عصر کرد

آخرين مطالب

کریدور زنگزور؛ تحولی استراتژیک در اقتصاد ایران و روابط تجاری منطقه‌ای اقتصادي

کریدور زنگزور؛ تحولی استراتژیک در اقتصاد ایران و روابط تجاری منطقه‌ای
  بزرگنمايي:

عصر کرد - کریدور زنگزور از نظر ژئوپلیتیکی و اقتصادی برای ایران حائز اهمیت است، زیرا این کریدور در نزدیکی مرز شمالی ایران واقع شده و هر گونه تغییر در وضعیت آن می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر منافع اقتصادی و ملی ایران تأثیر بگذارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، زنگزور منطقه‌ای است که بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان مورد مناقشه قرار دارد.
این ناحیه در گذشته به ایران تعلق داشت و در نتیجه عهدنامه ننگین گلستان از ایران جدا شده و به روسیه واگذار گردید و سپس در دوره‌های بعد به ارمنستان منتقل شد.
کریدور زنگزور از نظر ژئوپلیتیکی و اقتصادی برای ایران حائز اهمیت است، زیرا این کریدور در نزدیکی مرز شمالی ایران واقع شده و هر گونه تغییر در وضعیت آن می‌تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر منافع اقتصادی و ملی ایران تأثیر بگذارد. ایران از طریق ارمنستان به کشورهای شمالی مانند گرجستان، روسیه و اروپا دسترسی دارد، اما راه‌اندازی یک کریدور آذربایجانی ممکن است این مسیر را محدود یا حتی نابود کند.
اگر کریدور زنگزور به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی اصلی بین آذربایجان و نخجوان به ترکیه فعال شود، ایران ممکن است بخشی از درآمدهای ترانزیتی خود را از دست بدهد.
اگر کریدور زنگزور به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی اصلی بین آذربایجان و نخجوان به ترکیه فعال شود، ایران ممکن است بخشی از درآمدهای ترانزیتی خود را از دست بدهد. علاوه بر این، این کریدور می‌تواند مسیرهای جایگزینی را برای حمل‌ونقل انرژی و کالاها ایجاد کند که بر نقش ترانزیتی ایران در منطقه تأثیر منفی بگذارد.
چالش‌های پیش روی ایران با راه اندازی کانال زنگزور راه‌اندازی کانال زنگزور می‌تواند موجب کاهش سهم ایران از مبادلات ترانزیتی شود، چرا که با جایگزینی مسیر جدید به جای مسیرهای موجود به‌طور بالقوه باعث کاهش ترافیک تجاری از طریق ایران می‌شود. از دیگر تأثیرات این کانال می‌توان به قیمت‌ها و هزینه‌های حمل‌ونقل آن اشاره کرد، با توجه به اینکه این کانال می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان تحویل کالا شود، ایران ممکن است با رقابت شدیدتری در زمینه قیمت‌ها روبه‌رو شود. تأثیر بر اقتصاد محلی، تغییر در مسیرهای ترانزیتی می‌تواند بر اقتصاد محلی و منطقه‌ای ایران تأثیر منفی بگذارد، به‌ویژه در مناطقی که وابسته به ترانزیت کالا هستند.

