عصر کرد

آخرين مطالب

امیدواریم فاز اول قطار شهری کرمانشاه تا پایان امسال به اتمام برسد اقتصادی

امیدواریم فاز اول قطار شهری کرمانشاه تا پایان امسال به اتمام برسد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - جام جم آنلاین؛ 
مهدی غلامرضایی ، در تشریح آخرین وضعیت پروژه قطار شهری کرمانشاه، اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه قطار شهری کرمانشاه سال 1390 و در ابتدا با عنوان پروژه منوریل آغاز شد و تا سال 1393 نیز بخشی از آن اجرایی شد.
وی افزود: طی این سه سال ستون‌های بتنی که شهروندان هر روز آنها را در مسیر تردد خود مشاهده می‌کنند، از ابتدای ورودی دوم کارمندان تا سه راه 22 بهمن احداث شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه به حواشی که در آن سال‌ها برای پروژه منوریل بوجود آمده بود اشاره کرد و گفت: باتوجه به مشکلاتی که پیش روی اجرای پروژه منوریل بود و نارضایتی که مردم داشتند و به مسئولین هم منعکس شد، از سال 1393 تصمیم بر آن شد تا این پروژه از حالت منوریل به قطار شهری تغییر پیدا کند.
وی از کُند شدن روند اجرای پروژه در سال‌های بعد یاد کرد و افزود: حدود هفت تا هشت سال روند اجرای این پروژه بسیار کند بود و اقداماتی که انجام می‌گرفت بسیار ضعیف و در حد زنده نگه داشتن کار بود.
غلامرضایی به جان گرفتن دوباره این پروژهِ مهم شهری کرمانشاه از چند سال قبل اشاره کرد و گفت: پس از روی کار آمدن شهردار کنونی کرمانشاه در سال 1400 رویکرد شهرداری نسبت به این پروژه تغییر کرد و تلاش‌هایی برای به سرانجام رساندن آن آغاز شد.
وی یادآورشد: در این راستا جلسات کارشناسی و مدیریتی زیادی هم در تهران و هم در کرمانشاه برگزار شد تا این پروژه از حالت رکود خارج شود و به سمتی پیش برود که امیدی در دل مردم ایجاد شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه اضافه کرد: خوشبختانه پیگیری‌ها نتیجه داد و سرانجام قطار شهری کرمانشاه از سال 1401 وارد فاز جدیدی شد و اجرای آن سرعت گرفت.
وی با بیان اینکه طی این مدت اعتبارات خوبی با پیگیری شهردار برای پروژه گرفته شده، عنوان کرد: باتوجه به حجم بالای کار در پروژه قطار شهری کرمانشاه اعتبارات بسیار زیادی می‌خواهد، لذا شهرداری بصورت مستمر به دنبال جذب اعتبارات برای آن است و تزریق اعتبارات دولتی به پروژه نیز در دستورکار است.
احداث 13 ایستگاه در پروژه قطار شهری کرمانشاه
غلامرضایی در ادامه در خصوص جزئیات این پروژه هم عنوان کرد: پروژه قطار شهری کرمانشاه به طول 13 کیلومتر از میدان معلم(سه راه مسکن) آغاز می‌شود و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت. طبق طرح در نظر گرفته شده، پروژه از میدان معلم تا سه‌راه 22بهمن به شکل هوایی خواهد بود و از سه‌راه 22بهمن تا میدان فردوسی به شکل زیرزمینی و تونل است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه تصریح کرد: باتوجه به اینکه اجرای پروژه در محدوده میدان معلم تا ابتدای ورودی کارمندان به علت وجود محوطه باستانی شکارگاه خسرو پرویز با موانع میراثی است، لذا اجرای پروژه در این محدوده تاکنون امکان‌پذیر نشده، اما از ابتدای کارمندان تا سه راه22 بهمن به شکل هوایی اجرایی شده‌ است.
وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 5.5 کیلومتر پروژه از ابتدای کارمندان تا سه راه 22 بهمن به شکل هوایی و 2900 متر از سه راه 22 بهمن تا ابتدای خیابان نواب به شکل زیرزمینی و تونل در حال انجام است.
غلامرضایی با بیان اینکه مجموعا 13 ایستگاه برای کل پروژه در نظر گرفته شده، عنوان کرد: از این تعداد شش ایستگاه هوایی و مابقی ایستگاه‌ها در زیر زمین قرار دارند.
وی تاکید کرد: طی سالهای گذشته زمانی که ستون‌های بتنی پروژه احداث شد، نقاطی که قرار بود ایستگاه‌ها در آن محل‌ها احداث شود، دست نخورده باقی ماندند و اکنون نیروهای ما در پنج نقطه هوایی شامل ابتدای کارمندان، ابتدای فرهنگیان، روبروی پارک شاهد، روبروی بیمارستان طالقانی و سه راه22 بهمن و نیز در دو نقطه زیر زمینی شامل میدان بسیج و میدان آزادی مشغول احداث ایستگاه‌ها هستند.
10 کارگاه در پروژه فعال است
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه با بیان اینکه علاوه بر هفت کارگاهی که ایستگاه‌ها را احداث می‌کنند، سه کارگاه دیگر در این پروژه فعال است، گفت: همزمان با احداث ایستگاه‌ها، کار ریل گذاری بخش هوایی نیز درحال انجام است و از مجموع 5.5 کیلومتر مسیر ابتدای کارمندان تا سه راه22 بهمن، تاکنون سه کیلومتر ریل گذاری شده‌ است. همچنین کار لاینیگ تونل(بتن بدنه داخلی تونل حفاری شده) نیز از سه راه22 بهمن تا سه راه نواب درحال انجام است.
غلامرضایی با بیان اینکه کارگاه احداث ساختمان مرکز کنترل یا O.C.C نیز هم اکنون فعال است، اظهار کرد: این پروژه در پشت محوطه پارک شاهد و در مساحت 7700 متر زیربنا در دو طبقه در حال احداث است.
اتمام فاز اول پروژه 2500 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
وی در ادامه میزان کل اعتباری که تاکنون برای پروژه قطار شهری کرمانشاه صرف شده را حدود 1800 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم فاز اول پروژه از میدان آزادی تا ابتدای کارمندان را به پایان برسانیم، به حدود 2500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگر این میزان اعتبار – بخشی توسط شهرداری و بخشی توسط دولت – تامین شود و مشکل تامین ناوگان یا قطار مورد نیاز نیز توسط دولت حل شود، می‌توان امیدوار بود که فاز اول پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
به گفته این مسئول، در حال حاضر فاز اول پروژه حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. 
نیاز پروژه قطار شهری کرمانشاه به 21 رام قطار
غلامرضایی قطار مورد نیاز برای کل پروژه قطار شهری کرمانشاه را 21 رام اعلام کرد و گفت: باتوجه به اینکه قطارها چهار واگن دارند، مجموعا 84 واگن برای پروژه قطار شهری کرمانشاه نیاز داریم.
این مسئول ادامه داد: در حال حاضر تولیدکننده داخلی ناوگان قطارشهری توان تولید محدودی دارد و از طرفی به واسطه تحریم‌ها امکان واردات نیز وجود ندارد، بنابراین امیدواریم دولت در این زمینه نگاه ویژه‌ای به کرمانشاه داشته باشد و ما را در اولویت تامین قطار قرار دهد.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه اضافه کرد: همچنین از آنجایی که نیروی محرک قطار شهری برق است، به حدود 20 مگاوات برق برای حرکت آن نیاز داریم که امیدواریم شرکت برق منطقه‌ای در تامین آن همکاری لازم را با ما داشته باشد.
پیش بینی جابجایی 16 هزار مسافر در ساعت
