عقربههای خموده؛ تئاتری که رؤیا و واقعیت را در هم میآمیزد
اقتصادی
بزرگنمايي:
عصر کرد - در جهانی که روزمرگی روح هنرمند را میآزارد، تئاتر «عقربههای خموده» با ترکیب متادرام و تلفیق سبکهای متنوع، روایتی چندلایه از فرهنگ و اجتماع ارائه میدهد. این اثر نمایشی، آیینهای است که واقعیت و خیال را در برابر هم قرار میدهد و مخاطب را به تفکر و تأمل وا میدارد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جهانی که گاه زنگار یکنواختی روزمرگی روح هنرمند را میآزارد، تئاتر بهسان دفتری ست با ورقهایی از جنس رؤیا و تأمل، که هر سطر آن نقشی جاودانه از تفکر و احساس انسان بر صحنهای بیکران مینگارد.
در این میان تئاتر «عقربههای خموده»، با ترکیب استادانه متادرام و تلفیق سبکهای متنوع، به روایت داستانهایی میپردازد که از دل فرهنگ و اجتماع سر برآوردهاند و هر لحظهاش همچون نغمهای است که بر جان و دل بیننده مینشیند. خلاقیتی که در هر حرکت این تئاتر جاری است، بیشک نمایانگر توانایی بیبدیل هنرمندانش در خلق اثری ماندگار است.
بر این اساس بهرنگ شجاع، نویسنده، کارگردان، بازیگر و آهنگساز تئاتر عقربههای خموده یا شاعر تاریخ در گفتوگو با خبرنگار ایمنا به خلاصهای از داستان تئاتر خود اشاره و اظهار میکند: داستان این تئاتر بهدلیل سبک تلفیقی و متادرامی که دارد، از چند نوع درام تشکیل شده و روایتهای مختلفی با خرده داستانهای متنوع پیش میرود؛ این ویژگیها باعث شده که خلاصه کردن داستان کار آسانی نباشد.
وی همچنین به بزرگترین چالشها در راستای به صحنه بردن این تئاتر اشاره کرده و میافزاید: چالشهای زیادی داشتیم، ولی بزرگترین و یکی از مهمترین چالشها مسائل نرمافزاری و سختافزاری بود؛ ما در انتخاب سالن مناسب و نحوه اجرای این کار با مشکلات زیادی مواجه بودیم. کمبود صحنههای خوب و حرفهای با بک استیجهای مناسب و همچنین مشکلات در بخش نور و صدا از دیگر چالشهای ما بود.
این کارگردان به توضیح بیشتر درباره بخش نرمافزار پرداخته و میگوید: بخش نرمافزار منوط به بازخوانی متن و بازبینی رسیدنش است؛ این کار تاکنون کمتر انجام شده و اجرای آن به دلیل سبک متادرامش بسیار نو و یکتا بوده است. فضای این تئاتر کمی متفاوت و یونیک بوده و به همین دلیل تا حالا کار نشده بود.
با این وجود، شجاع تأکید کرده که این تئاتر باز هم به صحنه خواهد رفت و میگوید: این کار قبلاً نسخههای دیگری داشته و حتماً نسخههای بعدی آن هم اجرا خواهد شد.
وی یادآوری میکند: هنر تئاتر اندیشمند تئاتر فاخر است. کاری که تنها مختص به افراد فرهیخته نیست، بلکه باید بر عموم جامعه اثرگذار باشد و آنها را متأثر کند؛ وظیفه تئاتر این است که مخاطب را سرگرم کند و کاتارسیز برای او به همراه بیاورد. تئاتر باید اثری بر مغز و روح مخاطب بگذارد و انگیزهای برای زندگی به او بدهد.
در ادامه عباس خودسیانی، نوازنده گروه تئاتر عقربههای خموده یا شاعر تاریخ نیز در خصوص تجربه اولین اجرای موسیقی زنده در تئاتر میگوید: این اولین تجربه من در خصوص اجرای موسیقی زنده در تئاتر و البته تجربه خوبی بود و احتمالاً این کار را ادامه خواهم داد.
وی به چالشهای هنرمندان در حوزهی موسیقی زنده تئاتر اشاره کرده و میافزاید: بزرگترین چالش این است که هنرمندی که در حوزه موسیقی فعالیت میکند، باید با تئاتر و ادبیات آشنایی داشته باشد؛ هماهنگی با بازیگران و خط داستان و متن بسیار مهم است. همچنین وظیفه نوازنده موسیقی زنده این است که کار گروه خوب نمایش داده شود.
خودسیانی در خصوص مشکلات و چالشهای هنرمندان در این حوزه عنوان میکند: یکی از اصلیترین معضلات عدم حمایت است؛ هنرمندان باید کار خوب تولید و عرضه کنند، ولی عدم حمایت از طرف مخاطبان و ارگانهای دولتی و سازمانها یکی از موانع اصلی است.
به گزارش ایمنا، «عقربههای خموده» آیینهای است که واقعیت و خیال را در برابر یکدیگر قرار میدهد تا انسان امروز در پس نور و سایههای صحنه به پرسشهای عمیق و بنیادین خویش بیاندیشد؛ این اثر نمایشی، پژواکی است از توانایی تئاتر در ایجاد کاتارسیز و اثری که فراتر از لحظههای نمایش، همچون شعری بر ذهن و قلب مخاطب میماند. چنین است شکوه هنر، که در هر قدم خود، جهانی تازه میآفریند.
کد خبر 849191
-
شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲:۱۳
-
۵ بازديد
-

-
عصر کرد
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/973129/