عصر کرد

نقش منطقه شمال غرب بر اقتصاد ایران رحمان سعادت، کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایمنا درباره راه‌اندازی کانال زنگزور اظهار می‌کند: بخش اعظم صادرات غیرنفتی کشور از مناطق شمال غربی انجام می‌شود، این مناطق از دوره صفویه تا به الان همواره نقش مهمی در تجارت کشور و همچنین مرکز ورود و خروج کالا داشته‌اند، بر همین اساس مدیریت این منطقه برای دست‌یابی به رشد اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اضافه می‌کند: با توجه به تصویب برنامه هفتم توسعه به وسیله مجلس و اجرا سازی آن توسط دولت چهاردهم، باید به روابط و تجارت بین‌الملل توجه ویژه‌ای شود، گسترش تعاملات بین‌المللی برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، ضروری است و منطقه شمال غربی از جنبه‌های اقتصادی و سیاسی نقش حیاتی دارد.
کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه تصریح می‌کند: هرگونه تغییر یا تصمیم‌گیری در این منطقه باید با نظر مساعد ایران انجام شود، هر تغییری که موجب محدودیت‌های اقتصادی برای ایران شود، به نفع کشور نخواهد بود و بر درآمدهای ترانزیتی ایران تأثیر منفی خواهد گذاشت، از آنجایی که بخش قابل‌توجهی از ترانزیت کشور آذربایجان به نخجوان از طریق ایران انجام می‌گیرد با هرگونه تغییر در این روند، درآمد ایران تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
سعادت ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی و با توجه به تغییرات سیاسی و حمل‌ونقل جهانی، تصمیم‌گیری‌ها باید با مطالعه دقیق انجام شود، تغییرات سریع و بدون پشتوانه در این منطقه به نفع کشور نیست و باید کشورهای دخیل به یک توافق مشترک برسند که منافع ایران نیز در آن لحاظ شده باشد، اگر دولت چهاردهم بخواهد برنامه هفتم توسعه را اجرایی کند، باید به این تحولات توجه بیشتری داشته باشد.

عصر کرد

تأثیرات کریدور زنگزور بر تجارت ایران وی تاکید می‌کند: تأثیر این تغییرها بر تجارت غیرنفتی و صادرکنندگان کشور قابل توجه است، اگر حاکمیت بر دالان‌های ترانزیتی تغییر کند، می‌تواند به سیاست‌گذاری‌ها و عوارض جدیدی منجر شود که به ضرر تجارت کشور خواهد بود.
کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه می‌گوید: ایجاد کریدور زنگزور روابط ایران با کشورهای همسایه، به ویژه ارمنستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب تغییرات سیاسی و تجاری در منطقه خواهد شد، از سال‌های گذشته تا به الان رویه‌های تجاری خاصی شکل گرفته است و هرگونه تغییر سریع و بدون برنامه‌ریزی می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد و اینگونه تصمیم‌ها نباید به‌طور ناگهانی اتخاذ شوند، چرا که بسیاری از معاهدات و روابط تجاری مدت‌هاست که برقرار بوده و تغییر آن‌ها نیازمند بررسی دقیق و هماهنگی‌های لازم است.
استراتژی‌های لازم برای حفظ منابع ملی سعادت اظهار می‌کند: کشورها به طور معمول برای تطبیق با شرایط جدید یک فرصت یک تا دو ساله دریافت می‌کنند تا معاهدات و مناسبات قبلی خود را با شرایط جدید سازگار کنند، نمونه مشابهی از این وضعیت را می‌توان در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشاهده کرد که به تجار و فعالان اقتصادی زمان داده شد تا به رویه‌های جدید عادت کنند. از این رو، اجرایی کردن سریع و بدون بررسی دقیق کریدور زنگزور، به طور قطع به ضرر تجارت کشور خواهد بود، بر همین اساس ایران باید بر مواضع قبلی خود پایبند باشد و هرگونه تغییر را به مطالعات بیشتر و بررسی‌های همه‌جانبه موکول کند.
اجرایی کردن سریع و بدون بررسی دقیق کریدور زنگزور، به طور قطع به ضرر تجارت کشور خواهد بود، بر همین اساس ایران باید بر مواضع قبلی خود پایبند باشد و هرگونه تغییر را به مطالعات بیشتر و بررسی‌های همه‌جانبه موکول کند.
وی درباره استراتژی‌های لازم برای حفظ منافع ملی ایران در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی می‌گوید: سیاست خارجی هر کشور باید بر اساس منافع ملی تنظیم شود که در این خصوص مهم‌ترین مسئله، منافع تجاری کشور است. رئیس‌جمهور و مقامات کشور باید در این منطقه جلسات لازم را برگزار و منافع ملی و منطقه‌ای را به دقت بررسی کنند، همچنین اتاق‌های بازرگانی مناطق مختلف نیز نقش مهمی در این تصمیم‌گیری‌ها دارند و می‌توانند در اتخاذ تصمیمات بهتر کمک کنند.
کارشناس بین‌الملل و استاد دانشگاه تأکید می‌کند: هرگونه تغییر در معاهدات و شرایط تجاری باید با دقت و مطالعه کافی صورت گیرد تا به منافع ایران و تجارت غیرنفتی کشور صدمه‌ای وارد نشود.

