عصر کرد

آخرين مطالب

ردّ مظالم چیست؟ اقتصادی

ردّ مظالم چیست؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - مرحوم شیخ حر عاملی صاحب کتاب «وسایل‌الشیعه إلی تحصیل مسایل الشریعه»، فصلی را در این اثر ارزشمند تحت عنوان: «بَابُ وُجُوبِ رد الْمَظَالِمِ إِلَى أَهْلِهَا وَ اشْتِرَاطِ ذَلِکَ فِی التَّوْبَهِ مِنْهَا فَإِنْ عَجَزَ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ لِلْمَظْلُومِ» باز نموده است.
شرایط و ضوابط رد مظالم:
یکی از نکاتی که پیرامون هر صدقه و از جمله رد مظالم، توجه به آن حائز اهمیت است، مسئله «اشتراط اقباض» است؛ یعنی صدقه آن‌گاه صدقه تلقی می‌گردد که به‌دست فقیر یا وکیل وی برسد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
بر این اساس، کنار گذاشتن مال به‌عنوان رد مظالم، رد مظالم محسوب نمی‌گردد و تا وقتی به‌دست خود فقیر یا وکیل خاص یا عام او (مجتهد جامع‌الشرایط) نرسیده، ذمه شخص، مشغول است.
توبه و رد مظالم
بر طبق روایات، توبه آن‌گاه پذیرفته می‌شود که توبه‌کننده، خود را از «مظالم عبادالله» خارج نماید.
شخصی می‌گوید: خدمت امام باقر؟ ع؟ رسیده و عرض کردم: «إِنِّی لَمْ أَزَلْ وَالِیاً مُنْذُ زَمَنِ الْحَجَّاجِ إِلَى یَوْمِی هَذَا فَهَلْ لِی مِنْ تَوْبَهٍ؟» حضرت سکوت کرده و پاسخ ندادند. وقتی من سؤال خود را تکرار کردم، إمام باقر؟ ع؟ فرمودند: «لَا، حَتَّى تُؤَدِّیَ إِلَى کُلِّ ذِی حَقٍّ حَقَّهُ.»
شخص دیگری در حضور امیرالمؤمنین؟ ع؟ از خداوند طلب مغفرت کرد، آن حضرت، او را مورد عتاب قرار داده و شش شرط برای توبه معرفی نمودند که یکی از آنها این است: «أَنْ تُؤَدِّیَ إِلَى الْمَخْلُوقِینَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ أَمْلَسَ لَیْسَ عَلَیْکَ تَبِعَهٌ.»
مصرف
مصرف «رد مظالم» منحصر است به «فقرای شیعه»؛ بنابراین، صرف آن در امور خیریه مانند پل‌سازى و مسجد و نظایر اینها جایز نیست. تذکر: فقها در باب کفاره روزه فرموده‌اند لازم است کفاره‌ای که به فقیر داده می‌شود، فقط در «طعام» مصرف گردد. اینک تذکر این مطلب را لازم می‌دانیم که در باب «رد مظالم» رعایت چنین امری لزومی ندارد، بلکه فقیر می‌تواند رد مظالم را در هر یک از مخارج ضروری خود مصرف کند، بله رعایت یک نکته لازم می‌باشد و آن، این که فقیر، رد مظالم را در «معصیت» مصرف نکند؛ چراکه قرآن می‌فرماید: «لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان‏.»
واجب‌النفقه
انسان نمی‌توان رد مظالم را به اشخاص واجب‌النفقه (مانند زوجه، فرزندان و پدر و مادر) خود بپردازد؛ زیرا لازم است رد مظالم به افراد فقیر پرداخت شود و از آن‌جا که نفقه افراد ذکر شده بر انسان واجب است، آنها دیگر فقیر نخواهند بود.
موارد
موارد «رد مظالم» بسیار است به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
1- مال پیدا شده (لُقَطَه) که صاحب آن را نمی‌شناسد و از پیدا شدنش مأیوس است.
2- مالی که قرض کرده و طلبکار را فراموش کرده یا به او دسترسی ندارد.
3- آن‌چه انسان در بین اموال خود می‌یابد و یقین دارد که مِلک خودش نیست.
4- مالی را که شخصی غصب کرده و صاحب آن را پیدا نمی‌کند.
