عصر کرد
خودروی هوشمند؛ فرصتی برای جهش فناوری
يکشنبه 23 دي 1403 - 17:54:36
عصر کرد - x تبلیغات

عصر کرد

پنل تخصصی «خودروی هوشمند؛ فرصتی برای جهش فناوری» همزمان با هجدهمین کنفرانس ملی و چهاردهمین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت هلدینگ فناپ برگزار شد. فعالان اکوسیستم نوآوری و فناوری در این پنل در مورد مسیر فناوری‌های نوظهور هوشمند، نقش خودرو هوشمند در تسهیل ورود ایران به صنعت 4 و فرصت‌هایی که جهش فناوری برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت، بررسی‌ها و صحبت‌های لازم را انجام دادند.
به گزارش کاماپرس، در گزارش روابط‎‌عمومی و برندینگ فناپ، این پنل روز پنج‌شنبه 20 دی‌ماه با حضور علی زواشکیانی مشاور مدیرعامل فناپ که دبیری پنل را برعهده داشت، میلاد اصانلو مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ، حسن کمالو مدیرعامل هوش‌ران خودرو آریان، حسن محمدقاسمی مدیرعامل جتکو و منوچهر منطقی مشاور وزیر صمت در حوزه نوآوری، برگزار شد.
 سرعت توسعه انقلاب صنعتی چهارم با خودروی هوشمند در این نشست میلاد اصانلو مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ درباره ورود خودروی هوشمند به زیرساخت صنعت 4 از منظر فضای ابری سخن گفت و توضیح داد: صنعت 4 کلید محرک اقتصاد دیجیتال و توسعه پایدار است که برپایه 3 اصل اتصال، رایانش ابری و هوش مصنوعی دنبال می‌شود. به بیان دیگر برای ساختن یک جامعه هوشمند، باید این 3 اصل پیاده‌سازی شود و یکی از موضوعاتی که می‌تواند به این عرصه سرعت ‌دهد، خودروی هوشمند است.
او با اشاره به اینکه خودرو با همه اکوسیستم شهری در ارتباط است و زیرساخت تحقق آن نیازمند اتصال مبتنی بر 5G‌ است، ادامه داد: امروز نمی‌توان خودروی هوشمند را روی شبکه 4G متصور شد و این تکنولوژی با محدودیت‌هایی همراه است؛ 4G با تاخیر زمانی همراه است و با آن نمی‌توان بیش از 10هزار اتصال در یک کیلومتر مربع داشت. در حالی‌که ما در خودروی هوشمند درباره اتصال بی‌درنگ صحبت می‌کنیم و نیاز داریم که کل اکوسیستم، پوشش 5G‌ داشته باشد. این بزرگ‌ترین رکن توسعه صنعت 4 است که به‌واسطه توسعه خودروی هوشمند توسعه پیدا می‌کند.
مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ، دومین رکن انقلاب صنعتی چهارم را فضای رایانش ابری و تولید بیگ دیتا عنوان کرد که به‌واسطه توسعه صنعت خودروی هوشمند اتفاق می‌افتد و گفت: مغز متفکر صنعت 4 همان فضای ابری است و در نهایت با پردازش ابری، می‌توان بیگ دیتای لازم را تولید و الگوریتم‌هایی را طراحی کرد که شهر دیجیتال را شکل ‌دهد.
x تبلیغات

عصر کرد

به گفته اصانلو، سرمایه‌گذاری در حوزه خودروی هوشمند عملا یک اکوسیستم وابسته به خودش درست می‌کند؛ برای مثال مسئله پایداری در حوزه انرژی به خودی خود قابل حل است و یک سری از مسائلی که گریبان ما را گرفته به‌واسطه این فناوری برطرف می‌شود.
بیشتر بخوانید:
دومین همایش برند کارفرمایی با حضور فناپ برگزار شدنگاهی به جلسه بررسی ظرفیت های همکاری بین فناپ و دانشگاه شریفنقش تحول‌ساز خودروی هوشمند بر اقتصاد دیجیتال کشور او در بخش دیگری از این پنل، درباره اثر تحول خودروی هوشمند بر اقتصاد دیجیتال کشور توضیح داد و با بیان اینکه سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور حدود 7درصد است،‌ گفت: البته من به‌عنوان فعال این حوزه، این عدد را قبول ندارم. چرا که حدود 5درصد این عدد مربوط به خدماتی است که اپراتورهای همراه اول و ایرانسل می‌فروشند و عملا سهم موثر اقتصاد دیجیتال ایران با درنظرگرفتن همه پلتفرم‌ها و خدماتی که تاکنون انجام شده، نهایتا به 3 درصد هم نمی‌رسد و این، فاصله خیلی معناداری با دنیا دارد.
