عصر کرد
نگاهی به نمایش «کمپانی فیلم سازی آقای داتان» | جستجوی حقیقت در دنیای پیچیده ذهن انسان
چهارشنبه 2 آبان 1403 - 12:23:56
عصر کرد - به گزارشصدای موج دریا و مرغان دریایی با نور آبی پخش شده در صحنه آمیخته شده بود. یازده بازیگر تیزر تبلیغاتی در ساحل اختصاصی شرکت فیلم سازی آقای داتان مشغول تفریح بودند. قرار بود نینا گرنت نقش اصلی تیزر تبلیغاتی خمیردندان را بازی کند. او بلوز و شلوار خال‌خالی به تن و جوراب‌های قرمز رنگی به پا داشت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
نینا با انرژی زیادی شروع به بازی در این تیزر کرد. اما بعد از خیره شدن به دوربین و نشان دادن دندان‌های سفیدش، از حال رفت و روی زمین افتاد. همه این‌ها در عرض چند ثانیه اتفاق افتاد. دیگر بازیگران با عجله او را به دکتر رساندند، اما کار از کار گذشته بود و نینا به طرز مشکوکی با سمی که پزشکی قانونی وجود آن را در بدن نینا تایید کرده بود، فوت شد. نقش آقای داتان، که مرتضی جوانشیر آن را بازی می‌کند، دستور می‌دهد کارآگاهی حرفه‌ای را استخدام کنند.
«کمپانی فیلم سازی آقای داتان» عنوان نمایشی است به کارگردانی مسعود عقلی که این روز‌ها در پردیس تئاتر مستقل بر روی صحنه می‌رود. مسعود عقلی از سال 1379 فعالیت هنری خود با انجمن نمایش مشهد آغاز کرد و در طی این سال‌ها بازیگر و کارگردان نمایش‌های زیادی بوده است.
اکنون او مدیر خانه تئاتر کوهستان است و با همکاری هنرجویان خود در این مجموعه نمایش «کمپانی فیلم سازی آقای داتان» بر روی صحنه برده است. آرش تبریزی، نینا گودرزی، سمیه طهماسبی، سارا پاکدل، مهدی توکلی، زهرا خدابخشیان، احمد رضا دیوان بیگی، لعیا رضا زاده، سحر سرگزی، عاطفه شرافتی راد، جمیل صاحبی، امیر رضا صفدرپور، محمد صادق وفادار، یاسمینا نخعی و مرتضی جوانشیر در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.
نمایش «کمپانی فیلم سازی آقای داتان» تئاتر جنایی و معماگونه است که به تماشاگران این امکان را می‌دهد تا در دنیای رازآلود و پر از تنش غوطه‌ور شوند. این نوع تئاتر نه تنها به حل معما‌های پیچیده و جنایات می‌پردازد، بلکه عمیقاً به بررسی احساسات انسانی و واکنش‌های روانی شخصیت‌ها می‌پردازد. در این راستا، نقش کارگردان در هدایت تیم نمایش بسیار حیاتی است. داستان‌ها معمولاً حول محور جنایت یا معما می‌چرخند که نیازمند تفکر و تحلیل از سوی تماشاگران هستند. این پیچیدگی‌ها می‌تواند تنش و هیجان را در صحنه ایجاد کند.
شخصیت‌ها در این نوع تئاتر معمولا دارای لایه‌های عاطفی و روانی هستند. آن‌ها با احساساتی، چون ترس، حسادت، عشق و خیانت دست و پنجه نرم می‌کنند. این احساسات به تماشاگران اجازه می‌دهد تا با شخصیت‌ها همدلی کنند. در این نوع ژانر، کارگردان مسئولیت‌های زیادی از جمله هدایت بازیگران، ایجاد فضاسازی مناسب، مدیریت ریتم داستان و تجزیه و تحلیل متن برای بازیگر را دارد. مسعود عقلی در این نمایش به خوبی توانسته بود از پس این مسئولیت‌ها بر بیاید و مخاطبان را تا پایان نمایش با خود همراه کند.
«کمپانی فیلم سازی آقای داتان» با تمرکز بر احساسات انسانی، تجربه‌ای غنی برای تماشاگران فراهم می‌آورد. کارگردان مؤثر این نمایش نه تنها داستان را به خوبی روایت می‌کند، بلکه به تحلیل عمیق‌تری از رفتار‌ها و انگیزه‌های انسانی پرداخت که این امر باعث شد تا تماشاگران نه تنها درگیر داستان شوند، بلکه به تأمل در مورد خود و جامعه‌شان نیز بپردازند. در نهایت، این تئاتر جنایی و معماگونه پلی میان هنر و روان‌شناسی بود که به شناخت بهتر انسان‌ها کمک می‌کرد. در ادامه، گفت‌وگوی ما را با برخی از عوامل این نمایش می‌خوانید.
آلبوم تصاویر نمایش «کمپانی فیلم سازی آقای داتان»

