عصر کرد

آخرين مطالب

برندگان نوبل شیمی 2024 معرفی شدند علمي

برندگان نوبل شیمی 2024 معرفی شدند
  بزرگنمايي:

عصر کرد - جایزه نوبل شیمی در سال 2024 به دیوید بیکر برای طراحی پروتئین محاسباتی و نیمی دیگر به طور مشترک به دمیس حسابیس و جان ام. جامپر برای پیش‌بینی ساختار پروتئین رسید.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل شیمی 2024 را به دیوید بیکر(David Baker) «برای طراحی پروتئین محاسباتی» و نیمی دیگر را به طور مشترک به دمیس حسابیس(Demis Hassabis) و جان ام. جامپر(John M. Jumper) برای پیش‌بینی ساختار پروتئین اهدا کند.
گفتنی است که از سال 1901 تا سال گذشته(2023) مجموعا 115 جایزه نوبل شیمی به 192 دانشمند اهدا شده بود و مسن‌ترین و جوان‌ترین برنده نوبل شیمی به ترتیب 97 و 35 سال داشته‌اند که جان گودیناف 97 در سال 2019 و فردریک ژولیوت 35 ساله در سال 1935 موفق به کسب این جایزه شدند. دو شیمیدان نیز تاکنون دو بار موفق به کسب این جایزه شده‌اند.
طراحی پروتئین محاسباتی
دیوید بیکر در سال 2003 موفق شد پروتئین جدیدی طراحی کند که شبیه به هیچ پروتئین دیگری نیست. این اولین قدم در کاری بود که فقط می‌توان آن را به عنوان یک پیشرفت فوق‌العاده توصیف کرد.
تعدادی از پروتئین‌های بسیار دیدنی که در آزمایشگاه بیکر با استفاده از نرم افزار رایانه‌ای او به نام روزتا(Rosetta) ایجاد شده است، در تصویر قابل مشاهده است.

عصر کرد


پروتئین‌ها را می‌توان به عنوان ابزارهای شیمیایی درخشان توصیف کرد. آنها به طور کلی از 20 اسید آمینه ساخته شده‌اند که می‌توانند به روش‌های بی‌پایان با هم ترکیب شوند. آمینو اسیدها با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در DNA به عنوان یک نقشه، در سلول‌های ما به هم متصل می‌شوند تا رشته‌های طولانی را تشکیل دهند.
سپس جادوی پروتئین‌ها اتفاق می‌افتد و رشته اسیدهای آمینه در هم می‌پیچد و تا می‌شود و به یک ساختار سه بعدی متمایز و گاهی منحصر به فرد تبدیل می‌شود. این ساختار چیزی است که به پروتئین‌ها امکان عملکرد آنها را می‌دهد.
به سختی می‌توان درباره پتانسیل بلوک‌های سازنده شیمیایی حیات یعنی این 20 اسید آمینه اغراق نکرد. جایزه نوبل شیمی 2024 در مورد درک و تسلط بر آنها در سطح کاملاً جدیدی است.
او همچنین کد روزتا را منتشر کرد، بنابراین یک جامعه تحقیقاتی جهانی به توسعه نرم افزار ادامه دادند و زمینه‌های کاربردی جدیدی را پیدا کردند.
گروه تحقیقاتی بیکر یکی پس از دیگری پروتئین‌های تخیلی تولید کردند، از جمله پروتئین‌هایی که می‌توان از آنها به عنوان دارو، واکسن، نانومواد و حسگرهای کوچک استفاده کرد.
دیوید بیکر برنده جایزه نوبل شیمی امسال، اولین پروتئینی را ایجاد کرد که کاملاً با تمام پروتئین‌های شناخته شده موجود، متفاوت بود.
پروتئین Top7 برای محققانی که روی طراحی پروتئین‌ها کار می‌کردند، یک پیچیدگی بود. کسانی که قبلاً پروتئین‌های جدیدی ایجاد کرده بودند، تنها قادر به تقلید از ساختارهای موجود بودند.
ساختار منحصر به فرد Top7 در طبیعت وجود نداشت. همچنین این پروتئین با 93 اسید آمینه خود، بزرگ‌تر از هر چیزی بود که قبلاً با استفاده از طراحی‌های قبلی(de novo) تولید شده بود.
پیش‌بینی ساختار پروتئین
دیگر برندگان جایزه نوبل شیمی 2024، دمیس حسابیس و جان جامپر از مدل هوش مصنوعی آلفافولد2(AlphaFold2) خود برای محاسبه ساختار تمام پروتئین‌های انسانی استفاده کردند. آنها همچنین ساختار تقریباً تمام 200 میلیون پروتئینی را که محققان تاکنون هنگام نقشه‌برداری از موجودات زمین کشف کرده‌اند، پیش‌بینی کردند.
گوگل دیپ‌مایند(Google DeepMind) همچنین کد آلفافولد2 را در دسترس عموم قرار داده است و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این مدل هوش مصنوعی به یک معدن طلا برای محققان تبدیل شده است.
تا اکتبر 2024، بیش از دو میلیون نفر از 190 کشور از آلفافولد2 استفاده کرده بودند.
تصویر زیر، چند نمونه از نمونه‌های متعددی را نشان می‌دهد که چگونه آلفافولد2 به محققان کمک می‌کند.

