ماجرای افزایش ارتفاع پل صاحب روضات اصفهان چه بود؟
دوشنبه 2 مهر 1403 - 15:07:40
|
|
عصر کرد - پل صاحبروضات اصفهان چندی پیش به سوژه رسانهها تبدیل شد؛ وقتی که شهرداری تصمیم به افزایش ارتفاع پل از طریق تراشیدن آسفالت خیابان گرفت. مدیریت شهرداری اما در واکنش به انتقادات میگوید که آسفالتتراشی برای افزایش ارتفاع از ابتدا برنامهریزی شده بود. - اخبار استانها - به گزارش خبرگزاری تسنیم از ، پل صاحب روضات در خرداد ماه گذشته با هدف کاهش بار ترافیکی محدوده اتوبان خرازی به بهرهبرداری رسید، اما عبور کردن یک کشنده حامل جرثقیل بدون توجه به هشدارهای ارتفاع پل و گیر کردن آن، ابهامات درباره ارتفاع مجاز این پل را زیاد کرد. بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان پس از این ماجرا برای ارتقای ارتفاع از حداقل استاندارد به حداکثر استاندارد عملیات ارتفاعدهی از طریق تغییر در الگوی شیب و آسفالت این محدوده موضوع را به سمت افزایش ارتفاع مجاز هدایت کرد. ارتفاع پل صاحب روضات استاندارد است در همین راستا حسین حقشناس، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه ارتفاع پل استاندارد است، گفت: پل صاحب روضات برای تأمین ارتفاع، بالاتر از بقیۀ پلهای بزرگراه ساخته شده و فاصله کف بزرگراه تا زیر پل را 4 متر و 80 سانتیمتر در نظر گرفتهاند؛ ارتفاع بیشتر از مقدار کنونی باعث بالاآمدن پل میشد و برای کوچههای اطراف پل مشکل ایجاد میکرد. وی با تاکید بر اینکه ارتفاع مجاز برای عبور وسایل نقلیۀ باری 4 متر و نیم است، افزود: ارتفاع پل صاحب روضات حتی 30 سانتیمتر بیشتر از ارتفاع مجاز است و خودروهای باری باید قانون را رعایت کنند و در محدوده پل هم ارتفاعسنج نصب شده و طبق قانون خودروهایی که ارتفاع بارشان بیشتر است، باید از مسیرهای دیگر تردد کنند. از ابتدای طرح برای آسفالتتراشی برنامهریزی داشتیم معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به انتقادات شکل گرفته درباره افزایش ارتفاع پل از طریق کاهش روسازی خیابان گفت: از ابتدا برنامهریزی شده بود که ارتفاع پل با برداشتن سطح روسازی آسفالت به بیشتر از 5 متر برسد و با سایر پلهای محدوده همسان شود. این بزرگراه حدود 30 سال پیش ساخته شده و در آن زمان به دلیل توپوگرافی و تأسیسات موجود در این قسمت، کف آن بالاتر از قسمتهای دیگری از بزرگراه ساخته شد؛ یعنی کف بزرگراه در قسمت پل صاحب روضات بالاتر از قبل از آن در محدودۀ پل روبهروی شهید اشرفی اصفهانی است. وی با تاکید بر اینکه قبلاً هم تجربۀ این نوع تأمین ارتفاع را داشتیم و ارتفاع دوربرگردان میدان احمدآباد هم با کاهش روسازی محقق شد، افزود: بهعلاوه این، سطح در لایههای روسازی و زیر آن خیلی ضخیم در نظر گرفته شده که با تکنولوژیهای نوین با ارتفاع کمتری قابل تأمین است. 15 سال تلاش شد تا پل صاحب روضات ساخته شود علی صالحی، عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره این موضوع به خبرنگار تسنیم گفت: بیش از 15 سال تلاش شد تا پل صاحب روضات ایجاد شود تا بتواند دو مقطع ترافیکی شهر را متصل کند و بخشی از بار ترافیکی اتوبان شهید خرازی حل شود