمن تقدیر از توجه مدبرانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری به زیست بوم هوش مصنوعی، نگاه دکتر‌افشین، به هم افزایی و همگرایی فعالان و کنشگران اکوسیستم هوش مصنوعی را عالمانه دانسته و اعلام امیدواری نمود که این اطمینان وجود دارد که با درایت و دقت نظری که معاونت علمی در رویکرد با تشکل ها و انجمن ها دارند شاهد اتفاقات خوب در حوزه های فناورانه در دولت چهاردهم خواهیم بود.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر داوود ادیب، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز ضمن تقدیر و تشکر از معاونت علمی به جهت اهتمام ویژه در راستای تقویت اکوسیستم هوش مصنوعی و پرچمداری این حوزه، به اهداف انجمن اشاره و بیان نمود: همان طور که مستحضر می باشید حضور فعالان اقتصادی در تشکلهای صنفی به منظور همگرایی در توسعه فضای کسب و کار، از ضروریات جوامع پیشرفته کنونی است و امروزه زیست بوم فناوری هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز نیازمند داشتن محملی تخصصی برای بیان دغدغه های صنفی و پیگیری خواسته‌های شرکتها برای ایجاد هم افزایی و همگرایی است.
وی ادامه داد: این موضوع به درستی در این انجمن شکل گرفته و در حال حاضر حدود 144 شرکت و فعال مرتبط در حوزه هوش مصنوعی در این حوزه انجام وظیفه می‌نمایند که این ظرفیت می‌تواند در اختیار معاونت محترم قرار گیرد و در یک نشست تخصصی این ظرفیت و توانمندی را ارائه‌نمود.
ادیب ادامه داد: انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در راستای همرسانی این ظرفیت‌ها و برای تحقق بخشیدن به نیازهای مرتبط با فناوری‌های نوین مرتبط با هوش مصنوعی در سال 1401 پایه گذاری گردیده و اولین و تخصصی ترین تشکل صنفی کارفرمایی این حوزه می باشد.
رئیس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، با توضیح این موضوع که انجمن پس از برگزاری مجمع در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت شناسه ملی، ارتباط تنگاتنگی را با کانون هماهنگی فاوای دانش، صنعت و بازار داشته است تاکید نمود که فعالیت‌های این انجمن با کانون هماهنگ بوده و از اقداماتی که انجمن در کنار کانون هماهنگی فاوا انجام داده است می توان به راهبری نمایشگاه بین‌المللی کیتکس کیش سال جاری که با حضور بیش از 140 شرکت صورت پذیرفت و یا نمایشگاه تلکام 1402 و یا تلکام 1403 که پیش رو می باشد و در این نمایشگاه یک سالن اختصاصی با ظرفیت 2200 متر برای اکوسیستم هوش مصنوعی خواهیم داشت اشاره نمود.
ادیب همچنین مطرح نمود که با توجه به اهمیت صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و فناوری‌های نوظهور در کشورمان، یک نیاز ضروری و اجتناب آمیز برای بهره برداران، سازمانها و نهادهای بخش دولتی و خصوصی در این حوزه وجود دارد که در این راستا انجمن هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران می‌تواند هر ماموریتی را که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تعریف و یا مد نظر داشته باشد راهبری نموده و در این راستا به معاونت علمی کمک نماید.
رئیس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در پایان سخنانش بیان نمود بر اساس فراخوانی که اخیراً از سوی کانون هماهنگی صنعت، دانش و بازار در خصوص شناسایی، ارزیابی و حمایت از طرح های برگزیده برای «تحقق دولت الکترونیک با رویکرد هوش مصنوعی» صورت پذیرفته است این انجمن نیز در این راستا فراخوان متقابلی را در اکوسیستم هوش مصنوعی انجام داده و پس از نهایی شدن اقدامات اولیه گزارشات تکمیلی را به استحضار خواهد رسانید.