عصر کرد


دمیس حسابیس و جان جامپر برندگان جایزه نوبل شیمی 2024 با موفقیت از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار تقریباً همه پروتئین‌های شناخته شده جهان استفاده کردند.
محققان اکنون با آلفافولد2 می‌توانند مقاومت آنتی بیوتیکی را بهتر درک کنند و تصاویری از آنزیم‌هایی ایجاد کنند که می‌توانند پلاستیک را تجزیه کنند.
پروتئین‌ها را می‌توان به عنوان ابزارهای شیمیایی درخشان توصیف کرد. آنها به طور کلی از 20 اسید آمینه ساخته شده‌اند که می‌توانند به روش‌های بی‌پایان با هم ترکیب شوند. آمینو اسیدها با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در DNA به عنوان یک نقشه، در سلول‌های ما به هم متصل می‌شوند تا رشته‌های طولانی را تشکیل دهند.
سپس جادوی پروتئین‌ها اتفاق می‌افتد و رشته اسیدهای آمینه در هم می‌پیچد و تا می‌شود و به یک ساختار سه بعدی متمایز و گاهی منحصر به فرد تبدیل می‌شود. این ساختار چیزی است که به پروتئین‌ها امکان عملکرد آنها را می‌دهد.
به سختی می‌توان درباره پتانسیل بلوک‌های سازنده شیمیایی حیات یعنی این 20 اسید آمینه اغراق نکرد. جایزه نوبل شیمی 2024 در مورد درک و تسلط بر آنها در سطح کاملاً جدیدی است.

عصر کرد


درباره برندگان
دیوید بیکر متولد 1962 در سیاتل ایالات متحده آمریکا و دارای مدرک دکتری(1989) از دانشگاه کالیفرنیا برکلی و هم اکنون استاد دانشگاه واشنگتن است.
دمیس حسابیس متولد 1976 در لندن و دارنده مدرک دکترا(2009) از کالج دانشگاهی لندن و در حال حاضر مدیر عامل گوگل دیپ‌مایند است.
جان ام. جامپر نیز در سال 1985 در شهر لیتل راک ایالات متحده زاده شده و دکترای خود را در سال 2017 از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده و اکنون پژوهشگر ارشد در گوگل دیپ‌مایند است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/899490/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

869 اثر ثبت ملی در کردستان قرار دارد

کشت کلزا در بیش از 2 هزار هکتار از اراضی کردستان

لزوم رعایت سرعت و دقت در بررسی از شکایات مردم

شعرخوانی زیبا از سوگل مشایخی

شعرخوانی دلنشین از هوشنگ ابتهاج

درکنج دلم عشق کسی خانه ندارد

شعرخوانی زیبا با صدای باران نیکراه

گل اول خاتون بم به کایا توسط زهرا قنبری از روی نقطه پنالتی

امپراتور هم به استقلال پیشنهاد شد!

