عصر کرد

آخرين مطالب

قصرشیرین از نبرد تا آزادی اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار، اینجا قصرشیرین شعر نخل های سرافراز و گیس پریشان و دیار رودخانه الوند همیشه خروشان راوی رزم رزمندگان و شهدایی است که با توکل بر خدا و با دست خالی به نبرد با دشمن تا دندان مسلح رفتند و هشت سال جانانه جنگیدند.
ارمغان رزم بی امان رزمندگان و دلاوران جبهه های جنگ، دفاع از این خاک مقدس بود که اجازه ندادند حتی یک وجب از این سرزمین بلندآوازه به تصاحب دشمن درآید و برای همیشه غیرت و مردانگی و شجاعتشان در جهان ماندگار شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
قصرشیرین در منطقه ای کوهستانی از نوار مرزی غرب کشورمان طوری واقع شده است که از شمال و غرب با عراق هم مرز است که قبل از شروع جنگ تحمیلی، هواپیماها و توپخانه ارتش عراق بارها این شهر را مورد تهاجم قرار دادند.
ارتش عراق، با 2 لشگر به قصرشیرین حمله کرد و پنجم مهر 1359 چند روز پس تز شروع رسمی جنگ شهر را به طور کامل اشغال کرد در حالی که عده ای از مردم موفق به ترک شهر نشدند و در خانه های خود محبوس بودند.
طبق روایت هایی که هست ارتش عراق پس از اشغال قصرشیرین مردم شهر را در مسجد مهدیه شهر جمع کرد و نیروهای عراقی در اقدام بعدی جوانان و مدافعان باقی مانده در شهر را شناسایی کرده و به اسارت بردند و پس از آن زنان، کودکان و پیران را با پای پیاده از شهر و خانه های خود اخراج و راهی بیابان کردند.
قصرشیرین شاهد عملیات های متعددی در شمال و جنوب خود بود که به خاطر تفاوت وضعیت جغرافیایی شمال و جنوب آن در 2جبهه قرار گرفت، قسمت شمالی آن جزو جبهه قصرشیرین-سرپل ذهاب-گیلان غرب و جبهه جنوبی آن جبهه سومار – نفت شهر را به وجود آورد.
31 شهریور سال 1359 بود که شهرستان قصرشیرین با 186 کیلومتر مرز با عراق از چهار محور « خسروی، نفت شهر، دشت‌ذهاب و قوره‌تو » آماج حملات متعدد ارتش متجاوز رژیم بعث قرار گرفت و این حملات به قدری گسترده بود که شهر به تلی از خاک و ویرانه ای تبدیل شد و مردم ناگزیز خانه و دیارشان را ترک کرده و آواره دیگر شهرها شدند.
جنگ تحمیلی هشت ساله طولانی ترین و پرهزینه ترین درگیری های نظامی تاریخ معاصر بودکه در نتیجه ی این جنگ این شهرستان که مست از بوی نارنج و لیمو بود و چهره اش به شیرینی رطب و خرمای اشرسی و صلابت و سرافرازیش به بلندای نخل های سرافراز و سرزندگیش به سرزندگی رودخانه همیشه خروشان الوند بود تنها چند روز پس از آغاز جنگ این جنگ نابرابر و به دنبال حملات ددمنشانه دشمن با خاک یکسان شد و برای همیشه مظلومیت و مقاومت این منطقه در تاریخ ثبت و ماندگار شد.
پس از جنگ سربازهای پنهان دشمن نیز با وجود پاکسازی عمیق از مردمان این منطقه دهها قربانی گرفته؛ آری مین های نهفته در دل خاک که طبق آمارها از مجموع زمین‌های آلوده به مین و تله‌های انفجاری در کشور، سهم استان کرمانشاه 700 هزار هکتار معادل 17 درصد است که از این میزان 600 هزار هکتار آن در سه شهرستان قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب قرار دارند.

