عصر کرد

آخرين مطالب

مگی اسمیت: حضوری نافذ بر صحنه تئاتر و پرده سینما اجتماعی

مگی اسمیت: حضوری نافذ بر صحنه تئاتر و پرده سینما
  بزرگنمايي:

عصر کرد - مگی اسمیت طیفی باورنکردنی از نقش‌ها را به شکلی استثنایی و واقع‌گرایانه ایفا کرد و ستایش کارگردانان و بازیگران فراوانی را برانگیخت.
در مورد او گفته‌اند که هیچ نقشی را دست کم نمی‌گرفت و هنگام تمرین، زمانی که سایر بازیگران مشغول استراحت بودند، در اطراف صحنه قدم می‌زد.
در حرفه‌ای که به نداشتن ثبات و اطمینان به آینده شهرت دارد، طولانی بودن دوران کارش قابل توجه است.

عصر کرد

او اولین نقش خود را در سال 1952 ایفا کرد و شش دهه بعد همچنان مشغول به کار بود و از یک ستاره پرشور به یک گنجینه ملی تبدیل شد.
مارگارت ناتالی اسمیت در 28 دسامبر 1934 در شهر ایلفورد، منطقه اسکس انگلستان، متولد شد. پدرش متخصص آسیب‌شناسی بود.
با نزدیک شدن جنگ دوم جهانی، خانواده‌اش به آکسفورد نقل مکان کردند و مگی جوان در این شهر به مدرسه دخترانه رفت.
کارش در تئاتر را به عنوان یک کارآموز و بازیگر ذخیره با استعداد و برخوردار از سرعت یادگیری در گروه بازیگران آکسفورد شروع کرد، اما هرگز در آنجا روی صحنه نرفت، زیرا هیچیک از بازیگران گروه هیچوقت بیمار نشدند.
گروه او در سال 1955 به تئاتری کوچک در لندن نقل مکان کرد. آنجا بود که مگی اسمیت توجه یک تهیه‌کننده آمریکایی به نام لئونارد استیلمن را به خود جلب کرد.
استیلمن او را برای ایفای نقشی در نمایشنامه «چهره‌های نو» انتخاب کرد. این نمایش در ژوئن 1956 در برادوی نیویورک روی صحنه رفت.

عصر کرد

در اواسط دهه 1960 او یک بازیگر حرفه‌ای تئاتر بود
او در میان بازیگران تازه‌کار این نمایشنامه به عنوان هنرپیشه‌ای برجسته درخشید و پس از بازگشت به لندن، بازیگری در نقش مقابل کنث ویلیامز در رشته نمایش‌های «در کاهوی من شریک شو» به او پیشنهاد شد.
اولین بازی سینمایی‌اش در فیلم «کودکی در خانه» در سال 1956 نقشی کوچک بود و نامش در فهرست بازیگران دیده نمی‌شد.
دو سال بعد در نمایشنامه ملودرام «جایی برای رفتن نیست» ایفای نقش کرد و در سال 1958 نامزد دریافت جایزه بفتا برای بهترین بازیگر تازه‌کار شد.
در این نمایشنامه، نقش دختری را بازی کرد که به یک محکوم فراری پناه می‌دهد.
نشریه تایمز، در توصیف نقش او در موفقیت «مری مری» در لندن در سال 1963، گفت که او «فرشته نجات این کمدی کم جان برادوی» بود.
نخستین اسکار مگی اسمیت در بازی در نقش مقابل ریچارد برتون در فیلم وی‌آی‌پی تقریبا بیش از این هنرپیشه سرشناس اهل ولز درخشید و کمابیش جای او را به عنوان جذاب‌ترین بازی فیلم گرفت.
یکی از منتقدان فیلم خاطرنشان کرد که «وقتی مگی اسمیت روی صفحه است، تصویر حرکت می‌کند» و پس از آن بود که برتون با شوخی بازی او در این فیلم را «دزدی بزرگ» توصیف می‌کرد.
در سال 1963، لارنس اولیویه ایفای نقش دزدمونا در مقابل خود به عنوان اتللو در اجرای این نمایشنامه در تتاتر ملی را به مگی اسمیت پیشنهاد کرد. دو سال بعد این اجرا با همان بازیگران به صورت فیلم تهیه شد و مگی اسمیت به خاطر بازی در آن نامزد دریافت جایزه اسکار شد.
اما نقشی که شهرت بین‌المللی را برای او به ارمغان آورد، در سال 1969 و زمانی بود که او در فیلم «شکوفایی خانم جین برودی» نقش معلمی را بازی کرد که قطعا معلمی سنت‌شکن بود.

