عصر کرد

آخرين مطالب

رمزگشایی از یک شاهکار هنری اجتماعی

رمزگشایی از یک شاهکار هنری
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به هر دلیلی که باشد، «ورمیر» همچنان با تصاویر کوچک و خیره‌کننده خود بینندگان امروزی را شیفته می‌کند. یکی از شاهکارهای او که «هنر نقاشی» کردن نام داد، بسیاری از تکنیک‌هایی را در بر می‌گیرد که سبک خاص و امضادار ورمیر را شکل داده‌اند.
به گزارش ایسنا،‌ «عصر طلایی هلند» (1588–1672) زمانی هیجان‌انگیز برای هنرمندان بود.
این مکان در این دوره با ویژگی‌هایی همچون رفاه، ثبات و تجارت شناخته می‌شد. بازار داخلی هنر رونق داشت و تقاضاها سیری‌ناپذیر و عرضه‌ها شگفت‌انگیز بود. هنرمندان مشغول نقاشی و مشتریان هم مشغول خرید بودند. با این حال، با وجود این فضای مساعد برای هنرمندان، «یوهانس ورمیر» به یک هنرمند تمام‌وقت تبدیل نشد. او عمدتاً یک فروشنده آثار هنری و صاحب مهمان‌خانه بود و بنابراین فقط 35 اثر شناخته‌شده از خود به جا گذاشت.
مجموعه آثار «ورمیر» در مقایسه با هم‌عصرانش، بسیار کوچک است. اما چیزی که در کمیت کم دارد، با کیفیت جبران شده است. تابلو نقاشی «هنر نقاشی کردن» آشکارا ثابت می‌کند که او به اصل «ارجحیت کیفیت بر کمیت» باور داشته است.

عصر کرد

تابلوی «هنر نقاشی کردن» تقریباً بین سال‌های 1666 تا 1668 میلادی نقاشی شده است. این اثر هنری رنگ‌روغن روی بوم است و در ابعاد 100 سانتی‌متر در 120 سانتی‌متر خلق شده است.
این نقاشی، فضای یک کارگاه هنری را به تصویر می‌کشد؛ جایی که نقاش پشت سه‌پایه‌اش نشسته و مدلی در فاصله دورتر، در کنار پنجره‌ای نامرئی، ایستاده است.
اتاق با وسایل مختلفی به‌شکلی مجلل آراسته شده: چند قطعه مبلمان، سه تکه پارچه، چلچراغی برنزی، نقشه‌ای از جمهوری هلند، تیرهای چوبی سقف، و کف‌پوش شطرنجی.
این استودیو، متعلق به هنرمندی فقیر و گرسنه نیست؛ بیننده شاهد هنرمندی موفق است که مشغول خلق تصویر بَعدی خود است.

عصر کرد

مدل زن در قالب «کلیو»(Clio)، الهه تاریخ، ایستاده است. طبق اسطوره‌شناسی یونان، «کلیو» الهامی برای نویسندگانی بود که درباره رویدادهای تاریخی در اشعار حماسی خود می‌نوشتند.
زنی که در این نقاشی به تصویر کشیده شده است، برخی از نشانه‌های کلیو را به تن دارد یا در دست گرفته است: تاج برگ‌بو بر سرش نماد پیروزی است. شیپور در دست راستش نماد شهرت است و کتاب در دست چپش نماد نگارش تاریخ است که به «هرودوت»(حدود 484 تا 425 پیش از میلاد)، یکی از مشهورترین تاریخ‌نگاران یونان، مرتبط می‌شود.

عصر کرد

در این تابلو، نقاش در مقابل سوژه نشسته است. او به مدل نگاه می‌کند و تصویرش را روی بوم نقاشی می‌کند. بنابراین چهره‌اش برای بیننده نمایان نیست، چراکه پشتش به پیش‌زمینه است.
آنچه بسیار جالب توجه است، انتخاب لباس اوست. او لباس‌های معاصر قرن هفدهم هلند را به تن ندارد، بلکه لباسی متعلق به سبک قرن پانزدهم بورگوندی پوشیده است.
بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که «ورمیر» در این اثر، هنرمند را در قالب تاریخ نقاشی به تصویر می‌کشد. او هنرمندی بورگوندیایی را به نمایش گذاشته که «کلیو»، الهه تاریخ، را ترسیم می‌کند.
هنر و تاریخ با یکدیگر آمیخته‌اند. بیننده در حال تماشای یک تمثیل از تاریخ هنر است.

