عصر کرد

آخرين مطالب

مشترکات متعددی برای گسترش روابط با تاجیکستان داریم اجتماعی و فرهنگی

مشترکات متعددی برای گسترش روابط با تاجیکستان داریم
  بزرگنمايي:

عصر کرد - استاندار کرمانشاه گفت: مشترکات متعدد و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش روابط با کشور تاجیکستان در استان وجود دارد و امیدواریم این ارتباطات و تعاملات با کشور تاجیکستان و کشورهای عضو اکو روز به روز گسترش پیدا کند و شاهد پیشرفت این برادری‌ها و همگرایی‌ها در شکل‌های مختلف باشیم.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، نظام الدین زاهدوف، سفیر کشور جمهوری تاجیکستان در ایران و سعد خان، رئیس موسسه فرهنگی اکو امروز _پنجشنبه پنجم مهر_ در محل استانداری با محمد طیب صحرایی استاندار کرمانشاه دیدار و طرفین بر توسعه و گسترش روابط و تعاملات در عرصه های مختلف تاکید کردند.
استاندار کرمانشاه در این دیدار اظهار داشت: اولین نکته‌ای که این دوستی‌ها و رفت و آمدها را تقویت می‌کند، وجود ریشه‌های مشترکی است که تبیین‌کننده پیوندهای جغرافیایی و تاریخی بسیار عمیق و گسترده بین مردم این مناطق (ایران _ تاجیکستان _ پاکستان و …) است و همه ما در یک اقلیم بزرگ و یک سرزمین بزرگ تمدنی زندگی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه شاهنامه‌خوانی یکی از افتخارات و جلوه های اشتراک تمدنی در منطقه بزرگ ایران فرهنگی است، ادامه داد: ریشه‌های بزرگ دیگری که شاهنامه هم از آن بسترها و آبشخورها تغذیه می شود، وجود گوهر ناب «دین الهی اسلام» است و همه کسانی که با شاهنامه‌خوانی آشنایی دارند این موضوع را به عینه مشاهده می‌کنند.
صحرایی در ادامه با تاکید بر استفاده از فرصت ها و ظرفیت ها برای گسترش روابط بین کشور تاجیکستان و استان کرمانشاه تصریح کرد: باید مجموعه کارها و اقدامات اثرگذارتری داشته باشیم که این روند را گسترش دهیم و ما دارای بسترهای بسیار مهم برای توسعه روابط با وجود مسیر عتبات عالیات و کربلا به ویژه در زمان اربعین هستیم.
وی با اشاره به ظرفیت ها و زمینه های بسیار قوی در کرمانشاه برای گسترش سطح روابط با کشور تاجیکستان و ظرفیت های مناسب استان در حوزه اقتصادی، افزود: در کنار آن تاریخ عظیم، امروز مجموعه‌ای از فرصت های اقتصادی بسیار گسترده‌ای در کرمانشاه وجود دارد که می‌تواند چه برای مردم منطقه و چه برای مردم کشور تاجیکستان موثر واقع شود و استان در حال حاضر دارای 120 میلیون تن تولیدات صنعتی و بیش از 5 میلیون تن تولیدات کشاورزی و باغی است و این موضوعات تنها گوشه کوچکی از ظرفیت های موجود در استان برای توجه بیشتر برای گسترش روابط با تاجیکستان است.
استاندار کرمانشاه همچنین ظرفیت های بکر و دست‌نخورده طبیعی، اقلیمی و گردشگری و داشتن دانشگاه های معتبر استان را از دیگر مزیت‌های مناسب برای لزوم رشد روابط استان با کشورهای منطقه عنوان کرد.
وی بیان داشت: دانشگاه های استان علاوه بر داشتن امکانات و تجهیزات مناسب، دارای اساتید برجسته در سطح بین المللی هستند که در این زمینه می‌توانیم پذیرای دانشجو از کشور تاجیکستان باشیم و این موضوع می‌تواند به گسترش تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین کرمانشاه و تاجیکستان کمک کند.