عصر کرد

عصر کرد

عصر کرد

عصر کرد

عصر کرد

عصر کرد

حدود 9 ماه زمان برد تا توانستیم با توجه به سوژه اولیه‌، سر و شکلی به نمایش بدهیم. همزمان در این 9 ماه بر روی نقاط ضعف هنرجویان و اصول اولیه بازیگری کار کردیم تا شد آن چیزی که مخاطبان می‌بینند. نمی‌توانم بگویم این نمایش ایده‌آل من است، اما رضایت نسبی از آن دارم.
مرتضی جوانشیر بازیگر است مرتضی جوانشیر، حدود 15 سال پیش هنر تئاتر را با حمید کیانیان آغاز کرد. از گذشته‌های دور من مرتضی را می‌شناختم و با او کار تصویری مشترکی انجام دادم. معلولیت مرتضی از نوع cp است. این بیماری به دلیل آسیب به سیستم عصبی مرکزی، باعث کاهش یا از دست دادن کنترل حرکتی یا عملکرد عضلات می‌شود. به نظر من، مرتضی بازیگر است، او ریتم و صحنه را می‌فهمد و می‌شود به او در سپردن نقش اعتماد کرد. او اصرار دارد با وجود معلولیتش بین آدم‌هایی که این معلولیت را ندارند حضور داشته باشد تا مدل ارتباطی غلط، ترحم، ترس و غریبگی را از بین ببرد.
در سبد فرهنگی مردم، محصولاتی است که در شان آنها نیست از نظر من تئاتر به معنای هنر مستقل است و از این هنر آن طور که باید استقبال نمی‌شود. معمولا در مشهد نمایش‌های کمدی و جنگ‌های خنده پرفروش‌تر هستند، اما سایر ژانر‌ها نیز در طی این سال‌ها مخاطب خودش را داشته است.
بعد از ظهور بیماری کرونا هنرمندان از صحنه فاصله گرفتند و جای خالی آ‌ن‌ها با هنرمندان نوظهور و کار اولی پر شده است که البته این موضوع ایرادی ندارد، اما به همان نسبت کیفیت افت می‌کند. در حال حاضر در سبد فرهنگی مردم، محصولاتی است که مناسب شان آنها نیست. من معتقدم تئاتر هنری است که باید مخاطب را به فکر وادار کند بنابراین امیدوارم مردم مشهد با جنس هنر مستقل بیشتر آشنا شوند و اصالت تئاتر از بین نرود.
سحر سرگزی، بازیگر نمایش «کمپانی فیلم سازی آقای داتان»: حضور خوب بچه‌ها در صحنه از یک ارتباط و همدلی قوی نشئت می‌گیرد تجربه ما در طول این 9 ماهی که تمرین داشتیم، شبیه قوام آوردن غذا بود. آقای عقلی با صبر، حوصله و بینشی که داشتند شور و اشتیاق ما را برای بازیگر شدن کنترل کردند. ما برای رسیدن به نتیجه بسیار عجول بودیم و این پروسه 9 ماهه به یاد داد که چگونه شنونده خوبی باشیم و همراهی و همدلی را یاد گرفتیم.
تک تک اعضای یک خانواده از نظر اخلاقی با یکدیگر متفاوت هستند حالا اگر بخواهیم اعضای یک نمایش را در نظر بگیریم کار سخت‌تر و تفاوت‌ها عیان‌تر است. به مرور زمان سعی کردیم حضور یکدیگر را درک و پذیریم. حضور مرتضی جوانشیر در این موضوع بسیار کمک‌کننده بود و تعامل و ارتباط گیری با او، ما را نرم‌تر کرد. من فکر می‌کنم حضور خوب بچه‌ها در صحنه از یک ارتباط و همدلی قوی نشئت می‌گیرد.
برای من افتخار بزرگی بود که اولین تجربه حضورم در صحنه با نمایش کمپانی فیلم سازی آقای داتان به کارگردانی آقای عقلی بود.
