عصر کرد

آخرين مطالب

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید اقتصادی

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار مهر، گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال 1403 با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.
در این گزارش به سراغ نمایش «مثلث» به کارگردانی قیس یساقی رفته ایم.
«مثلث»؛ بیش از هرچیز، یک رکورددار
نمایش «مثلث» به نویسندگی فواد زیدانلویی، قیس یساقی و محمدجواد مهدیان و کارگردانی قیس یساقی در سال گذشته با بیش از 200 اجرا، جزوه آثار رکورد دار از حیث تعداد اجرا شد و اجراهای عمومی خود را تنها به تهران بسنده نکرد و در شهرهایی نظیر مشهد، کرمان و رشت نیز روی صحنه حاضر شد. این نمایش پس از اقبال داوران و مخاطبان در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر نخستین دور از اجراهای عمومی خود را آغاز کرد و از 22 بهمن تا 25 اسفند 1402 روی صحنه رفت. پس از شروع سال 1403 گروه نمایش «مثلث» اجرای این اثر را در تماشاخانه هامون از سر گرفتند و از 20 اردیبهشت تا 22 اسفند در این تماشاخانه، پیوسته روی صحنه حاضر شدند.

عصر کرد

خیانتی که در یک پاساژ رخ می‌دهد!
روایت «مثلث» بدین شکل است که هر قلمرویی شاهی دارد و هر شاهی خائنی، «مثلث» داستان خیانت یک مرد وفادار به شاه و داستان خیانت یک شاه وفادار به مرد و داستان خیانت یک زن وفادار به مرد و شاه است. یک مثلث خائنانه که در دل یک پاساژ اتفاق می‌افتد و هیچکس پایان آن را نمی‌داند جز سه برادر سرنوشت و سه نویسنده اثر.
«مثلث»؛ خلاف جریان چهره‌پسند تئاتر
شاید نکته ابتدایی که نظر هر مخاطب تئاتر دوستی را جلب کند، این است که این نمایش در روزگار چهره‌پسند و سلبریتی‌پسند تئاتر، چگونه از حیث جذب مخاطب، موفق عمل کرده است؟ در بررسی این موضوع باید در اولین بعد، خود اثر را در نظر بگیریم.
شکل‌گیری یک پارودی در تمامی ابعاد
در «مثلث» با یک پارودی از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر طرف هستیم، لازم است در ابتدا به این موضوع توجه کنیم که ساخت و تولید اثر پارودیک موضوعی است که از شناخت قابل توجه ژانر به وجود می‌آید، پارودی به معنی (وارونه‌سازی) است، همان‌طور که از ترجمه لغوی این واژه مشخص است، در «مثلث» با وارونه «مکبث» مواجه هستیم و این وارونگی در ابتدایی‌ترین نقطه، در ژانر صورت گرفته است. همانطور که عمده اهالی آشنا به جهان درام می‌دانند؛ «مکبث» یک اثر تراژیک است، پس باتوجه به توضیحات قبلی «مثلث» باید یک اثر کمیک باشد تا به اصول پارودی وفادار مانده باشد.

عصر کرد

عبور سلامت از تیغ برنده نقد
یساقی در کارگردانی این نمایش جز به جز «مکبث» را در «مثلث» به شکلی پارودیک پیاده‌سازی کرده است و در کارگردانی نیز از شیوه اجرایی عروسکی بهره برده است که این موضوع به خودی‌خود ریسک‌پذیری این کارگردان جوان را ثابت می‌کند؛ باتوجه به اینکه متون نمایشی شکسپیر در باور درام‌نویسان و درام‌دوستان، حالتی مقدس دارد، یساقی جسارت به خرج داده است و ریسک حضور بر لبه تیغ برنده و مأیوس کننده نقد را به جان خریده است. البته آن‌طور که پیداست از لبه این تیغ به سلامت عبور کرده است و توجه منتقدان را مضاف بر مخاطبان، جلب کرده است.
گروه نویسندگان این اثر نمایشی، در ارائه اثری کمدی که رد و نشانی از «مکبث» می‌دهد، موفق و خلاق عمل کرده‌اند و شاید اصلی‌ترین دلیل موفقیت «مثلث» و اقبال مخاطبان از این اثر، وجود پررنگ بعد خلاقه در این گروه است که با کمترین امکانات اجرایی، اثری قابل توجه ارائه کرده‌اند.