غلامرضایی در ادامه در خصوص تعداد مسافری که پروژه قطار شهری کرمانشاه پس از بهره برداری می‌تواند جابجا کند نیز گفت: زمانی که کل 13 کیلومتر پروژه قطار شهری کرمانشاه با 13 ایستگاه فعال شود و 21 رام قطار نیز در آن فعال باشند و 20 مگاوات برق آن نیز تامین شود، می‌تواند طبق شاخص PPHPD (تعداد مسافر در هر جهت در هر ساعت) 16 هزار و 300 مسافر را در هر ساعت جابجا کند.
وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود قطار شهری کرمانشاه در فاز اول – از ابتدای کارمندان تا میدان آزادی – حدود هشت هزار نفر را در هر ساعت جابجا کند.
پیگیری حل مشکل عبور قطار شهری از محوطه شکارگاه خسرو پرویز
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه در ادامه درخصوص موانع میراثی برای اجرای بخشی از این پروژه در محدوده شکارگاه خسروپرویز، اظهار کرد: از آنجایی که این محوطه باستانی است و ثبت ملی شده، بنابراین از شروع اجرای پروژه قطار شهری مخالفت‌هایی برای عبور آن از این محدوده بوجود آمد.
وی افزود: ما در ابتدا سه سناریو برای عبور قطار شهری از این محدوده در نظر گرفته بودیم که شامل عبور از زیر زمین با حفر تونل، احداث روی سطح زمین و نیز عبور در ارتفاع با احداث ستون بود که هر سه سناریو توسط شورای عالی میراث فرهنگی کشور رد شد.
غلامرضایی با بیان اینکه پیگیری‌ها برای حل این مشکل کماکان ادامه دارد، عنوان کرد: اخیرا شهردار کرمانشاه یکی از مشاورین خود را مامور پیگیری برای حل این مشکل کرده و با تمهیدات در نظر گرفته شده این احتمال وجود دارد که مشکل عبور قطار شهری از محوطه شکارگاه حل شود.
علت کُندی روند اجرای پروژه در زیرزمین
غلامرضایی در ادامه درخصوص چرایی کُندی اجرای پروژه در بخش تونل گفت: بخش تونل پروژه قطار شهری از سه راه22 بهمن تا میدان فردوسی به طول شش کیلومتر است که تاکنون 2900 متر آن یعنی از سه راه22 بهمن تا سه راه نواب حفاری شده‌ است.
مدیرعامل قطار شهری اعلام کرد: باتوجه به اینکه این بخش از پروژه به کندی پیش می‌رفت، بنا به تصمیم شهردار کرمانشاه به منظور تسریع در روند اجرای پروژه عمده تمرکز پروژه قطار شهری کرمانشاه به بخش هوایی آن معطوف شد، با اینحال در بخش تونل نیز همچنان کار درحال اجراست.
وی یادآورشد: از آنجایی که در زمان حفر تونل با سفره‌های زیرزمینی و قنات‌های قدیمی که با حفاری به جوشش می‌افتند، مواجه می‌شویم، بنابراین سرعت کار ما را بسیار پایین می‌آورد. از طرفی حجم بالای اعتبار مورد نیاز برای حفر تونل را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.
غلامرضایی در بخش پایانی این گفت و گو با بیان اینکه بلوار شهید بهشتی کرمانشاه به یک کارگاه بزرگ برای توسعه شهری تبدیل شده، عنوان کرد: اجرای این پروژه قطعا در روند توسعه شهری و کاهش ترافیک شهر کرمانشاه و تسریع در روند جابجایی مسافران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرعامل قطار شهری کرمانشاه یادآور شد: فعال شدن گارگاه‌های فاز اول پروژه گاها ترافیک‌هایی را در مسیر تردد شهروندان ایجاد می‌کند که آنها صبوری و سعه صدر دارند و از این جهت از همه شهروندان کرمانشاهی قدردانی می‌کنیم.
وی گفت: امیدواریم با رفع موانع و مشکلات پروژه، تا پایان امسال شاهد افتتاح فاز اول آن باشیم و شهروندان را خوشحال کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/983347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ جدا شدن از تلخی زندگی

