عصر کرد

آخرين مطالب

لزوم توجه به الگوهایی از بازار هنر که سبب تضعیف هنر و هنرمند می‌شود اقتصادی

لزوم توجه به الگوهایی از بازار هنر که سبب تضعیف هنر و هنرمند می‌شود
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار مهر، انجمن‌های هنری یا صنوف هنری نقش مهمی در حمایت از هنر و هنرمندان دارند و کارکردهای آنها عموما در راستای تحقق این حمایت شکل می‌گیرد. انجمن‌های هنری فضایی برای تعامل و همکاری بین هنرمندان ایجاد می‌کنند که می‌توانند به تبادل ایده‌ها و تجربیات منجر شود و با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، فرصت‌های یادگیری برای اعضایشان فراهم می‌آورند.
انجمن‌های هنری با ایجاد زیرساخت برای حمایت از هنرمندان، بازارها و فرصت‌های آموزشی در اقتصاد هنر و صنایع هنری نقش اساسی ایفا می‌کنند. این تلاش‌ها به تقویت و توسعه هنر و فرهنگ در جوامع مختلف کمک می‌کنند اما گاهی نیز برخی از این صنوف، تعاریف مختلفی از مباحث اقتصاد هنر ارائه می‌کنند که آنها را منتسب به نمونه‌ها و تجربه‌های غربی می‌کنند، چه بسا که این تجربه‌ها مناسب همان کشورهاست نه ایران که سازوکار هنر و اقتصاد هنر در آن جور دیگری تعریف می‌شود. سعید فلاح فر هنرمند عکاس، پژوهشگر و منتقد هنری در قالب یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است، با اشاره به هنر بازاری و ساختار بازار هنری، نقبی به اقتصاد هنر و آسیب‌های وارده به هنر و تضعیف آن زده است.
در ادامه مشروح این یادداشت را می‌خوانید.
«گذشته از اختلافاتی که در تفسیر معانی «صنف» و «صنعت» و «شغل» و «هنر» و «مهارت» و «حرفه» و … وجود دارد، مدتی است که شعارهای «اقتصاد هنر» در بخش‌های مدیریتی و صنوف منسوب به هنر، اعم از هنرهای نمایشی، موسیقی و تجسمی اغلب به یک نتیجه واحد با عبارتی نزدیک به «خودگردانی» منجر می‌شود. (از سینما اسم نیاوردم، چون سازوکار اقتصادی و صنعتی متفاوتی دارد.) طرفداران این نظریه معتقدند اثر هنری خوب حتماً و لاجرم با اقبال مخاطب و درنتیجه کسب درآمد همراه خواهد شد و فقط بی‌هنران نگران چنین بازاری هستند. از نظر ایشان هنرهای مذکور برای بقا و ارتقا، باید بتوانند به استقلال کامل مالی برسند. تئاتر درآمدزا باشد. موسیقی درآمدزا باشد. هنرهای تجسمی درآمدزا باشد. بدون نیاز به حمایت‌های مالی خارج از متن و به ویژه بدون نیاز به حمایت‌های دولتی. البته طرح و ترویج این نظریه در سال‌های گذشته به کام تعدادی از مدیران دولتی هم خوش آمده تا درحالی که از عملکرد نظارتی خود عقب‌نشینی نمی‌کنند، مسئولیتی هم در حوزه حمایت به عهده نگیرند.
