عصر کرد - به گزارش همشهری آنلاین، «بازنده» بهجای بازتاب ارزشهای فرهنگی و انسانی، درگیر کلیشههای خشونتبار و داستانی بیهدف شده است. داستانی که بهجای کاوش در ابعاد پیچیدهتری از شخصیتها و جامعه، فقط به خشونت و رفتارهای انحرافی میپردازد و به نوعی خطرناک بودن این شیوه نمایش را نادیده میگیرد.
این سریال در فضایی غرق در خیانت، جنایت و طمع روایت میشود.
شخصیتها بهجای ارتباط انسانی، نماد بیاعتمادی و دشمنی هستند. خیانت در خانوادهها فراگیر است: همسران وفاداری ندارند، برادران قربانی خواهران خود میشوند، و طمع مالی تمام پیوندهای انسانی را به ورطه نابودی میکشاند. حتی پلیس، بهعنوان نماینده قانون و عدالت، چهرهای خشن و بیمنطق به خود گرفته است، تا جایی که نه به حل معماها، بلکه به تشدید آنها دامن میزند. چهره پلیس که باید نماد ایجاد امنیت باشد، در این سریال بیشتر تصویری از عقدهها و تلخیهای دوران کودکی است که در برخوردها و تصمیمگیریهای پلیسی او نمایان میشود.
تمرکز بیش از حد بر خشونت و صحنههای اغراقآمیز تمرکز بیش از حد بر خشونت و صحنههای اغراقآمیز، داستان را از مسیر اصلی منحرف کرده است. در قسمتی از سریال، سه قتل فجیع بدون هیچ دلیل روایی قانعکننده به تصویر کشیده میشود. این تاکید افراطی بر نمایش خشونت، نهتنها اثرگذاری داستان را کاهش میدهد بلکه مخاطب را از همراهی با روایت بازمیدارد.
از نظر روانشناختی، چنین نمایشهایی میتواند بر رفتار و نگرشهای اجتماعی مخاطبان تاثیر منفی بگذارد. بهویژه در جامعهای که بحران هویت فرهنگی و اجتماعی در آن در حال رشد است، به تصویر کشیدن چنین رفتارهایی بهصورت مداوم و بیدلیل ممکن است نارضایتی و بیاعتمادی را در مردم افزایش دهد.
نمایشی تاریک از جامعهای بیهویت سریال در بازنمایی فرهنگ ایرانی ناکام است. طراحی صحنه و دکوراسیون منازل بیشتر به المانهای غربی گرایش دارد تا عناصر اصیل ایرانی. برای نمونه، غیاب نمادهایی چون فرش ایرانی یا معماری تمام خارجی ساختمان خانه در بسیاری از صحنهها، حس بیگانگی و دوری از فرهنگ بومی را تشدید میکند. این کمتوجهی به هویت فرهنگی، از نقاط ضعف اساسی سریال است. در حقیقت، نمایش هویت فرهنگی در آثار ایرانی نهتنها یک عنصر جذاب برای مخاطب داخلی است، بلکه میتواند عاملی مهم برای جذب مخاطب بینالمللی باشد.
با این حال، «بازنده» در جنبههایی توانسته است توجه مخاطب را جلب کند. تدوین دقیق و هوشمندانه، ریتم داستان را حفظ کرده و حس تعلیق را بهخوبی ایجاد کرده است. استفاده مناسب از جلوههای ویژه و قطعهای سریع، به تاثیرگذاری برخی صحنهها افزوده است. همچنین، توانمندی برخی بازیگران در ایفای نقشهای پیچیده از نقاط روشن این اثر است.
نورپردازی در بخشهایی از سریال به تقویت حس تعلیق کمک کرده، اما گاه با فضای کلی اثر همخوانی ندارد. موسیقی متن، هرچند در بخشهایی موثر است، اما در لحظات حساستر نیاز به تنوع و عمق بیشتری دارد. پیشنهاد میشود که در سریالهای آینده، موسیقی بهعنوان عنصری مکمل در ارتباط با حال و هوای داستان و شخصیتها بیشتر در نظر گرفته شود.
اگر تیم سازنده در پروژههای بعدی بهجای تاکید بر شوک و خشونت، بر روایت داستانی قوی و هویتمحور تمرکز کنند، میتوانند آثاری تولید کنند که نهتنها مخاطبان داخلی، بلکه توجه بینالمللی را نیز جلب کند.
سجاد دانی
کد خبر 902730 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران نمایش خانگی
http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/920981/سه-قتل-فجیع-بدون-دلیل-قانعکننده!-|-چهره-خشن-و-بیمنطق-پلیس-در-این-سریال