5- شخصی در خدمت «ظَلَمه» بوده و به دستور او اموالی را از مردم گرفته است، ولی صاحبان آنها را پیدا نمی‌کند.
6- زرگری که می‌داند خرده‌های طلا و نقره بجا مانده در محل کار، مال مردم است و صاحبان آنها راضی نیستند، ولی آنها را نمی‌شناسد، و هم‌چنین است همه ارباب حرفه‌ها که مقداری از مال، نزد آنان می‌ماند و دارای ارزش می‌باشد و صاحبان آن را نمی‌شناسند. در این مورد اگر در ابتدای قرار داد، شرط عفو کنند، دیگر نیاز به رد مظالم نیست.
7- مالی‌که از مراجعه‌کنندگان یا میهمانان در محل کار یا منزل و…، جا مانده است و مالکش معلوم نیست.
آن‌چه ذکر نمودیم از باب مثال و نمونه بود وگرنه مصادیق رد مظالم زیاد است.
قائم‌مقام شدن ورثه
رد مظالم در جایی متصور است که صاحب اصلی یا ورثه او شناخته نمی‌شوند یا دسترسی به آنان ممکن نیست. بر این اساس، اگر مالک اصلی از دنیا رفته، ولی ورثه او زنده و دسترسی به آنان ممکن می‌باشد، لازم است آن مال را به ورثه پرداخت کند و نوبت به رد مظالم نمی‌رسد.
سید و غیرسید
در باب صدقات (به‌طور کلی)، چنان‌چه صدقه‌دهنده غیرسید و دریافت‌کننده سید باشد، دو مسئله اتفاقی و یک مسئله اختلافی وجود دارد.
اما دو مسئله اتفاقی:
الف) زکات
در باب زکات، دیدگاه همه فقها بر این است که غیر سید نمی‌تواند زکات (اعم از زکات مال و فطره) را به سید بپردازد.
ب) صدقات مستحبی
باور همه عالمان فقه بر این قرار گرفته که صدقات مستحبی را غیر سید می‌تواند به سید بپردازد، مشروط بر این‌که همراه با توهین نباشد.
اما مسئله اختلافی در باب صدقات، صدقه واجب غیرزکات (مانند رد مظالم و کفارت) است که برخی از فقها پرداخت چنین صدقه‌ای را از سوی غیر سید به سید جایز نمی‌دانند و برخی دیگر اجازه می‌دهند.
بنابراین، لازم است در این زمینه احتیاط صورت گرفته و چنان‌چه پرداخت‌کننده رد مظالم، غیر سید است آن را به سید نپردازد یا این‌که به رساله مرجع تقلید خودش مراجعه نموده و کسب تکلیف کند.
اجازه مجتهد جامع الشرایط
یکی از نکات مبحث «رد مظالم» این است که «اجازه مجتهد جامع الشرایط» برای این أمر، لازم می‌باشد؛ زیرا رد مظالم، تصرف در مال «مجهول المالک» به شمار می‌رود و حال آن‌که کسی نمی‌تواند در مجهول المالک تصرف کند؛ مگر مجتهد جامع الشرایط که او در این زمینه «ولایت» دارد. بنابراین، لازم است رد مظالم به مجتهد جامع الشرایط پرداخت گردد یا با اجازه او به فقیر داده شود.
تبصره بر قانون
مبحث «رد مظالم»، به‌عنوان استثناء بر یکی از این دو قانون فقهی است:
الف) لاصدقه إلا فی ملک.
ب) لزوم اذن منوب‌عنه در صحت نیابت.
زیرا اگر فرض بر این باشد که مال پرداخت شده، به‌عنوان رد مظالم، از ملک مالک اصلی است، استثناء از قانون اول خواهد بود و اگر فرض بر این باشد که از ملک خود صدقه‌دهنده است، استثناء از قانون دوم خواهد بود.
قصد قربت
امام کاظم (ع)، ضمن حدیثی فرمودند: «لَا صَدَقَهٌ إِلَّا مَا أُرِیدَ بِهِ وَجْهُ اللَّهِ وَ ثَوَابُهُ.»؛ بنابراین، شرط صحت هر صدقه و از جمله «رد مظالم»، «قصد تقرب الی الله» می‌باشد در غیر این صورت، صدقه محقق نخواهد گردید.
اقسام مخلوط شدن مال حلال به حرام
