عصر کرد

آخرين مطالب

«معبد آناهیتا» تخت جمشید غرب ایران است اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا/کرمانشاه رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه معبد آناهیتا، تخت جمشید غرب ایران است، گفت: با ابهامات بزرگی در معبد آناهیتا مواجه‌ایم.
مصطفی ده پهلوان در حاشیه اجرای عملیات کاوش باستان شناسی در معبد آناهیتا کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه پس از دو دهه وقفه، فعالیت‌های باستان شناسی در معبد آناهیتا کنگاور از سر گرفته شده، اظهار کرد: این فعالیت‌ها با حمایت امور پایگاه‌های کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با سه هدف اصلی شامل ساماندهی محوطه، خواناسازی بخش‌های مبهمی از محوطه و اجرای کاوش‌های مختصر انجام شد.
وی به وجود برخی ابهامات در معبد آناهیتا اشاره کرد و افزود: می‌خواهیم بدانیم که این محوطه باستانی مهم در غرب کشور یک نیایشگاه باستانی مربوط به دوره اشکانی بوده و یا یک کوشک ناتمام از دوره ساسانیان یا هر نوع سازه دیگر و دقیقا کاربری آن چه بوده است. 
سرپرست تیم کاوش باستان شناسی در معبد آناهیتا کرمانشاه تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت مجموعه‌ای که امروز موسوم به معبد آناهیتا کنگاور است، بگونه‌ای تخت جمشید غرب ایران است. در این بنا بعد از تخت جمشید و پاسارگاد بیشترین حجم استفاده از مواد و مصالح سنگی را داریم که هدف آن ساخت یک بنای عظیم در زمان خودش بوده است. 
وی تاکید کرد: ابهامی که در مورد این بنا وجود دارد، هم در مورد زمان ساخت آن و هم در مورد نوع کاربری آن است که باعث ایجاد اختلاف نظرهایی بین باستان شناسان بزرگی همچون مرحوم کامبخش فرد و مرحوم مسعود آذرنوش شده است، لذا امیدواریم در پژوهش‌های بعدی با استفاده از توان و تجربه همکاران در حوزه‌های میان دانشی بتوانیم گام جدی را برای مشخص کردن این ابهامات برداریم. 
ده پهلوان اضافه کرد: متاسفانه مجموعه معبد آناهیتا در طول تاریخ اتفاقات و تجربیات تلخی را پشت سر گذاشته، چرا که از سده‌های سوم و چهارم هجری و بعد در دوره سلجوقی مردم ساخت و سازهای زیادی را روی این بنای عظیم داشته‌اند و برای ساخت واحدهای مسکونی خود نیز از مصالح محوطه استفاده می‌کردند. 
وی با بیان اینکه معبد آناهیتا امروز در میان مردم کنگاور به «گچ کَن» معروف است، گفت: این نام به معنی جایی است که از آن گچ تهیه می‌کردند، زیرا سالیان سال ستون‌ها، سرستون‌ها و بلوک‌های سنگی معبد را به آهک و گچ تبدیل کرده و برای اندود کردن خانه‌های خود از آن استفاده می‌کردند، به همین دلیل این بنا آسیب‌های جدی دیده و دخل و تصرفات زیادی را در طول هزار سال گذشته به خود دیده است. در معماری بنا دست برده‌اند و معماری اصیل آن را دچار آشفتگی کرده‌اند. 

