شوکران قاچاق سوخت در کام اقتصاد بیمار
سیاسی
بزرگنمايي:
عصر کرد - به گزارش نماد اقتصاد، هر بار که مسوولی از قاچاق سوخت حرف میزند و از دستهای پیدا و پنهانی میگوید که در این کار نقش دارند، این سوال مطرح میشود که چه کسانی قرار است جلوی خروج این ثروت ملی را از مملکت بگیرند.
رییس مجلس از قاچاق روزانه بین 25 تا 30 میلیون لیتر فرآورده از کشور گفت و تاکید کرد: تردید نکنید این قاچاق سازماندهی شده است و مراکز تولید و مصرفکنندههای اصلی اولین تهیهکنندههای این قاچاق هستند.
این حرف را با اطلاع بیان میکنیم پس آیا نباید چارهاندیشی کرد؟ مهم این است که مسئله را به رسمیت بشناسیم.
همین موضوع از سوی رییس جمهور نیز عنوان شده است. مسعود پزشکیان در اولین اشارهاش به موضوع قاچاق سوخت با بیان اینکه چگونه روزانه 20 میلیون لیتر سوخت گم میشود در حالی که تولیدکننده و عرضهکننده خودمان هستیم، گفت: باید برای این سرقت مرا دار بزنند.
او بار دیگردر جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره این موضوع گفت: هر چه با خودم کلنجار میروم میبینم که برای چنین هدر رفت منابعی، پاسخی برای مردم ندارم؛ جلوگیری از قاچاق سوخت و این شکل هدر رفت ثروت کشور، دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی و آزمون ولایتمداری یکیک ما مسئولان است.
وی با بیان اینکه روال موجود که باعث وقوع قاچاق روزانه چند 10 میلیون لیتر سوخت شده، یک فاجعه و گواه ناکارآمدی است، اظهارداشت: برای بنده نه حتی به عنوان رئیس جمهور، بلکه به عنوان یک شهروندی ایرانی نیز به هیچ وجه قابل قبول نیست که بگویند از چرخهای که تولید و توزیع آن در دست خود ماست، روزانه بین 20 تا 30 میلیون لیتر سوخت قاچاق میشود!
جبران 30 میلیون لیتر کمبود روزانه با صرف منابع ارزی هم اکنون کشور روزانه با حدود 30 میلیون لیتر کمبود بنزین و گازوییل مواجه است. این عدد تنها یک معنا دارد که اگر قاچاق نبود کمبود هم نداشتیم. اما خروج 20 تا 30 میلیون لیتر فرآوردههای نفتی از کشور سودهای کلانی را نصیب قاچاقچیان سوخت میکند.
هیچ تجارتی به اندازه قاچاق گازوییل سودآور نیست به گفته دستیار وزیر نفت در حوزه تولید، هیچ تجارتی در ایران به اندازه قاچاق گازوئیل سودآور نیست.
محسن محمدپور با بیان اینکه قیمت 300 تومانی گازوئیل درآن سوی مرزها 60 هزار تومان میشود، گفت: در واقع اگر شما ️یک میلیارد تومان را واردِ فرایند قاچاق گازوئیل کنید، 200 میلیارد به جیب میزنید.
وی تصریح کرد: اگر یک بار دیگر آن 200 میلیارد تومان را وارد چرخه قاچاق کنید پول شما به 40 همت میرسد. بنابراین فکر نمیکنم هیچ تجارتی در کشور ما به این اندازه سود داشته باشد.
سود 9 ماه قاچاق، معادل کل کسری بودجه کشور این سودهای قاچاقچیان همان ثروتی است که می توانست بسیاری از چاله های مالی کشور را پر کند. از ورزشگاه گرفته تا تخت بیمارستانی از خانه تا برق که هر کدام تبدیل به چاهی عمیق در اقتصادی شده که سود قاچاقچیان سوختش به اندازه کسری بودجه سالانهاش است.
هاشم اورعی رئیس اتحادیه انجمنهای علمی انرژی ایران با اشاره به اینکه ماهی 60 هزار میلیارد تومان و روزی 2 هزار میلیارد تومان سوخت در کشور قاچاق میشود، گفت: در 270 روز اول سال سود قاچاق سوخت مایع از کشور 540 هزار میلیارد تومان یعنی تقریباً معادل کل کسری بودجه بود که ماهی 60 هزار میلیارد تومان و روزی 2 هزار میلیارد تومان میشود.