ادیب بخشی از این اهداف را به شرح ذیل قرائت نمود:
1- طرح اتصال مراکز داده اصلی و پشتیبان دستگاه های اجرایی به «زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند»،
2- طراحی و تبیین الگوی مشارکت عمومی - خصوصی برای ایجاد، تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری کشور،
3- پیشنهاد رویکرد تجمیع ماموریت، ساختار و نیروی انسانی واحد های مختلف مانند فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی، مرکز نوآوری و تحول اداری و .... در دستگاه های اجرایی و ایجاد یک معاونت یا مرکز تحت عنوان « نوآوری، هوش مصنوعی و امنیت»،
4- تهیه برنامه عملیاتی استقرار و پیاده سازی چرخه هوشمندسازی، اصلاح فرآیندها و استقرار حکمرانی داده مبنا مبتنی بر هوش مصنوعی،
5- تکمیل پایگاه‌های اطلاعات پایه هریک از دستگاه های اجرایی و تبادل داده و اطلاعات و هرگونه پاسخگویی به استعلام ها به صورت کاملا آنی و برخط،
6- تهیه برنامه تحول دیجیتال توسط هر دستگاه اجرایی یا سازمان و طرح (پروژه‌های) پیشران که با پیشنهادات و توانمندیهای بخش های غیردولتی منطبق باشد.
در پایان این بخش از گزارشات دکتر داوود ادیب، رئیس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران، دکتر افشین طرح های اعلام شده در این فراخوان را جزو موارد ضروری و مهم دانست و مطرح نمود که آمادگی داریم در این راستا کارگروه‌های مشترکی را با انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران داشته و حمایت های لازم را برای شرکت های درگیر با این حوزه ها انجام دهیم.
در قسمت دیگری از این نشست دکتر اسماعیل ثنایی نایب رئیس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران مطرح نمود: از این که مطلع شدیم، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، کنترل بودجه هوش مصنوعی را در سطح ملی در اختیار گرفته است، بسیار خوشحال شدیم. چرا که با توجه به جو زدگی همگان در رابطه با هوش مصنوعی، نگرانی از هدر رفتن بودجه در خرید ملک، استخدام های زیاد و بیهوده و نرسیدن به اهداف پس از چند سال را داریم.
ثنایی ادامه داد: شرکت‌ها و مجموعه های توانمند متعددی عضو انجمن هستند. برای نمونه یکی از آنها که در حوزه فولاد مشغول است، خواهان سرمایه گذاری در راستای برپایی مرکز داده با تمرکز بر روی پردازشهای لازم در هوش مصنوعی می باشد. مجموعه دیگری، در حال طراحی و نهایی سازی نرم افزاری در حوزه Chat GPT‌ با موتور کاملا ایرانی می باشد که طبیعتا نیازمند حمایت می باشند و امیدوار هستیم با حمایت های معنوی معاونت علمی، نقش خود را در تقویت و همرسانی آنها بتوانیم انجام دهیم.
وی ادامه داد: این اکوسیستم بزرگ و پیچیده طبیعتا ذینفعان مختلفی می تواند داشته باشد که هر جز آن باید به نقش و تکالیف خود بپردازد. اصولا اهداف انجمن های علمی، تمرکز بر مقاله، نشریه، بر پایی سمینارهای محلی و بین المللی و ... است و طبعا ارتباط با دانشگاهها را بعهده دارند، انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال هم وظایف مرتبط با خود را عهده دار می باشد. در بخش صنعت این وظایف در حوزه انجمن های تخصصی و موضوعی بوده و به عنوان مثال خلا هایی که با توجه به دانش و احاطه اندک مدیران ارشد کشور در حوزه صنعت در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد ما را بر این موضوع ترغیب نموده است تا دوره های DBA هوش مصنوعی را درحوزه بانکی و همچنین این دوره ها را در حوزه های ICT با همکاری مرکز فابا برگزار نمائیم که دوره جدید از هفته آینده شروع خواهد شد.