عصر کرد

سرپرست گروه کاوش‌های باستان شناسی در معبد آناهیتای کنگاور ادامه داد: امروز ما باستان شناسان باید از تمام توان و تجربه خود و همکاران رشته‌های مختلف استفاد کرده و تمام مداخلاتی که در این بنا شده را شناسایی و تشخیص دهیم تا به این شکل به هسته اصلی بنا پی ببریم. اینکه چه نوع ساختار و پلان و کاربردی داشته و کیفیت و مصالح به کار رفته در آن چگونه بوده است. لذا امیدوارم پژوهش‌های آتی بتواند این تاریکی و ابهامی که وجود دارد را روشن کند. 
وی خاطرنشان کرد: با انجام این کاوش‌ها، می‌توان امید داشت که این محوطه که در نوع خود کم نظیر است، تبدیل به محوطه‌ای از جنس باستان شناسی شهری شود تا گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود جذب کند. البته این مستلزم این است که ما بسترهای بازدید گردشگران همچون مبلمان، ساماندهی محیط و اجرای کاوش‌های باستان شناسی را در آن داشته باشیم. 
ده پهلوان ادامه داد: امروز ممکن است مردم کنگاور خصوصا کسانی که در اطراف معبد آناهیتا زندگی می‌کنند، این بنا را به عنوان یک مزاحم بدانند، چراکه قوانین و ضوابط میراث فرهنگی محدودیت ‌هایی را برایشان ایجاد کرده، اما این محوطه این ظرفیت را دارد که به یک سرمایه اقتصادی برای مردم شهر تبدیل شود تا از محل گردشگری آن مردم به یک رفاه اقتصادی هم برسند و آن زمان درک خواهیم کرد که چه سرمایه عظیمی در شهر کنگاور وجوددارد و باید از آن بیشتر مراقبت کرد. شک نداریم که این اثر می‌تواند سرمایه اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای مردم زاگرس مرکزی باشد. 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص کاوش‌های مورد نیاز برای این محوطه باستانی هم گفت: معبد آناهیتا محوطه‌ای عظیم است که در کاوش‌های امسال صرفا بخش‌هایی از معماری معاصر در آن کاوش شد. به نظر می‌رسد این محوطه به حدود 50 فصل کاوش نیاز دارد تا به سرانجام خوبی برای آن برسیم. البته کاوش‌های باستان شناسی هم زمانبر است و هم دقت ویژه‌ای نیاز دارد تا آسیب‌های بیشتری به بنا وارد نشود. 

عصر کرد

باید به معبد آناهیتا توجه ویژه‌ای شود
مرتضی گرواند مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پس از 22 سال وقفه، امسال فعالیت‌های باستان شناسی در معبد آناهیتا از سر گرفته شد. 
وی افزود: سال 1347 معبد آناهیتا جزو پنج پروژه بزرگ ایران برای انجام کاوش‌های باستان شناسی بود و فعالیت‌های گسترده باستان شناسی توسط پژوهشگران و باستان شناسان ایرانی در این بنا انجام شد، اما متاسفانه به دلایل نامعلومی ادامه کاوش‌ها در آن متوقف شد و اکنون از سر گرفته شده است. 
مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا کنگاور ادامه داد: هدف از انجام این فعالیت‌های باستان شناسی، مشخص کردن وضعیت ساختارهای معماری اثر و ساماندهی این بنای تاریخی است. 
وی تصریح کرد: باتوجه به اهمیت این بنا به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران و به عنوان مهمترین قطب گردشگری شرق استان و به تعبیری دومین سازه سنگی بزرگ پس از تخت جمشید، ضرورت دارد که توجه ویژه‌ای به آن شود. 
گراوند افزود: این اثر می‌تواند به عنوان هویت ملی و یک ساختار معماری منسجم از دوره تاریخی از نظر گردشگری نیز اهمیت زیادی داشته باشد و مردم نیز انتظار دارند که توجه ویژه‌ای به آن شود، لذا امیدواریم مسئولین استانی و کشوری این مسئله را مورد توجه قرار دهند. 
انتهای پیام 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/904379/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/پرنده‌ها همه در باد تار و مار شدند

دیدار با بابا چلاسی، شاعر فارسی‌گوی پاکستانی

خواندن شعری برای مخاطبانی که سیگار یا قلیان می‌کشند

خواندن شعری زیبا از سعدی

مثل جالب چه سلامی چه علیکی

حکایت جالب مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان

سفیدچغایی: با ذهنیت گل زدن به استقلال وارد زمین شدم

رجزخوانی پدیده کشتی ایران در جهان

کلیپ باشگاه سپاهان از اهواز به بهانه تقابل امروز با فولاد خوزستان

پیش بازی دیدارهای تراکتور و فولاد مقابل آلومینیوم و سپاهان

هنوز به نیم‌فصل نرسیده احوال زمین شهر قدس نامساعد شد!