انتقاد تند خلیلی: بازیکنان گوش نمی‌دهند!

عطایی: تیم قدرتمندی بودیم که از عملکردمان دفاع کردیم

برترین بازیکنان هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سیدصالحی: بعضی از بازیکنان در حد نام استقلال هم بازی نکردند!

یحیی تعیین‌کننده سرنوشت لیگ برتر!

قهرمانی زود هنگام تنیس روی میز دختران ایران در آسیای میانه

تشکر از بانوان طلایی‌پوش به سبک بازیکنان سپاهان

استقلال خوزستان با 3 غایب مطرح مقابل خیبر

رفتار عجیب رئال؛ کاپیتان‌ها بلاتکلیف شدند

پیش‌بینی قهرمان لیگ ایران توسط هوش مصنوعی

3 میلیون دلار برای حضور در یک صحنه از فیلم!

وفاق و شایسته‌سالاری، محور توسعه سیستان و بلوچستان است

اجرایی شدن قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی در اسرع وقت

صبانور در مسیر مسئولیت اجتماعی؛ تجهیز مراکز درمانی شهرستان بیجار

تهران صاحب مرکز SOS می‌شود

امسال تمرکز بخش اقتصادی کردستان بر رفع بیکاری باشد

سرپرست فرمانداری قصرشیرین: ارتقای خدمات‌رسانی به زائران اربعین در دستور کار است

پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در سقز ایجاد می‌شود

پدر شهیدان «ماشاالله و محسن عرب زاده مرقی» به فرزندان شهیدش پیوست

انسداد 510 حلقه چاه غیرمجاز در کردستان

درس‌های زندگی از منظر امام رضا(ع)

پارسا فلاح به تیم بسکتبال کالج اوکلاهما استیت پیوست

مثلث آتشین فوتبال اروپا

خطر از بیخ گوش مدافع سپاهان گذشت

برنامه مبارزات جودوکاران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا مشخص شد

آنچلوتی باز هم پیشنهاد برزیل را رد کرد

اینتر آماده پیشنهادها برای طارمی

کارتال از سرمربی اخراجی پرسپولیس جا ماند!

محمد رهبری: جذب مربی خارجی شمشیربازی پیشنهاد من بود

خسته‌کننده‌ترین صحنه لیگ با تصمیم پرسپولیس

صحنه کارتون فوتبالیست‌ها در ال‌کلاسیکو ایران!

تزریق سالانه 50 میلیون مترمکعب رواناب به آبخوان‌های کردستان

روایت هولناک از تنبیه بدنی 13 دانش‌آموز در سنندج

برنامه‌های 24 گانه برای تحقق شعار سال در کردستان تعیین شده است

صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در کردستان تسریع یابد

افت 36 متری سفره های آب زیرزمینی در دشت های شرقی استان کردستان

تعویق در بهره‌برداری از سد ژاوه به دلیل مشکلات زیست محیطی ادامه دارد

17 نقطه پرحادثه‌ در جاده‌های استان کرمانشاه اصلاح شد

پای سرمایه‌گذاران آمریکایی به اقتصاد ایران باز می‌شود؟

اختصاص500 میلیارد تومان برای اشتغالزایی از سوی بسیج سازندگی آذربایجان

دولت، ملت و تولید؛ هم‌افزایی برای جهش اقتصادی در سال 1404

تجلیل استاندار کرمانشاه از خانواده شهدای ارتش همزمان با روز ارتش

تاریخ جمهوری اسلامی ایران سرشار از رشادت‌های شهدای عالی‌قدر است

من خود بلای خویشم، از خود کجا گریزم؟

درخشش جهانی شطرنج در آغاز سال جدید

کدام قانون داد کارتال را در آورد

محرز پس از نه سال بهترین بازی‌اش را تکرار کرد!

خشم کریستیانو رونالدو از شکست تلخ النصر

مدافع اینتر از بایرن مونیخ عذرخواهی کرد