اصانلو با بیان اینکه در افق 2030 پیش‌بینی شده که 30 درصد اقتصاد جهانی اقتصاد دیجیتال خواهد بود، گفت:‌ اقتصاد دیجیتال ما هیچ‌وقت مسئله خاصی را از صنعت حل نکرده است؛ اقتصاد کشور در نفت، پتروشیمی، گاز و خودرو و… در جریان است و اقتصاد در حوزه دیجیتال تنها مربوط به اقتصاد پلتفرمی است و با این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ اتفاقی نمی‌افتد. این در حالی است که طبق صنعت4، اقتصاد دیجیتال باید راهبرد و مسائل کلانی از کشور را حل کند.
مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ، به روند توسعه 20 شرکت نخست دنیا در 5 سال اخیر اشاره کرد که روی شرکت‌های ابری سوییچ کرده‌اند و گفت:‌ رفتن اقتصاد دیجیتال در دنیا به سمت بخش صنعت و حل مسائل صنعت و بهره‌وری، یک اتفاق بزرگ است. در این میان یکی از موضوعات خیلی اساسی، خودرو است. اگر مساله خودروی خودران به‌درستی حل شود، بسیاری از مسائل کلان کشور از جمله ناترازی انرژی و معضل آب و هوا حل خواهد شد. این مسائل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان که قرار است توسط نخبه‌های کشور اداره شود،‌ قابل حل است و پیرامون آن، سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و به تبع آن سبد اقتصاد دیجیتال بزرگ‌تر می‌شود. در این صورت معضل مهاجرت نخبگانی هم حل خواهد شد. اما در حال حاضر فضای دانش‌بنیانی در کشور ما یک شوخی است.
خودروی هوشمند موتور پیشران انقلاب صنعتی چهارم او خاطرنشان کرد: اگر در حوزه رایانش ابری سرمایه‌گذاری نداشته باشیم، صنعت خودروی هوشمند شکل نمی‌گیرد و به تبع آن دیگر نمی‌توان مسائل کلان کشور را حل کرد. زمانی‌که رایانش ابری منطقه‌ای و سیستم‌های پردازش سریع، جایگزین دیتاسنترها شود، دیگر هزینه‌های سرسام‌آور نگهداشت و خرید مجدد آن را نخواهیم داشت. این موضوع از ارزبری در دیتاسنترها جلوگیری می‌کند و سرمایه تبدیل به بیگ‌دیتا می‌شود؛ در کنار آن هزار شغل ایجاد شده و مسایل اساسی جامعه حل خواهد شد و در نهایت هم جامعه برای زندگی جای بهتری می‌شود.
اصانلو افزود: واقعیت این است که در هر انقلاب صنعتی یک موتور پیشران وجود داشته است و در انقلاب صنعتی چهارم، خودروی هوشمند به‌واسطه اتصال و رایانش ابری، قطعا می‌تواند موتور پیشران باشد. به این شکل که شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار هم ایجاد شده و بخشی از اقتصاد را در جریان می‌آورند و مدیریت شهری و ترافیک انجام می‌شود و مصرف سوخت و بنزین بهینه خواهد شد. این مساله می‌تواند در بخش‌های دیگر سرریز شود. پس مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال و در نهایت مسیر توسعه اقتصاد، از همین مسیر می‌گذرد.
او گفت:‌ به‌طور کلی محوریت اقتصاد در دنیا با هلدینگ‌های بزرگ فناوری است که خدماتشان را به بخش صنعتی می‌دهند و بهره‌وری را شکل می‌دهند.
مدیر تجاری‌سازی هلدینگ فناپ در مورد نحوه ورود تکنولوژی هوش مصنوعی به کشور به‌رغم محدودیت‌های موجود و تحریم، تاکید کرد:‌ شرکت‌های اصلی متمرکز روی هوش مصنوعی، خیلی محدود هستند و تقریبا اکثر بازار در اختیار شرکت‌های آمریکایی و چینی است. اما آنچه مشخص است اینکه این تکنولوژی هم مانند سایر تکنولوژی‌ها قطعا مسیر خود را پیدا می‌کند و ما هم باید راه تعامل را پیدا کنیم و اگر به آن سمت نرویم شانسی برای ادامه نخواهیم داشت.
نقش‌آفرینی هلدینگ فناپ در عرصه خودروی هوشمند در این پنل، حسن کمالو مدیرعامل هوش‌ران خودرو آریان نیز درباره زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به شهر هوشمند و ورود گروه مالی پاسارگاد به حوزه خودروی هوشمند توضیح داد.