عصر کرد

قصرشیرین نقطه آغاز جنگ تحمیلی شهرستان قصرشیرین به دلیل اهمیت راهبردی و موقعیت استراتژی توسط دشمن مورد حمله قرار گرفت و دلیل این حملات وجود 2مرز پرویز خان و خسروی به علت امکان دسترسی به اقلیم کردستان و حوزه عربی عراق بوده که به‌عنوان شاهراه اقتصادی همیشه مورد توجه و طمع دیگر کشورها قرار گرفته است.
نیمه دوم تیرماه سال 59 پیش از شروع جنگ تحمیلی، شهرستان مرزی قصرشیرین هدف خمپاره های ارتش متجاوز دشمن بعثی قرار داشت و این حملات یک ماه بعد در مرداد به طور وسیعی آغاز و پایگاه های گروهان خان لیلی و چاه های نفت، نفت شهر، تنگ هوان و پایگاه های «تیله کوه و باویسی و گرده نو» از توابع این شهرستان را مورد تهاجم سنگین توپخانه قرار داد.
20 روز قبل از آغاز رسمی جنگ تحمیلی و در 11 شهریور ماه سال 59، مناطق مسکونی قصرشیرین و پاسگاه های مرزی این منطقه مورد حملات دشمن قرار گرفتند و دشمن بر مناطقی از «آق داغ» مسلط شد و ده ها واحد مسکونی شامل خانه های سازمانی 40 دستگاه و پایگاه های مرزی از ازگله تا نفت شهر و سومار منهدم و زیرساخت های شهری و آب و برق نیز خسارت فراوانی دیدند.
31شهریورماه روز تلخکامی دیار شیرین 31 شهریور ماه سال 1359 شروع رسمی جنگی نابرابر و هشت ساله از شهرستان مرزی قصرشیرین است که متجاوزین بعثی با گلوله باران قصرشیرین مردم مظلوم این منطقه را هدف قرار دادند که در نتیجه این حملات شماری از مردم شهید و بسیاری مجروح شدند و تنها ساختمان باقی مانده از جنگ در این نقطه مسجد مهدیه بود که تا همین چند سال پیش هنوز هم آثار اصابت ترکش های جنگ بر پیکر این مسجد مشهود بود.
قصر شیرین در تجربه بمباران شدن رکورد بیش از یک ساعت و40 دقیقه بمباران ممتد یک شهر مسکونی را دارد تجربه دردآوری که مردم مظلوم و با فرهنگ این خطه تجربه کردند و هنوز هم با یادآوری آن دوران صدام و صدامیان و استکبار جهانی را لعن و نفرین می کنند.
در همین روز مناطق مختلف این منطقه از «باباهادی و قلعه سفید تا آق داغ و دربندجوق و خان لیلی» مورد پیشروی و حمله دشمن بعثی قرار گرفت و با وجود مقاومت مدافعان مرزی و انهدام چندین دستگاه تانک و خودروی دشمن، مردم کم کمک مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

عصر کرد

اشغال قصرشیرین در پنجم مهر سال 1359 سوم مهرسال 59 بود که قصرشیرین از چهار محور «خسروی، نفت شهر، دشت ذهاب و قوره تو» هدف حملات گسترده صدها تانک دشمن قرار گرفت و در پنجم مهر ماه شهر به اشغال نیروهای متجاوز بعثی درآمد.
این شهرستان مرزی در هشت سال دفاع مقدس 2 بار هدف حملات دشمن قرار گرفت که یک بار شروع رسمی جنگ در سال 59 از این نقطه بود که به تصرف دشمن درآمد که در نهایت با تلاش و صبوری مردم و مدافعان و رزمندگان اسلام در سال 61 آزاد شد و در مرحله دوم اواخر جنگ منافقان کور دل با پشتیبانی رژیم بعث بار دیگر پنجم مردادماه سال 67 از مرز خسروی وارد کشور شدند ولی با ایستادگی مردم در تنگه مرصاد زمین گیر شده و شکست سختی خوردند.
تقدیم 860 شهید مرزداران راسخ قصرشیرین که همیشه حافظان و مرزبانان شرف و غیرت این آب و خاک مقدسند، در جریان جنگ تحمیلی، صلابت و استقامتشان برای همگان ثابت شده و 860 شهید سرافراز تقدیم این نظام سرافراز و این کیان اسلامی کردند که قبور مطهر بسیاری از این شهدا در دیگر نقاط کشورمان است.
رویدادهای مهم جنگ تحمیلی در قصرشیرین مهمترین رویدادهای جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین را می توان اشغال شهر توسط نیروهای مهاجم بعثی در ابتدای جنگ، عملیات بازی دراز در شرق قصرشیرین، عملیات مطلع الفجر در حد فاصل شمال گیلانغرب و جنوب سرپل ذهاب، عملیات مسلم بن عقیل در غرب سومار، عملیات عاشورا در جنوب سومار، عملیات کربلا در نفت شهر و اشغال مجدد شهر توسط ارتش متجاوز عراق در اواخر سال 67 و عملیات آزادسازی مجدد قصرشیرین بعد از پذیرش قطعنامه نام برد.