عصر کرد

نقش جین برودی در کنار همسر آینده‌اش رابرت استفنز برای او جایزه اسکار را به ارمغان آورد
این نقش برای او اسکار بهترین بازیگر زن را به ارمغان آورد.
بعدا با بازیگر نقش مقابل خود، رابرت استفنز، ازدواج کرد.
بیشتر بخوانید:
مگی اسمیت درگذشت؛ ستاره «هری پاتر» پس از 70 سال فعالیت درخشان چشم از جهان فروبست
مگی اسمیت دو سال دیگر به همکاری با تئاتر ملی ادامه داد و دراین مدت از جمله در نقش خانم سولن در کمدی کلاسیک «خدعه‌گری زیبارو» در لس آنجلس بازی کرد.
او پس از بازی در نقش خاله آگوستا در فیلم جورج کوکور به نام «با عمه من» در سال 1972، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد.
در سال 1975 از استفنز جدا شد و یک سال بعد با بورلی کراس، نمایشنامه‌نویس، ازدواج کرد. با او به کانادا نقل مکان کرد و چهار سال با یک گروه بازیگری همکاری داشت. در این زمان نقش‌های سنگین‌تری را در نمایشنامه‌های مکبث و ریچارد سوم از آثار شکسپیر ایفا کرد.
یکی از منقدان در ارزیابی کار او در ایفای نقش لیدی مکبث نوشت که مگی اسمیت «شخصیت سرزنده خود را با یک نقش پرجاذبه ادغام کرده است.»
علیرغم موفقیتش، همیشه در مورد دستاوردهایش متواضع بود و به‌سادگی بیان می‌کرد که «به مدرسه رفتم، می‌خواستم بازیگر شوم، شروع به بازیگری کردم و هنوز هم بازیگری می‌کنم.»
او با بازی در کنار پیتر اوستینوف در فیلم «قتل بر روی نیل» در سال 1978 و در نقش دیانا بری در «سوئیت هتل در کالیفرنیا» کار نیل سایمون در همان سال به نقش‌پردازی در سینما ادامه داد.

عصر کرد

بازی مگی اسمیت در نقش بتسی تروتوود در اقتباس بی‌بی‌سی از دیوید کاپرفیلد ستایش منقدان را برانگیخت
مگی اسمیت دهه 80 شاهد اجرا‌های سینمایی به‌یاد‌ماندنی و جوایز بیشتری از جمله بفتا به خاطر بازی در «مهمانی خصوصی» و «اتاقی با یک منظره» بود که دومی برای او جایزه گلدن گلوب و نامزدی اسکار را هم به ارمغان آورد؛ و بفتا‌های بیشتری در راه بود: ابتدا برای تصویر او از شخصیت یک زن الکلی سالخورده در «شور تنهایی جودیت هرن» و سپس برای «بستری در میان عدس»، از مجموعه «سر‌های سخنگو» ساخته آلن بنت برای بی‌بی‌سی.
سال 1987 سال بازگشت او به صحنه تئاتر با نمایشنامه «لتیس و لاوج» در تئاتر گلوب در لندن بود که بعدا در نیویورک هم روی صحنه رفت. اما کار او در این نقش‌ها پس از تصادف با دوچرخه و اینکه به جراحی چشم نیاز داشت مدتی متوقف شد.
او سرانجام کار پس از یک وقفه دوازده ماهه اجرای لتیس و لاوج را دوباره از سر گرفت و اجرای آن در نیویورک جایزه تونی را برای او به همراه اشت.
ایفای نقش در هری پاتر در سال 1990 نشان «بانوی امپراتوری بریتانیا» و لقب «دیم» را از ملکه بریتانیا دریافت کرد. یک سال بعد، در نقش وندی پیر در فیلم هوک ظاهر شد که استیون اسپیلبرگ پس از پیتر پن تهیه کرد.
فیلم‌های دیگر او شامل «نمایش خواهران»، در کنار ووپی گلدبرگ، و «باغ مخفی» بود که برای آنها نامزد دریافت جایزه بفتا شد.
قرن 21 برای او با نامزدی جوایز بفتا و امی به خاطر ایفای نقش بتسی تروتوود در دیوید کاپرفیلد ساخته بی‌بی‌سی فرا رسید. یک سال بعد، در نقش پروفسور مک گوناگال در فیلم «هری پاتر و سنگ فیلسوف» ظاهر شد، و این نقشی بود که در تمام فیلم‌های بعدی هری پاتر ایفا کرد.