استاد تمام دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف اظهارداشت: در ایران سند انرژی نداریم که به دنبال امنیت انرژی در آن باشیم و مسئولان وزارت نفت و نیرو در تمام سال به دنبال این هستند که تابستان و زمستان را چگونه بگذرانند؟
چه ورزشگاههایی که میشد ساخت
بزرگی عدد 60 هزار میلیارد تومانی که فرض دلار 80 هزار تومانی 750 میلیون دلار میشود را زمانی میتوان بهتر درک کرد که بدانیم در جام جهانی 2022 قطریها برای استادیوم بینالمللی خلیفه که ظرفیت آن نزدیک به 46 هزار نفر بوده، حدود 374 میلیون دلار و برای ورزشگاه 45 هزار نفری احمدبنعلی 360 میلیون دلار هزینه کردند.
خبر پیشنهادی: ریشه قاچاق سوخت؛ از سقوط آزاد ارزش ریال تا طرح تثبیت قیمتها چرا راه دور برویم همین ورزشگاهی که چند شب پیش فینال سوپرکاپ اسپانیا بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در آن برگزار شد 560 میلیون دلار برای عربستان هزینه داشته است.
سود حاصل از قاچاق سوخت چند نفر را خانهدار می کند؟ لیست آنچه که میتوان با هدررفت این سرمایههای ملی ساخت و کشور را از کلنگی شدن نجات داد آنقدر بلند است که ذکر همه آنها مثنوی هفتاد من کاغذ میشود.
بر اساس اعلام شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی را در سال 1403 در ساختمان های یک تا 16 طبقه بین 10تا 19 میلیون تومان متغیر است. با یک حساب سرانگشتی میتوان محاسبه کرد که با سود قاچاق سوخت از کشور میتوان ماهیانه به طور متوسط 40 هزار آپارتمان 100 متری ساخت.
این در حالی است که نزدیک به 7 میلیون تقاضای انباشته شده مسکن ملی در کشور وجود دارد و بنا به گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در فاصله زمانی 1400 تا مرداد 1403، تنها20 هزار واحد مسکونی از این طرح تکمیل شده و به سرانجام رسیدهاند. در حالی که وعده دولت سیزدهم ساخت 3 میلیون مسکن در طول سه سال به قرار سالی یک میلیون واحد بود. وعدهای که نزدیک به نیمی از آن تنها با سود قاچاق سوخت قابل اجرا بود.
رفع نیاز برق با سود حاصل از قاچاق سوخت
یکی دیگر از این “میشد ساخت” ها نیروگاههایی است که میتواند کسری برق کشور را تامین کند. به گفته مهدی مسایلی دبیر سندیکای صنعت برق، لازم است طی 4 سال آینده 20 تا 25 میلیارد دلار در صنعت برق هزینه کنیم تا 130 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه داشته و ناترازی امروز را پشت سر بگذاریم. به این معنا که با سود قاچاق سوخت بخش بزرگی از ناترازی در صنعت برق جبران میشود.
کسری بودجه وزارت بهداشت کمتر از سود دو ماه قاچاق
این اعداد وقتی به حوزه سلامت و گرفتاریهای بهداشت و درمان کشور میرسد ابعاد دیگری میگیرد. بنا به گفته علی جعفریان مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کسری بودجه وزارت بهداشت در سال جاری 80 همت است. عددی که کمتر از سود دو ماه قاچاقچیان سوخت از منابع ثروت کشور است.
اگر بدانیم که هزینه ساخت هر تخت بیمارستانی 6 میلیارد تومان برآورد میشود، با یک ضرب و تقسیم ساده میبینیم که هر ماه قاچاق سوخت در کشور به معنای ساخته نشدن 10 هزار تخت بیمارستانی است. این عدد زمانی که در کنار مجموعا 150 هزار تخت بیمارستانی در کل کشور قرار بگیرد بزرگی آن بیشتر مشخص خواهد شد.
جاده قاچاق در کجا مسدود میشود؟ این آمارهای تنها بخش کوچکی از همه زیانهایی است که قاچاق سوخت به کشور تحمیل میکند. نشدنها و نساختنهایی که آنقدر در این سالها تکرار شده که گوش همه از آن پر است. اما این روزها که کمبودهای انرژی در لفاف ناترازی گریبان اقتصاد کشور را گرفته این سوال بیش از پیش مطرح است که چه کسی قرار است جادههای قاچاق سوخت از کشور را مسدود کند؟
انتهای پیام
-
پنجشنبه ۲۷ دي ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳:۳۴
-
۹ بازديد
-
-
عصر کرد
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/949257/