عصر کرد

قصرشیرین با اهمیت راهبردی و فرا ملی شهرستان مرزی قصرشیرین با 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان علاوه بر اینکه یک منطقه آزاد تجاری صنعتی با نقشی ملی و فراملی در تجارت و صادرات و مبادلات مرزی است، یکی از محورهای توسعه و رونق استان کرمانشاه بوده که زمین‌هایی آبی و آب هایی خروشان به زلالی الوند و باغ و نخیلاتی با شکوه و دل انگیز دارد که می تواند محوری برای گردشگری و همچنین گردشگری جنگ باشد و اگر نبود جنگ نابرابر شاید امروز از نظر پیشرفت و توسعه سرآمد تر از وضعیت موجود بود.

عصر کرد

شهرستان قصرشیرین که از دیرباز محل تردد کاروان های زیارتی عتبات عالیات و دروازه ی ایران به آسیا و قصرشیرینی که پذیرای کاروان های زوار اباعبدالله الحسین (ع) بود و دروازه ورود ایران به آسیا و سر راه ابریشم قرار داشت پس از جنگ تحمیلی و با بازگشت مرزنشینان عملیات بازسازی آن شروع شد و به دلیل بالابودن حجم خسارت و ویرانی ها هنوز هم با وجود 2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی از نبود برخی امکانات رنج می برد و این جنگ باعث شد که برخی از قصرشیرینی ها پس از ترک این دیار برای همیشه رغبت بازگشت به آن را نداشته باشند تا خاطرات تلخ اصابت توپ ها بر سقف منازلشان و خانه خراب شدن روزهای سخت جنگ نابرابر که عمق دشمنی های استکبار را علیه ملت ایران نشان می دهد برایشان تداعی نشود.
اما با وجود همه ی سختی ها اکنون قصرشیرین قطب اقتصادی کشور است که مرز پرویزخانش پنج ماه پیاپی رتبه نخست ترانزیت را به خود اختصاص داده و سطح مبادلات تجاری این مرز نیز طی سال گذشته از این مرز به حدود 6 میلیارد دلار رسید و با توجه به اینکه منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین نیز در آستانه ی تایید نهایی توسط دولت است نوید روزهای روشن را می دهد که بازهم شاهد پیشرفت این منطقه باشیم.
مرز خسروی نیز با وجود فراز و نشیب های منطقه به عنوان نخستین قدمگاه بازگشت آزادگان و همچنین به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین مرز اکنون 24 ساعته برای تردد زائران عتبات عالیات باز است و اربعین امسال به واسطه ی امکانات و زیرساخت های بسیار خوب پذیرای حدود یک میلیون نفر زائر بود.
اکنون در انتهای شهر قصرشیرین و در مسیر تردد زائران به سمت خسروی یک بیمارستان مخروبه که در جریان جنگ تحمیلی توسط دشمن ویران شد برای نشان دادن عمق تلفات و ویرانی های جنگ تحمیلی به عنوان مکانی برای بازدید راهیان نور و علاقمندان به گردشگری جنگ از سوی حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس تبدیل شده و این سند زنده گویای عمق کینه توزی و دشمنی دشمنان این آب و خاک و گویای مظلومیت این منطقه است.
قصرشیرینی ها در کنار رزمندگان اسلام جانانه جنگیدند فرمانده ناحیه مقاومت سپاه قصرشیرین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و با قدردانی از ایثارگری های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس بااشاره به رشادت ها و مرارت هایی که مردم این منطقه در آن زمان متحمل شدند، گفت: مرزنشینان با صلابت این شهرستان در هشت سال دفاع مقدس در کنار رزمندگان برای دفاع از این آب و خاک جانانه جنگیدند و دفاع کردند و اجازه ندادند تا دشمن خواب راحتی داشته باشد
سرهنگ پاسدار معارف الفتی افزود: قصرشیرین نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی و مطهر به خون شهدایی است که از سراسر ایران اسلامی برای دفاع از این خطه ی خون رنگ شجاعانه جنگیدند و اجازه ندادند تا حتی یک وجب از خاک ما توسط دشمن تصاحب شود.
