عصر کرد
مالک اصلی تئاتر مخاطب سالن نمایشی است
پنجشنبه 15 آذر 1403 - 08:44:24
عصر کرد - این روز‌ها سالن اصلی تالار مولوی میزبان اجرای عموم نمایش «گاراژ» به کارگردانی کیانوش ایازی در جشنواره مقاومت است که توانسته توجه مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. از این رو به گفت‌وگو با‌کیانوش ایازی پرداختیم.
کیانوش ایازی درباره ویژگی‌های این نمایش گفت: همیشه برایم مخاطب از ارزش زیادی برخوردار بود و در 11 اثری که تا امروز اجرا کرده‌ام به شدت روی طراحی‌ها کار کرده‌ام؛ زیرا معتقدم مخاطب می‌داند قرار است در تماشای نمایش کیانوش ایازی با یک سورپرایز مواجه شود و این سوپرایز می‌تواند در قصه، یا ساختار اجرایی یا طراحی صحنه و نور باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
از این رو با این نگاه در نمایش «گاراژ» تلاش کردم تا فضای اجرایی نمایش چندوجهی‌تر باشد و به همین دلیل هم این نمایش طراحی صحنه، طراحی لباس و گریم بسیار سنگینی دارد. همچنین بنظرم در متن و شیوه روایی آن هم تفاوتی دیده می‌شود که به جذب مخاطب کمک می‌کند. 
ایازی با تاکید بر اینکه مخاطب همیشه برایش مهم بوده و در اجرا‌ها به وقت، حضور و نگاه تماشاگر توجه کرده است، عنوان کرد: در نمایش تلاش کرده‌ام با صرف زمان کافی برای ارتقای کیفی اثر، جلوه جدیدی از اجرا را به مخاطب نشان دهم. 
او با بیان اینکه مالک اصلی تئاتر مخاطبی است که در سالن نمایش حضور دارد، اظهار کرد: مخاطب امروز بسیار هوشمند و محترم است و همه چیز را میفهمد و من به واسطه بازخوردی که از او می‌گیرم متوجه می‌شوم که در مسیر درستی قرار دارم. برای همین تولیداتم از طراحی گرفته تا تولید و اجرا چیزی حدود یکسال زمان میبرد و به جزئیات توجه خاصی دارم.
کارگردان «گاراژ» افزود:مخاطب در اثری، چون «گاراژ» با کاری پر از ایده و تصویر مواجه می‌شود.
فضای نمایش «گاراژ» سورئال است
وی تلفیق سبک‌های اجرایی در نمایش «گاراژ» گفت: من به تلفیق کردن سبک‌ها علاقه‌مند هستم، چون مخاطب هدفم را میشناسم و می‌دانم مخاطب چنین فضایی را دوست دارد و وقتی میبیند کارگردان اینقدر احترام برای او قائل است و انرژی برای او صرف کرده، او هم حس و انرژی متقابل را باز می‌گرداند و این بازخورد برای من قوت قلب است. فضای نمایش «گاراژ» سورئال است که قصه‌ای در سال‌های 1360 تا 1365 را روایت میکند، اما بخشی از قصه در سال 1403 میگذرد و همین تلفیق زمان و گذشتن زمان را در نمایش میبینیم. 
ایازی تشریح کرد: این نمایش در قالب کمدی اجرا می‌شود ولی طنز نمایش، طنزی به هر قیمت نخواهد بود بلکه کمدی است که مخاطب را در جای درست می‌خنداند و صرفا برای خنداندن اجرا نمی‌شود. «گاراژ» کمدی تراژدی است و در جایی حرف‌هایی از نسل قدیم را بیان می‌کند و برای خیلی از افراد نوستالژی دارد و در جایی دیگر حرف جوان امروز را مطرح می‌کند. به عبارتی دیگر بخشی از نمایش یادآور چیز‌هایی از گذشته است که برای مخاطب دیدنی است و جنس بازی و پوشش‌ها ما را به زمان و جایی می‌برد که شاید از آن گذر کرده‌ایم و این ملموس بودن یکی از عوامل دلنشین شدن نمایش است.