نمونه‌ها و تجربه‌های غربی، هر چه باشد، مناسب همان فرهنگ و اقتصاد غرب است. نتیجه چنین نگاهی در بستر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران، چیزی نخواهد بود غیر از تمایل اجباری به هنربازاری و مهارت‌هایی که فارغ از الزامات فرهنگی و هنری می‌تواند درآمد و بازگشت سرمایه‌گذاری را تضمین کند. هنری که به‌جای ارتقا سلیقه عمومی، به دام عوام‌پسندی می‌افتد. نمایش بازاری، موسیقی بازاری، هنر بازاری. (اگرچه این معنا از بازار در فرهنگ و اقتصاد ضرورت دارد، اما کمکی به هنر نمی‌کند. حتی می‌تواند در درازمدت، سوتفاهمات آسیب‌زایی به جا بگذارد.) حمایت بخش‌های خصوصی از هنر هم یا همراه با اعمال سلیقه‌های خارج از قاعده است یا به همان درآمدها و بازخوردهای عامیانه و تبلیغاتی برمی‌گردد.
از سویی به‌نظر می‌رسد این قبیل دیدگاه‌ها مربوط به ساختار بازار است و ارتباطی به ماهیت و هویت هنر ندارد. یا حداکثر فعالیت‌های صنفی و مهارتی را با معنای ذاتی هنر اشتباه گرفته است. در این مواجهه پول‌محور؛ حتی تفاوت‌های ماهوی اقتصاد موسیقی و نمایش و تجسمی یا تفاوت تولید ثروت به جای ورود برنامه‌ریزان به گردش‌های مالی و کسب درآمد، به‌درستی درک نمی‌شود.
اگر چنین استدلال‌هایی را بتوان برای چند لحظه پذیرفت، بلافاصله حوزه‌های دیگری به ذهن می‌رسند که در فشارهای اقتصادی، امکان خودگردانی آن‌ها به مراتب ساده‌تر از حوزه هنر است اما هرگز دچار چنین اشتباهات و توجیهاتی نشده‌اند. مثلاً چرا برخلاف اصل سی قانون‌ اساسی در موضوع آموزش رایگان، نهاد آموزش مکلف به خودگردانی و درآمدزایی نمی‌شود؟ مثلاً چرا چنین استدلالی در حوزه‌ هنری و تبلیغات اعمال نمی‌شود؟ چرا کلانتری‌ها را موظف به خودگردانی یا درآمدزایی نمی‌کنند؟ چرا صدا و سیما درآمدزا نیست؟! فکر کنید اگر «عکاسی جنگ» مجبور به درآمدزایی بود، تکلیف آرشیو بزرگ عکس‌های دفاع مقدس چه می‌شد؟ فکر کنید اگر «عکاسی خیابانی» مشروط به خودگردانی بود، چه حجم بزرگی از داده‌های جامعه‌شناسی و تاریخ از بین می‌رفت؟ نمایش‌ها و تئاترها چگونه می‌توانند در چنین بازاری با آثار سخیف و عوامانه رقابت کنند؟ چطور هزینه‌های یک ارکستر حرفه‌ای و فاخر می‌تواند با بلیت‌فروشی اجراهای سست و بی‌کیفیت مقایسه می‌شود؟
اتفاقاً [گذشته از استثنائات و چرخه‌های بیرون از واقعیت هنر] هرچه آثار به جایگاه و مفاهیم هنری نزدیکتر می‌شوند از سلیقه عوام و پذیرش بازار، بیشتر فاصله می‌گیرند. با این تاکید که چنین رای و نظری، هیچ ارتباط تئوریک و عملی با نگاه سنتی و عارف‌مسلک به مقوله هنر ندارد. بنابراین، باوجود ضرورت توجه مسئولانه به رونق اقتصاد هنر، حذف کلی حمایت‌های مالی و معنوی یا بی‌توجهی به ساخت زیربناها و واگذاری آن به خود رویدادهای هنری و بخش خصوصی، نتیجه‌ای غیر از تضعیف هنر و هنرمند نخواهد داشت. نباید به بهانه کمبود منابع مالی و کسر بودجه هنر را بی‌پناه و بی‌حمایت و بی‌محابا، در مناسبات سخت و بی‌رحم بازار رها کرد.»
کد خبر 6342617

