عصر کرد
بررسی مشکلات مرزهای کردستان/چرا زیرساخت‌ها فراهم‌ نیست+فیلم
شنبه 25 اسفند 1403 - 17:15:09
عصر کرد - استودیوی تسنیم در میزگردی با حضور مسئولان به تحلیل و بررسی چالش‌های گمرکات و چرایی نبود زیرساخت در مرزهای استان کردستان پرداخته است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، میزگرد این‌بار استودیوی تسنیم به تحلیل و بررسی چالش‌های گمرکات استان کردستان و اینکه چرا در مرز باشماق مریوان زیرساخت‌ها فراهم‌ نیست، اختصاص داده شد.
فرامرز امیدی، ناظر گمرکات استان کردستان در این‌باره می‌گوید: متأسفانه دستگاه‌های متولی ساماندهی مشکلات مرز باشماق مریوان وظیفه قانونی خود را انجام‌ نمی‌دهند و تجار، بازرگانان و مردم مشکلاتشان را نیز به گمرک می‌آورند در حالی‌که قانونگذار حیطه وظایف را مشخص کرده است.
وی افزود: بر اساس قانون راهداری متولی ایجاد زیرساخت‌ها و ساماندهی مرز باشماق است و گمرک بعد از فراهم‌کردن زیرساخت‌ها و شش ماه باید مستقر و شروع به فعالیت کند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه پیشقدم‌تر از سایر دستگاه‌ها ورود کرده و همکارانم با امکانات اولیه و در همان کانکس سال‌های اولیه مرز مشغول انجام وظیفه هستند.
ناظر گمرکات استان کردستان با بیان اینکه تسهیلگری در امر تجارت را وظیفه خود می‌دانیم، گفت: گمرک به عنوان دستگاه حاکمیتی زیر نظر دولت نقش هماهنگی در مبادی رسمی مرزی را بر عهده دارد و باید دستگاه‌های متولی این حوزه با ما همراه باشند. شعار امسال گمرک پایبندی در زمینه کارایی، امنیت و شکوفایی است. در همین راستا ما مجری بیش از 45 قانون و مقررات سایر سازمان‌ها هستیم. برای ورود برخی از کالاها 27 مجوز باید بگیریم.
وی تصریح کرد: ما نیز مدعی هستیم که چرا زیرساخت در مرزها فراهم نیست اما به علت شرایط کنونی اقتصادی کشور، همانند مرزبانان امنیتی به عنوان مرزبان اقتصادی در خط مقدم فعالیت می‌کنیم.
امیدی در پاسخ به این سئوال که چه برنامه‌ای برای تسهیل در رونق و امور تجارت و مبادلات مرزی دارید؟ توضیح داد: گمرک بسته‌های حمایتی برای واردکنندگان و صادرکنندگان ارائه می‌دهد، گمرک نسبت به سامانه جامع گمرگی اقدام کرده و این ظرفیت در مرز باشماق مریوان نیز راه‌اندازی شده است.
وی اظهار کرد: گمرک تسهیلات جد‌یدی را با حذف ورود حامل های کالاهای صادراتی به گمرکات در مسیر سبز و زرد ایجاد کرده است؛ بر همین اساس به کمک قابلیت‌های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی و کنترل کامل تمامی کالاها از طریق این سامانه‌ها ، در صورتی که مسیر اظهارنامه صادراتی کنترل سیستمی سطح یک (سبز) تعیین شود نیازی به ورود حامل‌ها به داخل گمرک مبدأ صادرات (به استثناء اظهارنامه‌هایی که گمرک مبدأ و مرز خروج یکسان باشد) و توزین والصاق پلمپ در گمرک مبدأ (داخلی) نیست.
وی از فعالیت بیش از 700 شرکت در بخش اقتصادی در کشور خبر داد و عنوان کرد: اگر اسناد و مدارک فعالان اقتصادی در ورود کالاها موجود باشد، برای واحدهایی که کمبود نقدینگی و مشکل دارند، ترخیص نسیه برای آنان اعمال می‌شود به طوری‌که 60 درصد کالا بدون پرداخت گمرکی ترخیص می‌شود. 
مدیرکل گمرک سنندج برخی اظهارات مبنی بر اینکه کالا در گمرگ دپو شده است، را رد کرد و افزود: اگر کالاها مجوز نخواهد و اظهار بکشد، همان روز ترخیص خواهد شد اما بیش از 70 تا 80 درصد از کالاها نیازمند مجوز هستند و باید از طریق سیستم بانکی کد بگیرند.
وی از تمرکززدایی گمرک مرکز استان و تفویض اختیار به گمرکات شهرستان‌ها به منظور تسهیلگری خبر داد و اعلام کرد: در مرز باشماق لاین ورودی و خروجی در نظر گرفته شده و همزمان کارها انجام می‌شود؛ امسال صادرات در سنندج نسبت به سال گذشته 80درصد رشد داشته است.
امیدی اذعان داشت: کل مرزها به ویژه مرز باشماق مریوان نگین کردستان است و باید تقویت شود. دستگاه‌های متولی از پایش‌های تکراری دست بردارند. مرز سیرانبند بانه نیز ظرفیت بین‌المللی را دارد اما دریغ از یک حصار پیرامونی و زیرساخت‌های لازم که فراهم باشد. منکر نقد به نواقص حتی در گمرک نیستیم اما همه یک هدف مشترک داریم و برای نجات و رونق تجارت در مرز نیاز به هم‌افزایی است.
در ادامه این میزگرد را به صورت ویدئویی ببینید:
.
انتهای پیام/481/

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/973050/بررسی-مشکلات-مرزهای-کردستان-چرا-زیرساخت‌ها-فراهم‌-نیست-فیلم
بستن   چاپ