عصر کرد

نقش او در هری پاتر او را به نسل جدیدی از طرفداران فیلم معرفی کرد
بر اساس گزارش‌ها، او تنها بازیگری بود که جی کی رولینگ، نویسنده هری پاتر، مشخصا خواسته بود در فیلم‌های هری پاتر بازی کند و کمی از خصوصیات خانم جین برودی را به هاگوارتز بدهد.
در سال 2004 مگی اسمیت همراه دوست و همکار دیرینه خود جودی دنچ در درام ملایم «زنان بنفش‌پوش» ظاهر شد.
نیویورک تایمز در مورد بازی آنها نوشت که اسمیت و دنچ «درست مانند گربه‌های خانگی که در یک شب بارانی و بادگیر در لحافی گرم فرو می‌روند، در نقش خود غرق می‌شوند.»
زخم زبان درمرکز شهر دو سال بعد، او نقش «کنتس ترنتهام در پارک گاسفورد» را ایفا کرد که برداشت رابرت آلتمن از ماجرای قتل در یک خانه اشرافی بود.
بازی او لذتبخش بود، همراه با فخرفروشی و زخم زبان استادانه به خصوص به آقای نوولو به خاطر ناکام بودن فیلمی که ساخته بود.
این نقشی بود که او کمابیش در نقش بیوه کنتس گرانتام در مجموعه تلویزیونی «قصر داونتون ابی» ساخته شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی تکرار کرد.
یک بار خودش گفت: «درست است که من آدم‌های احمق را تحمل نمی‌کنم، اما از نظر آنها هم من قابل تحمل نیستم؛ بنابراین من هم استاد زخم زبان هستم و شاید به همین دلیل است که در ایفای نقش خانم‌های مسن افاده‌ای و گزنده موفق هستم.»
او تا سال 2015 در کنار دیگر بازیگران داونتون ابی ماند تا اینکه سریال در نهایت به پایان رسید و او توانست در دو فیلم در سال‌های 2019 و 2022 بازی کند.
در سال 2007، هنگام فیلمبرداری «هری پاتر و شاهزاده دورگه» پزشکان تشخیص دادند که به سرطان پستان مبتلا است. بعد از دو سال پزشکان به او گفتند که درمان شده است.
علیرغم اینکه پس از بیماری احساس ضعف می‌کرد، ایفای نقش در آخرین فیلم هری پاتر را پذیرفت و برای بازی در فیلم «بهترین هتل مریگولد غیرعادی» در سال 2012 نامزد دریافت جایزه بفتا شد.
او در سال 2015 در فیلم «بانوی ساکن ون»، که بر اساس داستان واقعی مری شپرد تهیه شده بود، بازی واقعا اثرگذاری داشت.
در این فیلم، او نقش زنی مسن را ایفا کرد که 15 سال در یک ون فرسوده در خیابان محل سکونت آلن بنت، نویسنده انگلیسی، در لندن زندگی می‌کرد.
او قبلاً در اجرای تئاتری این داستان بازی کرده و برای آن جایزه اولیویه برای بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. در سال 2009 هم در اجرای رادیویی آن در بی‌بی‌سی بازی کرد.
خانم اسمیت کمتر اهل مصاحبه بود، اما یک بار که از او خواسته شد که جاذبه بازیگری بر صحنه تئاتر را توصیف کند، گفت: «من گذرا بودن بازی در تئاتر را دوست دارم، هر اجرا مانند روح است – یک لحظه آنجاست و لحظه‌ای دیگر رفته است.»
منبع: بی بی سی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/894533/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه هوشنگ مرادی کرمانی «خانه‌قصه» می‌شود