در کتب فقهی، اختلاط مال حلال به حرام، به سه قسم تقسیم می‌شود که یکی از آنها اصطلاحاً «رد مظالم» است؛ اینک آن‌ها را بررسی می‌کنیم:
1- صاحب مال را می‌شناسد؛ در این صورت باید مال را به صاحبش پرداخت کند (نه به شخص دیگر)؛ نهایت امر این است که چنان‌چه مقدار بدهکاری معلوم باشد همان مقدار را باید پرداخت کند و اگر مقدار آن معلوم نیست با او مصالحه کند.
2- صاحب مال را نمی‌شناسد؛ ولی مقدار بدهکاری را می‌داند، در این مورد، باید «رد مظالم»، پرداخت شود؛ بدین معنی که از طرف صاحب مال، صدقه دهد.
3- صاحب مال را نمی‌شناسد و مقداری بدهکاری هم معلوم نیست. در این صورت باید «یک پنجم» مال به‌عنوان «خُمس» به مرجع تقلید پرداخت گردد، آن‌گاه می‌تواند در بقیه مال، تصرف کند.
تذکر: اگر خمس مال حلال مخلوط به حرام را بدهد و بعد بفهمد که مقدار حرام بیشتر از خمس بوده، چنان‌چه مقدار زیادى معلوم باشد، بنابر احتیاط واجب، مقدارى را که مى‌داند از خمس بیشتر بوده، از طرف صاحب آن صدقه دهد.
پیدا شدن مالک
چنان‌چه بعد از پرداخت صدقه، صاحب مال پیدا شود و مال خود را طلب کند، بر کسی که رد مظالم نموده، واجب می‌باشد تا مال وی را بپردازد.
دوران کودکی
در احکام وضعیه و از جمله ضمان، فرقی بین کودک و بالغ نیست؛ پس اگر شخصی در دوران کودکی، مالی را از دیگری تلف کرده، ضمان و بدهی از او مرتفع نمی‌گردد. بر این اساس، کسی که به حد بلوغ رسیده و می‌داند در زمان کودکی، اموالی را از دیگران تلف نموده، لازم است به آن‌چه در سطور بالا آوردیم (سه قسم مذکور) توجه نماید.
وجوب و استحباب
رد مظالم به دو قسم واجب و مستحب تقسیم می‌گردد؛ زیرا اگر شخصی یقین به تعلق رد مظالم دارد، رد مظالم واجب خواهد بود، ولی اگر یقین به این امر ندارد بلکه احتمال می‌دهد، پرداخت رد مظالم برای وی مستحب می‌گردد؛ چراکه او در این صورت احتیاط می‌کند «و الإحتیاط حسن علی کل حال».
لزوم وصیت
چنان‌چه شخصی نشانه‌های مرگ را در خود مشاهده کرد، لازم است در مورد حق الله و حق الناس و از جمله «رد مظالم» وصیت نموده تا مقروض به خدا و مردم از دنیا نرود.
همه مراجع تقلید نوشته‌اند: وقتی نشانه‌های مرگ برای شخصی ظاهر می‌شود، بر او واجب است:
1- امانت‌هایی که نزد او است را به صاحبانش برگرداند.
2- حقوق خدا را ادا نماید؛ مثلاً نماز، روزه، کفارات و غیر اینها را به‌جا آورد.
3- حقوق مردم را ادا کند؛ مثلاً قرض‌هایی که موعد آن فرارسیده و برایش مقدور است، پرداخت نماید.
4- چنان‌چه امکان انجام امور مذبور از سوی خودش نیست، وصیت کند تا برای او انجام دهند، علاوه بر آن، دو شاهد عادل را حاضر نموده نزد آنان اعتراف بر دیون و حقوق مذکور نماید تا بعداً ورثه نتوانند منکر شوند؛ به‌خصوص در مورد قرض‌ها، خسارت‌هایی که بر دیگران وارد نموده و خمس و زکاتی که بر او تعلق گرفته است.
5- در مورد واجبات بدنی از قبیل نماز و روزه، وصیت کند شخصی را اجیر نمایند تا از طرف او بجا آورد، البته این حکم در صورتی است که پسر بزرگ‌تری ندارد تا از طرفش انجام دهد یا دارد، ولی اطمینان به انجام دادنش ندارد یا عمل او را باطل می‌داند.
فوت اشخاص و رد مظالم
در مورد رابطه فوت شخص و رد مظالم به نیابت از متوفی، سه قسم دارد که به آن توجه شود:
1- مسلم است که چه مقدار از رد مظالم بر مال میت تعلق گرفته، در این صورت باید همان مقدار از اصل مال برداشته شود و به‌عنوان رد مظالم پرداخت گردد. در حکم مزبور، فرقی نیست که میت وصیت کرده باشد یا نه.
2- خود میت وصیت کرده که فلان مقدار از اموال وی به‌عنوان رد مظالم قطعی و یقینی پرداخت شود، در این صورت نیز رد مظالم از أصل مال وی پرداخت می‌گردد.
تذکر: در دو مورد مزبور، فرقی نیست بین این که ورثه میت، راضی به پرداخت رد مظالم باشند، یا نه و نیز فرقی نیست بین این‌که مقدار رد مظالم به مقدار ثلث ترکه میت باشد یا بیشتر؛ چراکه رد مظالم قطعاً، نوعی «دِین» محسوب می‌گردد و دِین مقدم بر «ارث» است. قرآن مجید می‌فرماید: «مِنْ‏ بَعْدِ وَصِیَّهٍ یُوصی‏ بِها أَوْ دَیْن.»
3- یقین به تعلق ذمه میت به رد مظالم وجود ندارد، در این صورت پرداخت رد مظالم حرام است؛ زیرا اموال میت پس از فوتش در ملک همه ورّاث خواهد بود؛ بله اگر همه ورثه توافق کنند که رد مظالم پرداخت کنند، اشکال وجود نخواهد داشت؛ زیرا در این صورت در اموال خود تصرف می‌کنند «و الناس مسلطون علی أموالهم».
غیر مال
آن‌چه تاکنون ذکر کردیم، پیرامون «رد مظالم مالی» بود، اکنون مناسب است در پایان، سخنی در مورد رد مظالم غیرمالی هم مطرح شود.
مظالم غیر مالی، در مورد ضایع کردن هرگونه حقی است که در اعتبار عقلا، «حق الناس» به شمار می‌رود، مانند این‌که:
1- آبروی دیگری را به‌وسیله لفظ، اشاره، هجو یا به هر شکل دیگری برده است.
2- از دیگری غیبت نموده و عیب مخفی او را فاش کرده است.
3- در زندگی کسی دخالت بی‌جا نموده است.
4- مانع استراحت او شده است.
5- ایجاد آلودگی (اعم از صوتی، بهداشتی و…) نموده و سبب آزار مردم شده است.
6- کتاب یا مقاله‌ای را که از دیگری بوده، به نام خود چاپ کرده است.
7- در اماکن عمومی، جایی که در اولویت دیگری بوده اشغال کرده است.
و… راه خروج از این‌گونه مظالم این است که اگر کسب رضایت از صاحب حق، ممکن است و سبب فتنه نمی‌گردد، اقدام به طلب حلیت کند و خود را از حق الناس برهاند و چنان‌چه ممکن نیست یا سبب فتنه می‌شود، برای «ذوی الحقوق» طلب مغفرت و آمرزش کند.خداوند همه ما را از مظالم عباد، خارج نماید.
در پایان مناسب می‌باشد دعایی را که سیدبن طاوس (589-664) از إمام صادق؟ ع؟ در کتاب گران‌سنگ «اقبال الاعمال» پیرامون خروج از «مظالم عباد» ذکر کرده است مطرح نماییم:
«… اللَّهُمَّ وَ أَیُّمَا عَبْدٍ مِنْ عِبَادِکَ أَوْ أَمَهٍ مِنْ إِمَائِکَ کَانَتْ لَهُ قِبَلِی مَظْلِمَهٌ ظَلَمْتُهُ بِهَا فِی مَالِهِ أَوْ سَمْعِهِ أَوْ بَصَرِهِ أَوْ قُوَّتِهِ وَ لَا أَسْتَطِیعُ رَدَّهَا عَلَیْهِ وَ لَا تَحِلَّتَهَا مِنْهُ فَأَسْأَلُکَ اللَّهُمَّ أَنْ تُرْضِیَهُ عَنِّی بِمَا شِئْتَ ثُمَّ تَهَبَ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَهً یَا وَهَّابَ الْعَطَایَا وَ الْخَیْرِ اللَّهُمَّ وَ لَا تُخْرِجْنِی مِنَ الدُّنْیَا وَ لِأَحَدٍ فِی رَقَبَتِی تَبِعَهٌ وَ لَا ذَنْبٌ إِلَّا وَ قَدْ غَفَرْتَ ذَلِکَ لِی بِکَرَمِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین.»
منبع: پایگاه مبلغ

