عصر کرد
وقتی شوخی‌های سربازان به فاجعه رسید | تصاویر این نمایش را ببینید
دوشنبه 25 فروردين 1404 - 13:44:01
عصر کرد - به گزارش همشهری آنلاین، این خلاصه کوتاهی است از داستان نمایش «قربانگاه» به نویسندگی عمادالدین رجبلو که با کارگردانی مشترک او و سمیرا سرچاهی به تازگی اجرای عمومی خود را در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است.
نام این جوان تئاتری پیش‌تر با نمایش «دشمن خدا» مطرح شد؛ نمایشی که دهه 90 رجبلو ابتدا خود آن را نوشت و کارگردانی کرد و دو سال پیش هم با کارگردانی مجید عراقی و تهیه‌کنندگی علی غریب روی صحنه رفت.
حالا هم عراقی و غریب در اجرای نمایش تازه او «قربانگاه» به عنوان بازیگر حضور دارند.

عصر کرد

رجبلو در آغاز این گفتگو درباره انتخاب پادگان به عنوان محل وقوع اتفاقات دو نمایشنامه‌ «دشمن خدا» و «قربانگاه» توضیح داد: ابتدای دهه 90 تجربه‌ای برایم رخ داد که باعث شد کم‌کم بخشی از ایده‌هایم به طور ناخودآگاه به سمت فضای مدرسه یا پادگان برود؛ یعنی جایی که سایه یک ارگان دولتی در آن به چشم می‌آید.
او با ارایه توضیحاتی درباره شکل‌گیری نمایشنامه «قربانگاه» ادامه داد: سال 95 بعد از خدمت سربازی، این متن را در قالب فیلمنامه نوشتم. همزمان با این کار متن «متساوی‌الساقین» را هم به نگارش درآوردم که فضای این دو کار خیلی به هم نزدیک است. اما چون متن «قربانگاه» در قالب فیلمنامه بود، کنار گذاشته شد تا در قالب فیلم ساخته شود که البته موفق به ساخت فیلم آن نشدیم. با این حال مدتی بعد انتشارات «نمایش» درخواست انتشار نمایشنامه داشت و من نیز طرح آن را ارایه کردم که پذیرفته شد و بعد آن را به نمایشنامه تبدیل کردم که سال 99 منتشر شد و بعد از آن یک گروه جوان آن را در اهواز اجرا کردند.
رجبلو یادآوری کرد: متن این نمایش متعلق به 10 سال پیش است و جالب است که کار جدیدم هم در فضای مدرسه می‌گذرد. البته آثار دیگری در قالب فیلم کوتاه، سریال و فیلمنامه نوشته‌ام که اتفاقات آن در فضاهای دیگری رخ داده است.
او درباره تم پنهان‌کاری در برخی از آثارش همچون نمایش «قربانگاه» و «دشمن خدا» و تاثیرپذیری این دو نمایشنامه از آثار اصغر فرهادی توضیح داد: برخی از آثار رئالیستی در کشور ما بسیار تحت‌تاثیر آثار آقای فرهادی بوده است. اصولا بعد از نمایش فیلم‌های ایشان، نوعی درام‌نویسی در کشورمان شکل گرفت که نسل من ناخودآگاه تحت تاثیر آن قرار گرفت و به آن سمت کشیده شد. البته کار جدیدی که می‌نویسم، رنگ و بویی از کارهای قبلی‌ام ندارد. به هر حال همه ما در گذر زمان، ساختار مورد علاقه خود را پیدا می‌کنیم. دوره نگارش متن «قربانگاه»، فضای کارهای رئالیستی به آن سمت رفته بود. البته معتقدم خود آقای فرهادی هم احتمالا به صورت ناخودآگاه، تحت تاثیر آقای ساعدی بوده‌اند.