امین آقاسی‌زاده، تهیه‌کننده نمایش «کمپانی فیلم سازی آقای داتان»: تبحر مسعود عقلی این است که نمایشنامه را بر اساس شخصیت می‌نویسد نمایش کمپانی «فیلم‌سازی آقای داتان» اولین تجربه من در حوزه تهیه‌کنندگی است. من شرکت معماری دارم و حیطه شغلی من هیچ ربطی به تئاتر ندارد، اما به واسطه دوستی قدیمی که با آقای عقلی داشتم، تصمیم گرفتیم کار مشترکی ارائه بدهیم.
به واسطه شناختی که از آقای عقلی داشتم می‌دانستم که از پس کار بر می‌آید و با همراه کردن تیم نمایش به آن نتیجه دلخواه‌اش می‌رسد. گاهی اوقات من نسبت به موضوعی ابراز نگرانی می‌کردم که آقای عقلی با آرامش‌خاطر من را آرام می‌کرد و می‌گفت نگران نباش در نهایت نتیجه مطلوب می‌شود. تبحر مسعود عقلی این است که نمایشنامه را بر اساس شخصیت می‌نویسد.
سمیه طهماسبی، بازیگر نمایش «کمپانی فیلم سازی آقای داتان»: حضور در این نمایش تجربه جالبی بود من بازیگری را در سال 1397 با کارگاه مهسا غفوریان شروع کردم. کار کردن با هنرجویانی که برای اولین بار می‌خواستند صحنه را تجربه کنند، موضوع جدیدی نبود و فضا کاملا برای من ملموس بود. خانم غفوریان من را به عنوان یکی از بازیگران اصلی این نمایش به آقای عقلی معرفی کردند و بعد از مدتی من به گروه نمایش اضافه شدم.
در کار آقای عقلی نظم را به گونه‌ای دیدم که جلسات تمرین را به صورت مرتب و درست برگزار و به عنوان کارگردان اعضای تیم را همراهی و هدایت می‌کردند. برای من حضور در این نمایش تجربه جالبی بود.
در ابتدا کار کردن با مرتضی جوانشیر برای من بسیار سخت بود. افراد جامعه هیچ وقت به آدم‌هایی شبیه به مرتضی نزدیک نمی‌شوند. ما باید تعامل با این آدم‌ها را یاد بگیریم. بعد از مدتی با راهنمایی‌های آقای عقلی و همکاری خودش توانستم با مرتضی ارتباط بگیرم. من فکر می‌کنم مرتضی جوانشیر بازیگر با تجربه و پارتنر خوبی در نمایش است.
آرش تبریزی، بازیگر نمایش «کمپانی فیلم سازی آقای داتان»: سعی کردم با هم بازی شدن با کار اولی‌ها دینم را به تئاتر شهرم ادا کنم بعد از مدت زیادی که در تهران فعالیت هنری می‌کردم به دلایل شخصی به مشهد بازگشتم و آقای عقلی بهترین گزینه برای همکاری با من بودند. هم‌بازی شدن با هنرجویان کار اولی جزو اولین تجربه‌های من به حساب می‌آمد که بسیار درخشان بود. سعی کردم با این کار دینم را به تئاتر شهرم ادا کنم. در گذشته نیز بزرگتر‌های تئاتر این کار را برای من کرده بودند.
ژانر مورد علاقه من، پلیسی، جنایی و معمایی است. در این نمایش نیز شخصیت کارآگاه بسیار برای من جذاب بود. به نسبت آقای عقلی نویسنده منعطفی هستند و با توجه به خواست بازیگر بعضی از دیالوگ‌ها را تغییر می‌دهند که فکر می‌کنم در پایان نمایش خوبی از کار در آمد.

http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/902507/نگاهی-به-نمایش-«کمپانی-فیلم-سازی-آقای-داتان»-|-جستجوی-حقیقت-در-دنیای-پیچیده-ذهن-انسان
بستن   چاپ