عصر کرد

آخرين مطالب

صحنه خالی مقالات

صحنه خالی
  بزرگنمايي:

عصر کرد - این سال‌ها و پیش از تعطیلی سالن‌های تئاتر به‌دلیل کرونا متداول شده که تماشاگران تئاتر اغلب با صحنه خالی همراه بشوند؛ یعنی با ورودشان به تئاتر و آمدن نور صحنه بیشتر متوجه می‌شوند که از دکور و چیدمان چندان خبری نیست، بلکه نمایش با حضور بازیگران و چند نور مختصر و به اصطلاح مفید و گاهی نیز با بهره بردن از لباس و گریم سروته یک نمایش را هم آورده‌اند.
شاید این یک ایراد بزرگ و کاملاً غیر منطقی باشد که با اصول و ترکیب تئاتری سر سازگاری نداشته باشد اما چرا همه به این نقصان بارز که بسیار هم ویرانگر است تن می‌دهند؟! این نقصان دو دلیل عمده می‌تواند داشته باشد. یکم ازدحام کارها در یک سالن و دوم هم صرفه‌جویی در بودجه و شاید دلیل سومی هم باشد که آن ندانستگی هنر تئاتر است. برای دلیل یکم گفته‌اند که در یک تالار نمایشی به اصطلاح خصوصی، برای تأمین هزینه‌های تالار و تأمین بودجه و درآمد زایی مجبورند که در یک جای کوچک بدون رعایت استانداردهای لازم هر شب سه، چهار و گاهی پنج نمایش را باید اجرا کنند. این ازدحام مواجه می‌شود به نداشتن جایی برای دپوی دکورهای گروه‌ها و از آن سو نیز، 10 دقیقه زمان جابه‌جایی برای دو گروه است که همان وسایل اندک‌شان را بین دو اجرا تعویض کنند. یعنی از همان ابتدای قرارداد تالارها خود را تحمیل می‌کنند که دکور و وسایل صحنه و چیدمان زیادی نداشته باشید و پروژکتور هم نداریم. با دو، سه منبع نوری آن هم مشترک بین همان سه، چهار و پنج کار باید تعویض نوری انجام شود. در واقع از همان ابتدای نمایش، جلوی خلاقیت دیداری گروه را می‌گیرند و این خود آسیب بزرگی برای تماشای تئاتر است. هنر تئاتر هنر دیدن است و باید عناصر دیداری به شکل توانمندی در خدمت اجرا باشد که همه لحظات یک متن گویای تصاویر بکر، کارآمد و مؤثر باشد. بدون ارائه تصاویر و ایجاد یک فضای کم رمق و تکراری نفس تماشاگر را می‌گیرد و این تکراری بودن هم ضرباهنگ را می‌اندازد و حوصله سر بر است و هم نکته‌هایی در ذهن و ناخودآگاه ثبت نمی‌شود چون چیزی دیده نشده و فقط شنیده‌ها در ذهن می‌ماند و یک خط داستان که در سطح حرکت می‌کند و انگار هیچ جنبش و جهش و تکاپویی به لحاظ حرکتی و میزانسن انجام نشده است. حالا چرا باید در این شرایط تن به کار داد؟!؛ پرسشی است که هنوز پاسخ درست و قانع کننده‌ای به آن داده نشده است. دوم صرفه‌جویی در هزینه هاست که شاید در نگاه اول مضحک به‌نظر بیاید که ما در تئاتر نباید پولی صرف دکور کنیم که ساخت، حمل و نگهداری اش هزینه‌بر است. آن هم برای 10، 20 یا 30 اجرایی که بعدش هیچی از آن تئاتر باقی نمی‌ماند!!! دقیقاً تئاتر محل هزینه کردن است و برای صرفه‌جویی نیز از حشو و زوائد می‌کاهند، نه اینکه از پایه و اساس دور طراحی صحنه خط قرمز بکشند که هزینه بر است. اصلاً تئاتر هزینه بر است و گروه هم باید هزینه کند که نتیجه هزینه‌اش را تماشا کند. مگر تماشاگر هزینه نمی‌کند؟ او هم وقت و پولش را صرف تئاتر دیدن می‌کند و انتظار دیدن یک کار خوب را دارد و اگر خود خواسته نکته‌ای کم باشد، این یعنی ضربه زدن به روح و روان تماشاگر که باید مدام شاهد کارهای الکن و ناقص باشد. شاید سومین دلیل که ندانستگی تئاتر است، باعث شده باشد، آن دو دلیل را توجیه پذیر کند که مدیر تالار و تهیه کننده و کارگردانی که تئاتر را نشناسند تن به هر شرایط غیر معمولی می دهند و بی‌دلیل تئاتر تهی می‌شود از عناصری که حتماً لازمه یک اجرای خوب و مطلوب است. بنابراین ازصحنه خالی در تئاتر بی‌دلیل و غیرمنطقی پرهیز کنیم و تئاتر‌مان را باری به‌هر جهت و تهی از منطق و معنا نگردانیم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/204816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گفت و گو با معتمدکیا مدیر رسانه ای تیم ملی درباره وضعیت ملی پوشان برای تقابل با امارات