نایب رئیس انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در این راستا مطرح نمود: در مصاحبه ها جهت پذیرش دوره فوق، افرادی چون نمایندگان چند دوره مجلس، شورای شهر، مدیرانی از حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ها و وزارت خانه ها، اتاق بازرگانی ایران، پژوهشگاه‌های نهادهای حاکمیتی، و ده‌ها سازمان و وزارت خانه کلیدی را داشتیم و همگی بر احاطه کم مدیران ارشد کشوری در موضوع هوش مصنوعی، اتفاق نظر داشتند.
دکتر اسماعیل ثنایی در پایان سخنانش ضمن تاکید بر این موضوع که آموزش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه های مرتبط با لبه تکنولوژی و از جمله هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ضروری است و بنا داریم دوره‌های کوتاه مدتی را برای برخی از مدیران ارشد و از جمله نمایندگان مجلس طراحی و پیشنهاد نمائیم، ادامه داد: با توجه به مراجعات بسیار متعددی که از سازمانها و دوایر حاکمیتی و دولتی از انجمن برای ارائه مشاوره در موضوع هوش مصنوعی داشته و داریم، در حال شناسایی دقیق تر شرکتهای عضو و طبقه بندی آنها می باشیم و امیدواریم در این راستا اهداف انجمن را در شناسایی، راهبری و همرسانی زنجیره های این اکوسیستم مهم و حیاتی به درستی محقق سازیم.
افشین پاک نهال خزانه دار و عضو اصلی هیئت مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران نیز به عنوان یکی دیگر از حاضرین این نشست به بیان دغدغه های خود پرداخت و مطرح کرد: همان‌طور که مستحضر می باشید، ارتقای زیست ‌بوم نوآوری و شتاب‌دهی به اقتصاد دانش‌بنیان کشور، که باعث افزایش GDPاز طریق تقویت فناوری و نوآوری می‌شود، یکی از مهم‌ترین اهداف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. همچنین، ارتقای کیفیت حکمرانی و افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد کشور، که نتیجه تربیت سرمایه‌های انسانی متخصص است، نیز جزو اهداف کلان سند هوش مصنوعی محسوب می‌شود. بنابراین، بر کسی پوشیده نیست که ارتباط صنعت و دانشگاه تا چه حد می‌تواند به تحقق اهداف معاونت علمی و اجرای سند هوش مصنوعی کشور کمک کند.
دکتر پاک نهال پیشنهاد داد: دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه در تمامی دانشگاه‌های مطرح کشور تشکیل شده و در صنایع برتر کشور نیز ایجاد گردد. این دو نهاد با تبادل نظر و همکاری، می‌توانند به بهبود فرآیندهای تحقیق و توسعه کمک کنند. صنایع برتر می‌توانند استراتژی‌های توسعه‌ای خود را به دانشگاه‌ها ارائه داده و دانشگاه‌ها نیز این موارد را به ‌عنوان موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویان ارشد و دکتری منتقل کنند. صنعت، با حمایت مالی از این پایان‌نامه‌ها، می‌تواند روند تحقیقات دانشجویان را تسریع بخشد. در اینجا، دانشجو در طول تحصیل خود با صنایع مختلف آشنا می‌شود و با مشاهده مشکلات صنعت، به حل آن‌ها کمک کرده و به این ترتیب به صنعت علاقه‌مند می‌شود. پس از اتمام تحصیلات، دانشجو جذب همان صنعت شده و در جهت تحقق همان اهداف فعالیت می‌کند. صنعت نیز می‌تواند با استخدام یا عقد قرارداد مشاوره با اساتید راهنمای پایان‌نامه، از دانش و تجربه دانشجویان بهره‌مند شود. در نهایت، ایده‌های برتر قابلیت اجرایی پیدا کرده، منجر به ثبت پتنت، صنعتی‌سازی و در نهایت تجاری‌سازی می‌شوند و از مهاجرت نخبگان جلوگیری می‌شود.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/901123/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سردار آزمون رباط صلیبی پاره کرد؟

