عصر کرد

آخرين مطالب

یکه‌تازی بن سلمان برای پادشاهی؛ ولیعهد جامعه و اقتصاد را زیر رو کرد اقتصادي

یکه‌تازی بن سلمان برای پادشاهی؛ ولیعهد جامعه و اقتصاد را زیر رو کرد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از زمان انتصابش در 21 ژوئن 2017، سیاست مالی گسترده‌ای را پیش برد و برای تبدیل اقتصاد عربستان سعودی به یکی از پیشرفته‌ترین اقتصاد‌های در حال رشد در گروه 20 خیز جدی برداشت.
به گزارش اقتصادنیوز، ولیعهد، که در قامت رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه نیز نقش آفرینی می‌کند، در باب اجرایی کردن اقدامات پیشگامانه مانند ثبت آرامکو، بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت جهان و راه اندازی شهر نئوم گام‌هایی جدی برداشته است.
او همچنین شورای وزیران پادشاهی را موظف به شناسایی و نظارت بر مکانیسم‌ها و اقداماتی کرد که برای تحقق چشم انداز 2030 بسیار مهم هستند.
پلن تازه بن سلمان گسترش پایگاه صنعتی عربستان، ایجاد اشتغال، افزایش مشارکت زنان در نیروی کار، تقویت سرمایه گذاری مستقیم خارجی و گسترش بازار‌های مالی پادشاهی از ارکان اصلی چشم انداز 2030 است. مرکز ملی سنجش عملکرد، واحد تحویل و دفتر مدیریت پروژه 2030 نهاد‌هایی هستند که بر تحویل طرح‌های مرتبط با این چشم‌انداز نظارت می‌کنند که طبق برآورد‌های عمومی ممکن است حداقل یک تریلیون دلار برای ریاض هزینه داشته باشد. پادشاهی همچنین برای گشایش بخش‌های جدید برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی خیز جدی برداشته است. به عنوان نمونه در بخش گردشگری، عربستان سعودی 800 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و هدف تجدید نظر طلبانه‌ای را برای جذب 150 میلیون بازدید کننده تا پایان دهه تعیین کرده است.
در همین راستا اقتصاددانان می‌گویند عربستان سعودی که دومین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، سال‌ها پیش سیاست نوع بخشیدن به هیدروکربن‌ها را کلید زد. حسنین مالک، رئیس استراتژی بازار‌های نوظهور فعال در یک شرکت سرمایه گذاری مستقر در دبی در این باره می‌گوید: «عربستان سعودی همچنان تا سال 2030 به نفت و بخش عمومی خود وابسته خواهد بود، اما تحولی که از قبل ایجاد شده و هنوز بر آن تمرکز شده، غیرقابل انکار است و تحقق آن بدون حضور ولیعهد این کشور اتفاق نمی‌افتاد». پادشاهی 15 درصد مالیات بر فروش و 20 درصد مالیات بر درآمد شرکت‌ها اعمال کرد، این بازیگر همزمان مشوق‌های مالیاتی را برای شرکت‌هایی که دفتر مرکزی خود را در این پادشاهی ایجاد می‌کنند، ارائه می‌دهد. درآمد مالیاتی در سال گذشته به 352 میلیارد ریال (93.8 میلیارد دلار) رسید که رشد سالانه 8.9 درصدی را نشان می‌دهد. مالیات بر درآمد، سود و عایدی سرمایه تقریباً 46 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و در پایان پاییز سال گذشته به 36 میلیارد ریال رسید، در حالی که مالیات بر کالا‌ها و خدمات با 5 درصد افزایش به 264 میلیارد ریال رسید.
پروژه‌ای برای تمام فصول به گفته صندوق بین‌المللی پول، که در اوایل ماه جاری دستور العملی را در اختیار پادشاهی قرار داد، تلاش‌ها برای حذف یارانه‌ها افزایش یافته، بالاخص آن که یارانه‌های سوخت بار قابل توجهی را برای بودجه نشان می‌دهد. اگرچه هنوز فضا برای اصلاحات یارانه‌ها هموار نیست، اما گام‌هایی جدی در این مسیر برداشته شده است. جیمز سوانستون، اقتصاددان خاورمیانه و شمال آفریقا در کپیتال اکونومیکس، می‌گوید: صادرات غیرنفتی با 1.5 واحد درصد از تولید ناخالص داخلی غیرنفتی به 14.5 درصد در مقایسه با هدف 50 درصد افزایش یافته است و بیشتر آن خدماتی بوده است.
جنید انصاری، مدیر بخش استراتژی سرمایه گذاری و تحقیقات در کامکو مستقر در کویت نیز براین باور است: «ما هیچ تغییر قابل توجهی در مسیرسیاست اقتصادی در آینده نمی‌بینیم، زیرا آنچه در حال حاضر شاهدش هستیم، رویکردی است که در گذشته آغاز شده و بسیار تدریجی و آرام به نفع کل جمعیت عربستان در حرکت است».
