عصر کرد

آخرين مطالب

کرمانشاه نمایشگاه وحدت مذاهب/وحدت راهبردی ترین سیاست اسلام است اجتماعی و فرهنگی

کرمانشاه نمایشگاه وحدت مذاهب/وحدت راهبردی ترین سیاست اسلام است
  بزرگنمايي:

عصر کرد - علما، دانشمندان و مصلحان جهان اسلام در عصر حاضر، اتحاد و همبستگی ملل و فرق اسلامی را خصوصاً در اوضاع و احوال کنونی که دشمن از همه جوانب هجوم آورده و پیوسته با وسایل مختلف در پی ایجاد اختلاف است از ضروری‌ترین نیازهای دولت‌های اسلامی می‌دانند.
نامگذاری 12 تا 17 ربیع‌الاول به عنوان هفته وحدت توسط امام خمینی (ره) و به دنبال آن ایجاد زمینه‌های اتحاد و همبستگی جهان اسلام و همفکری علما و دانشمندان به منظور نزدیک سازی دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان در زمینه‌های فقهی، اصولی، کلامی، تفسیری … و نیز بررسی مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه حل‌های مناسب و موضع‌گیری مشترک در موضوعات مورد اختلاف در سال‌های گذشته همواره در رفع توطئه‌های دشمنان به ویژه در ایران اسلامی راهگشا بوده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
امام علی (ع) در خطبه 176 «نهج البلاغه» در بیان لزوم وحدت بین مسلمین می‌فرمایند «مبادا در دین خدا به رنگ‌های مختلف درآیید؛ چرا که اتحاد و اجتماع در راه حق، هرچند ناخوشایند باشد از پراکندگی در راه باطلی که مورد علاقه شماست بهتر است» دقت در کلام حضرت علی (ع) ما را متوجه این حقیقت می‌کند که هرگاه افراد جامعه در مسائل ساده انعطاف به خرج دهند و در اموری که بر خلاف سلیقه آنها است دندان بر جگر بگذارند و تحمل پیشه کنند به یقین وحدت حاکم می‌شود و آرامش و عظمت به جامعه باز می‌گردد.
امیرالمومنین علی (ع) در بخشی از این خطبه به سراغ موضوع مهمّ «وحدت صفوف مسلمین» می‌رود و می‌فرمایند «و بدانید خداوند سبحان به هیچکس، نه از گذشتگان و نه باقی ماندگان به سبب اختلاف و تفرقه، نتیجه خوبی نبخشیده است‌».
در آیات و روایات نبوی به تمسّک به کتاب و عترت معصوم پیامبر (ص) اشاره شده است که می‌تواند انسان را از تفرقه دور ساخته و به خدا نزدیک کند و خداوند سبحان می‌فرمایند «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُو» (و همگی به ریسمان خدا، چنگ زنید، و پراکنده نشوید) و قرآن کریم تمام مؤمنان را برادر یکدیگر خطاب کرده و می‌فرماید: «مؤمنان برادر یکدیگرند» و در برای حفظ منافع مشترک، مسلمانان همچون برادر و اعضای یک خانواده هستند.
قرآن کریم تمام امّت اسلامی از هر ملیّت و قومی که هستند را به اتحاد و یگانگی برای دفاع از اسلام و مقابله با دشمنان دعوت کرده و خداوند متعال می‌فرمایند: «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید و گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است».