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/947832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به آرزو نرسیدیم و دیر دانستیم...

این بود زندگی ...

دعوت استقلال از هواداران برای بازی با الشرطه

ژابی: نباید به سرنوشت دورتموند و بایرن دچار شویم!

تاخیر دوباره در بازگشت به نوکمپ؛ هواداران بی‌تابند!‏

گزینه موسیمانه رسماً از دست استقلال پرید

نگرانی بایرنی‌ها از بیماری موسیالا رفع شد

فرهاد مجیدی در تمرین البطائح: باید سخت کار کنیم

استقلال در «کیش» مات خرم‌آبادی‌ها شد

«ارسطو، هما و رحمت» در پشت صحنه سریال پایتخت 7 در شاندیز مشهد/عکس

به ثمر رسیدن تلاش‌های بیمه ملت و محکومیت متهمان پرونده کلاهبرداری 4000 میلیاردی

فوتبال بازی کردن کانر مک‌گرگور را ببینید + ویدیو

کردستان روز جمعه بازهم بارانی می شود

(تصاویر) اقامه نماز باران در کردستان عراق

بالاخره سرانجام عرضه اولیه غانیزان به کجا رسید؟ / هر کد خریدار، صاحب چند سهم غانیزان شد؟

برگزاری جلسه هم‌افزایی مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و اداره کل ارتباطات و مراجعات بنیاد شهید و امور ایثارگران

رئیس پلیس راهنمایی: 34 درصد تصادفات منجر به فوت در کردستان مربوط به موتورسواران است

صحبت های شنیدنی از مهران مدیری

وزیر ورزش ایتالیا: بازی مهدی طارمی در سوپرکاپ مقابل میلان را تحسین کردم

انشالله بتوانم دربی بانوان را هم برگزار کنیم

تبریک سردار به مجیدی؛ آرزوی موفقیت

تبریک روز پدر توسط مدال‌آوران تکواندو و پاراتکواندو ایران در بازی‌های المپیک و پارالمپیک 2024 پاریس

مصدومیت مدافع بارسا آرائوخو را ماندگار نمی‌کند

یامال، ستاره جدید لیگ جرارد پیکه

‍ افتتاح داروخانه شبانه روزی بیمارستان حضرت رسول(ص) شهرستان جوانرود

سکوت علیرضا دبیر شکست، قالیباف قبل از انتخابات فدراسیون فوتبال شکست خورد!

خادمان شهدا استمراردهنده راه شهدا هستند

تجمع بازنشستگان مخابرات در فارس، تهران، کردستان، همدان، گیلان، اصفهان، خوزستان و چند استان دیگر

فوتبال ایران دوباره صاحب مربی لژیونر شد

پارک شادی یزد صاحب تماشاخانه و فرهنگسرای نجوم می‌شود

صید بی‌رویه و خطوط نفتی از تهدیدات محیط زیست دریایی هستند

پسته ایرانی؛ طلای سبز اقتصاد ایران در بازارهای جهانی

توزیع بسته های غذایی در بدخشان

رضایتمندی 71/5 درصدی مردم از دستگاه قضایی استان کرمانشاه در سال جاری

برنامه قطعی برق کرمانشاه، سه‌شنبه 25 دی + لیست مناطق

جنگ چهره زنانه هم دارد

تارقلی‌زاده: VAR مثل ماشین می‌ماند، بنز می‌خواهید یا پراید؟!

طالب‌لو هیچ مذاکره‌ای با استقلالی‌ها نداشته است

غیبت ستاره خارجی استقلال مقابل خیبر

حردانی: باید سوپرجام را ببریم

گواردیولا: نیاز به مدافع و هافبک جدید داریم

صحبت‌های سعید دقیقی پس از پیروزی مقابل استقلال در بازی تدارکاتی

درخواست معنی‌دار گاوی؛ آرائوخو را تشویق کنید

عصبانیت طرفداران رئال؛ چرا هیچ‌کس بالده را مهار نکرد

برونو فرناندز: با رونالدو قهرمان جام جهانی می‌شویم!

میلان بر سر دو راهی؛ واکر یا رشفورد!

حقیقت پور به کوچک زاده: رهبری اجازه بررسی FATF را داده‌اند، تو چه کاره‌ای؟/ شما زبان تلخ احمدی‌نژاد بوده‌اید/ مملکت صاحب دارد، اصول و چارچوب دارد

عبدالناصر همتی در مجلس پاسخگو می‌شود / نمایندگان به دنبال مقصر گرانی دلار

اداره بنگاه‌های اقتصادی را به نسل جوان بسپارید

شعر خوانی زیبایی از مرحوم فریدون مشیری