عصر کرد

کانال زنگزور، مسیر پر چالش برای ایران علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: پیش از آنکه موضوع زنگزور مطرح شود، ترانزیت‌های آذربایجان باکو برای رسیدن به ترکیه از طریق خاک ایران و پس از آن از نخجوان عبور می‌کردند، به همین خاطر این مسیر برای ایران از لحاظ اقتصادی بسیار سودآور بوده است، همچنین کامیون‌های و ترانزیت‌های کشور از طریق کریدور زنگزور به اروپا و دریای سیاه می‌رسیدند.
وی اظهار می‌کند: با توجه به سفر ولادیمیر پوتین به آذربایجان، کانال عبوری به جای گذر از خاک ایران از ارمنستان می‌گذرد، این تغییر مسیر از مرز مشترک دو کشور ایران و ارمنستان است و این کشور با عبور این کریدور موافقت کرده است، حال این تغییر مسیر از نظر اقتصادی برای کشور چالش‌هایی به همراه خواهد داشت، چرا که ما قصد داشتیم به سمت آذربایجان، ارمنستان و اروپا برای توسعه اقتصادی حرکت کنیم.
استاد دانشگاه و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل ادامه دهد: هنوز روشن نیست که این جاده چگونه از نخجوان عبور خواهد کرد و آیا زیرساخت‌های لازم برای این تغییر مسیر فراهم شده است یا خیر. اخیراً عباس عراقچی گفته است که ما اجازه نخواهیم داد ژئوپولتیک منطقه تغییر کند و کامیون‌های آذربایجان از خاک ما عبور کنند، اما مسئله‌ای که در حال حاضر برای ما اهمیت دارد این است که کامیون‌ها و ترانزیت کشور چگونه از این طریق به اروپا خواهند رسید.
تبدیل چالش به فرصت بیگدلی می‌گوید: در این شرایط، با همکاری ارمنستان و آذربایجان باید تدابیر مناسبی برای حفظ منابع ملی ایران اتخاذ گردد.
وی عنوان می‌کند: با آنکه کریدور زنگزور از مرز مشترک ایران و ارمنستان عبور می‌کند، اما همچنان سرنوشت ترانزیت‌های کشور نامشخص است، به همین خاطر عراقچی باید پس از سفر نیویورک خود تصمیم نهایی در این باره اتخاذ کند. با این حال؛ ایران می‌تواند از این چالش به عنوان فرصتی برای بهبود زیرساخت‌های خود بهره‌برداری کند.
استاد دانشگاه و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل می‌گوید: در حال حاضر، ترکیه کالاهای خود را از طریق کریدور زنگزور به نخجوان و سپس به آذربایجان و آسیای مرکزی ارسال می‌کند که این امر برای کشور ترکیه بسیار سودمند است، همچنین بازار آسیای مرکزی با توجه به زبان مشترک ترکی، به دست رجب طیب اردوغان خواهد افتاد و صادرات ما به آسیای مرکزی نیز با توجه به مرز مشترک و مذهب مشابه، می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد و ترکیه ممکن است به جایگزین ایران در این منطقه تبدیل شود.
به گزارش ایمنا، پروژه کریدور زنگزور با ایجاد مسیرهای جدید تجاری و تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل، می‌تواند به عنوان یک موتور محرک برای رشد اقتصادی ایران عمل کند. با این حال، برای بهره‌برداری کامل از این فرصت‌ها، ایران باید به مدیریت دقیق روابط تجاری و دیپلماتیک خود با ارمنستان بپردازد و به دنبال راه‌حل‌های پایدار برای چالش‌های موجود باشد. تقویت زیرساخت‌های تجاری، بهبود روابط دیپلماتیک و برنامه‌ریزی استراتژیک می‌تواند به ایران کمک کند تا از مزایای این پروژه به بهترین نحو بهره‌مند شود و نقش خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در منطقه تقویت کند.
کد خبر 790223