خاطره فن‌دایک در اولین دیدار با یورگن کلوپ

قسمت سی و نهم؛ پرتغال و رونالدو چگونه قهرمان یورو 2016 شدن؟

قسمت چهل؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و یکم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و دوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

قسمت چهل و سوم؛ جورجینا و رونالدو اولین بار چطوری با هم آشنا شدن؟

کومان: نمی‌خواهم با مصاحبه‌ام کشور را به هم بریزم

برد پرگل نیجریه با درخشش اوسیمن و لوکمن

کیمیش: موسیالا نشان داد باید نامزد توپ طلا باشد

گزارش عملکرد نمایندگان ایران در روز دهم مسابقات پارالمپیک 2024

موسیالا: می‌توانستیم کل شب بازی کنیم و گل بزنیم

تمرینات شاگردان یحیی در تهران از سر گرفته شد

مصدومیت اولمو جدی نیست

سیو دیدنی مارک آندره تراشتگن در مقابل مجارستان

به بهانه ثبت گل 900 توسط رونالدو، نگاهی کنید به اولین گل دوران حرفه‌ای او در سال 2002

اثر جدید حمید سحری؛ واکنش ها نسبت به اعلام لیست توپ طلای 2024

یورگن کلوپ و شادی خاص خودش همراه با دیوار زرد در بازی امروز

پیروزی آلمان و هلند با تحقیر رقبا!

خلاصه بازی هلند 5 - بوسنی 2

خلاصه بازی آلمان 5 - مجارستان 0

رایس: شلوغ نکنید، چیز خاصی به هری کین نگفتم

پرواز بالگرد اورژانس کردستان برای نجات جان مصدوم بیجاری

رد اعتراض اول ایران به دیسکالیفه شدن بیت سیاح

گل چهارم هلند به بوسنی توسط وخهورست

گل پنجم هلند به بوسنی توسط سیمونز

اعتراض دوم ایران هم رد شد، طلای بیت سیاح برنگشت

گل دوم آلمان به مجارستان توسط موسیالا

گل سوم هلند به بوسنی توسط خاکپو

صادق بیت‌سیاح: در مسابقات پارالمپیک توکیو پرچم حضرت ام‌البنین را در دست گرفتم و مشکلی پیش نیامد

شوک به کاروان ایران؛ اعتراض رد و طلای صادق سوخت

گل سوم آلمان به مجارستان توسط ویرتز

گل چهارم آلمان به مجارستان توسط پاولوویچ

گل پنجم آلمان به مجارستان توسط هاورتز

گل دوم بوسنی به هلند توسط ژکو

رئیس جدید شورای المپیک آسیا فردا انتخاب می‌شود

طلای بیت‌سیاح پس گرفته شد؛ اعتراض بی‌فایده ایران

(ویدئو) بعد از گریه این بار خنده امیر مقاره خواننده «ماکان بند» اشک همه را درآورد!

9 ضربه ایران به تروریست‌ها؛ چه سلاح‌هایی کشف شد؟

تعاون بخش مردمی اقتصاد کشور است

ضرورت فعال شدن شبکه‌سازی و ایجاد زنجیره ارزش در بخش تعاون

بازگشت 2 بره آهوی ایرانی به دامان طبیعت کرمانشاه

هفته دفاع مقدس بستر ارزشمندی برای تبیین راه شهدا و دستاوردهای حماسی ملت ایران است

نالد به حال زار من!

تازه داماد پرسپولیس همچنان دور از تمرینات گروهی

گل تیمی بازیکنان تیم آکادمی فلوریدا پس از رد و بدل شدن توپ بین 9 بازیکن مختلف

صلحی پور: می‌خواستم خداحافظی کنم اما توکلی اجازه نداد

علیپور می‌خواهد از پرسپولیس به تیم ملی برگردد

گل اول هلند به بوسنی توسط زیرکزی

گل اول آلمان به مجارستان توسط فولکروگ