صحرایی عنوان کرد: همچنین دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز از 10 کشور مسلمان دانشجو دارد و این موضوع می‌تواند مد نظر کشور تاجیکستان و کشورهای عضو اکو برای تبادل اساتید و اجرای پروژه های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرد.
وی تاکید کرد: از ظرفیت‌ها و مزیت شهرداری‌ها نیز می‌توانیم برای گسترش تعاملات استفاده و به روند توسعه روابط کمک کنیم.
صحرایی ادامه داد: در سایه دوست‌خواهی و خیرخواهی انقلاب اسلامی و با توجه به دیدگاه های متعالی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، اولین پیام برای کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه، صلح، دوستی، برادری و همکاری است که ریشه‌های اسلامی و تاریخی ما را گسترش می دهد.
وی گفت: بسیار مشتاق به گسترش روابط و همکاری با کشور تاجیکستان در سطوح مختلف از جمله در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و ورزشی بر اساس خط مشی های سیاسی بالادستی نظام هستیم و دولت های ایران از جمله در دولت شهید رئیسی و دولت دکتر پزشکیان که بر اساس مردسالاری دینی رای آورده و رئیس جمهور کشور ایران اسلامی شده‌اند این ریشه‌های بنیادی برای گسترش ارتباطات را در دستور کار خود قرار دادند.
استاندار کرمانشاه گفت: امیدواریم این ارتباطات و تعاملات با کشور تاجیکستان و کشورهای عضو اکو روز به روز گسترش پیدا کند و شاهد پیشرفت این برادری‌ها و همگرایی‌ها در شکل های مختلف باشیم که همراهی‌ها و همکاری‌ها به نفع مردم این مناطق خواهد بود.
وی در پایان عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌های همچون شاهنامه‌خوانی به معرفی بیشتر کرمانشاه بخصوص در حوزه های فرهنگی و تاریخی کمک می‌کند.
استقبال سفیر تاجیکستان از پیشنهادات استاندار کرمانشاه همچنین در این دیدار نظام‌الدین زاهدی، سفیر کشور تاجیکستان در ایران نیز با بیان اینکه ایران سرزمین بزرگ تمدنی است، اظهار کرد: در این سفر، استان کرمانشاه را استانی بسیار زیبا و پیشرفته دیدم و بسیار خوشحالم که به کرمانشاه آمدم.
وی بیان داشت: در این سفر امکان پیدا کردیم که از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه بازدید کنیم و همچنین ملاقات های سودمندی از جمله با جنابعالی داشته باشیم.
سفیر تاجیکستان در ایران ادامه داد: این ملاقات‌ها از دو جهت، هم ارائه پیشنهادات، هم تقویت روابط و همکاری بین دو کشور دوست و همزبان بسیار موثر خواهد بود و باور دارم این پیشنهادات و استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند برای گسترش همکاری ها مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با کشور ایران صورت گرفته که امیدواریم سطح گسترش ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی با استان کرمانشاه نیز داشته باشیم.
زاهدوف افزود: آیین جشنواره بین‌المللی شاهنامه‌خوانی که در کرمانشاه در حال انجام است زمینه بسیار خوبی برای گسترش سطح ارتباطات است.
پیشنهاد انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عضو اکو در ادامه سعدخان رئیس موسسه فرهنگی اکو هم گفت: کرمانشاه دارای بنیان‌های مذهبی و زمینه‌های فرهنگی است که درصدد هستیم سال آینده به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای عضو اکو انتخاب شود.
کد خبر 793998