عصر کرد

پشت سر هنرمند و الهه‌اش، نقشه‌ای بزرگ از جمهوری هلند دیده می‌شود. در مرکز نقشه، 17 استان هلند نمایش داده شده‌اند، در حالی که ستون‌هایی در دو سمت چپ و راست نقشه با تصاویر کوچکی از شهرها و بناهای مهم تزئین شده‌اند.
چنین نقشه‌هایی در تزئینات داخلی قرن هفدهم هلند بسیار رایج بودند. با این حال، ورمیر این نقشه را در نقاشی خود گنجانده تا جمهوری هلند را به‌عنوان وارث جدید سنت هنری غرب معرفی کند. این سرزمین هنر است.

عصر کرد

بر روی میزی در کنار مدل، مجموعه‌ای از اشیاء دیده می‌شود. برجسته‌ترین آن‌ها، یک نقاب مرگِ سفید گچی است. در قرن هفدهم، ساختن مدل‌های گچی از چهره افراد مشهور تازه درگذشته، مانند پادشاهان، هنرمندان و جنایتکاران مشهور امری رایج بود.
این نقاب‌ها به‌عنوان ثبت فیزیولوژیکی، آثار تاریخی وکنجکاوکننده‌ای شناخته می‌شدند.
وجود نقاب مرگ در نقاشی هنر نقاشی ممکن است به پایانی غم‌انگیز برای بوم نیمه‌تمام در صحنه اشاره داشته باشد. شاید این نقاشی موفقیتی بزرگ نخواهد شد.
شاید بسیار معمولی باقی بماند؟ یا شاید این نقاب، نمادی از «ممنتو موری» باشد(عبارت هنری و نمادین که یادآور اجتناب ناپذیر بودن مرگ است) تا یادآوری به بیننده باشد که همه‌چیز و همه‌کس چرخه‌ای دارند و پایانی مشخص؟
وقتی بیننده تمرکز خود را به پیش‌زمینه معطوف می‌کند، مشخص می‌شود که پرده‌ای بزرگ لبه چپ صحنه را دربر گرفته است. این پرده با حالتی نمایشی به سمت بالا چرخیده و حالتی از مضمون پرزرق‌وبرق باروک را به نمایش می‌گذارد.
این مضمون نشان‌دهنده ساختگی بودن صحنه‌ی ارائه‌شده است.
گویی صحنه‌ی یک تئاتر، تصویر الهه، هنرمند و محیط اطراف‌شان از پشت پرده‌ای نمایان شده است. لحظه‌ای پنهانی، با کناره‌کشیدن درام‌گونه‌ی پرده، آشکار می‌شود.
آنچه جذاب است، حضور یک صندلی در پایه‌ی پرده است. این صندلی گویی به بیننده می‌گوید: «بنشین و این لحظه‌ی ساختگی اما باشکوه را تحسین کن.»
پرده عقب می‌زند، اما صندلی دعوت می‌کند.
نوعی پارادوکس از «رانش و کشش» در لبه چپ نقاشی جریان دارد.
«هنر نقاشی کردن» تابلویی پرجزئیات است که اشیای بیشتری نسبت به بسیاری از دیگر آثار «ورمیر» در آن دیده می‌شود.
این تابلو تقریباً مانند کاتالوگی از مهارت‌های ورمیر در به‌تصویر کشیدن پارچه، کاغذ، فلز، سنگ و چوب در شرایط نوری متفاوت است.
می‌توان گفت این اثر همچون یک «کارت ویزیت» مدرن عمل می‌کند که توانمندی‌های گسترده‌ی ورمیر را به نمایش می‌گذارد.
همه چیز توسط نوری هنرمندانه روشن یا سایه‌دار شده است؛ نوری که از منبعی الهی اما نادیدنی نشئت گرفته.
همه چیز در این صحنه آرام، ساکت و با واقع‌گرایی دقیق به تصویر کشیده شده است.
نکته جالب توجه این است که پس از مرگ ورمیر، تابلو «هنر نقاشی کردن» یکی از معدود آثاری بود که همسرش «کاترینا» در زمان تسویه دارایی‌های هنرمند نزد خود نگه داشت.
شاید کاترینا حس می‌کرد این نقاشی اوج کار هنری همسر عزیزش را نشان می‌داد.
شاید این اثر خلاصه‌ای از تلاش یک عمر او برای تسلط بر هنر نقاشی بود.
به هر دلیلی که بوده، «هنر نقاشی کردن» یکی از شاهکارهای «ورمیر» است.
24457
کد خبر 2050389

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/986750/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: بهترین بازی برای من دربی 3-2 نبود، بازی السد بود که با ژاوی آن ها را حذف کردیم