یکی از ارکان اصلی چشم انداز 2030 توسعه بخش‌های جدید اقتصاد عربستان از جمله بخش‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، ورزش، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری و خودرو، املاک و مستغلات، هوا فضا، دفاع، سرگرمی، اوقات فراغت، خرده فروشی و معدن است. فشارها، عمدتاً توسط صندوق سرمایه گذاری عمومی و نهاد‌های مرتبط با آن، برای گسترش بخش غیرنفتی، منجر به انبوهی از اجرایی شدن پروژه‌های بزرگ در این کشور شده است. از مکعب‌های غول پیکر گرفته تا استراحتگاه‌های ساحلی مجلل، فهرست پروژه‌ها در هشت سال گذشته به سرعت رشد کرده است. برخی از پروژه‌ها چنان وسیع هستند که به‌عنوان پروژه‌های گیگا تعریف می‌شوند. انصاری فعال در کامکو کویت می‌گوید: «این رخداد در بازار پروژه‌ها با جوایز قراردادی که از سال 2018 (به استثنای سال 2020، به دلیل همه‌گیری کووید-19) رشد ثابتی داشته است، مشهود است».
جوایز قرارداد‌ها در پادشاهی به رکورد 102.1 میلیارد دلار در سال 2023 رسید که 64.5 درصد نسبت به سال 2022 افزایش یافته است، این قرارداد‌ها در سراسر بخش صنایع تعریف شده اند که نشان دهنده روند توسعه همه جانبه در پادشاهی است. طبق داده‌های Meed، شهر نئوم به تنهایی 237 میلیارد دلار قرارداد منعقد کرده، در حالی که بر اساس داده‌ها، پروژه توسعه گردشگری سرخ، از سال 2017 که اعلام شد، قرارداد‌هایی به ارزش 21 میلیارد دلار منعقد کرده است. این در حالی است که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی در عربستان سعودی، یکی از بزرگترین صندوق‌های دارایی مستقل جهان، برای درجه موفقیتی که ولیعهد در نهایت در تحقق چشم‌انداز خود به دست خواهد آورد، حیاتی باقی خواهد ماند. این صندوق با 925 میلیارد دلار دارایی در ایجاد مسیر جدید رشد بسیار موثر بوده است.
در سال 2021، PIF یک استراتژی پنج ساله را با هدف دو برابر کردن دارایی‌ها به 1.07 تریلیون دلار، سرمایه گذاری حداقل 40 میلیارد دلار در سال در اقتصاد داخلی تا سال 2025 و کمک به ایجاد 1.8 میلیون شغل راه اندازی کرد. یاسر الرمیان، کارشناس در این باره گفت که این صندوق به میزان 320 میلیارد دلار به اقتصاد غیرنفتی پادشاهی از طریق 10 بخش سرمایه‌گذاری جدید و راه‌اندازی شرکت‌هایی در عربستان سعودی برای تقویت فعالیت‌های اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری دولتی کمک خواهد کرد. در ماه مارس، عربستان سعودی 8 درصد سهام خود در آرامکو را منتقل کرد تا دارایی‌های خود را افزایش دهد.
ارزش سهام بر اساس قیمت سهام آرامکو در آن زمان، تقریباً 163.6 میلیارد دلار بود. بازار انتظار دارد که ریاض بیشتر سهام خود را در بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت جهان بفروشد تا به تامین مالی بلندپروازی‌های خود ادامه دهد. اگرچه تعهد قوی برای ارائه پروژه‌های کلیدی وجود دارد، اما تغییر واقعیت‌های اقتصادی و مقیاس عظیم تعهد مالی مورد نیاز، ریاض را ملزم به بازنگری استراتژی خود کرده است. ماه آوریل، محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، گفت که پادشاهی با چالش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک فعلی سازگار خواهد شد و برخی از پروژه‌ها را کند کرده یا بدان‌ها شتاب می‌بخشد.
روشن نیست که کدام عناصر این چشم انداز کم رنگ می‌شود یا اینکه آیا دولت قصد دارد تحویل پروژه‌هایی مانند خط 170 کیلومتری را به تاخیر بیاندازد. ریاض قصد داشت 1.5 میلیون نفر از ساکنان را در شهر هوشمند در حال ساخت نئوم، در استان تبوک پادشاهی، جای دهد. مقامات اکنون انتظار دارند که تنها 2.4 کیلومتر از این پروژه تا سال 2030 تکمیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/852348/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فینال خاطره انگیز؛ اسپانیا - آلمان در یورو 2008

رودیگر: اسپانیا باید از ما بترسد

رونالدو نازاریو تیم رویایی خود را معرفی می‌کند؛ خبری از کریستیانو نیست!

