زخم وعده های تلخ بر بال فرودگاه کرمانشاه
چهارشنبه 19 دي 1403 - 16:02:08
|
|
عصر کرد - تین نیوز | فرودگاه بین المللی کرمانشاه که در شمال شهر کرمانشاه واقع شده مهم ترین و بزرگ ترین فرودگاه در منطقه غرب ایران است و با دارا بودن 2 ترمینال هوایی پذیرای پروازهای داخلی و خارجی است. این فرودگاه در سال 1350 احداث شده و به عنوان فرودگاه «هاب» و مرکز فرودگاه های غرب علاوه بر جا به جایی مسافران کرمانشاهی، نقش به سزایی در جا به جایی مسافران استان های غرب کشور دارد و میزبان گردشگران کشور عراق نیز است. به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، اکنون پس از گذشت نیم قرن از فرودگاهی که می تواند محل ترانزیت مسافران از قطب تجاری و گردشگری غرب کشور به نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای خارجی باشد و شاهراه ورود گردشگران محسوب شود و نقش بسزایی در توسعه فعالیت های اقتصادی و گردشگری استان داشته باشد به فرودگاهی نیمه فعال تبدیل شده که ظرفیت پذیرش هواپیماهای پهن پیکر در آن فراهم نیست. ارزش و اهمیت فرودگاه ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان فرودگاه ها را لوکوموتیو اقتصادی توصیف و وجود فرودگاه های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و پیشرفت پایدار یک منطقه می دانند. فرودگاه نقش برجسته ای در پویایی اقتصادی کشور دارد و با توسعه گردشگری و صادرات محصولات کشاورزی از طریق فرودگاه اقتصاد رونق می یابد و از آنجا که کرمانشاه دارای استعدادهای فراوانی در زمینه های گردشگری، توسعه محصولات کشاورزی، صنعتی، دامی، شیلاتی و… است وجود فرودگاهی در شأن مردم این استان با تمام امکانات لازم و ضروری است. کرمانشاه از تفرجگاه های دیدنی، آثار تاریخی و مناطق توریستی و گردشگری برخوردار است و با سیاست گذاری و برنامه ریزی و بهره برداری اصولی از ظرفیت ها با ایجاد زیرساخت ها و بسترسازی مناسب و رونق صنعت توریسم می تواند در رشد و توسعه همه جانبه استان مؤثر باشد. با وجود مراکز دانشگاهی، مراکز درمانی و بیمارستان ها برای جذب توریسم و توسعه گردشگری سلامت در استان کرمانشاه می توان بخشی از مشکلات اشتغال در استان را حل کرد اگر زیرساخت هایی همچون فرودگاهی فعال با تمام امکانات در استان فراهم شود. بهسازی و بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه در افزایش پروازهای داخلی نقش قابل توجهی خواهد داشت و برقراری پروازهای خارجی را نیز امکان پذیر می کند و با ارتقا وضعیت باند فرودگاه شاهد افزایش پروازها و ورود گردشگران کشور عراق و اعزام حجاج کرمانشاهی از طریق این فرودگاه خواهیم بود. در گذشته بخش قابل توجهی از پروازهای فرودگاه کرمانشاه به گردشگران عراقی اختصاص داشت که از کرمانشاه به مشهد مقدس سفر می کردند؛ اما چند وقتی می شود که پروازها به دلیل فراهم نبودن باند مناسب فرودگاهی در کرمانشاه کم رنگ شده و در برخی ایام نیز نزدیک به صفر شده و از این رو ضرورت بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در دستور کار قرار گرفت. تاریخچه وعده های فرودگاهی در کرمانشاه با آغاز بهسازی و توسعه فرودگاه کرمانشاه خبرگزاری مهر در کنار مردم استان کرمانشاه پیگیر وعده های مسئولین در این حوزه بود و بارها با گزارش هایی وضعیت فرودگاه را بررسی کرده است. خبرگزاری مهر استان کرمانشاه در این مدت پیگیر وضعیت بازسازی باند فرودگاه کرمانشاه بوده و با انتشار اخبار و گزارش هایی مانند «بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در بلاتکلیفی»، «تداوم پروژه بهسازی فرودگاه کرمانشاه تا 1403»، «روند کند بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه مشکل ساز شد» «پروژه ای اسیر وعده ها / بهسازی فرودگاه کرمانشاه کی تمام می شود؟» «خیال پرواز و بال های بسته فرودگاه کرمانشاه»، «افتتاح باند جدید فرودگاه کرمانشاه در انتظار مجوز هواپیمایی» و «سقوط وعده ها بر باند بی تدبیری فرودگاه کرمانشاه» سعی کرد با مطالبه گری درست و صحیح مسئولان را نسبت به شرایط آگاه و برای پیشبرد پروژه به عنوان مطالبه عمومی ترغیب کند. از سال 1396 عملیات بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه آغاز شده و همچنان ناتمام باقی مانده و طی این عملیات قرار است که باند فرودگاه برای نشست و برخاست تمام انواع هواپیماهای پهن پیکر مناسب سازی شود. کلان وعده بر سر افتتاح کلان پروژه در گزارش هایی که لینک آن برای دسترسی راحت مخاطبان در اختیار مخاطبان قرار گرفته بارها و بارها تاریخچه وعده های بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه بررسی و علت عدم تحقق این وعده ها واکاوی شده است؛ اما در آخرین وعده میدانی که در خصوص افتتاح بهسازی باند فرودگاه ارائه شد: رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران 4 آذر از افتتاح پروژه نوسازی باند و سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه در هفته آینده با حضور فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: پروژه نوسازی باند و سطوح پروازی فرودگاه کرمانشاه به عنوان یکی از مهمترین فرودگاه ها و هاب پروازهای غرب کشور به اتمام رسیده و آماده افتتاح و بهره برداری است. وی با اشاره به تمهیدات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با توجه به تحریم های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی و پروازهای بین المللی کشورمان اظهار کرد: یکی از مأموریت های مهم شرکت فرودگاه ها، کنترل و مدیریت فضای کشور به وسیله نرم افزارها و سخت افزارهایی است که بسیاری از آن ها در خارج از کشور تولید می شوند. اما با گذشت 45 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز تحریم های صنعت هوانوردی کشورمان از همان سال اول، شاهد هستیم که این صنعت همچنان پابرجاست و روزانه به پرواز داخلی و خارجی متعددی خدمات ناوبری ارائه می دهد. مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: در این سال ها، سخت افزارها و نرم افزارهای ناوبری هوایی توسط دانشمندان و مهندسان کشورمان با ایمان و همت مضاعف بومی سازی شده و به تولید ملی رسیده اند و در آینده نیز شاهد رشد و توسعه فناوری های نرم افزاری و سخت افزاری ناوبری هوایی خواهیم بود. امروز 19 دی ماه است و از وعده یک هفته ای مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران 45 روز است که می گذرد و خبری از تاریخ دقیق افتتاح نیست. باند فرودگاه کرمانشاه آماده بهره برداری در آخرین مرحله وعده ها طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه در بازدید از فرودگاه کرمانشاه اظهار کرد: باند فرودگاه کرمانشاه به طول 3400 متر و عرض 60 متر با 2 شانه پروازی آماده بهره برداری است. وی افزود: در بهسازی باند قدیمی حدود 80 سانتی متر تراش آسفالت و خاکبرداری زیرسازی داشتیم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: با نگاه بین المللی بودن پروژه و نشست و برخاست هواپیماهای خارجی در فرودگاه کرمانشاه، استانداردهای بین المللی در این فرودگاه لحاظ شده و سایر موارد نیز در دست اجرا است. وی ادامه داد: در کنار بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه، توسعه فرودگاهی نیز در دستور کار قرار گرفت و بخشی از این پروژه نیز پیشرفت فیزیکی دارد و در پایان توسعه فرودگاهی امکان پارک همزمان 8 هواپیما در فرودگاه کرمانشاه امکان پذیر خواهد بود. بهره برداری از فرودگاه در انتظار صدور مجوز مجتبی بیاتی مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه در این بازدید اظهار کرد: تمام کارهای لازم برای بهسازی باند اصلی فرودگاه به اتمام رسیده و منتظر صدور مجوز بهره برداری از باند اصلی فرودگاه کرمانشاه هستیم. وی افزود: با بهره برداری از باند اصلی فرودگاه کرمانشاه، محدودیت هایی نظیر عدم پذیرش هواپیماهای پهن پیکر و عدم پذیرش پروازهای شبانه برداشته خواهد شد. مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه تصریح کرد: روشنایی باند در حال حاضر تکمیل است و دستگاه های کمک ناوبری نیز در حال نصب است. وی ادامه داد: از نظر زیرساختی به صورت کامل آمادگی پذیرش پرواز بر باند جدید فراهم است و با صدور مجوز سازمان هواپیمایی شاهد نشست و برخاست هواپیما بر این باند خواهیم بود. بیاتی خاطرنشان کرد: فرودگاه کرمانشاه به عنوان فرودگاه هاب منطقه غرب و استان های همجوار نقش به سزایی در حوزه حمل و نقل به ویژه در حوزه زیارتی عتبات و حج و همچنین گردشگری با کشور عراق ایفا می کند. وی ادامه داد: به دنبال بازگرداندن روزهای خوب فرودگاه کرمانشاه با برقراری پروازهای بین المللی به ویژه پروازهای حج از این فرودگاه خواهیم بود. مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی (ره) کرمانشاه با اشاره به برقراری پروازها از باند جایگزین تا بهره برداری از باند جدید، گفت: در حال حاضر بیش از 50 پرواز در فرودگاه کرمانشاه در مسیر رفت و برگشت به تهران، مشهد، عسلویه، قشم و کیش هستیم و با بهره برداری از باند جدید و برداشتن برخی محدودیت ها پروازها نیز افزایش می یابد. آنچه در تأخیر آغاز، اجرا و اتمام بهسازی پروژه فرودگاه کرمانشاه به وضوح دیده می شود این است که این پروژه در ابتدا (سال 99) نیاز به اعتبار 80 میلیاردی داشت که با تعلل مسئولین در سال 1401 این اعتبار به 350 میلیارد تومان رسید و باز هم تعلل مدیریتی سبب شد قرارداد این پروژه به گفته مسئولین با 450 میلیارد تومان اعتبار منعقد شود و امروز صحبت از 700 میلیارد تا هزار میلیارد اعتبار نیز برای این پروژه است و نکته دیگر آنکه در بهره برداری این پروژه عمرانی به طور کلی زمان بندی اجرای پروژه و تأخیر در بهره برداری فراموش شده که باید از مسئولین پرسید چگونه این تأخیر جبران خواهد شد و خبرگزاری مهر در ادامه نیز تا پایان بهره برداری از پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه پیگیر وعده ها خواهد بود.
http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/945382/زخم-وعده-های-تلخ-بر-بال-فرودگاه-کرمانشاه
|