عصر کرد

رهبر معظم انقلاب بارها بر لزوم حفظ وحدت تاکید کرده و می‌فرمایند «یکی از اصول اسلام، وحدت مسلمین و اخوت اسلامی است و تاکید کرده‌اند که مسلمین را به وحدت کلمه و دفاع از اسلام و مبارزه با ائمه‌ی کفر و سردمداران ظلم و فساد جهانی و متجاوزین به حقوق کشورها و ملت‌های ضعیف و دست نشاندگان آنها توصیه کنید، پیام اسلام، پیام وحدت و امنیت و برادری است، وحدت، برای مسلمین، یک نیاز قطعی است و فرمودند: تمسک به وحدت کلمه و برافراشتن پرچم برادری و مهربانی را برای ملتمان و کشورمان، از واجب ترین واجبات می دانم».
آیت الله خامنه‌ای در خاطراتی که از دوران تبعید پیش از انقلابش به سیستان و بلوچستان بیان می‌کند، ماجرا را اینگونه بیان می‌کند: من خودم در بلوچستان تبعید بودم … دستگاه‌ها نمی‌خواستند بگذارند تلاشی از سوی ما انجام بگیرد؛ اما در عین حال ما گفتیم بیایید کاری کنیم که یک نشانه‌ای از اتحاد شیعه و سنی را در این شهر نشان بدهیم؛ که این مسئلهٔ هفتهٔ وحدت - ولادت نبی اکرم در دوازدهم ربیع‌الاول به روایت اهل سنت و در هفدهم ربیع‌الاول به روایت شیعه، آن روز به ذهن ما رسید و در ایرانشهر آن را عمل کردیم؛ یعنی از دوازدهم تا هفدهم جشن گرفتیم.
وحدت یکی از زیربنایی‌ترین و بنیادی‌ترین سیاست‌ها و راهبردهای اسلام است
حجت الاسلام حبیب الله غفوری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: وحدت یکی از زیربنایی‌ترین و بنیادی‌ترین سیاست‌ها و راهبردهای اسلام است که امت اسلامی در قرآن کریم به آن توصیه شده است.
وی افزود: اگر امت اسلامی متفرق و جداجدا به حبل‌الله اعتصام کنند، هیچ فایده‌ای ندارد و به امر خدا هم عمل نشده است؛ بلکه باید جمیعاً به حبل‌الله اعتصام پیدا کنند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با بیان اینکه بر اساس آیات شریفه قرآن، دین اسلام دین جهانی است؛ تصریح کرد: دین اسلام جهان‌شمول است؛ هم در عرض که در هر زمانی قرار است اسلام کل عالم را دربربگیرد و هم در طول که تا قیام قیامت قرار است اسلام دین واحد حاکم بر عالم باشد.

عصر کرد

حجت‌الاسلام‌غفوری هفته وحدت را بنیانی نیکو دانست و گفت: همه باید به حقیقتی بسیار بزرگ و مهم به نام امت اسلامی توجه کنیم و بدانیم که هرکجا باشیم عضوی از امت اسلامی هستیم. این همان حقیقتی است که دنیای کفر، ظلم و استکبار را می‌ترساند؛ چراکه اگر امت اسلامی شکل بگیرد؛ آن روز ابرقدرتی در این عالم شکل می‌گیرد که هیچ قدرتی نمی‌تواند با آن موازنه و مقابله داشته باشد.
وی افزود: ما بر اساس مواضع روشن امام راحل (رضوان‌الله‌علیه) و رهبر فرزانه انقلاب (مدظله‌العالی) هرکسی را که به نام شیعه اختلاف ایجاد کند، انگلیسی می‌دانیم و هرکسی را که به نام اهل سنت نفاق و اختلاف ایجاد کند، سنی آمریکایی می‌دانیم.
اسلام بدون داشتن امت واحده نمی‌تواند جهان‌شمول باشد
نماینده ولی‌فقیه در استان با تصریح اینکه رویکرد اسلام، رویکردی جهان‌شمول است و امت اسلام، باید امت واحده باشد؛ خاطرنشان کرد: اسلام بدون داشتن امت واحده نمی‌تواند جهان‌شمول باشد. اگر قرار باشد به هر بهانه‌ای در دنیای اسلام بین مسلمانان اختلاف باشد، اسلام در همان محدوده حضورش هم نمی‌تواند خود و مردم را اداره کند.
وی شکل‌گیری جبهه مقاومت و ایستادگی آن را که امروز شاهدش هستیم، عمل به سیره و سنت پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) دانست و گفت: در جبهه مقاومت رزمندگان حماس اهل‌سنت‌اند، رزمندگان سازمان جهاد اسلامی اهل‌سنت‌اند، نیروهای حزب‌الله لبنان شیعه‌اند و در عراق شیعه و اهل‌سنت با هم در این جبهه حضور دارند. عمل به سیره و سنت پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) شیعه و سنی نمی‌شناسد و هر کس که گوینده «لا اله الاالله» و «محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) رسول‌الله» است، در این جبهه در مقابل دشمنان اسلام و استکبار جهانی که به‌دنبال نابودی اساس اسلام هستند؛ می‌ایستد.
هفته وحدت تدبیر هوشمندانه امام راحل بود
ماموستا عبدالرحمن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام صادق (ع)، اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) برای جهانیان رحمت و مهربانی داشت.
وی ادامه داد: 12 ربیع الاول سال جاری مقام معظم رهبری در یک اقدام وحدت آفرین میزبان نخبگان و عالمان شیعه و سنی بودند.
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه با اشاره به هویت اسلامی و امت واحده به عنوان دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: ایشان تاکید داشتند تا رسیدن به امت واحده نباید چیزی مانع و سد راه ما برای رسیدن به این هدف شود.