شکایت دوباره پرسپولیس از علیرضا بیرانوند

دبیر: ورزش پایتخت به همت سازمان ورزش شهرداری شکوفا شد

برنامه تراکتور برای میزبانی از حریف تاجیکستانی مشخص شد

نساجی‌ هم در فیفادی ملی‌پوش دارد

بختیاری‌زاده استقلالی‌ها را برای تمرینات فراخواند

مسی و آرژانتینی‌ها زمین‌گیر شدند!

کابوس لیورپول واقعی شد؛ دوری طولانی آلیسون!

گودرزی: جلوی استقلال هیچ شادی گلی نکردم

برگزاری دیدار تیم ملی فوتبال ایران و قطر احتمالا در امارات

نگاهی به 10 «ابوشانس» فوتبال ایران

عربستان دستمزد 5 ستاره فوتبال را به پای نیمار ریخت

نمایش چهارصندوق در بندرانزلی

رنجش شهروندان رباط کریم از بوی نامطبوع زباله سوزی در شهرک اشکانیه + فیلم

نمایش «آیه» روی صحنه تئاتر نیشابور

فیلم/ پشت صحنه رقص جنجالی کیسان دیباج در سریال گردن زنی

صحنه دهشتناک؛ کرگدن سفاک اسب آبی شریری که بچشو قاپید جرواجر کرد کرکس ها خوردن

نمایش جدید «ارسطو خوش رزم» به صحنه می‌رود

کدام هنرمندان موسیقی روی صحنه می‌روند؟/بازگشت عصار و بُمرانی

هاوارد وب اعتراف کرد: اخراج برونو فرناندز اشتباه بود و منچستریونایتد ضرر کرد

«نیجریه» به دو جشنواره جهانی رسید

«نقش بازیگر در تئاتر حرفه‌ای امروز» بررسی می‌شود

«نیجریه» در دو جشنواره جهانی

لیست کنسرت‌های موسیقی در تهران و سایر شهرهای کشور/ بازگشت علیرضا عصار پس از مدت‌ها دوری از صحنه

مروری بر آثار شاخص زنده یاد منصور همایونی، هنرمند تئاتر مشهد، به بهانه سالروز درگذشتش

جراحی رباط صلیبی با پرده جفت جنین

کدام هنرمندان موسیقی روی صحنه می‌روند؟

لحظه‌ای که حمید لولایی با دیدن علی صادقی یاد خانه به دوش می‌افتد | ببینید

بازیگر «صبح اعدام» تئاتر به صحنه می‌برد

رهاسازی 7 قطعه کبک در پاوه

توسعه و پیشرفت جامعه در همه جوانب نیازمند امنیت است

حدود 95 والدین در خراسان‌جنوبی صاحب فرزندان دوقلو و سه قلو شدند

جریمه 2 میلیارد ریالی قاچاقچی داروی دامی در کردستان

تحقق هوشمندسازی سنندج موجب امنیت و رفاه شهروندان‌ می شود

اقدامات شهرداری و شورای شهر سنندج قابل تقدیر است

پرونده‌های سازمان بازرسی در کمترین زمان به سرانجام برسد

220 مددجوی مازندرانی به صورت همزمان صاحب خانه شدند

مجوز راه اندازی شصت و سومین دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان صادر شد

ایران صاحب فناوری بیوتکنولوژی نهال در بین 5 کشور برتر دنیاست

روایتی تلخ از کولبری زنان

10 هزار کارگر ساختمانی در کشور آموزش حفاظت فنی و ایمنی می‌بینند

بهره‌مندی 71 روستای کردستان از اینترنت پرسرعت