او با اشاره به اینکه در 20 سال گذشته با ظهور نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های موبایلی، کاربرد گوشی‌های موبایل تغییر کرد، افزود:‌ این اتفاق در حوزه خودرو هم افتاده و امروز خودرو از یک وسیله مکانیکی با تعدادی چرخ که توسط انسان رانده می‌شد به یک ربات تبدیل شده که می‌تواند جابجایی کالا و انسان را انجام دهد.
کمالو با اشاره به اینکه غول‌های خودروسازی دنیا مانند مرسدس و فورد با بزرگان حوزه فناوری مانند گوگل و مایکروسافت اشتراکاتی را در حوزه خودروی هوشمند ایجاد کرده‌اند، گفت: تسلا امروز می‌تواند از غول‌های خودروسازی دنیا سبقت بگیرد و خودروسازی مانند فولکس واگن، وارد حوزه‌های فناوری مانند شارژینگ خودرو شده است.
مدیرعامل هوش‌ران خودرو آریان با اشاره به برنامه‌های هلدینگ فناپ برای ورود به حوزه خودروی هوشمند گفت: مجموعه شرکت‌های فناپ در بخش‌های مختلف این مسیر، نقش‌آفرینی می‌کنند. برای مثال شرکت فناپ‌تک در بخش تولید مالتی‌مدیا و باتری فعال است، فناپ‌تلکام در حوزه موبیلیتی و فناپ‌زیرساخت بخش کلاد را پیش می‌برد. در حوزه نویگیشن هم مجموعه نشان، فعالیت دارد. در حال حاضر نیز برای تکمیل ظرفیت‌ها و ایجاد ارزش‌افزوده و ارتباط با خودروسازان، شرکت هوش‌ران خودروی آریان به این مجموعه اضافه شده است.
او به اظهارات جدید مدیرعامل انویدیا که خودروی هوشمند را یک بیزنس چندتریلیون دلاری در حوزه رباتیک عنوان کرده، اشاره کرد و گفت: ما نیز چاره‌ای نداریم جز اینکه چیپ‌ست‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به خودروی هوشمند را در ایران تولید کنیم. چرا که شرکت‌های داخلی، اکوسیستم داخل کشور را بهتر می‌شناسند و درک بهتری از مساله مردم و بازار دارند. پس این دریچه خوبی برای شرکت‌های داخلی است و فناپ نیز با این هدف، به این حوزه ورود کرده است.
کمالو تاکید کرد:‌ فضای خوبی برای توسعه اجزای این فناوری در کشور وجود دارد و امیدواریم تمام استارت‌آپ‌ها بتوانند در آن نقش‌آفرینی کنند و اکوسیستم داخلی کشور در 4 سال آینده به دستاوردهای قابل قبولی برسد.
جبران ناترازی‌های انرژی با شبکه هوشمند در این پنل، علی زواشکیانی مشاور مدیرعامل فناپ و دبیر نشست،‌ در مورد ورود بزرگان تکنولوژی دنیا به عرصه هوشمندی و اتصال توضیح داد و با بیان اینکه نباید بدون مطالعه وارد موضوعات عرصه فناوری شویم، به توانمندی هلدینگ‌های بزرگی از جمله فناپ و اپراتورهای ایرانسل و همراه اول برای ورود به صنعت خودروی هوشمند اشاره و بر لزوم مشارکت دانشگاه‌ها با شرکت‌های استارت‌آپی و بنگاه‌های دانش‌بنیان در اکوسیستم خودروی هوشمند تاکید کرد.
او با اشاره به اینکه مجموعه فناپ درحال مطالعه روی بازار و برندینگ خودروی هوشمند است،‌ افزود: قبل از سرمایه‌گذاری روی این حوزه، باید مطالعات بازار را کامل کنیم و بدانیم که مشتریان ما در 5 سال آینده چه می‌خواهند و نیاز بازار به چه میزان سرمایه گذاری است.
زواشکیانی در مورد ابهاماتی که برای تامین برق خودروهای متصل وجود دارد، گفت: بررسی ما نشان می‌دهد که برای 2میلیون خودروی هوشمند، با احتساب 1600 مگاوات برق با میانگین کیلومتر خودرو،‌ معادل حدود 3 نیروگاه 500 مگاواتی نیاز خواهیم داشت. اگرچه متوسط مصرف برق در این شرایط بالا می‌رود اما اگر شبکه هوشمند داشته باشیم و بتوانیم برق را مجددا به فرآیند تولید برگردانیم و از آن استفاده کنیم، می‌توانیم تمام ناترازی‌های موجود را جبران کنیم.