و بر همین اساس در این دوره به عنوان یک گره ناگشودنی در دستور کار قرار گرفت. وی افزود: بخشی از مشکلاتی که باعث شده بود کسی در این سالها به سراغ احداث پل نرود، موضوعات متعددی بود از جمله اینکه بین چند کوچه و معبر بالای پل و همچنین کسبههایی که در آن ناحیه وجود داشتند، با کف اتوبان اختلاف سطح قابل توجهی وجود داشت و نهایتا به این جمعبندی رسیدند که معیار احداث پل را از حداقل استاندارد آن( 4 متر و نیم) بالاتر در نظر بگیرند و بر همین اساس معیار احداث پل 4 متر و 80 سانتیمتر در نظر گرفته شد. سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: پلهای قبل و بعد از پل صاحب روضات، 5 متر و 10 سانتیمتر ارتفاع داشتند و قرار شد که پل صاحب روضات با نشانهگذاری متمایز شود؛ با این حال محمولههای ترافیکی نباید بیش از 4 متر و نیم ارتفاع داشته باشد. وی ادامه داد: تجربه نشان میداد که چون پلهای قبلی و ورودی اتوبان 5 متر و 10 سانتیمتر ارتفاع دارند، این موضوع باید به عنوان یک عامل موثر مدنظر قرار بگیرد و در بررسیهای کارشناسی هم این موضوع مطرح شده بود؛ همه موضوعات فنی پل صاحب روضات در کارگروههای شهری، شهرستانی و استانی به ویژه شورای ترافیک استان مطرح شده و مورد تایید این شوراها قرار گرفته است؛ تنها موضوع حائز اهمیت همین اختلاف 30 سانتیمتر پل با سایر پلهای آن محدوده است که در صورتجلسه آن اشاره شده که این اختلاف ارتفاع در زمان مناسب از طریق کف اتوبان اصلاح شود. صالحی با تاکید بر اینکه اگر پل با ارتفاع بالاتری ساخته میشد، تعدادی از معابر، مغازه کسبه و محل سکونت ساکنین دچار مشکل میشد، گفت: در تیر 1402 قبل از احداث پل، در صورت جلسهای ذکر شد که این اختلاف ارتفاع باید از طریق کف اتوبان اصلاح شود؛ جزئیاتی که عنوان کردم، از جمله مواردی است که شهرداری به شورا ارائه داده و با بررسیهایی که انجام دادیم، تنها نکتهای که مدنظر شورا بود و باید نسبت به آن اقدام میشد، همزمانی این دو عملیات و تبیین کارشناسی آن بود که باید اتفاق میافتاد. شهرداری مسیرهای کارشناسی را طی کرده؛ هزینه همین بود وی یادآور شد: ما باید تجربه عملی عبور بارهای ترافیکی و همچنین ارتفاع سایر پلهای آن محدوده را مدنظر قرار میدادیم و بعد از اتمام عملیات اجرایی پل، در یک بازه ترافیکی مناسب عملیات عمرانی اصلاح کف اتوبان اجرایی میشد؛ از بهرهبرداری پل چند ماه گذشته و در این مدت یک یا دو محموله غیرمجاز به ارتفاع پل گیر کردند و دچار مشکل شدند و به همین دلیل موضوع در دستور کار قرار گرفت و شورا به این جمعبندی رسید که شهرداری مسیرهای کارشناسی در سطح استان را طی کرده و پیشبینی لازم را انجام داده است و فقط باید زمانبندی اصلاح و تبیین آن برای افکار عمومی پیشبینی میشد. صالحی یادآور شد: بنده این سوال را هم مطرح کردم که این تفاوت زمانی از نظر هزینه، چقدر برای شهرداری مشکل ایجاد کرده و دوستان توضیح دادند که اگر این عملیات در ماههای قبل اجرایی میشد باید همین میزان هزینه میکردند. انتهای پیام/170
http://www.Kurd-Online.ir/fa/News/890993/ماجرای-افزایش-ارتفاع-پل-صاحب-روضات-اصفهان-چه-بود؟
|