عصر کرد

وی ادامه داد: بدون اتحاد و همدلی جوامع اسلامی قطعاً دچار مشکل خواهند شد و این وحدت و یکپارچگی محور توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار 12 ربیع الاول بود.
ماموستا مرادی خاطرنشان کرد: ابتکار امام راحل در نامگذاری روزهای بین روایت اهل سنت و تشیع در میلاد پیامبر (ص) به نام هفته وحدت ابتکاری ماندگار و هوشمندانه بود.
وی افزود: در کشور ما به برکت انقلاب اسلامی و به برکت وجود منادیان وحدت، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری که همیشه منادی وحدت بوده و هستند، همیشه وحدت اسلامی حفظ شده است.
امام جمعه اهل سنت کرمانشاه گفت: دشمنان همواره با فریب و دسیسه درصدد پراکندگی مسلمان و ایجاد تفرقه بوده و مردم باید با هوشیاری و بینایی و بصیرت از هر نوع اختلافی که بر آتش فتنه می دمد دوری کنند.
استکبارستیزی یکی دیگر از برکات وحدت است
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی اشک‌تلخ معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هفته وحدت و نامگذاری این هفته میراث ماندگار امام خمینی (ره) است که امروز ما از آن برای تداوم وحدت میان مذاهب استفاده می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از ثمرات و برکاتی که در سایه وحدت شکل می‌گیرد هم‌افزایی و پیشرفت مسلمانان و جامعه اسلامی است، گفت: جهان استکبار در تلاش بود تا با به وجود آوردن تشیع انگلیسی و وهابیت آمریکایی بین شیعیان و اهل تسنن اختلاف بیندازد و در این میان گروه‌هایی همچون داعش و القاعده را برای رسیدن به اهداف شوم خود عَلَم کند که این مساله با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب و هوشمندی مسلمانان جهان نقش بر آب شد.
معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: خداوند متعال برکت زندگی اهل سنت و تشیع در کنار یکدیگر را به مردم کرمانشاه عطا فرموده تا کرمانشاه نمایشگاهی از وحدت اسلامی باشد.

عصر کرد

وی ادامه داد: دشمنی و مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین به ویژه در شرایط امروز دفاع از مردم غزه یکی دیگر از نمادهای وحدت اسلامی است که شیعه و سنی کنار یکدیگر مرگ بر اسرائیل را فریاد می‌زنند.
حجت الاسلام اشک تلخ خاطرنشان کرد: امروز توطئه و دسیسه اختلاف افکنی بین اهل سنت و تشیع با شکست رو به رو شده و می‌بینیم شیعیان حزب الله لبنان چگونه در کنار مردم اهل تسنن غزه ایستادگی و حمایت می‌کنند.
وی افزود: انقلاب اسلامی همواره از بدو شکل گیری در کشور به دنبال تأمین جایگاه والای برادران و خواهران اهل‌سنت بوده و حفظ وحدت و انسجام اسلامی را از اولویت‌های خود دانسته و در دستور کار داشته است.
تاکید بر اشتراکات و دوری از پرداختن به اختلافات
حاج ماموستا ملأ قادر قادری امام جمعه اهل سنت پاوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همۀ دوستان عزیز در هفتۀ وحدت بیشتر آیۀ 103 سورۀ مبارکۀ آل‌عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ» را قرائت می‌کنند؛ بنده امروز آیۀ 46 سورۀ انفال را انتخاب کرده‌ام که خداوند تبارک‌وتعالی می‌فرماید: «وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» مطیع خدا و رسول باشید و باهم نزاع و اختلاف نداشته باشید اگر نزاع داشته باشید، هر دو طرف ضرر می‌کنید در مقابل افراد مریض‌الحال و مخالف صبر داشته باشید خداوند با اهل صبر است.
وی افزود: باور ما این است در آنچه اتفاق و اشتراک داریم دست همدیگر را بگیریم و در آنچه اختلاف‌نظر داریم همدیگر را تحمل نمائیم.