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/912546/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر انتخابی محمدرضا معلمی در مرحله دوم رقابت شاعران

کلکسیون گلزنی ستاره تراکتور با اولین گل ملی!

اگر ابتدا آن را متمرکز کنیم، فناوری بزرگ می‌تواند صاحب آینده هوش مصنوعی شود.

فرمان بازار کریپتو در دستان ماسک | سیاست تحریم رویکرد ترامپ به ارزهای دیجیتال را محدود می کند

درخشش بانوی اقتصاددان ایرانی/ او چرا جایزه گرفت؟

کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: حافظه فقط مختص سلول‌های مغز نیست؛ آیا باید بیشتر مراقب عادات خود باشیم؟

افزایش تعطیلات می‌تواند اقتصاد را تقویت کند؟

600 فرد مجهول‌الهویه تحت پوشش بهزیستی کرمانشاه قرار دارند

فال انبیا پنجشنبه 24 آبان ماه 1403

اسپالتی: کمتر تیمی می‌تواند حریف ایتالیا شود!

مصدوم جدید پرتغال؛ پالینیا با تیم تمرین نکرد

مشکل جدی آلمان؛ عفونت ویرتز دردسرساز شد

ترکیب احتمالی ایران مقابل کره شمالی

کودی خاکپو: آنفیلد خاص‌ترین جای دنیاست!

فتح‌الله‌زاده: امیدوارم مدیریت مجتبی مثل فوتبالش باشد

صلاح: تن و بدنم با دیدن پنالتی بازی تاتنهام می‌لرزد!

نقش نسل جوان در تسریع روند دیجیتالی شدن اقتصاد

شعر انتخابی مهران پوپل در رقابت شاعران

درس این زندگی از بهر ندانستن ماست!

سخنان ارزشمند دکتر قمشه ای

آماری جالب از عادت ایرانیان به خواندن کتاب

شعرخوانی زیبا دکتر کاکاوند

دو صدرنشینی، هدیه خلیلی به پرسپولیس

انتقاد تند اسکالونی از اتفاق جنجالی فوتبال آرژانتین

رقیب الکسیس گندوز از نورماندی آمد!

پاسخ به اتهام جادوگری؛ تحقیق کن برادر!

فتح‌الله‌زاده: مجتبی جباری تجربه مدیریتی ندارد

ستاره پرسپولیس بازی‌های تیم ملی را از دست داد

رسوایی جدید برای داور جنجالی؛ استعمال مواد مخدر!

هوملس 72 ساعت خواب و خوراک نداشته!

برادران کروس یک جایزه ویژه گرفتند!

دیدار وزیر ورزش با مدیرعامل جدید ملوان

نمونه برداری از نیروگاه سیکل‌ترکیبی پرند در رباط کریم

برگزاری اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان قزوین

جوانمردانه ترین صحنه والیبال اینگونه رقم خورد!

اختصاص بیش از یک میلیارد ریال اعتبار برای کتابخانه روستایی در دهلران

در جامعه نابرابر همه راست می‌گویند!

با هوشیاری مردم دشمن درهمه صحنه‌ها شکست خورده است

منافع تولیدکنندگان در منطقه ویژه اقتصادی بانه دیده شود

نشست صمیمی مدیران رسانه های کردستان؛ تعمیق همکاری‌ها و بررسی چالش‌ها

مسیر ناتمام در حادثه تصادف اتوبوس زائران کربلا

تعرفه‌های بازرگانی بازنگری می‌شود/ منطقه آزاد مانع توسعه سرمایه‌گذاری در کردستان

توسعه و ایجاد زیرساخت‌های صنعتی در استان کردستان را با جدیت و نگاه ویژه پیگیری می‌کنیم

سیاست دولت چهاردهم توسعه مناطق کم برخوردار کشور است

وزیر صمت فردا پنجشنبه به کردستان می‌رود

2600 سفیر سلامت کار خود را در مدارس دهگلان آغاز کردند

بازارچه مله خورد بهترین فرصت برای رونق و شکوفایی شهرهای مرزی کردستان است

پیگیر مشکلات کولبران و پایانه مرزی باشماق مریوان هستیم

بازدید آقاجانلو از پروژه احداث آهن اسفنجی بیجار

یادواره شهدا در کامیاران برگزار می‌شود