وی گفت:شهرستان قصرشیرین با تمام وسعت درگیر جنگی نابرابر شد و در نتیجه ی این جنگ نابرابر چهر این شهرستان به کلی دگرگون شد و بعد از اشغال شهر عملیات های مختلفی برای بازپس گیری شهر انجام شد و سرانجام در اواخر سال 67 با رشادت ها و مقاومت های رزمندگان بالاخره شهر آزاد شد و از سال 71 عملیات بازسازی شهر بازهم آغاز شد و امروز از مهم ترین مناطق راهبردی غرب کشور است.
الفتی ادامه داد: هرساله برای پاسداشت یاد و تداوم راه شهدا و برای تبیین فرهنگ جهاد و شهادت و آشنایی نسل جوان به روزهای جبهه و جنگ برنامه های مختلفی در شهرستان قصرشیرین برگزار می شود و امسال هم قرار است این برنامه ها باشکوه تر از سال گذشته برگزار شود.
فرمانده ناحیه مقاومت سپاه قصرشیرین از مهم ترین برنامه های هفته دفاع مقدس را به صدا درآمدن زنگ مقاومت و ایثار در مدارس، اجرای فعالیت های اردوهای جهادی، برگزاری مسابقه های ورزشی به مناسبت هفته دفاع مقدس، ارائه مشاوره حقوقی و تولید محتوا در فضای مجازی، مسابقه های فرهنگی، کارگاه پیشگیری از اعتیاد، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، یادواره و کنگره شهدای عشایر، بارگذاری وصیت نامه شهدا در شبکه های اجتماعی و تقدیر از ایثارگران و پیشکسوتان بیان کرد.
او اضافه کرد: غبارروبی مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، دیدار با امام جمعه، برگزاری مسابقه های بومی محلی در سطح شهر و روستا، برگزاری شب شعر و نقاشی، نواختن زنگ ایثار و صبحگاه مشترک، رژه خودروی یگان های نظامی و انتظامی، برگزاری میز خدمت در شهر و روستا، ویزیت رایگان توسط معاونت سلامت و دفاع زیستی با همکاری شبکه بهداشت و درمان، مشاوره حقوقی و سرکشی از زندانیان، توزیع نوشت افزار و کمک های مومنانه در بین نیازمندان شناسایی شده، اجرای تورهای ایست و بازرسی در شهرستان وجاده های مواصلاتی اردوهای جهادی با موضوعیت محرومیت زدایی در سطح روستاها، محفل انس با قران و برپایی یادواره شهدا بیان کرد.
اقتدار امروز قصرشیرین مرهون خون پاک شهدا و رزم بی امان رزمندگان است فرماندار قصرشیرین نیز آرامش، امنیت و اقتدار و آزادی امروز به خصوص در مناطق مرزی از جمله شهرستان قصرشیرین به عنوان نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی را مرهون رزم بی امان رزمندگان و خون‌های مطهر شهدایی دانست که در دوران طلایی هشت سال دفاع مقدس جانانه برای دفاع از کشور جنگیدند.
محمد نجفی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و با درود بر روان شهدا و بیان اینکه اگر رشادت های رزمندگان و شهدا نبود اکنون خیلی از شهرهای مرزی کشورمان زیر چکمه های دشمنان نظام بود، افزود: طبق فرمایش و تاکیدات امامان انقلاب، مسوولان ما امروز پیشکسوتان جهاد و شهادت را باید از یاد نبرند چون ما شهدایی را داشتیم که در زمان جنگ تحمیلی با ایثار و شجاعت و فداکاری هرچه تمام مین های فسفری را که تا شعاع یک کیلومتری را روشن می کند به خود می بستند و منفجر می کردند که مانع از لو رفتن عملیات ها شوند.
وی اظهار کرد: امروز وظیفه داریم با خدمت صادقانه در پست هایی که در اختیار داریم ادامه دهنده راه شهدا باشیم چون آرامش و مسوولیت هایی که امروز ما در اختیار داریم ارمغان ایثار و فداکاری آن ها است.
وی در ادامه، فضاسای شهرستان برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس و برگزاری مراسمات مختلف با حضور پرشور مردم و مسوولان در برنامه های مناسب، برگزاری صبحگاه مشترک نظامی، ویزیت رایگان بیماران، فضاسازی ادارات و سطح شهر، آماده سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی، توزیع لوازم التحریر و کیف و کفش برای دانش آموزان نیازمند و سرکشی از خانواده های شهدا و ایثارگر را از مهمترین برنامه های بزرگداشت هفته دفاع مقدس در شهرستان نام برد.
استان‌ها کرمانشاه 0 نفر