عصر کرد

غیر از «مثلث» آثار خلاق دیگری هم هست ...
شاید اگر غربال‌گری اصولی توسط اداره کل هنرهای نمایشی انجام گیرد ما به گروه‌های جوان خلاق بسیاری مانند گروه نمایش «مثلث» بر بخوریم که امکانی دور و بعید نیست. این نمایش که از دل جشنواره تهران-مبارک به هنردوستان معرفی شد، سبب شد تا امید در دل گروه‌های جوان زنده شود و دوباره این باور در ذهن این گروه‌ها جان بگیرد که هنوز اثر خلاق و گیرا مخاطب خود را دارد و مردم کماکان از آثار نمایشی ارزنده حمایت می‌کنند.
درباب آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی
گام مهم دیگری که «مثلث» در طول اجراهای خود برداشته است، آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی است. باتوجه به اینکه تعداد نمایش‌های عروسکی در سالن‌های نمایشی پایتخت به عددی بسیار نازل رسیده است و اگر اثری هم روی صحنه می‌رود با اقبال چندانی روبه‌رو نمی‌شود، «مثلث» به مخاطبان خود اندیشه تازه‌ای درباره آثار عروسکی می‌دهد و شاید به شکل ناخودآگاه می‌کوشد که کلیشه «نمایش عروسکی مختص کودکان است» را از ذهن مخاطب خود بزداید تا فعالان نمایش عروسکی نیز از توجه مخاطبان تئاتری، سهمی داشته باشند و بی‌ثمر نمانند و این امیدواری ایجاد می‌شود که نمایش‌هایی چون «مثلث» بتوانند روحیه‌ای به فعالان این حوزه نمایشی تزریق کند تا دوباره به تولید اثر مشغول شوند و از سویی دیگر جشنواره تهران-مبارک نیز در راستای معرفی آثار این‌چنینی باید بیش از پیش بکوشد تا این جریان ادامه‌دار باشد و تنها به چند نمایش، محدود بسنده نشود.
کد خبر 6413585

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/975930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ آن شبِ قدری که گویند اهلِ خلوت امشب است

آخرین رنکینگ فوتبال ساحلی؛ ایران در رده هفتم جهان

قلعه‌نویی: ٢٠ هزار کشته در تصادفات دلخراش است

تمرین فرانسه برای دیدار برگشت با کرواسی

دعوت خسروی‌وفا از توماس باخ برای سفر به ایران

ناصرپور: کشتی ما از آسیا فاصله زیادی گرفته است

محمدی: از آمدن به خیبر پشیمان نیستم

بیرانوند و تمرین برای جشن صعود تیم ملی

بارسا ریسک نمی‌کند؛ احتمال نیمکت‌نشینی لواندوفسکی

داور عمانی قاضی ایران و ازبکستان شد

توافق با عربستان؛ ستاره ناکام یونایتد رفتنی است

ظرفیت مراکز اقامتی شهرستان بانه تکمیل شد

سفری به سرزمین دریاچه زریوار با جاذبه‌های بکر

بیش از 165 هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان بازدید کردند

شکارچی مریوانی کبک‌ها را به دامان طبیعت بازگرداند

سرمایه‌گذاری در تولید دانش‌بنیان، راه ورود به رقابت جهانی

تحقق شعار سال مستلزم اصلاح فرهنگِ اقتصادی کشور است

اقتصاد شکوفا در گرو کاهش موانع تولید و اصلاح نظام بانکی

سرمایه‌گذاری در تولید راه خروج از رکود اقتصادی

علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟

سالی سخت‌تر از 1403 در انتظار بازار خودرو است/ افزایش قیمت خودرو باعث رکود بازار شده است

آیا اقتصاد ایران برای تحقق شعار سال 1404 آمادگی دارد؟

اقتصاد ایران در قبضه 4 نهاد فرادولتی / مسعود پزشکیان باید تحقق شعار سال را از نهادهای دولتی و فرادولتی مطالبه کند

لزوم تدوین بسته های تشویقی برای جذب سرمایه گذاری

44 درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه همچنان خالی است

میانگین بارش‌های استان کرمانشاه به 294 میلی‌متر رسید

افزایش 53 درصدی میزان اقامت در کرمانشاه طی نوروز 1404

پیش بینی آب و هوای کرمانشاه برای فردا دوشنبه 4 فروردین 1404

ضریب اشغال هتل‌های 5ستاره کیش به 90درصد رسید

شاعرانه/ به رنگ زرد قناعت کن از ریاض جهان

خشم دی‌ماریا: باز هم دروغ‌ها شروع شد!

شروع جلسه‌های فنی تیم ملی ایران برای بازی با ازبکستان

تکواندو ایران و نتیجه ماندگار در پاریس

ایتالیانو: این داغ‌ترین نیمکت سری‌آ بود

پیشنهاد اغوا کننده‌تر عربستانی‌ها به رافینیا!

جوکوویچ به دنبال کسب صدمین عنوان در تنیس

تصمیم نهایی یونایتد درباره رشفورد مشخص شد

روزنامه‌نگار ازبک: ایران ستاره‌ دارد اما کارش در تهران سخت است

بهترین بازیکن تاریخ تیم‌های ملی

عکس/ «وثوقی و کیمیایی» مشغول استراحت در پشت صحنه فیلم گوزن ها؛ سال 54

رهاسازی دو قطعه کبک توسط شکارچی نادم در مریوان

مهمترین چالش پیش روی اقتصاد ایران در سال 1404 چیست؟

هوش مصنوعی و آینده صنعت بانکداری در جهان

آزادی 4 زندانی در بازدید سرزده دادستان از زندان مرکزی سنندج

حذف زود هنگام قهرمانان؛ اتفاقی نادر در مسترز میامی

بازی تدارکاتی خیبر پیش از مصاف با استقلال

چراغپور: نقاط ضعف تیم ملی نگران کننده است

قانون جدید انگلیس؛ ستاره‌ها منتظر تصمیم توخل

پرواز چارتر هواداران ازبکستان به تهران برای بازی تیم ملی فوتبال

استاندار کرمانشاه: نوروز 1404 میدان آزمون ادارات و شهرداری‌ها است