احتمال بازگشت زودهنگام نکونام به لیگ

اختصاصی - رد شایعه خطرناک سردار در دبی!

اهمیت امنیت سایبری منجر به تشکیل ستاد امنیت سایبری شد

پدری: گاوی لیاقت بازوبند کاپیتانی را دارد

اینزاگی: لائوتارو جزو پنج بازیکن برتر دنیاست!

گاوی: انتظار نداشتم پدری بازوبند را به من بدهد!

آینده سخت در انتظار اقتصاد جهان

جشنواره گل بارسلونا در خانه؛ دبل لواندوفسکی و توره

برد بزرگ اینتر در غیاب طارمی؛ رُم در خانه زانو زد

پشت صحنه «اکنون» سروش صحت + عکس

زنده باد اراک، زنده باد آلومینیوم

پایان انتظار؛ بازگشت پسر طلایی بارسا بعد از 337 روز!

خداحافظی احساسی دقیقی با یک حکایت جالب!

خانواده متوفیان حادثه معدن طبس صاحب مسکن می‌شوند

فال انبیا امروز دوشنبه 30 مهر ماه 1403 برای متولدین تمام ماه ها

اثر مستقیم بحران‌های خاورمیانه بر بازار‌های ایران؛ از طلا و ارز تا بورس/ فرمول‌های عجیب اقتصادخوانده‌ها برای درمان اقتصاد بیمار ایران

رشد اقتصادی آمریکا واقعی است؟

سود میلیاردی VPN فروشان و نابود شدن میلیون‌ها کسب و کار

بیش از 270 برنامه فرهنگی در کرمانشاه به مناسبت 13 آبان برگزار می‌شود

همه خوبی هاتو یک جا برای کسی خرج نکن...

چند دقیقه قبل از شروع بازی؛ ترکیب بارسا تغییر کرد

اعتراض فولاد به پنالتی منجر به برد آلومینیوم

حسینی وارد قلب‌ها شد

نعمتی: مسئولیت این شکست با بازیکنان است

مدیرعامل آلومینیوم: حضور خانم‌ها برگ برنده ما بود

دلیلی ندارد برای بازی با لیورپول به کلوپ زنگ بزنم!

روی دبل اشتباه رمی‌ها؛ گل تماشایی لائوتارو

پیکه درباره جدایی از شکیرا؛ دنیا دو روزه!

لیگ هلند هم برای جایزه پوشکاش نماینده دارد!

روزبه، همسفر ویژه استقلالی‌ها در امارات

پلمپ املاکی در رباط‌کریم به دلیل اجاره دادن خانه به اتباع غیرمجاز

بیانیه لیگ برتر: گل منچسترسیتی صحیح بود

کمبود فضای سبز دغدغه شهروندان رباط کریم شد

پشت صحنه «اکنون» سروش صحت (عکس)

لیورپول شانس آورد پنالتی چلسی را نگرفتند!

ترانه‌های تفنگ در مراغه روی صحنه رفت

عدم ترخیص 106 دستگاه ماشین آلات راهسازی

فال انبیا فردا دوشنبه 30 مهر 1403

مراسم بزرگداشت «مستوره اردلان» در سنندج برگزار می‌شود

معاون وزیر راه: خانواده متوفیان حادثه معدن طبس صاحب مسکن می‌شوند

قدردانی علمای دینی بانه از شرکت گاز کردستان/ گاز، ثبات و آسایش را به مردم هدیه داد

طعمه‌گذاری مناطق آلوده به موش

چین کمترین رشد اقتصادی در 18 ماه گذشته را ثبت کرد

رسانه عبری: اقتصاد اسرائیل بهای سنگینی را می‌پردازد

خبر خوش اتابک برای احیای شورای عالی صادرات

همتی: فیلترینگ فعالیت‌های اقتصادی را محدودکرده است / حل مسئله فیلترینگ در اولویت است

ایجاد کارگاه تولیدی پوشاک در سماله گتوند در راستای اقتصاد مقاومتی

تاکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر اهمیت ستاد امنیت سایبری

افشین: اهمیت امنیت سایبری منجر به تشکیل ستاد امنیت سایبری شد