سریع‌ترین اخراج تاریخ؛ کارت قرمز پس از 3 ثانیه!

استقلال بدون مربی هم نباید اینطور باشد

ادعای شگفت‌انگیز نوری شاهین علیه بازیکنان دورتموند!

بیانیه فوری و رسمی رئال در مورد لامین یامال

بیرانوند امروز محروم نیست

پیش‌بینی سایت ایتالیایی از وضعیت طارمی در بازی با یوونتوس

درخواست متفاوت تراکتوری‌ها برای میزبانی از روشن تاجیکستان

صالحی: اشتباه پشت اشتباه داشتیم/ صحنه نظامی بیشتر در دریا خواهد بود

برخورد تند محسن تنابنده در پشت صحنه سری جدید پایتخت! | ببینید

عکس‌ های لو رفته از پشت صحنه فصل چهارم زخم کاری + عکس

عصبانیت شدید محسن تنابنده در پشت صحنه فصل جدید پایتخت/ این بازیگر را عوض کنید + فیلم

داود گرشاسبی فرماندار تبریز شد

استاندار : هرم جمعیتی آذربایجان شرقی نیازمند آسیب شناسی است

پشت صحنه فصل چهارم زخم کاری لو رفت + عکس

تصاویر پشت صحنه «زخم کاری» در نروژ منتشر شد/ پخش سریال به زودی

برگزیدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بسیج استان بوشهر معرفی شدند

معرفی رئیس جدید دادگستری رباط کریم/ طهماسبی جایگزین رحمانی شد

روایتی از مکر تا حماقت

آغز کار ساخت کلینیک تخصصی بیمارستان امام رضا (ع) در روانسر

ویدیو/ 10 صحنه زیبای بازی‌های امروز NBA

کشف بیش از 9 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

فیلم صحنه هولناک سرقت مسلحانه در ملارد / در روز روشن هم کتک زدند هم سرقت!

بازیگران «خبری از او نیست» معرفی شدند/ نقش‌آفرینی جواد مولانیا و نورا هاشمی

تمدید اجرای «شب‌های طهرون» فلورا سام

اجرای «شب‌های طهرون» تمدید شد

شکسته شدن حمید فرخ نژاد و همسرش بعد از مهاجرت/عکس

صحنه هولناک سرقت مسلحانه در ملارد| هم چاقو زدند هم سرقت!

با این تست توهم تصویری از افکار خود درباره عشق آگاه شوید + عکس

بازگشت اکبر زنجانپور با یک نمایش جدید

انتشار تصاویر پشت صحنه «زخم کاری 4» در نروژ

مافیای طرح ساماندهی کارکنان دولت: نقش پنهان در بن بست سه ساله!

حفاظت از اراضی ملی و طبیعی در اولویت دستگاه قضا باشد

کتاب آموزش برنامه نویسی با پایتون به چاپ رسید

لحظه سرقت خودرو با قلدری و چاقوکشی مقابل صاحب خودرو در ملارد + ویدئو

آقای کارخانه‌دار سرمایه میلیاردی‌اش را به مقاومت بخشید

فیلم/انتقاد تند عضو شورای شهرتهران: مگر شهر صاحب ندارد آقای چمران؟

امضای تفاهم نامه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی خوزستان و اقیلم کردستان عراق

2 هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به مددجویان کردستانی پرداخت شد

جامعه ورزش 5000 شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است