از نیروهای متخصص و ایده‌های نوآورانه به‌درستی بهره‌برداری کنیم منوچهر منطقی مشاور وزیر صمت در حوزه نوآوری نیز در این پنل، درباره اصلاح مسیرها در مسئله کمبود برق و ورود به حوزه خودروی برقی توضیح داد و گفت:‌ دنیا به سمت صنعت نسل 4 حرکت کرده است اما ما هنوز به‌طور جدی در این مسیر پیش نرفته‌ایم. کشورهایی مانند چین سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در حوزه خودروهای هوشمند انجام داده‌اند و قصد دارند به بازیگر اصلی این صنعت تبدیل شوند. این کشورها با بهره‌گیری از همه فناوری‌های موجود، تسلط خود را بر بازار تثبیت کرده‌اند.
او ضعف در نگهداشت نیروی انسانی متخصص و بی‌توجهی به شرکت‌های دانش‌بنیان را از چالش‌های اساسی عنوان کرد و افزود:‌ ما نتوانسته‌ایم از نیروهای متخصص و ایده‌های نوآورانه به‌درستی بهره‌برداری کنیم، در حالی‌که دارایی‌های ارزشمند ما در همین نیروها و ایده‌ها نهفته‌اند.
منطقی گفت:‌ در برنامه هفتم توسعه مقرر شده که 500 هزار دستگاه محصول برقی یا هیبریدی تولید شود و 10 درصد تولید موتورسیکلت‌ها نیز به مدل‌های برقی اختصاص یابد. این اهداف نشان‌دهنده تعهد به توسعه فناوری‌های نوین و پایدار در صنعت حمل‌ونقل است. با این حال اما لازم است که بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان به این مسیر بپیوندند و در راستای این سیاست‌ها فعالیت کنند.
مشاور وزیر صمت در حوزه نوآوری گفت: در زمینه اتصال‌پذیری، شرکت فناپ با عملکردی پیشرفته‌تر از بسیاری رقبا وارد عمل شده و در حوزه‌هایی مانند میکروکنترلرها و الکترونیکال، نقشه راه دقیقی طراحی و اجرا کرده است. این برنامه‌ریزی به‌عنوان یک مسیر روشن برای توسعه فناوری‌های مرتبط با خودروهای هوشمند و برقی در حال پیگیری است.
ناترازی مانعی برای توسعه خودروهای برقی نیست در این نشست، حسن محمدقاسمی مدیرعامل جتکو در مورد اینکه آیا با وجود کمبود برق، سرمایه‌گذاری خودروهای برقی کار درستی است یا خیر،‌ توضیح داد. او حرکت به سمت تولید خودروهای برقی را یک دغدغه‌ جدی دانست و تاکید کرد:‌ ناترازی انرژی و چالش‌های تامین برق، نباید مانعی برای توسعه خودروهای برقی باشد.
مدیرعامل جتکو با بیان اینکه بیش از یک‌سوم روزهای سال، تولید برق مازاد بر نیاز وجود دارد اما مدیریت ناکارآمد موجب ایجاد هزینه‌های اضافی در خارج‌کردن نیروگاه‌ها از مدار و بازگرداندن آن‌ها شده است، افزود: ترکمنستان با سرمایه‌گذاری 145میلیون دلار، امارات با برنامه راهبردی 3میلیارد دلار و قرقیزستان که درنظر دارد 30 درصد از خودروهای خود را برقی کند، حرکت به سمت خودروهای برقی را آغاز کرده‌اند و اگر ایران وارد این مسیر نشود، عقب خواهد ماند.
او با اشاره به هدف‌گذاری کشور برای رسیدن به 2میلیون خودروی برقی،‌ گفت: این برنامه،‌ نیازمند زیرساخت‌هایی مانند ایستگاه‌های شارژ سریع است. از منظر اقتصادی و زیست‌محیطی، توسعه خودروهای برقی می‌تواند یک بیزنس‌پلن مثبت باشد و به‌عنوان راه‌حلی برای کاهش آلودگی و وابستگی به سوخت‌های فسیلی مورد حمایت قرار گیرد. چالش‌های موجود در تأمین برق باید حل شوند، نه اینکه بهانه‌ای برای توقف تولید خودروهای برقی شود.
انتهای پیام
مرتبط با :

عصر کرد


http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/947519/خودروی-هوشمند؛-فرصتی-برای-جهش-فناوری
بستن   چاپ