عصر کرد

آخرين مطالب

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید اقتصادی

«مثلث»؛ وارونه‌سازی یک تراژدی مهم و کارگردانی که از ریسک نترسید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار مهر، گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال 1403 با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.
در این گزارش به سراغ نمایش «مثلث» به کارگردانی قیس یساقی رفته ایم.
«مثلث»؛ بیش از هرچیز، یک رکورددار
نمایش «مثلث» به نویسندگی فواد زیدانلویی، قیس یساقی و محمدجواد مهدیان و کارگردانی قیس یساقی در سال گذشته با بیش از 200 اجرا، جزوه آثار رکورد دار از حیث تعداد اجرا شد و اجراهای عمومی خود را تنها به تهران بسنده نکرد و در شهرهایی نظیر مشهد، کرمان و رشت نیز روی صحنه حاضر شد. این نمایش پس از اقبال داوران و مخاطبان در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران-مبارک، در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر نخستین دور از اجراهای عمومی خود را آغاز کرد و از 22 بهمن تا 25 اسفند 1402 روی صحنه رفت. پس از شروع سال 1403 گروه نمایش «مثلث» اجرای این اثر را در تماشاخانه هامون از سر گرفتند و از 20 اردیبهشت تا 22 اسفند در این تماشاخانه، پیوسته روی صحنه حاضر شدند.

عصر کرد

خیانتی که در یک پاساژ رخ می‌دهد!
روایت «مثلث» بدین شکل است که هر قلمرویی شاهی دارد و هر شاهی خائنی، «مثلث» داستان خیانت یک مرد وفادار به شاه و داستان خیانت یک شاه وفادار به مرد و داستان خیانت یک زن وفادار به مرد و شاه است. یک مثلث خائنانه که در دل یک پاساژ اتفاق می‌افتد و هیچکس پایان آن را نمی‌داند جز سه برادر سرنوشت و سه نویسنده اثر.
«مثلث»؛ خلاف جریان چهره‌پسند تئاتر
شاید نکته ابتدایی که نظر هر مخاطب تئاتر دوستی را جلب کند، این است که این نمایش در روزگار چهره‌پسند و سلبریتی‌پسند تئاتر، چگونه از حیث جذب مخاطب، موفق عمل کرده است؟ در بررسی این موضوع باید در اولین بعد، خود اثر را در نظر بگیریم.
شکل‌گیری یک پارودی در تمامی ابعاد
در «مثلث» با یک پارودی از نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر طرف هستیم، لازم است در ابتدا به این موضوع توجه کنیم که ساخت و تولید اثر پارودیک موضوعی است که از شناخت قابل توجه ژانر به وجود می‌آید، پارودی به معنی (وارونه‌سازی) است، همان‌طور که از ترجمه لغوی این واژه مشخص است، در «مثلث» با وارونه «مکبث» مواجه هستیم و این وارونگی در ابتدایی‌ترین نقطه، در ژانر صورت گرفته است. همانطور که عمده اهالی آشنا به جهان درام می‌دانند؛ «مکبث» یک اثر تراژیک است، پس باتوجه به توضیحات قبلی «مثلث» باید یک اثر کمیک باشد تا به اصول پارودی وفادار مانده باشد.

عصر کرد

عبور سلامت از تیغ برنده نقد
یساقی در کارگردانی این نمایش جز به جز «مکبث» را در «مثلث» به شکلی پارودیک پیاده‌سازی کرده است و در کارگردانی نیز از شیوه اجرایی عروسکی بهره برده است که این موضوع به خودی‌خود ریسک‌پذیری این کارگردان جوان را ثابت می‌کند؛ باتوجه به اینکه متون نمایشی شکسپیر در باور درام‌نویسان و درام‌دوستان، حالتی مقدس دارد، یساقی جسارت به خرج داده است و ریسک حضور بر لبه تیغ برنده و مأیوس کننده نقد را به جان خریده است. البته آن‌طور که پیداست از لبه این تیغ به سلامت عبور کرده است و توجه منتقدان را مضاف بر مخاطبان، جلب کرده است.
گروه نویسندگان این اثر نمایشی، در ارائه اثری کمدی که رد و نشانی از «مکبث» می‌دهد، موفق و خلاق عمل کرده‌اند و شاید اصلی‌ترین دلیل موفقیت «مثلث» و اقبال مخاطبان از این اثر، وجود پررنگ بعد خلاقه در این گروه است که با کمترین امکانات اجرایی، اثری قابل توجه ارائه کرده‌اند.