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به عکسی مشترک با فرهاد مجیدی

واکنش علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال به فحاشی ها علیه علیرضا بیرانوند

کارشناسی داوری دیدار گل گهر - استقلال

کارشناسی داوری دیدار هوادار - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس - سپاهان

کارشناسی داوری دیدار تراکتور - ملوان

آیا پنالتی سپاهان مقابل پرسپولیس گرفته نشد؟

غافلگیری ناگهانی بیرانوند در ورزشگاه یادگار امام

علیرضا منصوریان : باید بقیه بازیکنان خودمان را از نظر بدنی به سطح ستاره‌های تیم ملی برسانیم

ستاره النصر مقابل استقلال حالا گل خالی نمی‌زند! ‏

علیرضا منصوریان : به نظرم تراکتور قهرمان می‌شود اما در فوتبال هیچ چیزی بعید نیست

دفاعیه یحیی درباره وقت‌کُشی: بلد نیستیم

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: موسیمانه واقعا من را سورپرایز کرد

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: اصلا قبول ندارم که می‌گویند برخی بازیکنان در حد تیم نیستند

علیرضا منصوریان: 700 هزار دلار در زمان سعادتمند طلبکار بودم، که به باشگاه بخشیدم

علیرضا منصوریان: مجتبی جباری را به عنوان یک سرمایه بزرگ نباید الان بسوزانیم

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد مشخص شد؟

گل اول النصر به القادسیه توسط مانه

گل دوم القادسیه به النصر توسط اوبامیانگ

خاطره جالب علیرضا منصوریان از دعوای شدید و قهر با برادر پرسپولیسی‌اش

مدیرعامل تراکتور و یک پیام فرهنگی بعد از صدرنشینی!

کارتال: یک پرسپولیس جدید می‌سازم

گل‌محمدی: از حالا به فکر تراکتور هستم

پاستورلو: مطمئنم طارمی خیلی به اینتر کمک می‌کند!

شادی بازیکنان و کادر فنی فولاد با هواداران پس از برتری مقابل شمس آذر

حمایت علیرضا منصوریان از بازیکنان استقلال و کاپیتان های تیم

محسن تنابنده از پایتخت می‌گوید | خاطرات محسن تنابنده از نگارش پایتخت +ویدئو

آیا پنالتی سپاهان مقابل پرسپولیس گرفته نشد؟ + کارشناسی داوری صحنه‌های مشکوک بازی

شعر ترکی استاد شهریار

علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال: ما در بدترین دوران فوتبال استقلال قهرمان جام حذفی شدیم

علیرضا منصوریان: استقلال و پرسپولیس هستند که پیشکسوتان را بزرگ می‌کنند

علیرضا منصوریان: ما باید در این یک و ماه نیم باقی مانده سپاهان را در جام حذفی شکست دهیم

عملکرد عالی حامد لک در لیگ برتر بیست و چهارم فوتبال ایران

علیرضا منصوریان: موسیمانه خیلی خوشحال بود که با این قرارداد وارد فوتبال ما شد

تغییرات پرتعداد و عجیب استقلال از زبان علیرضا منصوریان پیشکسوت باشگاه

ماجرای دیر رسیدن علیرضا منصوریان به جلسه پیشکسوتان استقلال

حمایت علیرضا منصوریان پیشکسوت استقلال از سیدحسین حسینی

شوخی علیرضا منصوریان با مهدی توتونچی؛ چرا شما چایی می‌خورید ؟ برای من هم بریزید!

کل‌کل جالب رئال و بارسلونا علیرضا منصوریان با مهدی توتونچی

ارتش، بازوی ولایی نظام و حافظ عزت و امنیت ایران اسلامی است

صحبت بازیکنان با داور سر صحنه VAR نیمه اول

وقتی مغز فریبمان می‌دهد؛ دانشمندان می گویند رنگ بنفش وجود ندارد!

کتاب «فرود در رضوان»؛ کتابی برای پرواز یک قهرمان در کرمانشاه رونمایی شد

جملاتی دردناک از کتاب های داستایوفسکی

شهرداری گرگان پیروز جدال دوم مرحله نیمه نهایی برابر کاله

کارترون: پنالتی ما را نگرفتند؛ بازیکن پرسپولیس هم اخراج نشد

فک بازیکن حریف را شکست، فقط کارت زرد گرفت!‏

جدول لیگ برتر؛ ادامه رقابت تراکتور و سپاهان؛پرسپولیس جا ماند

مسی درباره اشک‌های فینال؛ برایم خیلی سخت بود!‏