عصر کرد

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/890220/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صالحی درگذشت محمود حکیمی را تسلیت گفت

جایزه مدیسی فرانسه فهرست اولیه 2024 را منتشر کرد

«زیر خط جنگ با دیگری»

صحبت‌های روح الله رستمی درباره آسیب دیدگی شدیدش

حرص خوردن هم تیمی‌های روح الله رستمی از خونسردی‌اش

تجربیات روح الله رستمی از ورودش به پارالمپیک

رکورد جالب قربانی در اورنبرگ روسیه

هوادار جنجالی سپاهان تعهد داد

تردید رئال؛ خبری از مذاکره با آرنولد نیست

واکنش فوری تراشتگن به توهین‌ها در اینستاگرام

چلسی کوتاه نمی‌آید؛ بازیکن می‌خریم تا به سیتی برسیم

نظر فلیک برای بازی با ویارئال عوض شد

خنده جالب بازیکنان بایرن مونیخ در صحنه به زمین خوردن توماس مولر در تمرین

دوران دفاع مقدس صحنه های باشکوه و ارزشمند و ایثار و اقتدار بود

با فداکاری شهدا و جانبازان، اسلام ناب محمدی در کشور اسلامی ماندگار شد

«قبله عالم» 28 ساله شد!/ متنی که عزت‌الله انتظامی دوست داشت

نمایش آدمبچه در تماشاخانه‌ ایرانشهر به صحنه می‌رود

«جهان غیرموازی» بهترین فیلم جشنواره انگلستان شد

فنایی: قضاوت بازی استقلال و نساجی فاجعه داوری با VAR بود/ داور پرسپولیس و آلومینیوم یک اشتباه تأثیرگذار داشت

(ویدئو) حراج وسایل صحنه سریال پرطرفدار «بازی تاج و تخت»

جابر رمضانی «آدمـبچه» را در تماشاخانه ایران‌شهر به صحنه می‌برد

«آدمـبچه» به صحنه می‌رود

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان معرفی شدند

نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون برگزیدگانش را شناخت

مرضیه برومند، مجید قناد، داود کیانیان، قطب‌الدین صادقی، بهرام شاه‌محمدلو و... در جشن کودکان کانون

قضاوت بازی استقلال و نساجی فاجعه داوری با VAR بود/ داور پرسپولیس و آلومینیوم یک اشتباه تأثیرگذار داشت

پاسخ باشگاه نساجی به اعتراض استقلالی‌ها به داوری

جواب تند نساجی به استقلال: بچه هم می‌فهمد!

اشتباهات بی پایان داوری در دیدار نساجی - استقلال! | روزی که VAR مضحکه شد

رامین رضاییان کارشناس داوری شد

برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون معرفی شدند

باشگاه نساجی: استقلال بیشترین سود از اشتباهات داوری برده است

فصل بیداری امت‌ها پس از دوران دفاع مقدس آغاز شد

ورود داور به صحنه شادی یامگا

بیانیه نساجی علیه استقلال/ سود بیشتر بردند و طلبکارند!

یادواره شهدای پشت تنگ ذهاب در سرپل‌ذهاب برگزار شد

پاسخ رسمی نساجی به وارونه‌نمایی استقلالی‌ها!

یادواره شهید حسین روح‌الامین/شهیدی که منطقه را پاکسازی کرد

فیلم/ آذین‌بندی و جشن میلاد پیامبر(ص) در سنندج

خلبان طالب‌زاده: در تراز قدرت‌های صاحب فناوری ایستاده‌ایم

انجام جراحی نادر اختلال نخاعی مادرزادی در کردستان برای اولین بار

مرلسم سان و رژه یگان‌های نمونه نیروهای مسلح در سنندج برگزار شد

مراسم سان و رژه یگان‌های نمونه نیروهای مسلح در سنندج برگزار شد

کاتای تیمی مردان ایران صاحب نشان برنز شد

دولت تا امروز چند تن گندم در کردستان خرید؟

رژه توان و آمادگی نیروهای مسلح در کردستان + فیلم

برپایی رژه مشترک نیروهای مسلح در قزوین + تصاویر

تشریح برنامه‌های هفته وقف در کردستان+فیلم

هدف اصلی اوقاف و امور خیریه، بهره وری حداکثری از موقوفات در کردستان است

صاحب برنامه «همشاگردی سلام» دانش آموزان هستند