رافینیا، نخستین بازیکنی که امسال موفق به گلزنی از روی ضربه ایستگاهی می‌شود

ترکیه و پازل عجیب یک هشتم نهایی

تحلیل نوریس باقری از بازی ترکیه و اتریش

گوشه‌هایی از تمرین تیم ملی والیبال جوانان اعزامی به قهرمانی آسیا

با این دو تمدید، رئال فصل را پرقدرت شروع می‌کند

تقدیر اشتباهی از سیروان در برنامه نود!

آلمان - اسپانیا؛ کپی برابر اصل

جلیلی: دشمن امروز نگران همبستگی و اتحاد ملت ایران است

فال انبیا فردا پنج شنبه 14 تیر 1403

حمایت سفیر آمریکا از سفر بارزانی به بغداد

پزشکیان با پشتوانه مردم در اجرای برنامه‌هایش موفق می‌شود

حمایت جمعی از دانشگاهیان اصفهان از سعید جلیلی

دو قطبی نباید باعث آسیب در کشور شود

ما باید در 4 سال آینده سال رشد منفی اقتصاد را جبران کنیم

معرفی برگزیدگان جایزه «قلم زرین»

به سبک معرفی کریستیانو؛ معارفه 80 هزار نفره امباپه

دعوت «زهرا نعمتی» از مردم برای حضور در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری

تاثیر رنگ‌ها در ورزش؛ آیا واقعا همیشه قرمز برنده است؟

سانتر منجر به گل دوم ترکیه توسط «آردا گولر» و شادی خاص او که با خشم و پرتاب بطری هواداران اتریش پاسخ داده شد

هشدار کروس به آلمانی‌ها؛ یامال بسیار خطرناک است

قربانی: تیراندازان با استعانت از امام رضا (ع) راهی المپیک می‌شوند

10 مهاجم برتر فصل 2023/24

امیدواری پدری؛ این بازیکن در بارسا عالی خواهد شد

ستاره ایتالیا: قوی‌تر برمی‌گردیم

اینتر ستاره سری A را خرید

حرف‌های تند و طوفانی بیرانوند

مردم با حضور در انتخابات انسجام خود را ثابت کنند

سعید جلیلی در میان حامیان سنندجی (+عکس)

افتتاح پروژه‌های 27 ساله کردستان با همت شهید رئیسی ‌

جلیلی: پیشرفت زمانی حاصل می‌شود کە عدالت وجود داشتە باشد

خبر «خنثی‌سازی سوء‌قصد به جان یکی از نامزدهای انتخاباتی» تکذیب شد

حمایت 60 اقتصاددان از سعید جلیلی+اسامی

جلیلی قادر به اصلاح ساختار اقتصادی ناعادلانه و ربوی است

واژگونی مینی بوس در کرمانشاه با 17 مصدوم

سوء قصد به جان یکی از نامزد‌های انتخاباتی صحت دارد؟

نمادهای اسلامی و ایرانی در زیباسازی شهر استفاده شود

سوء قصد به جان یکی از نامزد‌های انتخاباتی؛ دادستان کرمانشاه توضیح داد

واژگونی خونین مینی‌بوس درکرمانشاه

استجازه رهبر انقلاب برای اجرای 2 پروژه ریلی کرمانشاه- خسروی و مبارکه- شهرکرد

عاشق پذیرش کامل داره از معشوق!

سخنی زیبا از مولانا

روایتی از زندگینامه پیتر اشمایکل، دروازه‌بان افسانه‌ای تیم ملی دانمارک و منچستر یونایتد

تصاویر جالب و پربازدید از مسابقات یورو 2024

نوستالژی ؛ آرژانتین در نیمه‌نهایی جام جهانی، ایتالیای میزبان را در ضربات پنالتی شکست داد و به فینال صعود کرد

اظهارات «علیرضا بیرانوند» درمورد فسخ قرارداد با پرسپولیس

سال 2016 در چنین روزی؛ خروس‌ها با شکافتن قلب دفاعی ایسلند توسط گریزمان به گل رسیدند

امباپه، هدیه دروازه‌بان پرتغال برای رونالدو!