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/888493/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقتصاد کردستان وابسته به کشاورزی است

اجرای بد برخی قوانین، فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است

یک نماینده فاش کرد؛ بنزین کی و چقدر گران می‌شود؟

بازسازی باند اصلی فرودگاه کرمانشاه به پایان رسید

حال خوش ناشی از قهرمانی ورزشکاران، هدیه‌ای ارزشمند برای ملت است

گردشگری کیش در مسیر شفافیت

چهار هکتار اراضی ملی در کردستان رفع تصرف شد

انهدام تیم تروریستی در حال ورود به خاک ایران از مرز مریوان کردستان

دعا کردن از دید مولانا

درد فراق و هجران

آقاپور بهترین بازیکن دیدار ایران و گواتمالا ش

مدافع تنومند نویدکیا مجوز گرفت!

افشاگری عجیب؛ با مسی معامله کردم که محروم نشود!‏

فهرست تیم ملی نوجوانان برای اردوی قطر اعلام شد

تماشای بهترین نمایش بیرانوند برای تراکتور

شمسایی: اصلا از بازیکنانم راضی نیستم

معرفی برترین‌های مسابقات بین‌المللی اسکواش

پایان هفته نخست لیگ برتر تفنگ و تپانچه بانوان

آخرین وضعیت نویر پس از مصدومیت اخیر

یک رئالی جانشین ژابی آلونسو در لورکوزن می‌شود؟

تیم هندبال نونهالان «زاگرس» اسلام‌‌آبادغرب سوم شد

تولید بالغ بر 48 هزار تُن بذر گندم در کردستان

خرید یک میلیون و 170 هزار تُن گندم در کردستان

34 هزار زائر از سراسر ایران از یادمان شهید بروجردی بازدید کردند

انتخاب مسئولان از میان اقوام نشان‌دهنده رعایت حقوق بشر است

وجود پیامبر اکرم (ص) از عناصر پیوند امت اسلام است

جشنوار انگور در کوزران کرمانشاه

جلسه ملاقات مردمی استاندار کرمانشاه

همتی: مشکلات رفع تعهدات ارزی واردکنندگان با ایجاد تبصره حل شود

بندر گردشگری چمخاله اقتصاد دریامحور را محقق می کند

پلیس امنیت اقتصاد کرمان رشوه 2 میلیارد ریالی را رد کرد

ضرورت توسعه فناوری‌های نوین در حوزه خدمات‌رسانی در شهرها

آب شرب برخی از محله‌های شهر کرمانشاه امشب قطع می‌شود

تمام موقوفات استان کرمانشاه سنددار شدند

برگزاری جشنواره بین المللی شاهنامه‌خوانی به میزبانی کرمانشاه

محدودیت ترافیکی مراسم رژه هفته دفاع مقدس در کرمانشاه

فیلم | جلسه ملاقات مردمی استاندار کرمانشاه

چه قدر کتاب میخونی؟

دستگیری بازیکن سابق آرسنال به اتهام قاچاق مواد

حذف 6 ملی‌پوش وزنه‌برداری از مسابقات جهانی جوانان

گل چهارم ایران به گواتمالا توسط آقاپور

گل پنجم و دیدنی ایران به گواتمالا

گل ششم ایران به گواتمالا توسط احمدعباسی

گل هفتم ایران به گواتمالا توسط کریمی

گل هشتم ایران به گواتمالا توسط طیبی

گل چهارم گواتمالا به ایران

گل نهم ایران به گواتمالا توسط احمدعباسی

بی‌رحم در گلزنی، متزلزل در دفاع؛ ایران 9 - 4 گواتمالا

پایانی غم‌انگیز؛ اخراج سیتی از همه رقابت‌های فوتبال

نمایش «خالی» تمدید شد