برگزاری همایش نقش رسانه در اقتصاد و اشتغال در اتاق بازرگانی ایران
چهارشنبه 3 بهمن 1403 - 18:19:22
|
|
عصر کرد - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب (تنا)،این همایش به همت مجمع عالی واردات و ماهنامه اقتصاد صنایع پیشرفته در سالن همایشهای اتاق بازرگانی ایران و با حضور مدیرکل انتشارات سروش صدا و سیما، علی رضادوست، رئیس اتاق تعاون استان تهران، علیرضا مناقبی رئیس مجمع عالی واردات و جمعی دیگر از مسئولین برگزار شد علی رضادوست، ریاست اتاق تعاون استان تهران با اشاره به اینکه دومین رکن اقتصاد کشور، تعاون است، اظهار داشت: اتاق تعاون یکی از تشکلهای غیر دولتی بخش تعاون بوده که بر اساس قانون بخش تعاون کشور در سال 1370، این اتاق وظایفی همچون اتاق بازرگانی را در بخش تعاون، انجام خواهد داد. وی گفت: انسانمحوری در بخش تعاون نقش موثری داشته و این بخش در حوزههای اقتصادی، اجتماعی، مسکن، حمل و نقل و دیگر حوزهها نقش محوری ایفا خواهد کرد. رضادوست با اشاره به وظایف مطرح شده بخش اتاق تعاون، تصریح کرد: یکی از وظایف مطرح شده در قانون، برگزاری نمایشگاهها بوده که هر ساله انجام میشود و از دیگر وظایف ما نیز صدور کارت بازرگانی برای تعاونیها خواهد بود. ریاست اتاق تعاون استان تهران، گفت: اتاق تعاون به عنوان پارلمان غیردولتی بخش تعاون بوده با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نظارت بر کار تعاونیها ، برگزاری کمیسیون و انجمنهای نظارت پرداخته و احراز شرایط تعاونیها نیز بر عهده این اتاق خواهد بود. وی افزود: تمامی بخشهای فعال موجود در کشور دارای تعاونی هستند که از جمله آنها میتوان به تعاونیهای مصرف و مسکن، اعتبار ، تولیدی و نوع جدید بخشهای مختلف آیتی و دیگر حوزهها از جمله این موارد خواهد بود. در ادامه این مراسم محمدحسین کرامت، نایب رئیس اتاق تعاون استان تهران با اشاره به اینکه دنیای رسانه به سرعت در حال حرکت است، عنوان کرد: رسانه باید واقعی بوده و با مردم ارتباط مناسب برقرار کند و رسانهها نیز در مقابل خبرهای تولیدی خود مسئول خواهند بود. رییس کمیسیون نظارت بر انتخابات تعاونیها و اتاقهای تعاون استان تهران، نقش رسانه در اقتصاد را بسیار پررنگ دانست و افزود: رسانه میتواند نقش موثری در جامعه ایفا کند و از طریق آن میتوان عدالت اجتماعی را در جامعه اجرا و گسترش داد. در ادامه نیز دکتر عبداله بهرامی ، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف ایران ، با بیان اینکه کشورمان در بخش صنعت به شیوه سنتی رتبه اول را در جهان دارد، عنوان کرد: به دلایل بسیار روشن، آمار بافندگان فرش دستباف از 2 میلیون به یک میلیون نفر رسیده و تولید نیز از 6 میلیون متر مربع به 2 میلیون متر مربع و صادرات 2 میلیارد دلاری دهه هفتاد نیز به 50 میلیون دلار رسیده است. وی افزود: کشور همسایهمان ترکیه به دلیل عدم حمایت ما از استادکاران این حوزه، با حمایت خود از تجربیات این افراد، تولیدات خود را در این رشته متنوع و افزایش داده است. وی با اشاره به اینکه در کشور 15 هزار کارشناس ارشد در حوزه فرش دستباف وجود دارد، گفت: فرش کالایی هنری است و پروسه فروش آن از کشوری به کشور دیگر خواهد بود و در حال حاضر نیز کمتر از 10 صادرکننده وجود دارد. بهرامی خاطرنشان کرد: به دلایل گوناگون این هنر ارزشمند ایرانی به نابودی کشیده شده است و این در حالیست که سالانه 60 میلیون تن پشم در کشور تولید میشود که از این میان متاسفانه کمتر از یک درصد از آن فرآوری میشود. عضو اصلی هیات رییسه اتاق تعاون استان تهران با تاکید بر اینکه نیازمند حمایت رسانه ها در تولید و اقتصاد و اشتغال هستیم، گفت: صنعت فرش هیچ مدافعی نداشته و این در حالیست که در نزدیکی ما همسایگانمان برای کالاهای تولیدی نه چندان مهم خود، وزارت خانه ایجاد کردهاند. وی خاطرنشان کرد: با تحریم آمریکا در گذشته، هماکنون سالانه 20 درصد صادرات داشته و 80 درصد آن را از دست دادهایم و با مصوبه تعهد ارزی که توسط مسئولین اجرا شد، صادرکنندگان مکلف شدند که هر کالا با ارز صادراتی در حوزه فرش دستباف را ظرف دو ماه و با ارز نیمایی به کشور بازگردانند. در ادامه نیز علیرضا مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات در خصوص نقش موثر رسانه در اقتصاد و صنعت، گفت: رسانه باید بتواند مخاطب خود را جذب کرده و میتواند با تولید محتوای مناسب جامعه را به سمت خود برده و در کنار آنها، باعث رونق کالاهای تجاری نیز خواهد شد. وی به نقش رسانه ملی در اقتصاد تاکید کرد و افزود: این نکته بسیار حائز اهمیت است که امروزه رسانه ملی ما به چه میزان در خدمت صنعت بوده و چه میزان تلاش برای پیوند رسانه با اقتصاد کرده است. انتهای پیام/
http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/952950/برگزاری-همایش-نقش-رسانه-در-اقتصاد-و-اشتغال-در-اتاق-بازرگانی-ایران
|