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/893863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پنالتی برای پرسپولیس در دربی بعد از 7 سال!

بلانکو این صحنه را بارها مرور می‌کند (عکس)

حمله هندرسون به هم‌تیمی‌اش: درست بازی کن!

کارشناس داوری از داور دربی انتقاد کرد

کپی گاریدو از برانکو و کالدرون

درگیری بزرگ بازی یووه را بدون تماشاگر کرد!

باز هم خولین آلوارز فرشته نجات سیمئونه شد (عکس)

سرمربی رم تأیید کرد؛ دیبالا باز هم مصدوم شد!

اقتصاد کدام کشورها در 2024 رشد خواهد کرد؟

برای حفاظت از بافت مرکز پایتخت باید خودرو را حذف کرد

اظهارنظر عجیب مورایس درباره نکونام

سرمربی الهلال: وقتی راضی نباشم واقعاً می‌روم!

رعایت نظم می‌تواند در اصلاح فرایندها از جمله اطاله دادرسی مؤثر واقع شود

بازدید از بناهای تاریخی کردستان در روز جمعه رایگان است

رکود معنادار بازار خودرو تا کی ادامه دارد؟/ بازی دولت‌ها با صنعت خودرو تمامی ندارد

ضرورت حذف برنامه‌های توسعه «خودرومحور» در بافت مرکزی تهران؛ رشد اقتصاد کشور در گرو رونق صنعت ساختمان است

مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه : 600 نیرو برای لایروبی کانال های کرمانشاه به کارگیری شده است

فرماندار کرمانشاه : پرونده تخلف اعضای شورای شهر کرمانشاه به هیات حل اختلاف استان ارسال شده است

برنامه‌های جدید سیتی؛ اتحاد شیک‌تر می‌شود!

خداحافظی نکونام؛ چه کسی مربی موقت استقلال خواهد بود

مخالفت استقلال با استعفای نکونام

عراق؛ دروازه ایران به جهان عرب/ سفر مسعود پزشکیان به بغداد و اربیل در 4 سناریو

پوستر هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان رونمایی شد

مشترکات متعددی برای گسترش روابط با تاجیکستان داریم

دومین شگفتی؛ سقوط مدافع عنوان قهرمانی از جام جهانی

سروش بازوبند را برای کاپیتان امیری آورد

موج سواری گلساپوش یزد برای رسیدن ساحل قهرمانی

مراقب باشید، اگر سُر بخورید پنالتی برای رئال مادرید!

با برد پرگل؛ السد آماده رویارویی با استقلال!

سجده شکر مهری با بک‌گراند لشگر شکست خورده آبی!

شمسایی: عذرخواهی می‌کنم

شب پرتنش در لالیگا؛ حمله تماشاگران به داور!

جشنواره بین‌المللی ورزش دانش‌آموزی کردستان برگزار شد

فال انبیا فردا جمعه 6 مهر 1403

رشد اقتصادی ایالات‌متحده صعودی یا نزولی است؟

برای حفاظت از بافت مرکز پایتخت بابد خودرو را حذف کرد

اقتصاد نمکی از دل رود

کشف قدیمی‌ترین آثار پارینه سنگی مربوط یک میلیون و 500 هزار سال در کرمانشاه

چون تو دارم همه دارم دگرم هیچ نباید

شعرخوانی دلنشین از باران نیکراه

مورایس: سرمربی سپاهان هستم و مدافع آن

مسی خوش‌قلب؛ 23 کودک بیمار در آغوش لئو

دروازه‌بان سابق پی‌اس‌جی به الغرافه پیوست!

مصدومیت تراشتگن به نفع دنی اولمو شد!

تمدید قرارداد وینگر جوان یووه تا 2028

مورایس:مشکلتان با حنانوف را نمی‌فهمم

گاریدو شمشیر را از رو بست؛ شخصیت بد فیلم هستم!

نامه خداحافظی جواد نکونام از استقلال

محاسبات دشمن تحت‌ تاثیر فرهنگ ایثار و مقاومت به هم خورد

صحنه دراماتیکی که آرزوی ایرانی‌ها را به باد داد/ فرصت طلایی که پوچ شد