عصر کرد
نظارت ضعیف، مرگ‌های مکرر؛ آیا مسئولی پاسخگوست
شنبه 23 فروردين 1404 - 12:23:21
عصر کرد - در پی وقوع سانحه مرگبار جاده‌ای در محدوده کارگاهی سه‌راهی مریوان - سنندج - سقز که به جان‌باختن 5 نفر انجامید، ضعف‌های جدی در ایمن‌سازی مسیر و نظارت عمرانی دستگاه‌های مسئول بار دیگر زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار گرفت. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، کردستان استانی کوهستانی و صعب‌العبور است؛ این واقعیت نه تازه است و نه پوشیده، اما خطرناک بودن جغرافیای طبیعی، هرگز توجیهی برای نارسایی‌های مدیریتی در ایمن‌سازی مسیرهای مواصلاتی نیست.
اتفاقاً چنین استان‌هایی نیازمند مدیریت تخصصی، نظارت سخت‌گیرانه و اجرای دقیق آیین‌نامه‌های ایمنی هستند، موضوعی که به نظر می‌رسد در ساختار اجرایی استان کردستان، بیش از حد مغفول مانده است. جاده‌های این استان سال‌هاست در فهرست پرتلفات‌ترین راه‌های کشور قرار دارند؛ مریوان - سنندج، بانه - سقز، دیواندره - بیجار و ده‌ها محور دیگر، بارها و بارها شاهد وقوع تصادفاتی بوده‌اند که جان انسان‌ها را بی‌رحمانه ستانده‌اند.
در رأس مسئولیت نظارت و هماهنگی پروژه‌های عمرانی، به‌ویژه در حوزه راه، "معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان" قرار دارد؛ این معاونت، به موجب جایگاه قانونی خود، موظف است بر فرآیندهای فنی، اجرایی، ایمنی و نحوه اجرای پروژه‌های زیربنایی استان نظارت مستمر و مؤثر داشته باشد، نه صوری و مکاتبه‌ای.
حادثه‌ خونباری که روز گذشته در محدوده‌ی سه‌راهی مریوان - سقز - سنندج رخ داد، زنگ هشدار مجددی بود که این‌بار با جان 5 انسان بی‌گناه به صدا درآمد؛ خودروی پژو حامل یک خانواده در مسیری که با تابلوی کوچک "مسیر مسدود" علامت‌گذاری شده بود برای تفریح توقف کرده، اما در یک لحظه کشنده‌ حامل مواد سوختی با این خودرو برخورد می‌کند و چهار عضو خانواده و راننده‌ تانکر جان می‌بازند.
حادثه مرگبار در سنندج؛ 5نفر فوت کردند
محل حادثه، بخشی از یک محدوده کارگاهی پروژه راه‌سازی فعال است، مسیری که به‌ظاهر "مسدود" اعلام شده، اما در عمل کاملاً باز، آسفالت و قابل تردد است؛ فاصله‌ای در حدود یک کیلومتر پس از نصب تابلو، هیچ‌گونه مانع فیزیکی، چراغ هشدار یا نیروی انسانی برای متوقف کردن یا آگاه‌سازی رانندگان دیده نمی‌شود. نتیجه؟ مرگ، آن‌هم در مسیری که نباید باز می‌بود.
آیین‌نامه‌های رسمی ایمنی در پروژه‌های راه‌سازی، به‌صراحت الزاماتی چون انسداد فیزیکی مسیرهای مسدود شده، نصب علائم هشدار واضح و درخشان، وجود چراغ‌های چشمک‌زن شبانه، هدایت دستی ترافیک در مناطق بحرانی را اجباری کرده‌اند.
در این‌میان، پرسش‌ها و ابهامات جدی‌ای متوجه دستگاه‌های ناظر است: چرا مسیر مسدود، باز بوده؟ چرا تردد وسایل سنگین در آن مجاز بوده؟ چرا مسیر بدون تجهیزات ایمنی رها شده؟ و مهم‌تر از همه، چرا معاونت عمرانی استانداری در ایفای وظیفه نظارت عالیه، ناکام مانده است؟
اینجاست که انتظار عمومی از شخص استاندار کردستان شکل می‌گیرد؛ جناب آقای استاندار جایگاه شما بالاترین رکن اجرایی استان است، وقتی ناظر ارشد عمرانی شما در عمل به وظیفه‌اش کوتاهی می‌کند، سکوت شما به‌معنای پذیرش این ضعف ساختاری تعبیر خواهد شد.
وقت آن است که با جدیت و قاطعیت، مجموعه‌های غفلت‌کار مورد بازخواست قرار گیرند؛ چه در بدنه پیمانکاری، چه در بدنه نظارتی؛ در غیر این‌صورت، حوادث بعدی مسئولیت اخلاقی و قانونی‌اش بر گردن کسانی خواهد بود که سکوت پیشه کرده‌اند.
دادستانی استان کردستان نیز به‌عنوان مدعی‌العموم، امروز باید ورود جدی به این پرونده داشته باشد، چرا که از دید نگارنده وقوع یک حادثه با این ابعاد، آن‌ هم در یک مسیر تعریف‌ شده، قابل پیش‌بینی و ایمن‌سازی‌شدنی، دیگر صرفاً "اتفاق" نیست، بلکه نشانه‌ای از یک زنجیره سهل‌انگاری‌ است. ورود دادستانی می‌تواند هم موجب التیام روحی خانواده‌های داغ‌ دیده شود، هم زنگ خطری باشد برای مجموعه‌هایی که جان مردم را پشت گزارش‌های صوری پنهان می‌کنند.
خبرگزاری تسنیم موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد؛ این رسانه ضمن رصد دقیق فرآیند رسیدگی، پیگیری‌های لازم را تا روشن شدن ابعاد کامل حادثه، شناسایی و معرفی مقصران احتمالی و برخورد قانونی با کوتاهی‌ها و قصورهای صورت‌گرفته ادامه خواهد داد.
انتهای پیام/481/

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/984493/نظارت-ضعیف،-مرگ‌های-مکرر؛-آیا-مسئولی-پاسخگوست
بستن   چاپ