گاراژ حال مخاطب را خوب می‌کند
وی درباره طراحی‌های این اثر نیز بیان کرد: نوع طراحی واجرای «گاراژ» به گونه‌ای است که چه مخاطب آن را دوست داشته باشد و چه نداشته باشد، راضی‌کننده است و تماشاگر را بابت زمانی که صرف کرده یا راهی که آمده، راضی خواهد کرد. نمایش «گاراژ» حال مخاطب خود را خوب می‌کند و چون تفاوت در ساختار اتفاق می‌افتد و تلفیق نمایش را پویاتر کرده، تماشاگر از زمان و انرژی که صرف کرده پشیمان نخواهد شد. 
ایازی افزود: من سعی میکنم با تلفیق، فضای نمایش را بشکنم و قراردادی را بگذارم که بعد چند دقیقه باز قراداد شکسته شود و مخاطب با قراردادی جدید آشنا شود که در ادامه نمایش باز شکسته شود و جایگزین آن قرارداد تازه دیگری شود. همین کشمکش میان مخاطب و اجرای نمایش باعث میشود که مخاطب 55 دقیقه با «گاراژ» همراه شود. در این میان موسیقی، صحنه، نور و لباس به عنوان اجزای یک پکیج در شکل‌گیری اثری در تعامل با مخاطب عمل میکند.
وی درباره استقبال مخاطب از اجرا‌های چند شب گذشته گفت: طی یک هفته گذشته با وجود عدم تبلیغ و محدودیت زمان از پذیرفته شدن نمایش در جشنواره تئاتر مقاومت تا اجرا در تالار مولوی، اما «گاراژ» با استقبال زیادی از سوی مخاطب مواجه شده است. 
شایان ذکر است، اجرای این اثر نمایشی با بازی حسام‌خلیل نژاد، پوریا ریحانی، شقایق عزیزی، خدیجه بابادی، مرجان پارسا، امیرعلی نجیب زاده و علیرضا طولابی تا 23 آذرماه ادامه خواهد داشت.
همچنین دیگر عوامل این اثر عبارتند از: ساهره سادات خاموشی مدیر تولید، محمدرضا صفری مجری طرح، پروانه خسروی دستیار کارگردان، کیانوش ایازی طراح صحنه، مبینا محمدی مدیر صحنه، طناز حقیقی طراح لباس، فاطمه میلاد، ساجده منصوری و مبینا اسدی دستیار لباس، فرهاد توکلی و اسما علینژاد طراح پوستر، طراح بروشور، کوروش توکلی و علی دهقان مشاور تبلیغات و ساخت تیزر، محسن کریم نیا موشن گرافی، هاشم جوری طراح گریم، علی خاتمی آهنگساز، کیانوش ایازی و صمد خانی طراح نور، البرز عباسی اجرای نور، سینا رضایی وحید عکاس، سبحان دهقان منشادی تصویر، مصطفی طباطبایی نسب سرپرست ساخت دکور، مهدی عابدی، هادی عابدی، علیرضا اسکندری و مهدیس بیدی دستیاران اجرای دکور، صبا صبحی و یاسمین مهرعلی گروه پتینه.
گفتنی است، کیانوش ایازی پیش از این نمایش‌های «شبیه شکست»، «آن ها»، «زیپ»، «دختران»، «جانور»، «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» و... را در سال‌های اخیر به روی صحنه برده و توانسته دیپلم افتخار و تقدیر بهترین کارگردانی و طراحی صحنه و ... را از جشنواره‌هایی همچون فجر، دانشجویی، سلامت، جایزه بزرگ سرو، خلاق تک، مهر کاشان و ... دریافت کرده است.
نمایش «گاراژ» با حمایت جشنواره تئاتر مقاومت، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد روایت فتح و حوزه هنری تا 23 آذرماه در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه می‌رود.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/926765/مالک-اصلی-تئاتر-مخاطب-سالن-نمایشی-است
بستن   چاپ