عصر کرد

امام جمعه اهل سنت پاوه تصریح کرد: در سال 1360 اختلاف مذهبی در اورامانات و شهرستان پاوه خیلی بالا گرفت و هرروز شاهد بودیم از عربستان نوار کاست به عراق می‌آمد و از آنجا ترجمه می‌شد و به این‌طرف می‌آمد. عاقبت تصمیم گرفتیم به تهران سفری داشته باشیم، نمایندگان دو ارگان خدمتگزار سپاه و جهاد سازندگی آن زمان، شهردار وقت پاوه و 5 نفر از روحانیون جمعاً 15 نفر عازم قم و تهران شدیم روز یکشنبه 10/03/1360 در جماران خدمت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی (ره) رسیدیم خیلی ساده و بدون هیچ مقدمه و وقت قبلی مرحوم حاج احمد آقا ما را به اتاق امام بردند که در آن یک صندلی، یک جلد قرآن کریم و یک جلد صحیفۀ سجادیه بود. امام بزرگوار به میان ما تشریف آوردند. به آن بزرگوار عرض کردم ما از پاوه آمده‌ایم و مرزنشین هستیم از کومله و دموکرات و آمریکا و شوروی نمی‌ترسیم ولی ترس ما از اختلاف مذهبی است. اگر تاریخ را ملاحظه کنیم بدترین جنگ‌های تاریخ، جنگ‌های مذهبی هستند. خدمتتان آمده‌ایم ما را ارشاد و راهنمایی فرمائید. (امام فرمودند: شماها به حمداله خودتان بیدار هستید و ملت را در آنجا بیدار کنید. ما همه برادر بوده و هستیم و خواهیم بود. مصلحت شما مصلحت ما و مصلحت ما مصلحت شماست. همه باید اسلام و قرآن را حفظ کنیم شما به آنان بگویید هرگونه اختلاف به ضرر اسلام و به نفع آمریکا و شوروی است.
نامگذاری هفته وحدت
وی ادامه داد: در هفتم آذرماه سال 1360 از سوی رهبری وقت، به وزیر ارشاد اسلامی آن زمان پیامی فرستاده شد چون اهل سنت 12 ربیع‌الأول را روز ولادت پیامبر بزرگوار اسلام می‌دانند و از دیدگاه ما اهل تشیع 17 ربیع‌الأول روز ولادت آن بزرگواراست، این فاصله را که یک هفته است، به‌عنوان هفتۀ وحدت اعلام نمائید، وزارت ارشاد این خبر را اعلام و مسئولین وقت هم پذیرفتند. ما در پاوه به پشتیبانی از این پیشنهاد، یک راهپیمایی انجام دادیم. روز بیست و پنجم همان ماه سه نفر از علمای پاوه به قم و اصفهان و تهران رفتیم. یکی از دوستان بنده (ماموستا رحیمی) در اصفهان قبل از خطبۀ مرحوم آیت‌الله طاهری و دومین نفر (ماموستا بهرامی) هم در قم قبل از خطابۀ مرحوم آیت‌الله مشکینی صحبت کردند و بنده هم قبل از خطبه‌های نمازجمعۀ تهران که آن زمان مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی امام‌جمعه بود، صحبت کردم. گفتیم ما از مرز آمده‌ایم و وحدت انگیزۀ ماست. ما با وحدت پیروز خواهیم شد ولی با تفرقه هرگز توفیقی نخواهیم داشت.
ماموستا قادری خاطرنشان کرد: ما اهل سنت اورامانات بخصوص پاوه در 45 سال گذشته ایستاده‌ایم و هر زمان نیاز بوده با حکمت و مصلحت در کنار نظام بوده‌ایم و پاوه به‌عنوان مرکز اورامانات هرگز به جمهوری اسلامی و رهبری پشت نکرده است.
کد خبر 6231671

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/890337/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدیوی رسمی باشگاه اینتر به مناسبت دربی میلان

شباهت جالب دبل سیو شزنی و رایا با پیراهن توپچی‌ها

نجات مصدوم تصادفی با بالگرد هوایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

دخالت شهریاری به سود نکونام!

