عصر کرد
نوسازی ناوگان دریایی کشور فرصتی بزرگ برای بازسازی اقتصاد ایران
دوشنبه 5 آذر 1403 - 14:59:18
عصر کرد - ناوگان دریایی یکی از زیرساخت‌های اساسی در تجارت بین‌المللی و داخلی به شمار می‌رود. کشورهای دارای ناوگان قوی، می‌توانند کالاها را با سرعت و هزینه کمتر جابه‌جا کنند و از مزایای تجاری بسیاری بهره‌مند شوند. با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی ایران و فشارهای بین‌المللی، نوسازی و توسعه ناوگان دریایی کشور نه‌تنها برای تجارت، بلکه برای ایجاد اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز ضروری است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
به گزارش نماد اقتصاد، ناوگان دریایی ایران در سال‌های اخیر با چالش‌هایی نظیر کاهش سن ناوگان، کمبود سرمایه‌گذاری و فرسودگی کشتی‌ها مواجه شده که تأثیرات منفی بر عملکرد این صنعت داشته است. طبق آمار موجود، 80 درصد از ناوگان دریایی موجود در کشور فرسوده و نیاز به نوسازی دارد.
با اشاره به این آمار محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بر این شرایط صحه گذاشت و با اعلام اینکه نوسازی شناورهای دریایی ایران یک ضرورت است، گفت: اگر نوسازی بخش دریایی دنبال نشود، در 5 سال آینده 30 درصد و در 10 سال آینده 70 درصد ناوگان ایران امکان تردد در بنادر مهم دنیا را نخواهند داشت.

عصر کرد

عوامل مؤثر در نوسازی ناوگان دریایی
سرمایه‌گذاری برای توسعه و نوسازی ناوگان دریایی کشور، نیاز به جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی وجود دارد. بنابراین در این مسیر تشکیل کنسرسیوم‌های مالی و سرمایه‌گذاری می‌تواند به تسهیل این فرآیند کمک کند. همچنین، دولت باید با ایجاد مشوق‌های مالی و کاهش مالیات‌ها، بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کند.
توسعه فناوری‌های نوین استفاده از فناوری‌های مدرن در طراحی و ساخت کشتی‌ها، می‌تواند به بهبود کارآیی و کاهش هزینه‌ها کمک کند. ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های دریایی، می‌تواند زمینه‌ساز نوآوری و ارتقای کیفیت ناوگان باشد.
آموزش و سرمایه انسانی قوی‌ترین ناوگان‌های دریایی، آن‌هایی هستند که دارای نیروی کار حرفه‌ای و متخصص هستند. بنابراین، ایجاد برنامه‌های آموزشی و کارآموزی در دانشگاه‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای، می‌تواند به تربیت نیروهای متخصص کمک کند.
حمایت دولتی و قوانین حمایتی نظام‌نامه‌ها و قوانین حمایتی برای کشتی‌داران و شرکت‌های دریایی باید به‌روز و کاربردی باشد. تشکیل کمیته‌های مشورتی و کنسرسیوم‌های دریایی می‌تواند صدای کشتی‌داران و فعالان این عرصه را به گوش مسئولان برساند.

عصر کرد

چالش‌ها و موانع
حفظ و نوسازی ناوگان دریایی کشور با چالش‌های جدی همراه است. از یک سو، تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های تجاری، دسترسی به قطعات و کشتی‌های جدید را دشوار کرده است. از سوی دیگر، فقدان زیرساخت‌های مناسب برای تعمیر و نگهداری کشتی‌ها، مشکلات زیادی را به وجود آورده است.
به طور مثال، برخی کشتی‌های موجود به‌دلیل فرسودگی قادر به ارائه خدمات مطلوب نیستند و این موضوع بر روی عملکرد کلی ناوگان تأثیر منفی گذاشته و در این بین عدم هماهنگی میان نهادهای دولتی و بخش خصوصی مشکل رو تشدید کرده است.
راهکارهای پیشنهادی
توسعه برنامه‌های میان‌دوره‌ای توسعه یک برنامه میان‌دوره‌ای با هدف نوسازی ناوگان دریایی و تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند راهگشا باشد. این برنامه باید شامل برنامه‌ریزی‌های مالی، انسانی و زیرساختی باشد.
مذاکره با کشورهای دیگر برقراری ارتباطات مؤثر با کشورهای صاحب ناوگان قوی و انتقال تجربیات آن‌ها می‌تواند به نوآوری در صنایع دریایی ایران کمک کند. همچنین، می‌توان با کشورهای دیگر در زمینه تأمین کشتی‌های نو و قطعات جانبی قراردادهایی را منعقد کرد.
جذب سرمایه‌گذاران خارجی
ایجاد بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و فراهم کردن شرایط مطلوب برای حضور آن‌ها در بازار ایران، از دیگر راهکارهای مهم به شمار می‌رود.

عصر کرد

تجدید حیات ناوگان دریایی کشور
نوسازی ناوگان دریایی کشور نه‌تنها یک ضرورت؛ بلکه یک فرصت بزرگ برای بازسازی اقتصاد ایران است. با توجه به توانمندی‌های موجود و موقعیت جغرافیایی کشور، احیای این بخش می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی و افزایش تعاملات تجاری ایران با دیگر کشورها باشد. در نهایت، این اقدام می‌تواند به متوسط ازدواج بیکاری و ایجاد اشتغال در زمینه‌های مرتبط با صنعت حمل‌ونقل دریایی منجر شود.
انتهای پیام/

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/921946/نوسازی-ناوگان-دریایی-کشور-فرصتی-بزرگ-برای-بازسازی-اقتصاد-ایران
بستن   چاپ