عصر کرد

رجبلو درباره دکور نمایشش که به نوعی دکور نمایش «کوکوی کبوتران حرم» به کارگردانی علیرضا نادری را تداعی می‌کند، توضیح داد: آن نمایش را ندیده‌ام ولی چنین نظری را از دوستان دیگری هم شنیده‌ام. دکور نمایش «متساوی‌الاضلاع» هم همین بود که آن زمان اجازه پیدا نکردیم چنین صحنه‌ای بسازیم ولی این بار تلاش کردیم تا بر سر ایده دکور نمایش خود باقی بمانیم چون در این نمایش با محرمانه بودن فضای این سربازها رو به رو هستیم. آنها در فضایی محبوس هستند و ما به عنوان تماشاگر، وارد حریم خصوص‌شان می‌شویم.
او که در حال حاضر تمایل دارد بیشتر تمرکز خود را بر آثار تصویری بگذارد، در پاسخ به اینکه آیا این تغییر جهت به دلیل اقتصاد ضعیف تئاتر است یا دلایل دیگری دارد، گفت: از اوسط دهه 90 تکلیفم با خودم تاحدودی روشن شد. بعد از این نمایش هم نمایش دیگری دارم که کاری است بسیار سنگین اما تصمیم دارم بعد از آن مدتی تئاتر کار نکنم و بیشتر به سمت تصویر بروم و بر آن حوزه تمرکز داشته باشم.
رجبلو اضافه کرد: دلیل تمایلم به دوری از تئاتر به خاطر شرایط اقتصادی نیست. شاید این موضوع آخرین اولویت من باشد چون کسی که وارد حوزه تئاتر می‌شود، از اول نسبت به شرایط اقتصادی آن آگاه است. اما موضوع این است که وضعیت تئاتر تاحدودی آشفته شده و کیفیت کارها پایین آمده است. نمایش خود ما هم بنا به دلایلی با تمرین‌های اندکی به اجرا رسید که البته برای آماده‌سازی این نمایش پیش‌زمینه‌ای داشتیم اما در هر حال خیلی به سرعت کار کردیم و این خوب نیست.

عصر کرد

این کارگردان جوان با ابراز تاسف از حال و روز فعلی تئاتر افزود: حال تئاتر خوش نیست زیرا بسیاری از هنرمندانی که نسل ما تحت تاثیر کارهایشان بودیم، به دلایل گوناگون کار نمی‌کنند. در حالیکه اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 نمایش‌هایی روی صحنه می‌رفت که نسل ما تحت تاثیر تماشای آنها شوق کار کردن پیدا می‌کردیم. بنابراین بحث من مساله مالی نیست بلکه حس و حالی است که آن زمان بود و حالا دیگر در تئاتر وجود ندارد.
او اضافه کرد: اگر آن هنرمندانی که دهه‌های گذشته کار می‌کردند، دوباره به صحنه بازگردند، بسیاری از نمایش‌های که امروز روی صحنه هستند، از نظر کیفی، اصلا اجازه اجرا پیدا نمی‌کنند. متاسفانه در غیبت بخشی از هنرمندان توانمند تئاتر، به ناچار فضای خالی ناشی از نبودن آنان با افرادی پر شده که شایستگی اجرای نمایش بر صحنه‌هایی مانند سالن‌های تئاتر شهر را ندارند.
نمایش «قربانگاه» به کارگردانی مشترک عمادالدین رجبلو و سمیرا سرچاهی با بازی مرتضی ‌اسحاقی، صادق ‌برقعی، رضا ‌طهماسبی، منصور ‌عربی، مجید ‌عراقی، علی ‌غریب، پورنیک ‌کاوش، حامد ‌مهدی ‌نژاد، هر شب ساعت 20 و به مدت یک ساعت در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
کد خبر 937389 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر مهم مجموعه فرهنگی تئاتر شهر تئاتر

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/985669/وقتی-شوخی‌های-سربازان-به-فاجعه-رسید-|-تصاویر-این-نمایش-را-ببینید
بستن   چاپ