مادر همه‌ی ناراحتی و مشکلات چیست؟

حضور علی نصیریان، مسعود کیمیایی و اردشیر رستمی در یک رونمایی

بادامکی: به ماندن اورنوف امیدوار باشید

اسبقیان: انوشیروانی عذرخواهی کرد؛ طباطبایی در کاراته مشغولِ کار است

مجموع مدال‌های ووشوکاران به 4 طلا، 6 نقره و 5 برنز رسید

رکوردشکنی رونالدو در عربستان

جدایی روئینگ از فدراسیون قایقرانی با اعلام اسبقیان

26 مهرماه پایان نیم فصل سوپر لیگ کاراته

باشگاه پرسپولیس: بیرانوند افترا زده و ادعایش خلاف واقع است

الماس کره‌ای: او همه کاره پاریس شد!

ترکیب اینتر پر از تغییر و بدون طارمی

اوزیل صدایش را بلند کرد؛ امروز لبنان و فردا جهان

شکایت بیرانوند از پرسپولیس بابت جعل در اسناد مالی

واکنش جدید پرسپولیس به ماجرای بیرانوند

مشاور جنجالی استقلال استعفا کرد

از ‌روزهای‌ نبرد آتش‌نشانان با حوادث کوچک و بزرگ...

استادان بسیجی در تمام صحنه‌های انقلاب و دانشگاه حضور دارند

«پرنده شیرین جوانی» در تماشاخانه استاد انتظامی/ اجرای «هاگیرواگیر» در قالب ضربی‌خوانی

اجرای «پرنده شیرین جوانی» در تماشاخانه انتظامی

مگی اسمیت: حضوری نافذ بر صحنه تئاتر و پرده سینما

«پرنده شیرین جوانی» در تماشاخانه استاد انتظامی

پیدا شدن پیرمردی با لباس نظامی و کلاه بابانوئل در ایستگاه پلیس

کنعانی زادگان: دقیقه 8+90 هم پنالتی می شد، پشت توپ می ایستادم!/ هزار بار این صحنه را تصویرسازی کرده بودم

دقیقه 8+90 هم پنالتی می شد، پشت توپ می ایستادم!/ هزار بار این صحنه را تصویرسازی کرده بودم

دزدان اینبار سراغ درختان رباط کریم رفتند / همه شوکه شدند

‌ تقویت آتش‌نشانی سنندج نیازمند اعتبارات کشوری است

انجام بیش از 1400 عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در سنندج

تشکیل 11٤ پرونده تخلفات صنفی ویژه مدارس در کردستان

مسابقات بومی محلی بانوان کردستان در سنندج برگزار شد

سرپرست ‌جدید جهادانشگاهی استان کردستان معرفی شد

توقیف 63 وسیله نقلیه در طرح امنیت مدارس در مریوان

ماده واحده «تأیید انتخاب پنج نفر صاحب‌نظر در امور زنان و خانواده جهت عضویت در ستاد ملی زن و خانواده»

استفاده از فناوری‌های روز در ‌آموزش‌ آتش‌نشان‌ها ضروری است

75 آتش‌نشان جدید در سنندج استخدام می‌شوند

آتش‌نشانان‌، فرشتگان نجات

«غریب» در قاب شبکه نمایش سیما

75 نیروی جدید آتش نشانی در سنندج جذب می‌شوند

واکسیناسیون 3500 دام و سگ صاحب‌دار روستایی علیه بیماری هاری در نرماشیر

جهاد دانشگاهی ظرفیت های غنی و مغفول مانده کردستان را شناسایی کند

انجام 1440 عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در سنندج

اهدای 49 فقره جهیزیه به مددجویان سروآباد

سرپرست ‌جدید جهادانشگاهی کردستان معرفی شد

برنز قهرمانی جوانان جهان بر سینه وزنه‌بردار استان فارس

برنامه مسابقات هفته های اول و دوم لیگ قهرمانی18سال

آتش‌نشانی سنندج نیازمند اعتبارات کشوری است

اختصاص 35 دستگاه انواع ماشین‌آلات به آتش‌نشانی‌های کردستان

جهاد دانشگاهی کردستان فعالیت آموزشی مشترک با اقلیم را در دستور داشته باشد

کشف نقش پنهانی استروژن در ابتلا به سرطان

طلا در کانال 4 میلیون تومان سنگر گرفت/گزارش قدس از علت افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر