عصر کرد
افزایش سرعت قطار کرمانشاه نیازمند بودجه هزار میلیاردی
دوشنبه 15 بهمن 1403 - 12:10:29
عصر کرد - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه ضمن تشریح وضعیت پروژه‌های زیرساختی استان کرمانشاه و میزان پیشرفت آن‌ها، از نیاز به اعتباری یک هزار میلیارد تومانی برای افزایش سرعت قطار کرمانشاه خبر داد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سامانه گرمسیری و سردسیری، پروژه راه‌آهن کرمانشاه به خسروی، فرودگاه، بیمارستان شهید رئیسی و دهکده لجستیک از مهمترین پروژه‌ها یا ابرپروژه‌های استان هستند که هر کدام در جایگاه خود می‌توانند سبب رونق و توسعه استان در حوزه‌های مختلف شوند.
برخی از این پروژه‌ها به دلایل مختلف به صورت ناقص اجرا شده یا به دلیل کمبود اعتبارات زمان‌بر شده‌اند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره مهمترین پروژه‌های استان و روند پیشرفت آن‌ها با طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آمده است.

عصر کرد

تسنیم: یکی از مطالبات مردم کرمانشاه در زمینه زیرساخت‌ها است که اقتصاد و اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرودگاه یکی از این زیرساخت‌ها است که تاکنون زمان‌های متعددی برای افتتاح باند اصلی آن اعلام شده، اما عملی نشده است.
در ایام دهه فجر پروژه‌های بسیاری در زمینه زیرساخت‌ها، راه‌ها و آبرسانی افتتاح می‌شود. یکی از پروژه‌های کلیدی که در این ایام افتتاح می‌شود فرودگاه کرمانشاه است. فرودگاه کرمانشاه سال 51 ساخته شده بود و در دهه 70 آسفالت آن روکش شده بود و بعد از آن به دلیل ناکارآمدی روکش آن شرکت فرودگاه‌های کشور تصمیم به بهسازی و نوسازی فرودگاه گرفت.
برای این پروژه سه بار مناقصه برگزار شد که دو بار پیمانکار انتخاب نشد و بار سوم پیمانکار با مبلغ ریالی 460 میلیارد تومان انتخاب شد. این پروژه از اردیبهشت ماه 1402 آغاز شد و چون ابتدای کار تخریب بود زمان‌بر شد و سه ماه طول کشید.
طول باند 3.4 کیلومتر و با دو شانه حدود 60 متر عرض و از هر کنار دو استریپ 75 متر دارد. با کمک مجمع نمایندگان استان و حمایت استاندار وقت بیش از 1000 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد.
دریافت مجوز پرواز در شب برای فرودگاه کرمانشاه
تعداد تاکسی وی‌ها از چهار مورد به 6 مورد و محل پارک هواپیما نیز از 6 مورد به هشت مورد افزایش یافته و مجموع مساحت به 68 هزار مترمربع رسیده است. با توجه به نشست‌های مکرر استاندار و پیگیری انجام شده تعداد پروازها افزایش یافته و علاوه بر این پیگیر برقراری پروازهای بین‌المللی و خطوط جدید هستیم.
با توجه به نشست‌های مکرر استاندار و پیگیری انجام شده تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش یافته و علاوه بر این پیگیر برقراری پروازهای بین‌المللی و خطوط جدید هستیم و خوشبختانه چهارشنبه هفته گذشته مجوز پرواز شب نیز دریافت شد و پیگیر این هستیم که یک شرکت هواپیمایی بیس پروازی این فرودگاه قرار بگیرد که پرواز نیز برقرار شود.
نشست‌هایی با شرکت‌های هواپیمایی برگزار شده و تعدادی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند، اما باید برنامه کاری خود را اعلام کنند.
ساخت باند اصلی این فرودگاه 30 شهریور و استریپ‌ها نیز دهم آبان‌ماه به اتمام رسید، اما برای افتتاح رسمی منتظر حضور وزیر راه بودیم، اما این افتتاح در دهه فجر انجام می‌شود، البته اکنون نشست و برخاست روی باند انجام می‌شود.

عصر کرد

بودجه هزار میلیارد تومانی برای افزایش سرعت قطار کرمانشاه
تسنیم: هر چند قطار بعد از سال‌ها انتظار به کرمانشاه رسید، اما نواقصی از جمله کیفیت پایین واگن‌ها و سرعت پایین قطار سبب گلایه مردم شده است. در این زمینه برنامه‌ و راهکاری پیش‌بینی شده است؟
گلایه مردم در زمینه سرعت پایین قطار بجا است. سرعت قطار از کرمانشاه تا بیستون مطلوب و معادل 100 کیلومتر در ساعت است و سرعت از بیستون تا فیروزان با حدود 139 کیلومتر فاصله، حدود 60 کیلومتر در ساعت است. استاندار در این زمینه نشستی داشتند و مکاتبات بسیاری انجام شده و افزایش سرعت قطار کرمانشاه در دستور کار است.
واقعیت این است که براساس پیش‌بینی انجام شده 1000 میلیارد تومان تنها برای افزایش سرعت در 139 کیلومتر حدفاصل بیستون تا فیروزان نیاز است که البته ایستگاه‌هایی تکمیل نشده و نواقصی نیز در این مسیر وجود دارد که باید تکمیل شود.
از طرف دیگر فاز دوم قطار کرمانشاه شامل کرمانشاه به خسروی است که مسیر کرمانشاه به اسلام‌آباد غرب حدود 110 کیلومتر طول دارد و پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد و در مجموع 57 درصد و از نظر زیرساختی 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 20 کیلومتر آن آماده ریل‌‌گذاری است.
در تیرماه امسال 30 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب هیئت دولت برای پروژه راهبردی راه‌آهن کرمانشاه - خسروی اختصاص یافت و پیگیر این موضوع هستیم و نشست‌های متفاوتی برگزار شده است.
حجم صادرات از طریق مرزهای خسروی، پرویزخان و سومار قابل توجه است و در شبانه‌روز 1240 کامیون این مبادلات تجاری را انجام می‌دهند. در صورتی که استفاده از حمل و نقل ریلی سبب کاهش آلایندگی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف سوخت، تراکم و ترافیک جاده، استهلاک جاده و افزایش ایمنی را به همراه دارد و اقتصاد سبز این موضوع را تأیید می‌کند.

عصر کرد

تسنیم: زمان مشخصی برای اتمام پروژه قطار کرمانشاه به خسروی تعیین شده است؟
تکمیل این پروژه نیازمند 30 هزار میلیارد تومان اعتبار است که رقم بالایی محسوب می‌شود. این پروژه 11 تونل دارد که 10 مورد آن بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
مکاتباتی در زمینه نوسازی واگن‌ها انجام شده و در سفر وزیر راه این موارد مطرح خواهد شد.
راه‌آهن کرمانشاه به خسروی اولویت نخست مجموعه استانداری و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه است زیرا مطالبه جدی مردم است.

عصر کرد

تسنیم: به نظر می‌رسد نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه به کندی پیش می‌رود، دلیل این موضوع چیست و راهکاری برای آن پیش‌بینی شده است؟
در زمینه نهضت ملی مسکن 119 هزار واحد سهمیه برای استان در نظر گرفته شده است که 65 هزار مورد در قالب مسکن حمایتی است به طوری که در این طرح زمین از سوی دولت تأمین و کار اجرایی آغاز می‌شود. 23 هزار واحد در قالب خودمالکی است یعنی ساخت و ساز توسط خود متقاضی انجام می‌شود. 12 هزار واحد روستایی و حدود 17 هزار و 900 واحد نیز در قالب بافت فرسوده است.
از 65 هزار واحد طرح مسکن حمایتی کار اجرایی 25 هزار واحد آغاز شده است. یعنی در ابتدا زمین تأمین و آماده‌سازی شده و در اختیار پیمانکاران قرار داده شده است.
استان کرمانشاه یکی از استان‌های موفق در زمینه نهضت ملی مسکن است و در میانه‌های جدول قرار دارد و وزارتخانه به صورت مرتب پیشرفت پروژه‌ها را رصد می‌کند.
این پروژه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته از طریق راه و شهرسازی به پیمانکاران واگذار می‌شود و دسته دیگر به خود مردم واگذار می‌شود و زیرساخت‌ها و خدمات عمومی، آب، برق، جدول‌کشی و روبنایی همزمان توسط دولت انجام می‌شود اما پروژه‌هایی که پیشرفت بیشتری دارند در اولویت قرار دارند.
تسنیم: در زمینه نهضت ملی مسکن چه امتیازات و تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد؟
در مسکن شهری به‌ازای هر متقاضی 550 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و سهم آورده متقاضی به نسبت پیشرفت فیزیکی باید واریز شود.
در گذشته پرداخت تسهیلات منوط به دستیابی پروژه به پیشرفت فیزیکی 100 درصد بود، اما در استان کرمانشاه پیشنهاد داده شد که تمام تسهیلات تا سفت‌کاری به مردم پرداخت شود و این موضوع در شورای عالی مسکن دولت چهاردهم نیز به طور مجدد تأیید شد و منتظر این هستیم که بانک مرکزی به بانک‌های استان‌ها ابلاغ شود که در این صورت پیشرف‌های پروژه‌ها بیشتر می‌شود و بعد از آن سهم متقاضی تزریق خواهد شد.
کارگروه ویژه‌ای در استان وجود دارد که به صورت دو هفته یک بار وضعیت پروژه‌ها را رصد می‌کند. اوایل طرح در زمینه تأمین زمین با مشکل مواجه شدیم و مقداری زمان بر شد اما اکنون وضعیت خوب است و تیم استان نیز پای کار است.

عصر کرد

304 هزار کرمانشاهی در بافت فرسوده سکونت دارند
تسنیم: یکی از معضلات شهر کرمانشاه وسعت بافت فرسوده و ناکارآمد است که از ظرفیت آن‌ها استفاده نشده است. برای این مسئله چه راهکاری پیش‌بینی شده است؟
در کل استان 1028 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که 1228 هکتار آن در شهر کرمانشاه قرار دارد و 340 هکتار از بافت فرسوده شهر کرمانشاه نیز بافت تاریخی است و در بافت فرسوده شهر کرمانشاه حدود 304 هزار نفر سکونت دارند.
برای تشویق و ترغیب ساکنان بافت فرسوده به بازسازی طرح‌های تشویقی تدوین شد. وزارت راه و شهرسازی مشوق‌های 18گانه‌ای برای ساکنان بافت فرسوده در سراسر کشور تعیین کرد که یکی از آن‌ها تجمیع پلاک‌های ریز بود. صدور مجوز اضافه تراکم و تأمین 75 درصد نیاز پارکینگ نیز از دیگر این مشوق‌ها بود.
در استان کرمانشاه نیز مشوق‌های بومی در نظر گرفته شد. حدود 10 شهر استان بافت فرسوده دارند و این در ماده پنج بررسی شد و هر شهرستان متناسب با ظرفیت‌هایی که دارد مشوق‌هایی دریافت می‌کند. به طور نمونه برای شهر کرمانشاه اکنون 26 مشوق کشوری و بومی در نظر گرفته شده است.
در 6 ماه ابتدای سال گذشته استان کرمانشاه از نظر بازسازی بافت فرسوده رتبه 28 کشور را داشت و با مشوق‌های در نظر گرفته شده اکنون به رتبه 15 کشور رسیده است. تعداد پروانه‌ها زیاد بود و به همین دلیل در کمیسیون ماده پنج تسهیل‌گری صورت گرفت.
علاوه بر این به متقاضیان تسهیلاتی اعطا می‌شود و تا سه طبقه نیز از پرداخت عوارض شهرداری معاف هستند.
از طرف دیگر برنامه هفتم پیشرفت نیز ظرفیت‌های دیگری از جمله طرح کلید به کلید تدوین کرده است. در این طرح دولت منزل متقاضی را دریافت می‌کند و بعد از ساخت منزل جدید با 40 درصد تخفیف به متقاضی تحویل می‌شود.

عصر کرد

تسنیم: یکی از ظرفیت‌های مهم استان کرمانشاه کشاورزی است و سامانه گرمسیری می‌تواند سبب رونق کشاورزی و صنایع پایین دست شود. برای تکمیل این پروژه چه اقداماتی انجام شده است؟
استاندار کرمانشاه دستور دادند کارگروهی به منظور بررسی ابرپروژه سامانه گرمسیری با حضور دستگاه‌های مربوطه تشکیل شود.
سامانه گرمسیری دو فاز دارد که در فاز نخست حدود 23 هزار از اراضی کشاورزی آبی شد و برای فاز دوم نیز 11 هزار هکتار در دستور کار قرار دارد.
17 هزار و 500 هکتار از فاز نخست اکنون در اختیار مردم قرار دارد و در حال استفاده بهره‌برداری هستند.
11 هزار هکتاری که با عنوان قطعه اقتصادی شناخته می‌شود نیز توسط بخش خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به متقاضیانی که تمایل دارند به صورت قطعه بندی واگذار می‌شود.
بخشی از اراضی که جزو طرح بوده‌اند باقی مانده‌اند و با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای احصا شده‌اند و پیگیر تخصیص آب به آن‌ها هستیم و مکاتبات لازم با وزیر نیرو انجام شده است.
یکی از مشکلات موجود این است که در طول سامانه گرمسیری در استان مخزن وجود ندارد. در طول سال از آذر تا اسفند در صورتی که مخزن وجود نداشته باشد آب وارد عراق می‌شود و سد هواسان با حجم مخزن 181 میلیون مترمکعب به منظور جلوگیری از این موضوع در حال ساخت است و حدود 19 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با توجه به اینکه اعتبارات تزریق شده به این پروژه محدود است پیشرفت کندی دارد.
یکی از مشکلات و موانع بر سر راه ساخت این سد میراث فرهنگی است و رایزنی‌هایی انجام شده و مقرر شده تیم میراث فرهنگی بازدید داشته باشد و چنانچه این بلامانع از میراث فرهنگی دریافت شود به طور قطع مشکل نبود مخزن در مسیر سامانه گرمسیری نیز رفع می‌شود.
50 تا 60 میلیون مترمکعب از حجم این سد می‌تواند به سامانه گرمسیری کمک کند و مابقی حجم آن حدود 4800 هکتار از اراضی سرقلعه را آبیاری می‌کند.
از طرف دیگر آبیاری اراضی پایین دست سد شرف‌شاه که تحت پوشش سامانه گرمسیری قرار دارند، در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

عصر کرد

تسنیم: یکی دیگر از پروژه‌های مهم استان بیمارستان شهید رئیسی ویژه بیماران سرطانی است. با توجه به اهمیت توریسم درمانی در استان کرمانشاه این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
برای بیمارستان شهید رئیسی با سازه و تجهیزات بیش از 2000 میلیارد تومان هزینه شده و از بیمارستان‌های دولتی خوب است که 120 تخت و 9000 مترمربع زیربنا دارد و برای بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این بیمارستانی هزینه رادیوتراپی و شیمی درمانی که به ترتیب در بخش خصوصی حدود 200 میلیون تومان و 20 میلیون تومان است، به صورت رایگان محاسبه می‌شود و تنها نصب دستگاه رادیوتراپی باقی مانده که مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
این بیمارستان که در غرب کشور مشابه ندارد، علاوه بر بیماران استان، می‌تواند مورد استفاده بیماران استان‌های دیگر نیز قرار گیرد.
انتهای پیام/

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/959122/افزایش-سرعت-قطار-کرمانشاه-نیازمند-بودجه-هزار-میلیاردی
بستن   چاپ