تن‌هاخ: کریستال پالاس را زنده زنده خوردیم!

چشم الوحده به احمد نوراللهی است

تکذیب خرید جدید پرسپولیس در الجزایر

گل دوم رئال مادرید به اسپانیول توسط رودریگو

گل سوم رئال مادرید به اسپانیول توسط وینیسیوس

گل چهارم رئال مادرید به اسپانیول

کل اول پاری سن ژرمن توسط دمبله؛ رنس 1-1 پاری‌سن‌ژرمن

پرسپولیس آماده دریافت غرامت 324 هزار دلاری

پرسپولیس - پاختاکور در شهدای شهر قدس

امدادرسانی به 15 مصدوم توسط هلال‌احمر کردستان در 72 ساعت گذشته

حکمت گمشده ی مومنه...

تجربه اعتیاد اردشیر رستمی

پپ گواردیولا: ناامیدی از تساوی مقابل اینتر؟ نه خیلی خوشحالم!

بازدید زهره‌هراتیان از آمبولانس‌های ورزشگاه‌پاس‌قوامین

اشتباه کورتوآ؛ گل اول اسپانیول به رئال مادرید

نقشه میزازاده برای شکست لوپز کوبایی چه بود؟

پسر طلایی ایران نزدیک بود 4 سال محروم شود!

چرا میرزازاده در المپیک مانند2023 آماده نبود؟

اسماعیلی یک سال پیش فکر می‌کرد قهرمان المپیک شود؟

گل اول رئال مادرید به اسپانیول توسط کارواخال

واکنش‌شمسایی به انتقادش‌ از‌بازیکنان بعد از بازی‌ گواتمالا

طیبی: با تمام وجود تلاش‌می‌کنیم تادل مردم را شادکنیم

برگزاری جشنواره انگور در روستای حسن رباط میمه

اشتباه بزرگ داور: شانس گلزنی یووه سوخت!

پرستاره‌ترین تیم والیبال دنیا و تجربه اولین فینال فصل

حریم تپه 5000ساله در غرب ایران مشخص شد

دفاع مقدس، گنجینه گران‌بها برای مردم است

مهمانی امت احمد یادگار ماندگار از دولت شهید رئیسی

کسب مدال طلای هشتمین المپیاد فیلم سازی نوجوانان ایران توسط هنرمند فیلسماز نوجوان دیواندره ای

به 500 نفر از مردم سنندج توسط دانشگاه علوم پزشکی کردستان خدمات جهادی پزشکی ارائه شد

هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه ای از برجسته ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است

جشن مهمانی امت احمد (ص) در کردستان یادگار ماندگار شد

سید عماد حسینی یک از نیروهای توانمند اهل سنت معاون وزیر نفت شد

نخستین عمل جراحی پیوند کلیه در سنندج انجام شد

فال انبیا فردا یک‌شنبه اول مهر 1403

حمیدیان: عمده فعالیت در حوزه اقتصاد به رفع موانع تولید اختصاص دارد

آئین تکریم و معارفه استاندار کردستان فردا برگزار می‌شود

تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران البرزی

تزریق واکسن آنفلوانزا به جامعه ایثارگری استان زنجان

مادر معظم شهیدان محمودنژاد آسمانی شد

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

بخشی از کتاب/ ناخشنودی ، هم وجودتان و هم اطرافیانتان را آلوده میکند

لیورپول 3-0 بورنموث؛ چه تیمی آرنه، شبیه به اوج کلوپ

موسیالا: بایرن جلوی لورکوزن هم سراپا حمله است

لوکاس ژوائو نمی‌تواند از این وزنه‌ها فرار کند!