بزرگنمايي:
عصر کرد - پروژه قطار شهری کرمانشاه که سالها بهدلیل توقف عملیات عمرانی و سازههای نیمهکارهاش نماد رکود و نارضایتی شهری شده بود، حالا با تخصیص منابع ملی، وارد فاز اجرایی پرشتابی شده و در مسیر تحقق وعده حملونقل مدرن برای شهروندان قرار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، با گسترش شهر کرمانشاه و افزایش جمعیت، نیاز به یک سیستم حملونقل عمومی ایمن، سریع و بهصرفه، بیش از پیش احساس شد؛ پروژه قطار شهری کرمانشاه با هدف کاهش ترافیک، توسعه پایدار شهری و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان طراحی و آغاز شد، اما مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
پروژه قطار شهری کرمانشاه ابتدا با هدف اجرای یک خط مونوریل آغاز شد، مبدا مسیر از بلوار طاقبستان و مقصد آن میدان فردوسی در جنوب شهر بود؛ در فاز نخست مسیر از طاقبستان تا سهراه 22 بهمن به صورت مونوریل طراحی و پایههای بتنی آن در میانه بلوار اصلی شهر نصب شد.
این پایهها، سالها به دلیل پیشرفت نداشتن پروژه و توقف کامل عملیات به یک معضل شهری و بصری بدل و در افکار عمومی به «آینه دق» معروف شده بود.

در طول سالها و پس از نصب پایههای بتنی، پروژه بهطور کامل متوقف شد، نه عملیات عمرانی خاصی ادامه پیدا کرد و نه چشمانداز مالی روشنی وجود داشت؛ پایهها سالها بدون استفاده رها و موجب نارضایتی عمومی شده بود.
پروژه قطار شهری کرمانشاه از دو بخش مجزا تشکیل شده است که شامل فاز نخست (روزمینی) از ایستگاه کارمندان تا میدان آزادی است که در این فاز عملیات عمرانی با سرعت بالا در حال انجام و شامل ریلگذاری، ساخت ایستگاهها و تأسیسات جانبی است.
فاز دوم (زیرزمینی) از سهراه 22 بهمن تا میدان فردوسی در جنوب شهر است که بخشهایی از تونل حفاری شده، اما اولویت با فاز نخست است.
باید با رویکردهای نوآورانه چهره شهر را تغییر داد و پاسخگوی مطالبات مردم بود امروز کرمانشاه نیازمند مدیریت جهادی و نگاه ملی به پروژههایی همچون قطار شهری است و در این مسیر همراه مردم و مسئولان خواهیم بود
شهرداری کرمانشاه سال 1403 اولویتبندی جدیدی را در نظر گرفت و با دستور شهردار، تمرکز سازمان قطار شهری بر تکمیل فاز نخست طرح بود؛ دلیل اصلی این تصمیم بهرهبرداری سریعتر از بخش قابلاجرای پروژه و استفاده از منابع موجود برای ایجاد تغییر محسوس در حملونقل شهری عنوان شد.
کاهش حجم ترافیک شهری در مسیرهای پرتردد، کاهش مصرف سوخت و آلودگی زیستمحیطی، افزایش سرعت، امنیت و دسترسی عمومی به حملونقل، احیای اعتماد عمومی به طرحهای کلان شهری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد محلی در دوران اجرا و پس از بهرهبرداری از دلایل اهمیت اجرای این طرح است.
نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه درباره این پروژه به خبرنگار ایمنا میگوید: قطار شهری کرمانشاه دیگر یک پروژه عمرانی صرف نیست، بلکه به نماد حرکت شهر بهسوی توسعه پایدار تبدیل شده است.
وی میافزاید: این طرح سالها به دلیل نبود منابع مالی و همراهی نشدن متوقف مانده بود، اما با حمایتهای دولت و در رأس آن سفر تاریخی شهید آیتالله رئیسی به کرمانشاه، زمینه تأمین اعتبار از محل اوراق مشارکت فراهم و جان تازهای به پروژه داده شد.
شهردار کرمانشاه عنوان میکند: با بازنگری در طرح و تعیین فاز نخست از ایستگاه کارمندان تا میدان آزادی، عملیات اجرایی با مشارکت چندین پیمانکار در چند جبهه فعال است، تلاش ما این است که این فاز از پروژه تا پایان سال 1404 به بهرهبرداری برسد و گام بلندی در بهبود کیفیت زندگی شهروندان برداشته شود.

قطار شهری از مهمترین زیرساختهای حملونقل استان است منوچهر حبیبی، استاندار کرمانشاه نیز به خبرنگار ایمنا میگوید: قطار شهری یکی از مهمترین زیرساختهای حملونقل استان است، اجرای این پروژه علاوهبر کاهش ترافیک و تسهیل تردد درونشهری، نقش مهمی در اشتغالزایی، رونق اقتصادی و جذب گردشگر ایفا خواهد کرد.
وی ادامه میدهد: استانداری کرمانشاه با تمام ظرفیتهای خود از این پروژه پشتیبانی میکند و همکاری لازم با شهرداری، سازمان قطار شهری و سایر دستگاهها برای تسریع روند اجرا در دستور کار ما است؛ مردم باید بدانند که این پروژه متعلق به همه آنها است و با جدیت در مسیر تکمیل آن گام برمیداریم.
حجتالاسلام حبیبالله غفوری، امام جمعه کرمانشاه نیز با اشاره به اهمیت تسریع در تکمیل پروژه قطار شهری کرمانشاه به خبرنگار ایمنا عنوان میکند: قطار شهری کرمانشاه، نماد حرکت بهسوی تمدن و خدماترسانی شایسته به مردم است.
وی اضافه میکند: توسعه زیرساختهای حملونقل بهویژه در شهرهایی همچون کرمانشاه که ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر و تسهیل تردد دارد، یکی از پایههای اصلی پیشرفت است.
امام جمعه کرمانشاه خاطرنشان میکند: بارها بر لزوم اتصال مناطق حاشیهنشین به مرکز شهر تأکید کردهام و توسعه رینگ ترافیکی و حملونقل عمومی همچون قطار شهری را یکی از راهکارهای مؤثر میدانم.

حجتالاسلام غفوری میافزاید: باید با رویکردهای نوآورانه، چهره شهر را تغییر داد و پاسخگوی مطالبات مردم بود؛ امروز کرمانشاه نیازمند مدیریت جهادی و نگاه ملی به پروژههایی همچون قطار شهری است و در این مسیر همراه مردم و مسئولان خواهیم بود.
به گزارش ایمنا، پروژه قطار شهری کرمانشاه پس از سالها رکود و توقف، با مدیریت شهردار کرمانشاه و حمایتهای ملی در مسیر تحقق قرار گرفته است؛ فاز نخست این پروژه هماکنون با جدیت در حال اجرا است و امید میرود با تداوم پشتیبانی و اجرای منظم، بخشی مهم از حملونقل شهری کرمانشاه تا پایان سال 1404 متحول شود.
کد خبر 857390