عصر کرد

غیر از «مثلث» آثار خلاق دیگری هم هست ...
شاید اگر غربال‌گری اصولی توسط اداره کل هنرهای نمایشی انجام گیرد ما به گروه‌های جوان خلاق بسیاری مانند گروه نمایش «مثلث» بر بخوریم که امکانی دور و بعید نیست. این نمایش که از دل جشنواره تهران-مبارک به هنردوستان معرفی شد، سبب شد تا امید در دل گروه‌های جوان زنده شود و دوباره این باور در ذهن این گروه‌ها جان بگیرد که هنوز اثر خلاق و گیرا مخاطب خود را دارد و مردم کماکان از آثار نمایشی ارزنده حمایت می‌کنند.
درباب آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی
گام مهم دیگری که «مثلث» در طول اجراهای خود برداشته است، آشتی دادن مخاطب با نمایش عروسکی است. باتوجه به اینکه تعداد نمایش‌های عروسکی در سالن‌های نمایشی پایتخت به عددی بسیار نازل رسیده است و اگر اثری هم روی صحنه می‌رود با اقبال چندانی روبه‌رو نمی‌شود، «مثلث» به مخاطبان خود اندیشه تازه‌ای درباره آثار عروسکی می‌دهد و شاید به شکل ناخودآگاه می‌کوشد که کلیشه «نمایش عروسکی مختص کودکان است» را از ذهن مخاطب خود بزداید تا فعالان نمایش عروسکی نیز از توجه مخاطبان تئاتری، سهمی داشته باشند و بی‌ثمر نمانند و این امیدواری ایجاد می‌شود که نمایش‌هایی چون «مثلث» بتوانند روحیه‌ای به فعالان این حوزه نمایشی تزریق کند تا دوباره به تولید اثر مشغول شوند و از سویی دیگر جشنواره تهران-مبارک نیز در راستای معرفی آثار این‌چنینی باید بیش از پیش بکوشد تا این جریان ادامه‌دار باشد و تنها به چند نمایش، محدود بسنده نشود.
کد خبر 6413585

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/975930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام وزیر ورزش ایران به رئیس جدید المپیک

جایزه به مارسینیاک پس از پنالتی جنجالی خولیان

لیست پیاتزا و یک سوپرایز غیرمنتظره

ثبت رکورد ملی 1500 متر داخل سالن پس از 36 سال

رئال مذاکره با آسنسیو را متوقف کرد!

چرا این انیمیشن پرفروش شد؟

واژگونی 2 خودرو در محور کنگاور با 8 مصدوم

استرداد 5 سکه طلای بهار آزادی به صاحب اصلی در یک تصادف

پیش بینی آب و هوای کردستان فردا یکشنبه 3 فروردین 1404

سیلاب در روستاهای کرمانشاه؛ 10 خانه تخریب شد

توسعه اقتصاد دیجیتال در سال «سرمایه گذاری برای تولید»

سازمان بسیج اساتید کشور: برای تحقق شعار سال آماده کمک هستیم

چالش های هشدار آفرین در اقتصاد ملی

هشت اقتصاددان به سئوال خبرآنلاین پاسخ دادند/ مهمترین چالش پیش روی اقتصاد ایران در سال 04 چیست؟

سرمایه‌گذاری برای تولید، راهی برای شکوفایی اقتصاد ایران با مشارکت مردم

سرمایه‌گذاری در تولید /باز تعریف بایدها و نبایدها در اقتصاد

خسارت سیل به 250 هکتار از اراضی کشاورزی و دامداری سرفیروزآباد کرمانشاه

پیش بینی آب و هوای کرمانشاه فردا یکشنبه 3 فروردین 1404

برگزاری اجتماعات عزاداری شهادت امام علی (ع) در کرمانشاه

دیدار نوروزی مدیر عامل بیمه دی از مرکز ضایعه نخاعی امام علی مازندران

تبریک نوروزی فارسی‌آموزان ازبکستانی

نگاه مولانا به عشق در خوانش غزلی از دیوان شمس

ستون آرژانتین به سوپرکلاسیکو می‌رسد

آلیسون اشک برزیل را درآورد!

تبریک رئیس کمیته ملی المپیک ایران به کریستی کاونتری

بارسلونا سه بازیکنش را پس گرفت

چراغ سبز مانچینی: با قرارداد 4 ماهه می‌آیم

تیم محروم والیبال دنیا لیست داد!

اشک‌ها و لبخندهای ورزش ایران در سال 1403

تیم ملی ووشو بانوان ایران در آمل اردو زد

طلب 10 میلیارد تومانی مس از فولاد بابت بازیکن سابق استقلال

هزار بار آن پنالتی را دیدم؛ سکوت خولیان آلوارز بالاخره شکست

بیش از 117 هزار مسافر نوروزی در اماکن اقامتی کردستان اسکان یافتند

اجرایی شدن شعار امسال منجر به رونق اقتصادی می شود

عبور بانک‌های مرکزی از مِه سنگین جنگ‌های تجاری ترامپ/ چشم‌انداز آینده اقتصاد جهان؛ عدم قطعیت بیشتر؟

نقد فنی؛ رشد اقتصاد سرمایه 200 میلیارد دلاری نمی‌خواهد

واژگونی 2 خودرو در محور کنگاور 8 مصدوم برجای گذاشت

سیلاب در سرفیروزآباد کرمانشاه؛ خسارت به منازل و اراضی کشاورزی

ثبت بیش از 6959 مأموریت اورژانسی در کرمانشاه طی اسفند 1403

مصدومیت دردناک؛ بینی ژکو در بازی شکست

اعداد شگفت‌انگیز برای تیم ملی ژاپن!

مربی تیم ملی هندبال: عدم کسب سهمیه جهانی آزاردهنده بود

اقبالی: کادر فنی تیم ملی اعتقادی به جوان‌گرایی ندارد

شماره 10 آرژانتین، مسی نیست!

بیانی: قطع شدن نورافکن ورزشگاه آزادی برای فوتبال ما زشت بود

وبسایت چمپیونات ازبکستان: یکی از لیدرهای تیم ایران برگشت

بازگشت رافینیا به بارسلونا با پرواز اختصاصی

مهدوی: برای اثبات قدرت خود در آسیا باید از‌بکستان را شکست بدهیم

تسکین دردها با نگاه کردن به تصاویر طبیعت

اسکان 6 هزار و 874 نفر روز مسافر در ستاد‌های اسکان نوروزی آموزش و پرورش کردستان