عصر کرد
اهمیت راهبردی ارتباطات در جهش تولید
چهارشنبه 5 دي 1403 - 10:19:01
عصر کرد -

عصر کرد

در جوامع فعلی، ارتباطات یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغات پیشبردی محسوب می‌شود و عاملی برای ایجاد تعاملات و مناسبات مطلوب با اقشار و جوامع مختلفی که با سازمان یا شرکت سروکار دارند، به‌شمار می‌آید، از این‌رو نمی‌توان از نقش استراتژیک ارتباطات در ارتقا و توسعه برند غافل شد. ارتباطات و روابط‌عمومی، علمی درباره ارتقای برند و خوشنامی سازمان است.
اگر روابط‌عمومی سازمان، رقابت را جدی نگیرد، به‌تدریج از محیط کسب‌وکار حذف می‌شود. روابط‌عمومی نتیجه تحولات جوامع و سیستم‌ها و نظام‌های ارتباطی سازمان‌هاست که در دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی اتفاق می‌افتد تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه از سوی سازمان انجام می‌شود، به‌دست آید.
سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود ارتباطات تخصصی و توانمندی‌های روابط‌عمومی برای حمایت از سازمان در راستای توسعه کسب‌وکار بهره نمی‌گیرند، سازمان‌شان را ضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند. بنابراین ایجاد رابطه مناسب، نیازمند شناخت نگرش‌های افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامه‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب برند، پایش رسانه‌ها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند محافظت کرده و ارتقا و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت می‌کنند. به‌جرأت می‌توان گفت، یکی از دغدغه‌های مدیران ارتباطات، شناخت نداشتن صاحبان صنایع و بنگاه‌ها از علم روابط‌عمومی مدرن و کارکردهای صنعت روابط‌عمومی است، از این‌رو ضرورت دارد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه روابط‌عمومی و تدوین برنامه‌ای منسجم، در راستای شناساندن صنعت روابط‌عمومی به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در توسعه برند و جهش تولید گام برداشت. در زمینه نقش صنعت روابط‌عمومی در توسعه کسب‌وکار و جهش تولید، می‌توان گفت: روابط‌عمومی در نطفه تولید قرار دارد و از زمان راه‌اندازی صنایع (صنایع کوچک و بزرگ)، در همه مراحل صنعت را هدایت می‌کند و تنها روابط‌عمومی قادر به انجام این مهم است.
همچنین در عرصه کسب‌وکار، روابط‌عمومی به‌عنوان یک تکنیک حمایت از جهش تولید و توسعه بازار شناخته‌شده است. هر سازمانی در یک دوره مشخص باید گزارش عملکرد و فعالیت‌های خود را به سهامداران و سایر ذی‌نفعان ارائه کرده، میزان موفقیت خود را در بازاریابی اعلام کند. به این منظور، نقش‌آفرینی روابط‌عمومی در جذب سهامداران ناراضی در مجامع شرکت‌ها حیاتی است و موجب اطلاع‌رسانی مناسب درباره فعالیت‌های انجام‌شده در راستای منافع ذی‌نفعان و ایجاد آرامش نسبی در بین آنها می‌شود. در هر صنفی رقبا همواره تلاش می‌کنند برنامه‌های سازمان رقیب را بررسی و خوشنامی آن را در جامعه خدشه‌دار کنند. هرچند این نوع رفتارها در کسب‌وکار سالم با اخلاق حرفه‌ای منافات دارد، اما روابط‌عمومی در راستای مقابله با تهدیدات و ایجاد فرصت‌ها، در پیشگیری از این موارد نقش بسیار موثری خواهد داشت. سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود ارتباطات و توانمندی‌های روابط‌عمومی برای حمایت از سازمان و توسعه فروش که منجر به جهش تولید خواهد شد، بهره نمی‌گیرند، در واقع سازمان‌شان را تضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند. نقش روابط‌عمومی‌ها؛ هم تاکتیکی و هم استراتژیک است و از این‌رو با برنامه‌ریزی می‌توانند در معرفی توانمندی‌های بنگاه‌های اقتصادی، جهش تولید و توسعه کسب‌وکار موثر باشند.
آنچه مسلم است، سیستم دفاعی و امنیت‌بخش اقتصاد کشور تولید است؛ یعنی چیزی که می‌تواند ویروس‌ها و میکروب‌های مهاجم اقتصاد را خنثی کند و آن را سالم نگه دارد، تولید است. متاسفانه اقتصاد ایران دچار مشکلات متعددی است؛ مشکلاتی مانند تحریم و مسئله نرخ نفت که می‌تواند به اقتصاد کشور آسیب برساند. در مقابل این مشکلات، اگر در اقتصاد کشور همواره تولید مناسب و شایسته و رو به رشد وجود داشته باشد، اقتصاد کشور تبدیل به یک اقتصاد ملی قوی خواهد شد که توانایی مقاومت خواهد داشت. بنابراین، جهش تولید می‌تواند سبب کاهش اثرگذاری یا بهبود بسیاری از ضعف‌ها شود و آثار و پیامدهای مثبتی در اقتصاد کشور آشکار سازد.
در عین حال جهش تولید برای کشوری که ظرفیت‌های خالی بسیاری در همه بخش‌ها دارد، کار دشواری نیست، بلکه با گردش به‌سمت استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود و ایجاد شرایط و بسترهای مناسبی برای بهره‌برداری از آنها، می‌توان تولید را به‌صورت جهشی افزایش داد.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/937851/اهمیت-راهبردی-ارتباطات-در-جهش-تولید
بستن   چاپ